V70 2.5FT op LPG G3

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gast

Vanaf volgende week heb ik een V70 2.5FT aut. (r-design) op LPG (G3 Vialle), met electronic Flashlube. Auto is altijd in onderhoud bij de dealer geweest en heeft net 130.000 km gelopen.
Nu ben ik afgelopen dagen op zoek geweest naar ervaringen met de 2.5FT en LPG (auto kan ook rijden op bio-ethanol), maar kan ze niet vinden. Volgens de dealer zitten er aangepaste kleppen in die geen problemen op gaan leveren.
Aangezien het vaste klepstoters betreft, vermoed ik toch dat ze rond de 50- a 60-duizend km gesteld moeten gaan worden. Is er iemand met ervaring met een 2.5FT op LPG?
Gast

Gisteren begreep ik dat de 2.5ft hydraulische klepstoters heeft. Wie kan uitsluitsel geven?
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Er zijn in NL weinig E85 motoren verkocht dus de ervaringen daarmee zijn al beperkt. Laat staan op lpg...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gast

hopelijk kan ik op termijn dan veel goede ervaringen posten op het forum :D
tip
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 04.12.2011 - 16:11
Locatie: Prov. Utrecht

Ik las op een ander forum dat motorcode 525 xx hydr. Klepstoters heeft em de 524 xx vaste.
V70 2.5T 2008
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Vanaf modeljaar 2000 vaste(stelbare)klepstoters..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gast

Maar wat is er anders aan? Ze noemen het toch de 2.5T FlexiFuel motor?
Waar slaat het FlexiFuel op, want dat kan ik nou net niet vinden.
Ja is zuiniger....... Maar dat lijkt mij niet logisch. Iets met verschillende brandstof toepassingen misschien?
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Flexifuel kan zoals Walter al zegt op Bio-ethanol (E85) lopen.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gast

Dus een Bio-Ethanol motor heeft kleppen en klepzetels die hogere temperaturen aan kunnen?
Want de verbrandingstemperatuur is toch net als bij LPG hoger?
In principe zou kleppen stellen dan ook niet nodig zijn. Maarja bij de BiFuel ging dit ook niet op (ervaringdeskundige :cry: ).
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Deze "F" motoren lopen inderdaad op benzine en op E85 Bio-ethanol


wel of niet kleppen stellen heeft m.i. niets te maken met geharde kleppen maar met de type klepstoter. Daarmee kun je evt slijtage afstellen. Als de klep of de klepzitting, extra gehard of niet, slijt dan kun je daar weinig aan afstellen. Als een Weckpot (zonder rubber voor de vergelijking) lekt tussen pot en deksel, kun je dat aanpassen door de klem strakker te zetten en niet door rand van het deksel aan te passen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gast

Volgens mij wel, het één heeft een gevolg voor het ander.
Wat je volgens mij wil is dat de kleppen en zittingen dusdanig hard zijn, dat ze tegen de hogere temperaturen kunnen en dus minder "inslaan" of in het ergste geval verbrandden.
Dus niet stellen of in het uiterste geval ooit een keer stellen, bij 3 ton of zo.
En dat is wat @jkatier wil weten: wanneer (km-stand) de kleppen (wellicht) gesteld moeten gaan worden bij de TF motoren.
Stellen kan altijd.
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Ik heb in september 2013 geïnformeerd naar het inbouwen van LPG bij een Volvo v70 2.5FT Momentum uit 2008. Volgens de het inbouw station zit er een geharde "kop" in... Hij deed geen uitspraak met betrekking tot het kleppen stellen. Het is mij nog niet duidelijk, maar zitten er nu mechanische of hydraulisch klepstoters in dit model?

>> Jkatier, hoe bevalt het om 3 brandstofsystemen aan boord te hebben? Ik neem aan dat de ethanol in de zelfde tank als de benzine komt. De LPG installatie is deze van BRC of een Eurogas? hoe bevalt dat tot nu toe? Ben erg benieuwd!
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gast

Mechanische klepstoters, rond 2000 zijn ze met de hydraulische gestopt ivm milieu eisen.
Zou wel mooi zijn als ze daar een oplossing voor zouden vinden. Of zou het een kostenplaatje zijn?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

In een modeljaar 2008 zitten geen geharde klepzittingen en hebben vaste(stelbare)klepstoters..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gast

Fijn dat er zo meegedacht wordt! De meningen lopen blijkbaar nogal uiteen over (geharde) klepzittingen, klepstoters en geharde koppen. Zelfs de Volvo-dealer kon me gisteren geen uitsluitsel geven. (' de kleppen hoeven niet gesteld te worden, alleen als er problemen zijn. Dit geldt ook voor de olie van je geartronic: hoef je nooit te verversen'). Via een Duits forum bleek dat het verhaal van de geharde klepzittingen juist is, terwijl diverse 'gas-leveranciers' in NL adviseren om een andere kop op de 2.5FT te plaatsen wanneer er een LPI/G3-installatie wordt ingebouwd. Een bekende volvo-tuner gaf aan dat er wel hydraulische klepstoters de FT zitten.
Kortom, het is me nog steeds een raadsel OF en zo ja, WANNEER, ik mogelijk (preventief) kleppen moet laten stellen.

Ik kan in ieder geval zeggen dat de motor fantastisch rijdt op LPI en benzine. Bio-ethanol is om twee redenenen m.i. niet aan te raden:
- relatief dure brandstof t.o.v. benzine die in NL bij een zeer beperkt aantal pompen (Tam-oil) verkrijgbaar is;
- wanneer bio-ethanol (E85) en benzine met elkaar vermengd worden is het zo dat je minimaal een kwartier gelijkmatig met de auto moet rijden voordat de motor goed ingesteld is op de nieuw ontstane verhouding tussen beide brandstoffen. (in dat kwartier een grote kans op een onrustig/minder goed lopende motor).

Ik was op zoek naar een geschikte XC90, maar toen ik de v70 in deze versie zag staan, was ik verkocht. Zal binnenkort een aantal foto's plaatsen.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik stel twee keer per maand kleppen van een 5 cilinder met of zonder LPG,dus ja..
Het is opzich al vreemd dat er dealers zijn die niet weten dat je deze kleppen kunt stellen,die wijziging dateerd al vanaf 2000..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
berglogt
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 10.01.2014 - 20:36

Hoi,

Beschik sinds 2 jaar over een V70 2.5 FT uit 2008. 135K op de klok en met ingebouwde BRC LPG installatie en voorzien van een electronisch JLM klepsmeersysteem. De auto is voorzien van hydraulische geharde kleppen/zetels. En dat moet ook wel gezien de specifieke hoge verbrandingstemperatuur van E85. Tevens is de kop af fabriek voorzien van een speciale metaallegering (afwijkend van de standaard koppen) dit ook weer vanwege de specifieke E85 eigenschappen. Heb de auto 1 jaar geleden bij Tunex laten chippen van 200 naar 260 PK en nooit geen problemen. Sinds kort bemerk ik tijdens het inhaleen en (vol) accelaratie op de snelweg dat de auto licht stottert c.q. heel kort inhoudt. Auto heeft net een beurt gehad en is voorzien van nieuwe Volvo bougies (ook speciaal geschikt voor hoge temperaturen E85). Nog steeds sputtert bij soms bij het door accelereren. LPG boer heeft systeem uitgelezen en kan geen foutcodes vinden. Ook Volvo vindt geen foutcodes en dashboard lampjes zie ik nooit branden. Op benzine doet hij het goed en geen problemen bij vol vermogen. Op LPG bij hogere constante snelheid ook geen punt, dan loopt hij prima en constant. Juist als het vermogen wordt aangesproken.... dan soms even een paar korte tikjes. Via Tunex de originele software er weer op laten zetten om software fouten van Tunex uit te sluiten, het resultaat is niet anders. ook bij originele (200PK) software houdt de auto soms in. Rara..... wat is dat?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Een 2008 model heeft geen hydraulische klepstoters ,maar vaste (stelbare)
Ik weet niet hoe je daar bij komt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
berglogt
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 10.01.2014 - 20:36

Info van vakgarage
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”