BI-FUEL S60/V70 storing NECAM gasinstallatie

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

@Branco, ga echt even langs bij Kees. Laat je verdeler ook controleren/ reviseren!
V40
sossa
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.01.2013 - 12:38

Guestuser schreef: Hoe reviseer je een brandstof verdeelblok (GAS).

Je koopt een revisiesetje van 15 euro. Het branstof verdeelblok zit onder het inlaatspruitstuk bevestigd, dus om er bij te komen zal je de gehele koelventilator achter de radiateur moeten verwijderen. 2 schroeven, 2 stekkers, enkele kabelboom klemmen en slangen verwijderen. Dit doe je natuurlijk nadat je de min kabel van de accu hebt verwijderd. Je schuift de gehele koelventilator naar rechts (richting linker koplamp) en naar boven.
Omdat het verdeelblok voorzien is van allerlei uitsteeksels heb ik even een plaat (dun triplex) gemaakt die de radiator beschermd. Zou toch zonde zijn, dat als je uitschiet (kans is groot) je ook toe bent aan een nieuwe radiator.

Het verdeelblok is gemonteerd op een steun die met moertjes bevestigd is aan een steun op het motorblok, dit wijst zich zelf. Bij mij stond op de elektronische regelunit boven op het verdeelblok, dmv een sticker waar elke slang naar de cilinder zou moeten zitten, voor de zekerheid heb ik ook een enkele markering aangebracht, dit bleek later handig bij het reviseren. Bij mij stonden op de gas-slangen het cilinder nummer, kijk hiernaar of dit klopt en zorg anders voor een markering.

Nadat het verdeelblok los is, kunnen alle slangen (5) en stekkers (2) gemakkelijk worden verwijderd. Nu kan het gehele verdeelblok verwijderd worden. Voor dat je begint aan de revisie is het beste dat je het verdeelhuis aan de buitenzijde eerst schoonmaakt met wasbenzine, want het kleinste zand korreltje kan later voor grote problemen zorgen.
Het revisiesetje bestaat uit rubberen en koperen ringen een veertje en kogeltje en een voelermaat. Bewaar bij het loshalen alles goed, want niet alles wordt vervangen.
Verwijder de bovenste elektronische regelunit, met de deze regelunit komt een kunststof “zuiger” mee, deze kun je los halen en moet je goed schoon maken, zorg dat je geen beschadigingen maakt of laat vallen, want dan is het gelijk einde verdeelblok. Bewaar ook goed de grote metalen veerring en veer.

In het verdeelblok zie je nu een kunststof “cilinder” en (voor het uitleggemak) aan de linker bovenzijde een kogeltje. Onder het kogeltje in de cilinder zit een gaatje hierin past een inbussleutel (aan de overzijde zit ook een gaatje). Aan deze inbussleutel bevestig je een tang en trek je de cilinder uit het verdeelhuis (let op: dit gaat zwaar) pas op dat je niet de wand van het verdeelhuis raakt, ik heb een stuk van een oude inbussleutel gezaagd.
In de zuiger zal je aan de zijkant 6 openingen aantreffen die vanuit een driehoek in een nauwe spleet lopen. De kleinste beschadiging hieraan en het is over met het verdeelblok. Aan mij is verteld dat deze zuiger en cilinder niet los verkrijgbaar zijn. Ik vind dit vreemd.
Als je dit gaat reinigen (wasbenzine) kun je aanslag het beste verwijderen met bij voorbeeld een satéprikker in ieder geval geen metalen voorwerp. De zes rubberen ringen moet je vervangen.
Aan de onderzijde zitten nog 3 inbusboutjes als je deze verwijderd kom je een membraam tegen, een veer en een klein rubberen ringetje, deze moet je allemaal vervangen. Dit wijst voor zich. Als je alles hebt verwijderd, ook de aansluitingen, kun je het verdeelhuis aan de binnen zijde en de overige onderdelen ruim schoon maken met wasbenzine

Bij het monteren kun het beste een weinig gebruik maken van teflonspray (P.T.F.E.).
DE VOELERMAAT.
Als je de zuiger wil monteren zal je zien dat onder de plaats waar je het kogeltje aantrof een scherpe rand zit. Daar overheen leg je de voelermaat en druk je de cilinder weer in het huis, wel even oppassen dat de voelermaat niet met de cilinder meegaat. Als de cilinder op zijn plaats zit kun je deze nadien weer verwijderen. Zorg wel dat de openingen van de cilinder en het huis precies tegen over elkaar zijn, anders past het kogeltje niet meer.
De overige delen kunnen hierna weer gemonteerd worden en het geheel weer aan de auto.

Nu wil het zo zijn dat in mijn geval de storing hiermee niet was verholpen, storing 4 cilinder.
De controle hier op is zeer eenvoudig, knijp met een tang 1 van de andere slangen naar een cilinder dicht en je zal merken dat de motor direct nog onregelmatiger gaat lopen. Bij controle bleek er wel gas uit de slang naar de 4e cilinder te komen, maar waarschijnlijk te weinig.

Ik heb het verdeelblok weer verwijderd en aansluiting 4 afgesloten en aansluiting 6 geopend. Ik heb alle slangen op een andere plaat gezet omdat anders het verdeelblok klem kwam te zitten tussen startmotor en de buis voor de pijlstok. Voor het verdelen van het gas naar de cilinders maakt dit niet uit. Ik heb op de zuiger en cilinder van het verdeelblok voor de 4e cilinder eigenlijk geen beschadigingen aangetroffen, met uitzondering van wat aanslag, maar een kleine beschadiging heeft er blijkbaar toch gezeten.
De storing (managementlampje branden) is niet weer opgetreden.
Als er vragen zijn hoor ik het wel.
Er zijn foto's beschikbaar maar het invoegen vind ik in dit forum een crime.
irna
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.03.2022 - 18:53
Locatie: Friesland

Gast schreef: 14.10.2005 - 10:26 Hoe reviseer je een brandstof verdeelblok (GAS).

Je koopt een revisiesetje van 15 euro. Het branstof verdeelblok zit onder het inlaatspruitstuk bevestigd, dus om er bij te komen zal je de gehele koelventilator achter de radiateur moeten verwijderen. 2 schroeven, 2 stekkers, enkele kabelboom klemmen en slangen verwijderen. Dit doe je natuurlijk nadat je de min kabel van de accu hebt verwijderd. Je schuift de gehele koelventilator naar rechts (richting linker koplamp) en naar boven.
Omdat het verdeelblok voorzien is van allerlei uitsteeksels heb ik even een plaat (dun triplex) gemaakt die de radiator beschermd. Zou toch zonde zijn, dat als je uitschiet (kans is groot) je ook toe bent aan een nieuwe radiator.

Het verdeelblok is gemonteerd op een steun die met moertjes bevestigd is aan een steun op het motorblok, dit wijst zich zelf. Bij mij stond op de elektronische regelunit boven op het verdeelblok, dmv een sticker waar elke slang naar de cilinder zou moeten zitten, voor de zekerheid heb ik ook een enkele markering aangebracht, dit bleek later handig bij het reviseren. Bij mij stonden op de gas-slangen het cilinder nummer, kijk hiernaar of dit klopt en zorg anders voor een markering.

Nadat het verdeelblok los is, kunnen alle slangen (5) en stekkers (2) gemakkelijk worden verwijderd. Nu kan het gehele verdeelblok verwijderd worden. Voor dat je begint aan de revisie is het beste dat je het verdeelhuis aan de buitenzijde eerst schoonmaakt met wasbenzine, want het kleinste zand korreltje kan later voor grote problemen zorgen.
Het revisiesetje bestaat uit rubberen en koperen ringen een veertje en kogeltje en een voelermaat. Bewaar bij het loshalen alles goed, want niet alles wordt vervangen.
Verwijder de bovenste elektronische regelunit, met de deze regelunit komt een kunststof “zuiger” mee, deze kun je los halen en moet je goed schoon maken, zorg dat je geen beschadigingen maakt of laat vallen, want dan is het gelijk einde verdeelblok. Bewaar ook goed de grote metalen veerring en veer.

In het verdeelblok zie je nu een kunststof “cilinder” en (voor het uitleggemak) aan de linker bovenzijde een kogeltje. Onder het kogeltje in de cilinder zit een gaatje hierin past een inbussleutel (aan de overzijde zit ook een gaatje). Aan deze inbussleutel bevestig je een tang en trek je de cilinder uit het verdeelhuis (let op: dit gaat zwaar) pas op dat je niet de wand van het verdeelhuis raakt, ik heb een stuk van een oude inbussleutel gezaagd.
In de zuiger zal je aan de zijkant 6 openingen aantreffen die vanuit een driehoek in een nauwe spleet lopen. De kleinste beschadiging hieraan en het is over met het verdeelblok. Aan mij is verteld dat deze zuiger en cilinder niet los verkrijgbaar zijn. Ik vind dit vreemd.
Als je dit gaat reinigen (wasbenzine) kun je aanslag het beste verwijderen met bij voorbeeld een satéprikker in ieder geval geen metalen voorwerp. De zes rubberen ringen moet je vervangen.
Aan de onderzijde zitten nog 3 inbusboutjes als je deze verwijderd kom je een membraam tegen, een veer en een klein rubberen ringetje, deze moet je allemaal vervangen. Dit wijst voor zich. Als je alles hebt verwijderd, ook de aansluitingen, kun je het verdeelhuis aan de binnen zijde en de overige onderdelen ruim schoon maken met wasbenzine

Bij het monteren kun het beste een weinig gebruik maken van teflonspray (P.T.F.E.).
DE VOELERMAAT.
Als je de zuiger wil monteren zal je zien dat onder de plaats waar je het kogeltje aantrof een scherpe rand zit. Daar overheen leg je de voelermaat en druk je de cilinder weer in het huis, wel even oppassen dat de voelermaat niet met de cilinder meegaat. Als de cilinder op zijn plaats zit kun je deze nadien weer verwijderen. Zorg wel dat de openingen van de cilinder en het huis precies tegen over elkaar zijn, anders past het kogeltje niet meer.
De overige delen kunnen hierna weer gemonteerd worden en het geheel weer aan de auto.

Nu wil het zo zijn dat in mijn geval de storing hiermee niet was verholpen, storing 4 cilinder.
De controle hier op is zeer eenvoudig, knijp met een tang 1 van de andere slangen naar een cilinder dicht en je zal merken dat de motor direct nog onregelmatiger gaat lopen. Bij controle bleek er wel gas uit de slang naar de 4e cilinder te komen, maar waarschijnlijk te weinig.

Ik heb het verdeelblok weer verwijderd en aansluiting 4 afgesloten en aansluiting 6 geopend. Ik heb alle slangen op een andere plaat gezet omdat anders het verdeelblok klem kwam te zitten tussen startmotor en de buis voor de pijlstok. Voor het verdelen van het gas naar de cilinders maakt dit niet uit. Ik heb op de zuiger en cilinder van het verdeelblok voor de 4e cilinder eigenlijk geen beschadigingen aangetroffen, met uitzondering van wat aanslag, maar een kleine beschadiging heeft er blijkbaar toch gezeten.
De storing (managementlampje branden) is niet weer opgetreden.
Als er vragen zijn hoor ik het wel.
Er zijn foto's beschikbaar maar het invoegen vind ik in dit forum een crime.
ik heb hetzelde probleem. zou ik van jou de foto"s kunnen krijgen.
als dat via het forum lastig is mag je ze ook mailen naar : harrybontekoe@gmail.com
ik zal je er dankbaar voor zijn.
irna
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.03.2022 - 18:53
Locatie: Friesland

Gast schreef: 23.01.2006 - 11:49 Werd er gevraagd naar foto's!
Nu voor een ieder beschikbaar :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Veel succes met het sleutelen
AlexV70 :D
Helaas zijn de fotos niet te laden. kun je mij een tip geven hoe dit moet.
irna
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.03.2022 - 18:53
Locatie: Friesland

irna schreef: 11.03.2023 - 14:32
Gast schreef: 23.01.2006 - 11:49 Werd er gevraagd naar foto's!
Nu voor een ieder beschikbaar :P



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Veel succes met het sleutelen
AlexV70 :D
Helaas zijn de fotos niet te laden. kun je mij een tip geven hoe dit moet.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat kan niet meer. De foto's bestaan helaas niet meer.
Het is een heel oud topic en de foto's zijn jaren geleden helaas gecrashed.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”