Beste volvofans,
Ik heb dit weekend mijn eerste volvo 480 luxe ES gekocht.
Echt een geweldige auto, tot mijn spijt zit ik met het volgende probleem;
Mijn 480 schiet uit de 5de versnelling, Als ik op hoge toeren rij en dan het gas loslaat, beweegt de schakelpook heftig op en neer en gooit hem er zo uit.
Als ik het gas beheerst terug laat lopen, schiet hij er niet uit.Bij de andere versnellingen heb ik tot nu toe nog geen problemen vernomen.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt!
Mvg
Daan Coumans
Volvo 480 5de versnelling maken!Update(met foto's)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 18.01.2012 - 20:52
Bedankt voor je reactie,
Komt er dus op neer dat de versnellingsbak er sowieso onderuit moet toch?
Komt er dus op neer dat de versnellingsbak er sowieso onderuit moet toch?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Nee,die hoeft er niet onderuit,je kunt er vanaf de zijkant bij,doormiddel van het demonteren van het oliepannetje aan de zijkant.
Die zit met drie boutjes gemonteerd,is deze verwijderd,dan kijk je tegen het vijfde versnellingtandwiel aan,die zit vast met een moer en het tandwiel op de hoofdas met een bout,beide dus controleren of ze vast zitten en niet aan de schakelassen trekken of duwen.
Beide vastzetten,pannetje terug monteren en olie er in en klaar.
Die zit met drie boutjes gemonteerd,is deze verwijderd,dan kijk je tegen het vijfde versnellingtandwiel aan,die zit vast met een moer en het tandwiel op de hoofdas met een bout,beide dus controleren of ze vast zitten en niet aan de schakelassen trekken of duwen.
Beide vastzetten,pannetje terug monteren en olie er in en klaar.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 18.01.2012 - 20:52
Oke dus ik moet onder de auto zoeken naar dat pannetje?, ik heb namelijk even geen idee waar ik moet beginnen. Of waar het ongeveer zit, als u mij dit specifieker kan doorgeven. Ga ik dit proberen!
Erg bedankt voor de reactie ,
Mvg
Daan
Erg bedankt voor de reactie ,
Mvg
Daan
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Draai de wielen helemaal naar rechts, dan kan je het zwarte deksel zien zitten achter het linker voorwiel. Moer en bout van het tandwiel borgen met loctite (Brezan ed) om opnieuw los draaien te voorkomen. Let wel op het plastic ontluchtingspijpje bovenop de versnellingsbak als je de deksel er vanaf trekt en bij het hermonteren, anders beschadig je dat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 18.01.2012 - 20:52
Heel erg bedankt, ik ga het gelijk proberen!
Is dit een bekend 480 probleem?
Mvg
Daan Coumans
Is dit een bekend 480 probleem?
Mvg
Daan Coumans
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ja, dit is een bekend probleem met deze bakken. Ze zitten in de hele 400 serie en ook in de 1e serie V/S40 als ik het goed heb. En vergeet niet de bakolie aftetappen, dus zorg voor verse versn.bakolie (3,4liter). Er zit een vierkante inbus aftapplug achter het kunstof paneeltje onderop de bak. Tip: zoek een oude deurkruk op, die past precies in de plug.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 18.01.2012 - 20:52
Hallo,
(stelling 1)
Na het opendraaien van de kap , kom ik tot de conclusie dat Jullie gelijk hebben Fotos! Ziet dit er goed uit??
De bout zat los, en is/ een beetje beschadigd. Verder zat de olie vol met goudkleurige metalen snippertjes(heel klein natuurlijk maar wel zichtbaar). Ik ben gelijk naar de winkel gegaan en heb de olie en locktite gehaalt.
(Stelling 2).
Daarna Bij het poetsen van de kap kwam ik een stangetje tegen, het kan zijn dat het al in de poetsdoek zat maar ik ben er niet zeker van, daarom een foto! Om te vragen of dit uit de versnellingsbak komt en zoja wat het is!(3cm lang).
(Stelling 3)
Ik heb alles toch maar gewoon gemonteerd de bout aangedraaid( met locktite en gewoon een ratel Wel nog met hamer aangetikt door op de ratel te slaan) Genoeg locktite er tussen in ieder geval. is dit goed genoeg?
(stelling 4)
Nu ben ik bij het punt waar ik de olie moet bijvullen, Probleem is ik weet niet waar het staat in het boekje niet echt goed aangegeven. Toch denk ik dat het hier in moet gaan heb ik gelijk?(aangezien dit boven op de bak zit en het een soort plugje is)
Bedankt voor alle informatie ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,
Mvg
daan coumans
(stelling 1)
Na het opendraaien van de kap , kom ik tot de conclusie dat Jullie gelijk hebben Fotos! Ziet dit er goed uit??
De bout zat los, en is/ een beetje beschadigd. Verder zat de olie vol met goudkleurige metalen snippertjes(heel klein natuurlijk maar wel zichtbaar). Ik ben gelijk naar de winkel gegaan en heb de olie en locktite gehaalt.
(Stelling 2).
Daarna Bij het poetsen van de kap kwam ik een stangetje tegen, het kan zijn dat het al in de poetsdoek zat maar ik ben er niet zeker van, daarom een foto! Om te vragen of dit uit de versnellingsbak komt en zoja wat het is!(3cm lang).
(Stelling 3)
Ik heb alles toch maar gewoon gemonteerd de bout aangedraaid( met locktite en gewoon een ratel Wel nog met hamer aangetikt door op de ratel te slaan) Genoeg locktite er tussen in ieder geval. is dit goed genoeg?
(stelling 4)
Nu ben ik bij het punt waar ik de olie moet bijvullen, Probleem is ik weet niet waar het staat in het boekje niet echt goed aangegeven. Toch denk ik dat het hier in moet gaan heb ik gelijk?(aangezien dit boven op de bak zit en het een soort plugje is)
Bedankt voor alle informatie ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,
Mvg
daan coumans
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Die laatste foto is de ontluchting van de bak. Stukje metaal kan ik niet zo 1,2,3 thuisbrengen, misschien de borging van de moer?
Olievullen via de vulplug voor op de bak, zie dit topic
De metaal schilfers komen door het aanlopen van het losse tandwiel, je ziet de aanloop sporen op de foto. Misschien verstandig om de bakolie nog een keer te vervangen om die schilfers te verwijderen.
Olievullen via de vulplug voor op de bak, zie dit topic
De metaal schilfers komen door het aanlopen van het losse tandwiel, je ziet de aanloop sporen op de foto. Misschien verstandig om de bakolie nog een keer te vervangen om die schilfers te verwijderen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 18.01.2012 - 20:52
Aha, ik dacht het al dat dit het niet was, de moet is zo moeilijk te bereiken .
Ik gok er dan op dat het stangetje niks is. En ja ik ga dan de olie zo spoedig mogelijk vervangen!Heel erg bedankt voor al je informatie Iroll!
Ik gok er dan op dat het stangetje niks is. En ja ik ga dan de olie zo spoedig mogelijk vervangen!Heel erg bedankt voor al je informatie Iroll!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
daancoumans schreef:Aha, ik dacht het al dat dit het niet was, de moet is zo moeilijk te bereiken .
Ik gok er dan op dat het stangetje niks is. En ja ik ga dan de olie zo spoedig mogelijk vervangen!Heel erg bedankt voor al je informatie Iroll!
En Mario.