Revisie gasverdeler

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

De laatste tijd reed mijn bi-fuel een beetje stoterig. Waarschijnlijk loopt de zuiger van de gasverdeler af en toe weer stroef en/of is verdeler vies van binnen. Kortom tijd voor een revisie.
Alex heeft een keer een mooie topic geschreven http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9050 en die wil ik graag aanvullen met mijn ervaringen. Overigens de aller eerste keer heb ik de gasverdeler laten schoonmaken door Kees van verdampere. Hij heeft me haar fijn laten zien hoe dat in zijn werk gaat, zodat ik dat nu ook zelf heb kunnen doen. Het is op zich niet moeilijk, maar je moet een paar dingen in de gaten houden.

Als eerste bestel je een revisie setje bij een bekend iemand :P
Daarna maak je de min pool los van de accu.
Vervolgens haal je de ventilator met bekabeling los.
Afbeelding
Nu zoek je een mooi stukje houten triplexplaat om beschadiging aan de radiator te voorkomen.
Afbeelding
De gas verdeler zit helemaal onderin en je komt er erg moeilijk bij. Waarom die daar zit? geen idee. Wellicht heeft het met veiligheid te maken (voldoende ventilatie bij lekkage)
Afbeelding
Aan de gasverdeler zit een beugel die met 2 moeren aan het inlaatspruitstuk vast zit. Zaak is om eerst de 2 moeren los te draaien, alvorens de slangen los te halen. Dit is een lastig klusje. Met een steeksleutel krijg je maar moeilijk de slag gemaakt. Een ringsleutel met ratel is een echter aanrader!
Afbeelding
Nu kun je aan de slag met het loshalen van de slangen. Let op de cilinder nummering op de slangen.
Afbeelding
Afbeelding
Hieronder de gasverdeler gedemonteerd. Gebruik het wondermiddel "remreiniger" voor het verwijderen van vuilaanslag.
Afbeelding
Afbeelding
Verwijder de stappen motor. Doet dit rustig, want anders springt de veer eruit. Aan de stappen motor zit een kunststof zuiger. De zuiger gaat op en neer in een kunststof bus met v-vormige gleuven in de cilinder. De op en neer gaande zuiger zorgt voor de hoeveelheid gasdoorvoer door de v-groeven af te knijpen.
Afbeelding
Afbeelding

Nu komt het lastigste van de hele klus :shock: De kunststof cilinder (bus) moet eruit. Ik heb het geheel doordrengt met kruipolie alvorens de cilinder te verwijderen. Dit doe je als volgt. Neem een imbussleutel die mooi past in het gat dat net onder het kogeltje in de cilinder zit. Wind er een flink doek omheen om beschadigingen bij uitschieten te voorkomen.
Afbeelding
Afbeelding
Met een flinke tang kun je de cilinder (bus) eruit trekken. Bij mij ging het extra stroef, omdat de o-ringen proberen te rullen of te snijden in het aluminium huis.
Wat was ik blij dat dat k@#$% ding los kwam :onfire:
Afbeelding
Vervolgens draai je het huis om en kun je de onderkant loshalen.
Afbeelding
Gebruik remreiniger en perslucht om alle onderdelen goed schoon te maken en te blazen. Ik heb zelf een fietsenpomp gebruikt (waar vaders wel niet goed voor zijn. hehe)
Afbeelding
Met een voeler maatje kun je de V-groeven voorzichtig en grondig schoonmaken. Hier zit vaak het deel van het probleem van onregelmatig lopen.
Vervolgens de nieuwe o-ringen monteren en de cilinder terug plaatsen.
Afbeelding
Let goed op de plaats van het kogeltje. In de het huis zit ook nog een aluminium ring. Deze niet vergeten.
Afbeelding
Als laatste kun je het zeefje nog even schoonmaken dat in de haakste koppeling met de aanvoerslang zit.
Afbeelding
Afbeelding

Voila het eindresultaat hieronder.
Afbeelding

Nu nog alles terug bouwen.
succes!
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Mooie reportage, capslock, maar is heb meestal nogsteeds problemen na het reinigen. Na montage van een nieuwe zijn de storingen dan wel opgelost. Ik hoop dat jij meer succes hebt. Aan de inzet heeft het in ieder geval niet gelegen
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Die van mij rijdt weer als een zonnetje.
meestal nogsteeds problemen na het reinigen
Wat voor problemen heb je dan?
storingen dan wel opgelost
welke storingen? :?:
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

inhouden, afslaan, onregelmatig toerenlal. Uiteraard alleen op gas. Na vervangen van verdeler, klachten opgelost.
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Als nu na een lange tijd het probleem weer terug keert kan ik je aanraden om eens naar Kees te gaan van Verdampere. Het is niet dat ik aandelen heb, maar het is een eerlijke man met top kennis over LPG. Niet gelijk onderdelen vervangen maar revisie tegen een mooie prijs. Zoek maar eens in het bi-fuel forum, dan kom je zijn naam regelmatig tegen.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
witte480
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 12.10.2008 - 20:48

Ik wil ook mijn verdeler schoon gaan maken. Houd in op lpg, net of hij niet op alle 5 pitten loopt. Boven de 3000 toeren word ie wakker en houd ie ook niet meer in.
Geen idee of er ooit wat aan gedaan is, iedergeval afgelopen 40k niet.
Alle foto's zijn bij mij niet zichtbaar, of ligt dat aan mijn browser? Zou het wel makkelijk maken :)



Het is een V70 classic uit 2000 met 514k.
Volvo 854 Alter I 2,5 20V 601
Volvo 244 DL 1981 B230FD
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Foto's zijn verloren gegaan tijdens de grote crash van enige jaren geleden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
vroueneeltje
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.09.2013 - 21:43

witte480 schreef: Ik wil ook mijn verdeler schoon gaan maken. Houd in op lpg, net of hij niet op alle 5 pitten loopt. Boven de 3000 toeren word ie wakker en houd ie ook niet meer in.
Geen idee of er ooit wat aan gedaan is, iedergeval afgelopen 40k niet.
Alle foto's zijn bij mij niet zichtbaar, of ligt dat aan mijn browser? Zou het wel makkelijk maken :)



Het is een V70 classic uit 2000 met 514k.
Dit waren bij mij ook de symptomen waarvoor schoonmaken gasverdeler noodzakelijk was.
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”