Tuning V70 D5 205 pk

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Tienhoven

Vandaag met de Belg (onlangs uit België geïmporteerde V70 d5 Summum gt 2009) bij Obbe langs geweest.

Altijd leuk om daar langs te gaan.

Van 205 pk en 420 Nm naar 245 pk en 500 Nm. Nou vond ik al dat deze motor met twin turbo al lekkerder oppakte dan mijn vorige getunede d5 185 pk maar dit slaat echt alles!

Wat een vermogen! In ieder geval mijn snelste diesel tot nu toe. Komende paar jaar maar is lekker van genieten.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

500NM ? Kan de 6 traps GT dat aan ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Tienhoven

Kan geloof ik tot 520. Vanzelfsprekend zal de hele aandrijflijn op zijn donder krijgen als je constant volgas gaat geven maar dat is bij iedere auto zo.
Ook Rica en andere tuners maken er 245pk en 500 Nm van.
Alleen mijn voorkeur gaat uit naar Obbe. Dit is al mijn 4e Volvo (3e met gt) die door hem getuned is. Vorige auto’s heb ik zonder problemen meer dan 100.000 km mee gereden met tellerstanden tot ver boven de 300.000.
Laatst gewijzigd door MichelV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

MichelV70 schreef: Kan geloof ik tot 520. Vanzelfsprekend zal de hele aandrijflijn op zijn donder krijgen als je constant volgas gaat geven maar dat is bij iedere auto zo.
Ook Rica en andere tuners maken er 245pk en 500 Nm van.
Alleen mijn voorkeur gaat uit naar Obbe. Dit is al mijn 4e Volvo (3e met gt) die door hem getuned is. Vorige auto’s heb ik zonder problemen meer dan 100.000 km mee gereden met tellerstanden tot ver boven de 300.000.
Heb je de auto's wel eens op de testbank gehad?
Iedereen is superlyrisch over Obbe, en daar is een goede reden voor volgens mij, maar ik heb de tuning nooit gestaafd gezien door een goede testbank run.
Just curious
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Tienhoven

Toename is theoretisch zal in de praktijk misschien iets minder zijn. Om het exact te weten door rollenbank test is voor mij niet noodzakelijk.

Had al wel bij MMTS laatst airintake laten reinigen in verband met egr probleem, ook aanrader!

Voor de prijs in combinatie met dichtzetten egr hoef je het niet te laten.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Obbe heeft een D5 wel eens op de bank gehad. Ik meen dat de 245 pk tuning zelfs ietsje meer leverde.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Vlammembaareg
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 08.05.2018 - 10:09

Heb gisteren ook de tuning laten uitvoeren en ben er tevreden over.
Ik heb geen ongeloofelijk wauw gevoel, maar je voelt wel dat de auto alerter is geworden en de tuning is zeer subtiel gedaan. Zo heb ik het graag.
Maar of hij echt 30 pk en 50 nm meer heeft, dat zou ik niet durven beweren.
Gebruikersavatar
Zeg maar Jan
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 08.10.2008 - 16:46

Ondertussen alweer even geleden natuurlijk maar heeft de tuning nog effect gehad op het verbruik?
Volvo V70 D5 AWD '11
Volvo V70 D5 bj '07
Volvo V70 D5 bj '02
Volvo 965 3.0 bj '96
Volvo 245 bj'80
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Meer paarden is meer dorst
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

V70/2.4D/2003 schreef: Meer paarden is meer dorst
Niet mee eens. Inmiddels rijd ik bijna een jaar rond met een Volvotune kuurtje en kan niet anders concluderen dat hij minder verbruikt. Het is geen wereldschokkend verschil maar toch. Als je als een bezetende continue op het gas gaat is het natuurlijk iets anders...
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Heb je de investering al terug verdiend?
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

OGA244 schreef: Heb je de investering al terug verdiend?
een auto is sowieso al een slechte investering.
geen glans zonder wrijving
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

OGA244 schreef: Heb je de investering al terug verdiend?
Nee, maar daar was het mij ook absoluut niet om te doen.
Laatst gewijzigd door thijssie! op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

thijssie! schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Meer paarden is meer dorst
Niet mee eens. Inmiddels rijd ik bijna een jaar rond met een Volvotune kuurtje en kan niet anders concluderen dat hij minder verbruikt. Het is geen wereldschokkend verschil maar toch. Als je als een bezetende continue op het gas gaat is het natuurlijk iets anders...
Hoeft ook niet hoor, dat eens zijn. Een voorbeeld: ons aller Turbodesk ging met zijn D5 naar Rica en liet er "ecotuning" in laden. De belofte was iets meer vermogen edoch significant minder verbruik. Na 3 of 4 weken is de auto retour Rica gegaan en de tuning er weer af geschreven. Reden dezes was dat de toename van het vermogen in de marge en feitelijk niet merkbaar was en het verbruik was inerdaad gewijzigd. Het ding was nu net zijn baas, zuipen als een krijger :D . Maar zelfs de rekensom, 800 euro voor de tuning en dan zou hij, volgens de specificaties, in plaats van 1 op 15 naar 1 op 17 a 18 gaan. Ga je nog rekenen of snap je het zo al?

Kij, als je tuning doet voor bruut vermogen, want dat is 450 Nm toch best wel, dan laat je het asfalt in plasjes achter je. Dat is dus een iets steviger belasting voor de aandrijflijn en remmerij, ook gezwets in de ruimte maar....het kan sneller slijten of naar de knoppen gaan. Kromme krukassen etc heb ik ook hier voorbij zien komen maar gelukkig is een ruimtereis bij Rima iets van 2 mille en schijven en blokken kosten ook niet de wereld dus ook dat valt allemaal mee. En het verbruik is tot slot al helemaal te verwaarlozen. Normaal doe ik, zonder tuning en normaal gebruik, iets van 1 op 15 a 16. Als ik binnenkort met de auto vol, skibox op het dak en met snelheden van 170 tot 180 richting Denemarken dender, tja....doet hij dan 1 op 10 knijp ik mijn handen dicht. Wil ik ook dan het reguliere verbruik halen zal ik toch echt heel bewust en rustig moeten rijden.

Maar leg mij nu eens uit, waarom tuning? Vermogen heeft de auto zat, toe- of afname verbruik is te verwaarlozen en toename van slijtage of defecten een in te calculeren risico. Met mijn vorige 185pk zonder tuning trok ik mijn caravan uiteraard en denderde in de 4e versnelling en 1600 kilo aan de haak al versnellende bult van Luik omhoog. Dus nogmaals: waarom?
Weet je wat ik doe? Ik plak gewoon een Polestar stickertje achterop. Denkt iedereen:" zoooooooo, mocht wat kosten". Zoiets noemen we dan Belgische tuning :D .

Weet je, tuning moet je doen omdat het kan. Genieten van het vermogen en verder niet janken over slijtage en verbruik want dat gaat nergens over. 8-)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

toppertje schreef:
OGA244 schreef: Heb je de investering al terug verdiend?
een auto is sowieso al een slechte investering.
niet onwaar maar bij n OV jaarkaart is dat nog erger..
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

V70/2.4D/2003 schreef:
thijssie! schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Meer paarden is meer dorst
Niet mee eens. Inmiddels rijd ik bijna een jaar rond met een Volvotune kuurtje en kan niet anders concluderen dat hij minder verbruikt. Het is geen wereldschokkend verschil maar toch. Als je als een bezetende continue op het gas gaat is het natuurlijk iets anders...
Hoeft ook niet hoor, dat eens zijn. Een voorbeeld: ons aller Turbodesk ging met zijn D5 naar Rica en liet er "ecotuning" in laden. De belofte was iets meer vermogen edoch significant minder verbruik. Na 3 of 4 weken is de auto retour Rica gegaan en de tuning er weer af geschreven. Reden dezes was dat de toename van het vermogen in de marge en feitelijk niet merkbaar was en het verbruik was inerdaad gewijzigd. Het ding was nu net zijn baas, zuipen als een krijger :D . Maar zelfs de rekensom, 800 euro voor de tuning en dan zou hij, volgens de specificaties, in plaats van 1 op 15 naar 1 op 17 a 18 gaan. Ga je nog rekenen of snap je het zo al?

Kij, als je tuning doet voor bruut vermogen, want dat is 450 Nm toch best wel, dan laat je het asfalt in plasjes achter je. Dat is dus een iets steviger belasting voor de aandrijflijn en remmerij, ook gezwets in de ruimte maar....het kan sneller slijten of naar de knoppen gaan. Kromme krukassen etc heb ik ook hier voorbij zien komen maar gelukkig is een ruimtereis bij Rima iets van 2 mille en schijven en blokken kosten ook niet de wereld dus ook dat valt allemaal mee. En het verbruik is tot slot al helemaal te verwaarlozen. Normaal doe ik, zonder tuning en normaal gebruik, iets van 1 op 15 a 16. Als ik binnenkort met de auto vol, skibox op het dak en met snelheden van 170 tot 180 richting Denemarken dender, tja....doet hij dan 1 op 10 knijp ik mijn handen dicht. Wil ik ook dan het reguliere verbruik halen zal ik toch echt heel bewust en rustig moeten rijden.

Maar leg mij nu eens uit, waarom tuning? Vermogen heeft de auto zat, toe- of afname verbruik is te verwaarlozen en toename van slijtage of defecten een in te calculeren risico. Met mijn vorige 185pk zonder tuning trok ik mijn caravan uiteraard en denderde in de 4e versnelling en 1600 kilo aan de haak al versnellende bult van Luik omhoog. Dus nogmaals: waarom?
Weet je wat ik doe? Ik plak gewoon een Polestar stickertje achterop. Denkt iedereen:" zoooooooo, mocht wat kosten". Zoiets noemen we dan Belgische tuning :D .

Weet je, tuning moet je doen omdat het kan. Genieten van het vermogen en verder niet janken over slijtage en verbruik want dat gaat nergens over. 8-)
Helder verhaal. Mijn ervaring is anders. Het doorrekenen doe ik niet, vind ik simpelweg niet relevant omdat het niet mijn intentie was om zuinig te gaan rijden.

De eerste zin van je laatste alinea vat perfect samen waarom ik de tuning heb laten uitvoeren.
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Volgens mij heeft TS de investering meer dan terug verdient pret en een glimlach hebben een hoge waarde !
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja die tuning. Meer paarden is meer brandstof is waar als je ze aanspreekt!. <_<
Echter nu heb ik ook een Volvotune tuning sinds 2013 meen ik die redelijk maximaal is. Rond de 480nt en 215 pk of zoiets.
De V70 heeft al 300.000km ervaring met deze tuning.

Ik heb verschillende tuners in de afgelopen vijtien jaar meegemaakt maar mijn huidige is toch wel super.
Mijn reden om het te doen is omdat ik vond en vind dat de krachtverdeling bij Volvo niet optimaal is.
We kennen allemaal het gat in de de 1-2 versnelling bij de automaat. Die ben ik kwijt.

Als ik gas geef dan luistert mijn auto heel precies en het contact met mijn( meestal zuinige) rechtervoet en een auto die doet wat ik wil is erg fijn. :love:
Mijn gemiddeld gebruik is 1:15 in Nederland geweest.
Sinds ik ge emigreerd ben Op de lange route Nederland-Frankrijk kom ik nog zuiniger 1:16

Mijn betoog is feitelijk dat na 300.000km Volvotune tuning mijn auto volgens garage geen overmatige slijtage van de tuning heeft gehad
Terwijl mijn machine kamer het hele pakket heeft ondergaan zoals de EGR dicht/roetfilter enz. enz.

Hier in de stevige heuvels rondom huis, en een pittige oprit, stijgt het verbruik vanzelfsprekend wel mede door de korte ritten, mede door het niet goed warm worden van ritten a 20-25km naar gemiddeld 1:13.

Maar met een goede tuning is het zo dat als je gewoon een rustige voet hebt (de z.g. driverswish) dan brengt voor mij de tuning door het optimaal afstellen van de verschillende parameters je echt stukken meer rijplezier en vooral rijcomfort. :D
Zo heb ik al 300.000km mijn tuning terugverdiend. :)
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: t
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn S60 heb ik ook ruim een ton met Volvotune gereden.
Reden dat ik het gedaan heb? Motor liep mooier en uiteraard een grote glimlach als je de 500 nm z'n werk liet doen.
Hele spul was op maat geschreven voor veel aanhanger werk, dus pas laat het maximale koppel erin en dat reed perfect.
Daarnaast hoefde het hele spul minder hard te werken juist omdat er meer vermogen is, dus minder ver het gaspedaal naar beneden toe.

Of het echt zuiniger was? Ik weet het niet zeker, wel is er tijdens een vakantie in de verre oostkant van Duitsland tijdens de rit behoorlijk doorgereden en viel het bij alleszins wat er door de D5 werd genuttigd.
Met een gezond verstand was er geen extra slijtage opgetreden.
Ja, er is een keer een turbloslang geklapt die het zonder timing wellicht 5 minuten langer vol had gehouden...alle plastic clipjes waren uitgedroogd en gebroken, maar dat staat geheel los van de timing als slijtage.

Ik zou het in ieder geval zo weer doen als ik een 5 cilinder diesel had om er nog even wat meer van te genieten :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

'03 Nissan Terrano Sport 3.0 Di datis ook wel een hele echte auto :D
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”