Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Onze vorige auto heb ik laten tunen bij Obbe, dat was een manueel geschakelde 215 pk D5. Nu hebben we een nieuwe auto met de laatste vijfcilinder D5-, te weten de euro 6 221 pk D5 in een AWD AT XC70. Nu kan ik nergens tunings mogelijkheden vinden voor dit model, anders dan bij polestar. Weet iemand of er hier al tuning voor beschikbaar is?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

excuus dubbelpost
Laatst gewijzigd door sanco op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Geen idee, maar ik vraag me af hoeveel winst je daarmee nog gaat behalen. Zet de bak in sportstand en ik vind hem eigenlijk al vlot zat, vergeleken met mijn vorige 175 > 195 pk gekietelde XC70. Er zal best nog wat pk en Nm te halen zijn, maar de winst blijft in verhouding denk ik relatief beperkt voor het gevoel. Wat daarnaast voor mij zwaar zou meewegen, is dat de reserves van het blok en de bak dan al snel worden ingezet, omdat dit natuurlijk wel de meest vermogende versie was die Volvo zelf in deze combi heeft geleverd. En omwille van het verbruik.... alle verhalen ten spijt, maar echt veel zuiniger gaat het m.i. niet worden. Je zult nooit het directe gevoel van de handbak van je vorige gaan benaderen met deze automaat, vooral bij het wegrijden. Die slip en daarmee het (vooral) gevoel van traagheid blijft toch een gevolg van.
Succes met de zoektocht / overwegingen / keuze ;-)
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ohw het vermogen is het mij niet om te doen, dat is zat, alleen vindt ik dat de bak overdreven veel slipt, dus het zou meer gaan om tuning van de bak dan zozeer de motor...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Obbe doet niets aan de bak, Polestar wel? Met Polestar schakelt de bak veel alerter is mijn ervaring (met een D5 185 PK en D5 215 PK).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Bak tuning is ook het gene waar ik meer info over zoek. Heb een V60 D6 (MY14) en vind ik ook dat de bak veel slipt. In stand Power is het echt minder en dat bevalt mij beter.
Enig idee wat de kosten zijn voor Polestar bak tuning.

Ik kan ook bij derden de bak laten tunen maar dan komt de dealer daarna met zijn 2.0 servicebeurt en weg is de tuning. Kan ik vervolgens weer het halve land doorrijden om de tuning weer terug te zetten. Daar heb ik ook geen zin in
Volvo V60 PiH Summum MY14
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Athome schreef: Bak tuning is ook het gene waar ik meer info over zoek. Heb een V60 D6 (MY14) en vind ik ook dat de bak veel slipt. In stand Power is het echt minder en dat bevalt mij beter.
Enig idee wat de kosten zijn voor Polestar bak tuning.

Ik kan ook bij derden de bak laten tunen maar dan komt de dealer daarna met zijn 2.0 servicebeurt en weg is de tuning. Kan ik vervolgens weer het halve land doorrijden om de tuning weer terug te zetten. Daar heb ik ook geen zin in
Daar heeft Rica dan weer een oplossing voor, die hebben ook twee stages voor mijn motor beschikbaar, alleen vind ik die nogal prijzig.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Athome schreef: Bak tuning is ook het gene waar ik meer info over zoek. Heb een V60 D6 (MY14) en vind ik ook dat de bak veel slipt. In stand Power is het echt minder en dat bevalt mij beter.
Enig idee wat de kosten zijn voor Polestar bak tuning.
De Polestar optimalisatie kost normaal prijs 995,-. Afhankelijk van de aanbieding kun je ergens slagen tussen de 695 en 750.
Met Polestar krijg je een veel alerter schakelende bak is de brede ervaring hier op het forum.
Athome schreef: Ik kan ook bij derden de bak laten tunen maar dan komt de dealer daarna met zijn 2.0 servicebeurt en weg is de tuning. Kan ik vervolgens weer het halve land doorrijden om de tuning weer terug te zetten. Daar heb ik ook geen zin in
En dat is precies de reden dat ik voor Polestar ga. Met een D6 vind ik 300PK meer dan voldoende.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Quota schreef: Onze vorige auto heb ik laten tunen bij Obbe, dat was een manueel geschakelde 215 pk D5. Nu hebben we een nieuwe auto met de laatste vijfcilinder D5-, te weten de euro 6 221 pk D5 in een AWD AT XC70. Nu kan ik nergens tunings mogelijkheden vinden voor dit model, anders dan bij polestar. Weet iemand of er hier al tuning voor beschikbaar is?
Ik denk dat de laatste D5 met Polestar ongeveer 240 pk levert op de rollenbank. De D6 is ook getest zonder de ERAD en haalde namelijk die resultaten.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik heb een D4 met Polestar, dus jouw 220pk. Ik herken het gedrag van de bak niet. In de D is de wagen een goedaardige lobbes waarmee je gemoedelijk meedobbert met het verkeer, die verandert in een ongetemde feeks als ik het gaspedaal voorbij de helft intrap. In de S rijdt de wagen daarentegen bij weinig gas geven al kwiek en vlot. In druk stadsverkeer zet ik de bak dus altijd in de S (van stad). Heb je al eens de bakolie ververst (= iets anders dan spoelen), wellicht dat dit de slip veroorzaakt?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Woody259
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31

Athome schreef: Bak tuning is ook het gene waar ik meer info over zoek. Heb een V60 D6 (MY14) en vind ik ook dat de bak veel slipt. In stand Power is het echt minder en dat bevalt mij beter.
Enig idee wat de kosten zijn voor Polestar bak tuning.

Ik kan ook bij derden de bak laten tunen maar dan komt de dealer daarna met zijn 2.0 servicebeurt en weg is de tuning. Kan ik vervolgens weer het halve land doorrijden om de tuning weer terug te zetten. Daar heb ik ook geen zin in
Bij welke derden kan je op dit moment de bak tunen?

Ik vind ook dat de automaat veel te veel slipt in de D-stand. Het schakelgedrag is erg irritant bij het rijden op lage snelheid: Tussen de 0 en 60 km/h slipt hij continue, of gaat hij in de vrijloop bij gas los (loskoppelen bij uitrollen). De automaat lijkt binnen bebouwde kom of bij het wegrijden op lage snelheid erg op een CVT (ik vind dat geen pluspunt). Ik rij daardoor ook een stuk rustiger op lage snelheid, het voelt namelijk slecht om veel gas te geven voordat de versnelling in lock-up zit.

In de S-Stand schakelt hij daarentegen goed (zonder slip) voor een traditionele automaat, maar voor normaal rijden met een te hoog toerental. Het liefste zou ik in de D-stand een schakelprogramma willen hebben met lage schakelpunten in combinatie met het vlot schakelen van de S-stand (zonder slip, gelijk in lock-up).
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Roald schreef:
Ik denk dat de laatste D5 met Polestar ongeveer 240 pk levert op de rollenbank. De D6 is ook getest zonder de ERAD en haalde namelijk die resultaten.

Mijn vorige D5 zat na tuning door Obbe op 245. Olie is nog niet ververst, worden ook wisselende verhalen over gehouden, om dit binnen vijf jaar of 150.000 km te doen. Auto is net drie geworden, maar heeft la wel 185.000 km gelopen.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Quota schreef: ….Auto is net drie geworden, maar heeft la wel 185.000 km gelopen.
Dan heeft de olie niet meer de eigenschappen als toen hij er nieuw in kwam....
En ja die wisselende ervaringen ken ik ook met het spoelen, je moet dat absoluut goed doen: o.a. de juiste middelen, proces en olie. Ik ga daarvoor naar een specialist en niet meer naar de dealer of iemand anders die het zegt ook te kunnen omdat hij ook een machine heeft staan. Maar dat is een ander topic.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Over dat spoelen gesproken, ik heb de mijne juist terug van een grote beurt. Auto wordt in augustus 4 jaar en heeft nu 100k gelopen. Aangezien ik er nog even mee door wens te rijden, overlegd over evt. aan te bevelen extra onderhoud, en dus nu ook de bakolie laten vervangen. Niet dat ik er hoge verwachtingen van had, want het schakelen ging nog soepel en zonder enig probleem..... maar, wat ben ik overtuigd van de juistheid van mijn keuze het wel te doen!! Niet normaal hoe zijdezacht alles nu weer verloopt. Echt een heel duidelijk merkbaar verschil, en eigenlijk voor het eerst dat ik het idee heb dat een beurt ook werkelijk weer een verbetering betekent, want 6 liter oude olie in het blok vervangen door nieuwe olie is voor mij nooit voelbaar geweest, maar dit is wat mij betreft een echte aanrader!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

sanco schreef: Over dat spoelen gesproken, ik heb de mijne juist terug van een grote beurt. Auto wordt in augustus 4 jaar en heeft nu 100k gelopen. Aangezien ik er nog even mee door wens te rijden, overlegd over evt. aan te bevelen extra onderhoud, en dus nu ook de bakolie laten vervangen. Niet dat ik er hoge verwachtingen van had, want het schakelen ging nog soepel en zonder enig probleem..... maar, wat ben ik overtuigd van de juistheid van mijn keuze het wel te doen!! Niet normaal hoe zijdezacht alles nu weer verloopt. Echt een heel duidelijk merkbaar verschil, en eigenlijk voor het eerst dat ik het idee heb dat een beurt ook werkelijk weer een verbetering betekent, want 6 liter oude olie in het blok vervangen door nieuwe olie is voor mij nooit voelbaar geweest, maar dit is wat mij betreft een echte aanrader!
Mooi Klaas, als dit de eerste keer is bij 100k dan merk je dat zeer zeker.
Heb eigenlijk geen idee hoe het bij de 8gt is, zal wel het zelfde wezen maar met 40k nog niet echt noodzakelijk.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”