Vandaag bij Volvoservice.eu in Elst mijn 2.5t remmen laten upgraden naar 336 (mm) diameter XC90 schijven en bijbehorende remklauwen.
Op het uitboren van enkele gaten is dit een plug and play upgrade die betaalbaarder is als menig big brake kit en toch een hoop remkracht extra geeft samen met het grotere rem oppervlak i.s.m. de grotere rem cylinder.
Ben weer een blij man
Remmen upgrade
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heb je nu ook de rembalans aangepast?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Nee, is niet nodig gebleken.
Auto duikt niet en balans blijkt nog mooi in evenwicht.
Auto duikt niet en balans blijkt nog mooi in evenwicht.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Ziet er netjes uit! Nog steeds enkele zuiger toch?
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Klopt maar die is wel een aardige slag groter.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2766
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Ik denk dat je niet begrijpt wat edraket bedoeld, met rembalans wordt bedoelt, de verhouding vd remkracht tussen de voor en achter-as.SuperKnutsel schreef: Nee, is niet nodig gebleken.
Auto duikt niet en balans blijkt nog mooi in evenwicht.
Dit heeft niet zozeer met het duiken vd auto te maken, bij een bepaalde druk (gewicht) op de as hoort een ideale remkracht, is deze remkracht te groot in verhouding met de aslast, noemt men dit overberemd en als deze te klein onderberemd.
Doordat je vooras nu bij gelijk blijvende remdruk nu beter is gaan remmen (door grotere in & uitwendige overbrengings verhouding) rem je achteras nu minder (wellicht ook te weinig) voor wat ie zou kunnen.
Dus feitelijk is je vooras nu overberemd, echter speelt dit vooral in deelremmingen, grote kans dat je achterrem blokken bijna niet meer slijten.
Rem balans wordt electronisch geregeld en ik weet niet of de dealer dit kan inregelen.
Het nadeel zit hem dus in de verdeling vd remblok slijtage
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Ik weet er inderdaad niet het fijne van maar snap wel dat als je aan de voorkant grotere remmen zet de verhouding tussen voor en achter veranderd.
Het duiken van de auto kan een gevolg zijn van deze veranderde remkracht verhouding tussen voor en achter (of mag ik dat zo niet stellen).
Schijven en klauwen zijn origineel voor een XC90 maar kwam er gisteren ook achter dat ze identiek zijn aan een V70II T5 (voor wat het waard is)
Het duiken van de auto kan een gevolg zijn van deze veranderde remkracht verhouding tussen voor en achter (of mag ik dat zo niet stellen).
Schijven en klauwen zijn origineel voor een XC90 maar kwam er gisteren ook achter dat ze identiek zijn aan een V70II T5 (voor wat het waard is)
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2766
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Kun je zo idd niet zeggen, het duiken van een auto is niet een direct gevolg van een gewijzigde rembalans.SuperKnutsel schreef: Het duiken van de auto kan een gevolg zijn van deze veranderde remkracht verhouding tussen voor en achter (of mag ik dat zo niet stellen).
Het duiken is alleen afh. van;
- Ligging zwaartepunt
- Remvertraging (hoe deze ook tot stand komt)
- De stijfheid vering/demping onderstel.
De remvertraging is wel afh. van de remkracht verdeling.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Dank voor deze leerzame uitleg, de toekomst zal uitwijzen hoe de slijtage van de blokken voor en achter verloopt.Johan s60 schreef:Kun je zo idd niet zeggen, het duiken van een auto is niet een direct gevolg van een gewijzigde rembalans.SuperKnutsel schreef: Het duiken van de auto kan een gevolg zijn van deze veranderde remkracht verhouding tussen voor en achter (of mag ik dat zo niet stellen).
Het duiken is alleen afh. van;
- Ligging zwaartepunt
- Remvertraging (hoe deze ook tot stand komt)
- De stijfheid vering/demping onderstel.
De remvertraging is wel afh. van de remkracht verdeling.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het regelen van de rembalans is iets uit de oude doos. Vroeger werd een rembalans geregeld door bijvoorbeeld een klep op de achteras. Door het in of uitveren werd de remdruk gewijzigd en deed de achetrkant meer of minder mee. Dat was om te voorkomen dat een van de assen te snel blokkeerde. Nu met ABS is dat natuurlijk niet meer nodig, deze zorgt er natuurlijk voor dat een wiel nooit kan blokkeren. In een modern remsysteem is de rembalans vastgelegd in het systeem. Nu zorgen de volgende zaken voor de rembalans:
- De hoofdremcilinder (samen met de booster)
- de grootte van de remcilinders en de hoeveelheid per klauw
- oppervlakte van de blokken
- grootte van de remschijf
Je hebt dus een vastgelegde rembalans voor een auto met het gegeven systeem. Door nu de remklauwen voor te vervangen kunnen er ongewenste effecten optreden zoals een onstabiel aanvoelende of zoekende auto tijdens hard remmen (zeker op hogere snelheden).
Tot zover de theorie
In de praktijk spelen deze zaken natuurlijk een rol als er een andere remklauw wordt gebruikt met een heel andere verhouding als het origineel. Omdat de achterremmen voor veel modellen gelijk zijn is deze balans voor de meeste klauwen wel gelijk, en zal het in de praktijk niet zo'n groot probleem opleveren.
- De hoofdremcilinder (samen met de booster)
- de grootte van de remcilinders en de hoeveelheid per klauw
- oppervlakte van de blokken
- grootte van de remschijf
Je hebt dus een vastgelegde rembalans voor een auto met het gegeven systeem. Door nu de remklauwen voor te vervangen kunnen er ongewenste effecten optreden zoals een onstabiel aanvoelende of zoekende auto tijdens hard remmen (zeker op hogere snelheden).
Tot zover de theorie
In de praktijk spelen deze zaken natuurlijk een rol als er een andere remklauw wordt gebruikt met een heel andere verhouding als het origineel. Omdat de achterremmen voor veel modellen gelijk zijn is deze balans voor de meeste klauwen wel gelijk, en zal het in de praktijk niet zo'n groot probleem opleveren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het regelen van de rembalans is iets uit de oude doos. Vroeger werd een rembalans geregeld door bijvoorbeeld een klep op de achteras. Door het in of uitveren werd de remdruk gewijzigd en deed de achetrkant meer of minder mee. Dat was om te voorkomen dat een van de assen te snel blokkeerde. Nu met ABS is dat natuurlijk niet meer nodig, deze zorgt er natuurlijk voor dat een wiel nooit kan blokkeren. In een modern remsysteem is de rembalans vastgelegd in het systeem. Nu zorgen de volgende zaken voor de rembalans:
- De hoofdremcilinder (samen met de booster)
- de grootte van de remcilinders en de hoeveelheid per klauw
- oppervlakte van de blokken
- grootte van de remschijf
Je hebt dus een vastgelegde rembalans voor een auto met het gegeven systeem. Door nu de remklauwen voor te vervangen kunnen er ongewenste effecten optreden zoals een onstabiel aanvoelende of zoekende auto tijdens hard remmen (zeker op hogere snelheden).
Tot zover de theorie
In de praktijk spelen deze zaken natuurlijk een rol als er een andere remklauw wordt gebruikt met een heel andere verhouding als het origineel. Omdat de achterremmen voor veel modellen gelijk zijn is deze balans voor de meeste klauwen wel gelijk, en zal het in de praktijk niet zo'n groot probleem opleveren.
- De hoofdremcilinder (samen met de booster)
- de grootte van de remcilinders en de hoeveelheid per klauw
- oppervlakte van de blokken
- grootte van de remschijf
Je hebt dus een vastgelegde rembalans voor een auto met het gegeven systeem. Door nu de remklauwen voor te vervangen kunnen er ongewenste effecten optreden zoals een onstabiel aanvoelende of zoekende auto tijdens hard remmen (zeker op hogere snelheden).
Tot zover de theorie
In de praktijk spelen deze zaken natuurlijk een rol als er een andere remklauw wordt gebruikt met een heel andere verhouding als het origineel. Omdat de achterremmen voor veel modellen gelijk zijn is deze balans voor de meeste klauwen wel gelijk, en zal het in de praktijk niet zo'n groot probleem opleveren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Thanks voor de verhelderende uitleg Ed, zal na mijn vakantie hier melden wat het effect op hoge snelheid is/was en of deze verandering merkbaar effect heeft gehad op de balans, beter remmen doet hij sowieso.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27071
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Heb in de 205 een aparte remdrukverdeler zitten waarmee ik de rembalans aan kan passen.
Met droog weer kan je aardig wat kracht op de voorkant houden, maar met een wat natte baan gaat de hendel altijd een tandje naar achteren omdat de voorkant anders wel snel gaat blokkeren.
Misschien naar een moderne Volvo op straat vertaald, mocht de ABS ineens eerder in gaan grijpen zou de boel dus teveel aan de voorkant kunnen remmen.
Met droog weer kan je aardig wat kracht op de voorkant houden, maar met een wat natte baan gaat de hendel altijd een tandje naar achteren omdat de voorkant anders wel snel gaat blokkeren.
Misschien naar een moderne Volvo op straat vertaald, mocht de ABS ineens eerder in gaan grijpen zou de boel dus teveel aan de voorkant kunnen remmen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2766
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Precies, in natte en gladde omstandigheden speelt dit probleem meer, een goede rembalans is een vooruit sturing voor het ABS, zeg maar een pre-ABS.fredhead schreef: Heb in de 205 een aparte remdrukverdeler zitten waarmee ik de rembalans aan kan passen.
Met droog weer kan je aardig wat kracht op de voorkant houden, maar met een wat natte baan gaat de hendel altijd een tandje naar achteren omdat de voorkant anders wel snel gaat blokkeren.
Misschien naar een moderne Volvo op straat vertaald, mocht de ABS ineens eerder in gaan grijpen zou de boel dus teveel aan de voorkant kunnen remmen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Persoonlijk zou ik de achterremmen ook van de XC90 monteren. Deze passen 1 op 1 zonder aanpassing.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Volgende project
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Maar inderdaad een super upgrade. Je wilt nooit meer terug. Heb je de 316mm of de 336mm versie?
Achter kun je prima zelf doen. Voor de montage van de stofplaat moet eigenlijk het lager er af, maar als je een hoekje ombuigt past hij er net overheen. Het is dan echt een klusje van nix. Zelfs de handremschoentjes zijn identiek. Je hebt dus alleen complete remklauwen, schijven en stofplaten nodig.
Achter kun je prima zelf doen. Voor de montage van de stofplaat moet eigenlijk het lager er af, maar als je een hoekje ombuigt past hij er net overheen. Het is dan echt een klusje van nix. Zelfs de handremschoentjes zijn identiek. Je hebt dus alleen complete remklauwen, schijven en stofplaten nodig.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
we hebben de 336 versie gemonteerd en we gaan de (waarschijnlijk verminderde) slijtage van de achterremmen in de gaten houden de komende periodeGerald de Groot schreef: Maar inderdaad een super upgrade. Je wilt nooit meer terug. Heb je de 316mm of de 336mm versie?
Achter kun je prima zelf doen. Voor de montage van de stofplaat moet eigenlijk het lager er af, maar als je een hoekje ombuigt past hij er net overheen. Het is dan echt een klusje van nix. Zelfs de handremschoentjes zijn identiek. Je hebt dus alleen complete remklauwen, schijven en stofplaten nodig.
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Jazeker! maar je hebt gelijk, ietsjes te weinig aan het posten.4wielen schreef: Ah Dennis, je leeft nog wel! Ik maakte me al zorgen...
We gaan voor deze remupgrade sets samenstellen en op voorraad klaar leggen