Ervaring rijden met open pijp turbo diesel

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Aha, we gaan het over meningen en fatsoen hebben, dat mag.

Als eerste de tip om politieagenten te ontwijken die verstand hebben van verkeer en de Regeling Voertuigen. Garagebedrijven hoef je niet te ontwijken, die zijn zwart-wit gehouden aan de APK-regeling.

Maar dan de vraag: Wat maakt nu dat "JIJ" meent om met een motorvoertuig over de weg te mogen rijden die niet aan de wettelijke eisen voldoet, een bak herrie produceert waar hij nimmer op is goedgekeurd bij de typegoedkeuring en ook nog eens meer schade toe zal brengen aan het toch al kwetsbare milieu?

Let wet: ik ben geen zedenprediker. Hier is een vraag gesteld waar ik, vanuit mijn kennis en kunde, een antwoord op geeft. De achterliggende gedachte is namelijk dat we hier met elkaar kunnen voorkomen dat er straks eentje door de omgeving tuft en de ellende over zichzelf afroept. Voor de gemoedsrust: de Scania met een V8 motor waarbij een klep in de uitlaat is gemonteerd die door Tinus Tussengas vanaf zijn dashboard met een knopje open kan worden gezet (en dan hebben we het dus over hetzelfde want dan brult dat ding als een dolle en schijnt voor menigeen een vorm van acoestische zelfbevrediging te zijn), ook op dat kenteken zetten we vrolijk een WOK. En dat die auto dan tot aan de keuring niet de weg op mag met alle gevolgen van dien, tja.....jammer joh.

Onze samenleving wordt geordend door rechtsregels, doen we dat niet dan zakken we af naar het niveau van de eerste de beste bananenrepubliek. En dus, meent iemand zijn einddemper te moeten vervangen door een recht stukje pijp zonder enige vorm van geluidsdemping, dan vraag je niet om aandacht, dan schreeuw je er om. En als de hoeders van de samenleving, de handhavers van die rechtsregels, daar dan iets van gaan vinden en daadwerkelijk over gaan tot handhaving binnen de mogelijkheden die de wetgever biedt, wat is dan het probleem?
En dus de stelling c.q. de vraag: "Wie ben "JIJ" dan wel dat "JIJ" je niet aan die regels hoeft te houden en daardoor een significante bijdrage geeft aan de verloedering van van onze samenleving? Ik noem dat de arrogantie van de schreeuwende eigenwijze minderheid.

Terug naar de casus en geheel on topic: Het verwijderen van de einddemper en vervangen door een rechtsstukje pijn brengt het onlosmakelijke risico met zich mee van:
* Geluidsmeting door de politie en, indien te veel herrie: Verbaal.
* WOK-melding op het kenteken waardoor het voertuig tot het moment van keuring niet de weg op mag
* Een totaal aan kosten en ellende die te voorkomen zijn door even bij de dealer of Kwikfit langs te rijden en een nieuwe einddemper te laten monteren.

Als de kosten van de laatste optie niet betaald mogen/willen/kunnen of moeten betaald: zet die auto stil, ga sparen en zorg er voor dat de auto in de juiste rijtechnische staat is alvorens je de weg weer op gaat. Doe of wil je dat niet, neem je de vrijheid om zelf te bepalen hoe het allemaal moet of zal.....best. Maar ga op het moment dat je aan de kant van de weg staat geen huilie huilie doen of een grote mond opzetten tegen die diender die jou even fijntjes wijst op de fouten die je willens en wetens hebt gemaakt (=opzet).
"Ich habe es nicht gewusst" is dus niet van toepassing.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Zo kun je van alles wel een wok willen geven, de fabrikant heeft misschien ook wel een eco bandje opgenomen in de typegoedkeuring om aan 14% bijtelling te voldoen, maar je krijgt ook geen WOK voor een Michelin Pilot Sport 3.

A. Een einddemper doet niets voor het milieu;
B. Een einddemper doet bij een diesel maar marginaal iets qua geluid;
C. Bijna alles wat niet OEM is voldoet per definitie niet aan de typegoedkeuring, want niet door de fabrikant getest?
Dat wil dus niet zeggen dat het evengoed voldoet en er geen reden is om af te keuren/ of een wok.
Er zijn prima criteria voor, deugdelijk, gasdicht tot achter en een maximaal dB wat er toegestaan is.
Voldoet dit dan is er helemaal geen reden tot een WOK.

Ga maar eens bij Capristo kijken wat er zelfs met E-keur zelfs mogelijk is.
https://www.youtube.com/watch?v=BLLiADh_uHY
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Ze zijn er dus nog, echte azijnzijkers als agenten.
Die extra geluidsproductie valt reuze mee want die achterste demper doet niet zo veel meer.
Die milieu is niet gebaat of geschaad door die achterdemper, of je moet een paar db extra ook al milieu schade gaan noemen.
Er is volgens mij vanuit de wetgeving ook nog een marge van db overschrijding?
Dus Ja je neemt wellicht bewust een risico voor oom agent die de maatschappij op wetsovertreders wijst.
weleens een Harley voorbij horen komen?
Misschien moet je actiever op zoek gaan naar de echte maatschappij ontwrichtende gebeurtenissen, ipv burgertjes pesten.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kww, du snapst d'r gain kloot'n van. Bist ook zo aine dij maint dat hij boas is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Sommige Volvo modellen met een dieselmotor hebben af fabriek al geen einddemper....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door The Mechanic op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

MODS break.
Heren toch. Er wordt een vraag gesteld. Daar wordt op gereageerd door een liefhebber van automobielen die echter ook de wet moet handhaven. Hij geeft de zaken weer waar hij op moet "controleren" en dan noemt iemand dat azijnzeiken. Dat vind ik wel het toppunt van onbeleefdheid. Eigenlijk ronduit onbeschoft. Hij reageert er gelukkig zelf nuchter op als een Grunneger betaamt. Was dat echter niet gebeurt, had een dergelijke opmerking goed voor een ban geweest kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

@V70/2.4D/2003:
+1
Hulde voor jouw duidelijke uiteenzetting hoe zaken in onze samenleving werken, wetgeving is er niet om mee te marchanderen.
Ik begrijp de hele bedoeling al niet van die open pijp; produceert kabaal, ja dus? Maakt dat het rijden in een Volvo nou echt zo veel leuker en aangenamer??
Voor je het weet zit je op het nivo van een afgeragde sjonnie-Golf GTI, breder dan dat ie lang is, extreem laag bij de grond, banden zo breed als een tractor, knalrode remklauwen, bh’tje aan de binnenspiegel, achterbak vol met extreme audio zodat je onderweg ook sirenes niet meer hoort, en uiteraard een uitlaat met diameter intercontinentaleoliepijpleiding.....

Maar indien de opgesomde (reëele!) risico’s het je waard zijn, vooral doen.

@kww: iets meer respect tonen voor ‘oom agent’ zou niet misstaan; je realiseert je blijkbaar niet dat deze mensen dagelijks zich volop inzetten voor mijn en ook jouw veiligheid in de breedste zin des woords, en dat zijn hedentendage helaas niet alleen maar ‘kleine boefjes’.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20625
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik wil helemaal geen petjes door de straat zonder demper of met regenpijp: mij te veel herrie.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Mijn excuses, de term azijnzeiker was wat overtrokken.
Het schiet me weleens in het verkeerde keelgat dat alles maar conform de exacte letter van de wet moet terwijl er zoveel meer fout gaat.
In dit geval vraagt de ts naar ervaringen met een open pijp en hij krijgt geen serieuze reactie maar wel goedbedoelde (overtrokken naar mijn mening) waarschuwingen.
De turbo, roetkat en middendemper dempen het geluid dusdanig dat die einddemper geen groot verschil meer maakt, zie ook de reactie van "the mechanic".
Een parallel met een vet gepimpte golf zie ik dan ook in het geheel niet.
Voor de twijfelaars, zie youtube voor voorbeelden.
Ik zou het betwijfelen of oom agent het ook maar op zou merken als er geen gas gegeven wordt.
V70/2.4D/2003, est geliek, ik schrief mien aign regels, door heb ik gain agent veur neudig. en toch heb ik nog goin politie om deure hat.
Ook krieg ik noit regelmotig een broif van het cjib.
Mien auto is den ook nog technies in topstoot en op sommige punten wat beter as origineel.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Volgens mij is het redelijk simpel: wetgeving is geen menukaart waar je uit kunt kiezen wat je aan staat en de rest maar terzijde schuift. Zou iedereen dat doen, zou het al snel een mooi zooitje worden. Stel je voor dat ik niet vind dat verkeer van rechts maar juist als het van links komt, voorrang moet krijgen?

En nee, ik ben geen heilig boontje. Dat er daardoor wel (meer dan eens) een bon voor te hard rijden binnen rolt, is jammer maar op het moment dat ik het gaspedaal in trap, weet ik dat dat risico erin zit. En dus ga ik daar niet over zeuren, ook al is het maar een paar km te hard geweest en was het hardstikke rustig. En ja, ik kan zo een waslijst van zaken noemen die ernstiger zijn dan mijn paar km te hard. Maar dat daar niets aan gedaan wordt, geeft mij geen vrijbrief dan ook maar lak aan alles te hebben.

(Zou ik er wat aan willen veranderen, zou ik de politiek in moeten gaan :'( :sick: :( ).
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Je hebt de reactie van the mechanic niet gezien?
Je hebt niet gezien dat ie met een stuk pijp gewoon door de apk komt?
Je hebt geen youtube filmpje gezien waarbij je zelf geoordeeld hebt of het een groot verschil is?
Nogal eenvoudig om klakkeloos zwart wit te leven.
Ik heb er een schroefset onder zitten (type goedkeuring? Origineel volvo?) ook strafbaar, krijg ik nu ook een wok melding, en moet ik de ouwe versleten originele schokdempers met veren er weer onder schroeven?
of 700 euro meer betalen voor origineel volvo terwijl ik nu vermoedelijk betere kwaliteit heb en alles instelbaar?
Kortom, niet zo zwart wit denken, als het een blerpijp zou worden dan had ik het ook niet aangeraden.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

De houding in dit verhaal geeft elke parallel weer met die vette gepimpte Golf.
Je wilt de essentie van een typegoedkeuring niet begrijpen: h e t m a g n i e t
En dus heeft elke verbaliserende agent het volste recht je een WOK te geven.
Hoe moeilijk kan het zijn?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Gewoon feiten gebruiken graag.

Onderstaande uitlaat eisen staat in de Wegenverkeerswet. Voor de liefhebber: Artikel 5.2.11.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes.
2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn.
3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement. Deze meting wordt, bij elk nieuw type auto, door de overheid verricht.

Wordt hier aan voldaan, WOK niet terecht, let wel meting moet met juiste parameters en juiste apparatuur worden uitgevoerd, op gehoor telt niet.
Ook een missende einddemper of tussendemper veranderd niets aan de geldende regelgeving.
Een katalysator is een ander verhaal aangezien deze bij vermelding op het kenteken ook aanwezig moet zijn.

Overig is er volgens mij voor alleen teveel geluid een andere feitcode die dan toegepast zou moeten worden.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

teebee schreef: De houding in dit verhaal geeft elke parallel weer met die vette gepimpte Golf.
Je wilt de essentie van een typegoedkeuring niet begrijpen: h e t m a g n i e t
En dus heeft elke verbaliserende agent het volste recht je een WOK te geven.
Hoe moeilijk kan het zijn?
En bijna elke 14% V40 dan die niet meer op de 16 inch velgen rijdt dan? Ook een WOK? En eigenlijk ook geen recht op die 14% bijtelling omdat die met andere wielen niet meer aan de uitstoot voldoet? Moet men dit dan ook terugbetalen aan de belastingdienst?
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Daar weet je zelf het antwoord wel op.
Politie volgt duidelijke richtlijnen of je het leuk vindt of niet.
Iedereen weet dat wetgeving er niet voor niets is, en zoals jalex_h terecht aangeeft dat het geen menukaart is.
Het gaat om het principe en dat het niet meer dan logisch is dat bij constatering er een consequentie aan vast zit.
Het is aan de betreffende overheidsinstantie of ambtenaar daar al dan niet iets mee te doen.
Doet allemaal niets af aan het feit d a t - h e t - n i e t - m a g
Dat wetende moet je niet piepen indien er een consequentie (WOK) wordt opgelegd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

En dan kom je bij de RDW, doet men een meting(die prima uitkomst heeft), geeft je een compliment over het vakmanschap van de lasser en stuurt je weer naar huis.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Zo kan het uitpakken, maar ook anders.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Maar wel op onkosten gejaagd door meneer agent die zijn kennis niet op orde heeft.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Precies
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Meneer de agent is de komende tijd toch veel te druk met het bekeuren van appende fietsers....
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”