Ervaring T2 2 liter tuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: En daar geloof ik helemaal niets van..
Ik ook niet, zou betekenen dat elke beetje ‘klussert’ een auto in elkaar zou kunnen flansen beter dan de Volvo fabriek dit zou doen.
Maar, by all means ga gerust jullie gang met het verknutselen van een auto naar iets wat ie nooit was, nooit voor bedoeld is geweest en ook nooit idem zal worden.
En dan nog, al zou het op papier een ‘ok’ krijgen, dat maakt hem nog niet per see veilig (ruim begrip). Mij zal je er iig nimmer in zien plaatsnemen, en alles wat mij lief is al helemaal niet. Het is maar waar je waarde aan hecht in het leven.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

NielsPHEV schreef: Afdeling marketing zal ook best mee beslissen welke auto's wel en niet door P* getuned worden. Ik zou eens een grondig vergelijk maken op onderdelen als remmen, turbo's intercoolers, radiateur, olie distibutie, olie koeling, versnellingsbak, koppeling ik veracht dat je meer verschillen tegenkomt dan wat je verwacht en in dat geval is genoemde vermogens toename naar mijn mening wel erg fors.

Aan de andere kant zijn er echt voorbeelden waar sprake is van louter software matige vermogen reductie
T2 t/m T4 zijn volledig identiek inderdaad en louter via software verschillend, daardoor kunnen ze veilig getund worden naar T4 waarden.
dus niet verder dan 190 pk.
Als je maar gaat doen vraag je ook meer van je auto en materiaal, maar dat is een keuze die je zelf moet maken of je dat wel wil.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

vankol schreef: T2 t/m T4 zijn volledig identiek inderdaad en louter via software verschillend, daardoor kunnen ze veilig getund worden naar T4 waarden.
dus niet verder dan 190 pk.
Als je maar gaat doen vraag je ook meer van je auto en materiaal, maar dat is een keuze die je zelf moet maken of je dat wel wil.
Gewoon doen zou ik zeggen. De T4 rijdt heeeel vlotjes, ook boven de 120. Je zal het je niet beklagen! :D
Ik zou wel de verzekering inlichten, dan ben je toch gedekt in geval van ...
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Verzekering inlichten kan je doen maar omdat je boven de max 20 (of was het 25%) vermogenstoename komt die RDW toestaat komt vraag je de verzekering akkoord te gaan met een auto die niet meer voldoet aan de toelatings / RDW eisen dat zullen ze nooit doen sterker er zal zeker in de voorwaarden van de verzekeraar staan dat de auto dient te voldoen aan deze wettelijke eisen
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

OGA244 schreef:
V70R^2 schreef:
OGA244 schreef:En daar geloof ik helemaal niets van..
Ik ben meer van het meten is weten, en heb de data het te onderbouwen, wat iemand wel of niet geloofd moet die uiteraard zelf weten, of dat in sprookjes is of dat volvo's uit de fabriek perfect zijn en niet beter kunnen staat hen vrij.
OGA244 schreef:Het blok is zwaarder en langer, stuuruitslag wordt minder, koersvastheid zal minder zijn
Aardig gefröbel maar dat komt natuurlijk niet in de buurt van wat n fabrikant aflevert.
Blok is niet zwaarder of langer, de 5 cilinders zijn op 1,5mm na precies dezelfde afmeting als de 3.0 T6.
Mogelijk dat de regeling een jaar is verschoven naar 1999, mijne is wel degelijk compleet herkeurd volgens EU type goedkeuring op Lelystad
zoals gezegd, ik geloof het niet, je bent ook geen constructeur maar een goedwillende hobbyist die lekker heeft lopen kloten.
De 6 cilinder is een cilinder langer (en meer) dan de 5 cilinder, bij b.v. een S80 had dat iig consequenties voor de draaicirkel.
Ik heb waardering voor je project maar absoluut geen geloof in het geheel.

En een T2 van recente datum is toch echt geen V70 uit de vorige eeuw,,
Laatste keer, de 3.0 T6, niet het whiteblock T5+1 dat in een oude S80 is gestopt....
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

NielsPHEV schreef: Verzekering inlichten kan je doen maar omdat je boven de max 20 (of was het 25%) vermogenstoename komt die RDW toestaat komt vraag je de verzekering akkoord te gaan met een auto die niet meer voldoet aan de toelatings / RDW eisen dat zullen ze nooit doen sterker er zal zeker in de voorwaarden van de verzekeraar staan dat de auto dient te voldoen aan deze wettelijke eisen
De RDW staat alles toe, mits gekeurd, ik zit zelf toch ook gewoon op meer dan. 200% van af fabriek vermogen, dat is prima op kenteken als je doet wat moet.
Laten keuren, laten taxeren, en de nieuwe verzekering vind het allemaal prima.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Verder zoveel mensen die nog nooit iets gedaan hebben maar het wel allemaal denken te weten, bekrompenheid van de bovenste plank hier.

Een autoproducent wil winst maken, niet de best mogelijke auto, dus als je een goeie Volvo wilt zal je toch echt aan het werk moeten, want die komt niet bij de dealer vandaan.
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

NielsPHEV schreef: Verzekering inlichten kan je doen maar omdat je boven de max 20 (of was het 25%) vermogenstoename komt die RDW toestaat komt vraag je de verzekering akkoord te gaan met een auto die niet meer voldoet aan de toelatings / RDW eisen dat zullen ze nooit doen sterker er zal zeker in de voorwaarden van de verzekeraar staan dat de auto dient te voldoen aan deze wettelijke eisen
OK dit is dan verschillend van Belgie. In B staat de verzekering volledig los van vadertje staat. En dus kan je perfect in orde zijn met je verzekering, zonder dat de auto gekeurd is voor het extra vermogen.
Het zou dan eventueel wel kunnen dat ze bij de jaarlijkse keuring dit controleren op de papieren, en dan weet ik ook niet wat er gebeurt. Tegenwoordig vragen ze bij de keuring ook het verzekeringsbewijs.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

V70R^2 schreef: Verder zoveel mensen die nog nooit iets gedaan hebben maar het wel allemaal denken te weten, bekrompenheid van de bovenste plank hier.

Een autoproducent wil winst maken, niet de best mogelijke auto, dus als je een goeie Volvo wilt zal je toch echt aan het werk moeten, want die komt niet bij de dealer vandaan.
Onzin, jij hebt geen enkele ervaring met 'n moderne volvo en met emissie en mogelijke bpm konsekwentues
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V70R^2 schreef: Verder zoveel mensen die nog nooit iets gedaan hebben maar het wel allemaal denken te weten, bekrompenheid van de bovenste plank hier.

Een autoproducent wil winst maken, niet de best mogelijke auto, dus als je een goeie Volvo wilt zal je toch echt aan het werk moeten, want die komt niet bij de dealer vandaan.
Dus jij meent te weten bv welke bouten en moeren er met welke sterktes in welke auto’s zitten.
Knap, complimenten.
Indien iemand wel wat heeft lopen knutselen maakt dat die persoon nog geen constructeur, noch kan hij voldoende alle (!) facetten inschatten of overzien.
De laatste opmerking moet je inlijsten; goud!
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dit topic wordt steeds onaangenamer.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Tja... tuning maakt meer kapot dan je lief is ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Van mij mag een slot op deze topic, gaat nergens over.
Mensen die denken alles beter te weten zonder eigen ervaring of onderbouwing.

Dus graag stoppen met deze topic.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Doe lekker wat je goeddunkt het is jouw auto, hou je daarbij aan gestelde regels al staan die je misschien niet aan
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Bis! En sluiten maar....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

yauwera schreef:
NielsPHEV schreef: Verzekering inlichten kan je doen maar omdat je boven de max 20 (of was het 25%) vermogenstoename komt die RDW toestaat komt vraag je de verzekering akkoord te gaan met een auto die niet meer voldoet aan de toelatings / RDW eisen dat zullen ze nooit doen sterker er zal zeker in de voorwaarden van de verzekeraar staan dat de auto dient te voldoen aan deze wettelijke eisen
OK dit is dan verschillend van Belgie. In B staat de verzekering volledig los van vadertje staat. En dus kan je perfect in orde zijn met je verzekering, zonder dat de auto gekeurd is voor het extra vermogen.
Het zou dan eventueel wel kunnen dat ze bij de jaarlijkse keuring dit controleren op de papieren, en dan weet ik ook niet wat er gebeurt. Tegenwoordig vragen ze bij de keuring ook het verzekeringsbewijs.
Dit zou ik niet beweren, je kan je verzekering inlichten, maar gezien tuning in Belgie verboden is, vervalt je gelijkvormigheidsattest na de tuning.
Je verzekering vervalt als je met een niet- gekeurde auto rijdt..

Alles gaat goed zolang er niks gebeurd, als je iemand lichamelijk letsel berokkend met je getunde T2, gaat de verzekering gegarandeerd op onderzoek om een reden te vinden om niet te hoeven betalen...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

teebee schreef: Bis! En sluiten maar....
Lijkt mij een goed idee, voordat jij een zaak spant voor poging tot doodslag omdat iemand een V12 in een Volvo 700 lepelt ...
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ook knap geklooi, maar door 'n rdw goedkeuring ook alleen voldoend aan basale keuringseisen,
fabrikant/constructeurs doen ook crashtests en hebben echt serieus meer kennis.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik zeg niks.... gezond verstand wordt blijkbaar als afwijkend beschouwd.
OT is het allang niet meer dus t is wel klaar zo
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Dit forum is wel heel erg als het over iets anders gaat als Polestar tuning op een Volvo.

Merendeel hier is een mening, kan het, mag het, is het wel veilig?
Antwoord is ja, nee, ja (mits alleen software).
Uitleg, ja je kan altijd wel iets winst halen met een betere afstelling.
Nee je RDW goedkeur komt in het gedrang tenzij je daar iets voor doet (maar wees eerlijk, wie doet dat nou, ik niet).
Veilig, ja, je verandert het wagengewicht niet door bitjes toe te voegen of te verwijderen. Onderstel en remmen kunnen het vergaand prima aan.

Voor mij is het gewoon een keuze van een persoon. Als ik de T2 had gekocht had ik em een dag later naar 220pk laten zetten. Gewoon omdat het geld bespaart tov een T4 of T5.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”