Bsr nieuwe benzinemotoren T2-T4

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een T2 automaat is niet goed vergelijkbaar met n T4 automaat
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Jacker V40 schreef: Polestar verhoogt voor de T4 in de V90 de waarden naar 210 PK 360NM op de testbank bleek dit 222 PK en 394 NM te zijn. Deze waarden zijn dan weer vergelijkbaar met Volvotune en Rica. Zal wel marketing zijn dat zij lagere waardes opgeven. De GT6 bak lijkt mij de zwakste schakel en niet het blok.
Klopt. In de V90 T4 zit een GT8 die het hoge koppel wel gemakkelijk aankan. Inderdaad is het de GT6 waar eerst problemen zullen in ontstaan.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

OGA244 schreef: Een T2 automaat is niet goed vergelijkbaar met n T4 automaat
Klopt ook. Zelfde GT6 maar T2 met 1.5 blok en T4 met 2.0 blok.
De T2 wordt getuned naar 300Nm, hetzelfde als een standaard T4.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

BDP schreef: Wat blijkt. Origineel hebbeden de T2's 132 pk en 269 nm (dit is natuurlijk nooit identiek bij elke wagen). Ze kunnen deze laten stijgen met hun nieuwe afgewerkte software naar.... 236pk en 360nm.

Ik vraag me enerzijds af of dit wel gezond is en de T2 effectief zo geknepen is vanuit fabriek? Geen andere onderdelen
Hebben hier mensen ervaring met BSR?
Hoe komen ze aan die waardes?
Volgens fabrieksopgave heeft de T2 122 Pk en 220 Km. Toch wel een stukje minder.
T2, T3, T4 en T5 zijn allemaal B4204T motoren.
Volgens de dealer waar ik mijn T2 vandaan heb is alleen de software anders.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Schorpioen schreef: T2, T3, T4 en T5 zijn allemaal B4204T motoren.
Volgens de dealer waar ik mijn T2 vandaan heb is alleen de software anders.
Dit zijn de handgeschakelde, deze hebben inderdaad de 2.0. De T2 en T3 met geartronic hebben het 1.5 blok, wat een lagere vermogenswinst geeft bij tuning.
De T5 is een ander verhaal: zelfde blok maar een andere compressieverhouding en andere turbo.
Laatst gewijzigd door yauwera op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 T4 Geartronic 2017
RB64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Ze hebben nog een leuk projectje uitgevoerd met het T2 blok en nu als kit te koop bij BSR.
Blokken schijnen toch bijzonder veel aan te kunnen, de vraag is wel hoelang het heel blijft.

https://en.bsr.se/tuning-kits/t/4375/vo ... b-4204-t38
Laatst gewijzigd door RB64 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het lijkt veel als je van 130pk komt, maar het valt wel weer mee als je dit met de eerste T6/T8 blokken vergelijkt. Die kregen standaard al 320pk@5500rpm, die van BSR doet dat ook maar loopt nog een stukje door tot 404pk@6700rpm dankzij een grotere inlaat en uitlaat.
Men bouwt het blok om naar een T6 en gooit daar nog 10% ECU tuning overheen, maar helaas niet de supercharger van een T6 waardoor je onderin wat koppel mist.
RB64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Zou je echt wat missen met dit vermogen ;)
Las dat ze in de 1-2 versnellingen het vermogen wat moesten aanpassen omdat ze het toch niet op de weg kregen.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het is behelpen.
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Vraagje aan de tuning experts:
Weet er iemand wat de dip in de curves betekent?
Volgens de tuner komt dit door de geartronic hardware en niet door de motor software. Hij heeft erop gewerkt maar kreeg het niet weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Dat hij niet heel mooi getuned is. Normaal heb je een mooie curve.
Hier zitten erg veel dippen in curve en het lijk mij dat je dit moet voelen met rijden.
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

Lijkt mij trouwens ook niet lekker voor het blok dat het max koppel al zo laag in de toeren vrij komt... Komt de rijbeleving ook niet echt ten goede.
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
RB64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

thijssie! schreef: Lijkt mij trouwens ook niet lekker voor het blok dat het max koppel al zo laag in de toeren vrij komt... Komt de rijbeleving ook niet echt ten goede.
Bij de meeste turbo blokken komt het koppel er zo vroeg in, bij diesels helemaal dacht ik.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Speedyace schreef: Dat hij niet heel mooi getuned is. Normaal heb je een mooie curve.
Hier zitten erg veel dippen in curve en het lijk mij dat je dit moet voelen met rijden.
Daarom heb ik ook de curve van vOOr de tuning er bij gezet. Dus heeft Volvo dan ook slechte software geleverd?
Nee dus, volgens de tuner ligt dit aan de hardware van de automaat. Kan er iemand dit bevestigen, of zou het toch aan iets anders kunnen liggen?

Dat het koppel er zo vroeg is, maakt het juist leuk rijden, en ook dat is niet verschillend met de originele software.

Trouwens het eigenaardige is dat je die dip op 3500 tpm (na tuning) echt niet voelt tijdens het rijden.
Laatst gewijzigd door yauwera op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

In het verleden altijd VW gereden en heb deze ook laten chippen. Ik weet dat ze daar de DSG bak ook deden aanpassen om een zo mooi mogelijk verloop te krijgen.
En als Volvo de software levert zoals in het grafiekje, is dit wel een beetje jammer vindt ik persoonlijk en het had wel wat mooier gekund.
Maar een beetje knappe tuner haalt deze dip wel weg hoor.
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Alleen zijn er geen tuners buiten Polestar on die het karakter van de automaat aanpassen.

De dip kan best door de koppelomvormer komen of door de bak in zijn algemeen. Denk niet dat je er veel van voelt als ik eerlijk ben. Auto met brandstof en bestuurder weegt al 1400kg, denk niet dat dit veel doet.

Wat je overigens vaker ziet is dat vanwege emissies het spul dipt en raar verloopt.

Deze dip doet mij heel erg denken aan iets wat ik ooit heb gezien bij een focus rs2, aanpassing van de nokkenassen die ingrijpt (beetje vtec principe). Alleen had ik dan juist meer vermogen verwacht en niet minder.
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Godtoh schreef: 23.12.2019 - 13:01 Alleen zijn er geen tuners buiten Polestar on die het karakter van de automaat aanpassen.

De dip kan best door de koppelomvormer komen of door de bak in zijn algemeen. Denk niet dat je er veel van voelt als ik eerlijk ben. Auto met brandstof en bestuurder weegt al 1400kg, denk niet dat dit veel doet.

Wat je overigens vaker ziet is dat vanwege emissies het spul dipt en raar verloopt.

Deze dip doet mij heel erg denken aan iets wat ik ooit heb gezien bij een focus rs2, aanpassing van de nokkenassen die ingrijpt (beetje vtec principe). Alleen had ik dan juist meer vermogen verwacht en niet minder.
Dip door koppelomvormer, dat zei de tuner ook.
De extra PKs en koppel voel je wel degelijk, maar dan vooral in 3de, 4de en 5de versnelling. Dan trekt hij echt een pak harder dan voordien.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Ondertussen doet RICA ook tuning van de Geartronic. Iemand al ervaring hiermee?
V40 T4 Geartronic 2017
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

yauwera schreef: 06.03.2021 - 14:34 Ondertussen doet RICA ook tuning van de Geartronic. Iemand al ervaring hiermee?
Yep! De eerste paar honderd kilometer reed het als een leerling bij de 2e rijles, maar sindsdien heb ik een auto die beter snapt wat ik wil. Eerst leek het op een simpele TCM reset die weer even de wensen van de bestuurder moest leren, inmiddels weet ik beter.
Oud:
Standaard; lui, saai en veel slip.
S+; lomp en agressief. Niet de doen in combinatie met D4 tuning en file-rijden.
Nieuwe:
Zowel saai en lui als lomp en agressief, maar dan op basis van je rechtervoet. Ook schakelt de bak vaker op/af, maar dan wel naar een nuttig toerental.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”