Moderne Volvo op LPG?

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Rizzo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.05.2008 - 22:05

Ik denk dat er ook binnen Volvo verschillende meningen over deze constructie waren, vooral opvallend is dat na een jaar met persberichten zoals https://www.media.volvocars.com/be/nl-b ... ls-bi-fuel en https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... om-bi-fuel de stekker uit de V90 BiFuel is getrokken gelijktijdig met de aankondiging te stoppen met diesels en over te gaan op elektrische aandrijving.
Volvo NL heeft nooit enige moeite gedaan om deze CNG auto's in NL te importeren of op te nemen in het modellenprogramma ondanks dat de logistiek er prima klaar voor was. Ik weet dat diverse andere partijen geprobeerd hebben de NL importeur te interesseren deze auto's te leveren omdat NL een Volvo en gas land is. Deze auto's hadden best een doelgroep kunnen vinden. Sterker nog, op dit moment is er geen enkele productie auto zoals de V90 BiFuel die op CNG een flinke aanhanger van 1.800 Kg mag trekken met zijn 250+ PK. De enige CNG auto die in de buurt komt is de Audi A4 Avant met maar 170 PK, 1.500 Kg trekgewicht. De V90 had dus zijn eigen klasse binnen het CNG segment kunnen vormen.
Ik denk dat het vooral een Zweeds "op maat" feestje (vanwege gunstige belastingvoordelen in Zweden) is geweest en men later nog geprobeerd heeft het naar andere landen uit te rollen, maar dit nooit goed gelukt is.
  • MY2013 V70 2.0 5-cylinder BiFuel CNG 213 PK
  • MY2003 S60 2.4 5-cylinder 140 PK
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Is het CNG netwerk echt klaar?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Rizzo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.05.2008 - 22:05

Bedoel je of er voldoende tankstations voor CNG zijn? Wat mij betreft wel, ik rij nu al 4 jaar door alle provincies in NL en hoef nooit mijn 70L reserve benzine tank aan te spreken. Het helpt wel als je een tankstation in de buurt van je huis of langs een route waar je dagelijks langs komt hebt, dan begin je in elk geval met een volle CNG tank. Er zijn nog een aantal plekken in NL waar nog een lokale pomp bij zou kunnen, maar als je op reis gaat door NL kom je altijd wel langs een tankstation met CNG. Zie https://groengas.nl/rijden-op-groengas/ ... ies-kaart/
In het buitenland is dat hetzelfde:
België heeft in vrijwel heel Vlaanderen tankstations en daar worden ook veel nieuwe stations bij gezet omdat de overheid daar CNG als een goed alternatief ziet om van diesels af te komen. In de Ardennen zijn geen gasleidingen naar de huizen en daarom zal je daar ook geen CNG tankstations tegen komen.
In Duitsland zijn nog veel meer stations dan in NL, vaak ook veel langs de Autobahn. Verder zijn Italië en uiteraard Zuid Zweden veel tankstations te vinden. In Italië rijden ook veel Volvo BiFuel CNG auto's rond. Engeland en vooral Frankrijk hebben plannen om de komende tijd flink op CNG in te zetten als alternatief voor diesel. Frankrijk heeft nog niet veel stations, maar je schijnt al wel naar Spanje te kunnen rijden zonder je benzine tank aan te hoeven spreken. In diverse plaatsen in Spanje kan je CNG tanken. Hier een actuele kaart van Europa: http://cngeurope.com/countries/europe-c ... -stations/

Let wel: met je CNG Volvo kom je overal omdat je altijd nog op benzine terug kan vallen. ;-)
Laatst gewijzigd door Rizzo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
  • MY2013 V70 2.0 5-cylinder BiFuel CNG 213 PK
  • MY2003 S60 2.4 5-cylinder 140 PK
chris_jawel
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 29.05.2019 - 06:36

dbs1 schreef:
chris_jawel schreef: Het wordt mijn derde auto met een prins VSI 2.0 incl. Valvecare (eerder een Saab 93 sport sedan uit 2003 en een Honda Civic 1.8 uit 2006) In laten bouwen bij Agit in Rijssen en Auto speciaal in Uden. De Prins installatie is een moderne installatie die is af te stellen op de specifieke motor. De FT lijkt met z'n verharde kleppen (vanwege de geschiktheid voor bio-ethanol) bij uitstek geschikt voor LPG. Dat samen met een rijstijl die past bij LPG (boven de 4000 toeren op benzine) maakt dat ik geen problemen voorzie, alleen maar een glimlach bij de pomp en het vooruitzicht van lekker een stukje gaan rijden zonder over brandstofkosten na te hoeven denken. Daarnaast is het nog steeds tot dusver de meest milieuvriendelijke mainstream vorm van autorijden. Voor mij is het een no-brainer.

edit: en natuurlijk omdat de auto en motor goed zijn onderhouden en ik zelf de gasinstallatie laat inbouwen, dat geeft een stukje extra zekerheid.
Sinds juli 2018 rijd ik naar tevredenheid in een MY10 V70 2.5FT 231pk met Vogels VGI, inmiddels ruim 25.000 km.
Deze auto uitgekozen vanwege de geharde kleppen en zittingen voor het ethanol gebruik én natuurlijk omdat het een 5-cilinder is en na een V70R classic (Vialle LPI) wilde ik heel graag weer een 5-cilinder.
De vulnippel zit achter de benzineklep en de schakelaar onder het rolluikje naast de 12V aansluiting. Mooi weggewerkt, er is niets van te zien.

Ben benieuwd hoe jouw inbouwer de ethanol software gaat omzeilen, want dat was bij mijn auto aanvankelijk een issue. Het verbruik liep de spuigaten uit (volgens de bc op een bepaald moment 14.6 l/100 km voor benzine).
Bij de koude start "dacht" de std. software dat er verrijkt moest worden, door de wisseling van brandstof gaat de software uit van een mix van benzine en ethanol en spuit extra veel brandstof in (tot +30%). Daar er geen ethanol aanwezig is,was dit automatisch benzine, met rookwolken en benzinestank tot gevolg. Na enkele seconden liep de auto normaal. Bij gebruik van de motorvoorverwarming waardoor de koelvloeistof naar ±30 gr wordt voorverwarmd was het probleem overigens al een stuk minder, maar dat is uiteraard geen oplossing.
Bij een verblijf in de garage zijn wat aanpassingen gedaan en is het verbruik nu gedaald naar 9.3 l/100 km volgens de bc. De koude start gaat weer prima. Praktijkverbruik LPG ligt rond 11.5 l/100 km
Vandaag getankt na een eerste volledige tank lpg. Op basis van getankte liters vs gereden kilometers rijdt ie 11,4l/100km, dus dat lijkt overeen te komen met jouw LPG verbruik. Motor draait mooi, geen rookwolken gezien. Ik heb de gasfitter zelf niet gesproken, dus geen idee welke aanpassingen er zijn gedaan. Prins LPG-systemen staan er wel om bekend dat ze goed op de specifieke motor zijn af te stellen. Ik zal het verbuik nog even goed in de gaten houden de komende tijd.
dbs1
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 06.09.2011 - 09:30

chris_jawel schreef: Vandaag getankt na een eerste volledige tank lpg. Op basis van getankte liters vs gereden kilometers rijdt ie 11,4l/100km, dus dat lijkt overeen te komen met jouw LPG verbruik. Motor draait mooi, geen rookwolken gezien. Ik heb de gasfitter zelf niet gesproken, dus geen idee welke aanpassingen er zijn gedaan. Prins LPG-systemen staan er wel om bekend dat ze goed op de specifieke motor zijn af te stellen. Ik zal het verbuik nog even goed in de gaten houden de komende tijd.
Fijn dat het in orde is. Toch blijf ik benieuwd naar wat er gedaan is om de ethanol software te omzeilen. Bij mijn inbouwer, die van huis uit Saab specialist is, wordt bij bi-fuel Saabs altijd de benzine software van de gelijk gemotoriseerde gewone uitvoering geladen om dit issue te tackelen. Omdat ze de Volvo soft- en hardware niet goed kennen durfden ze dat niet aan.
Het is gelukkig wel opgelost, op een ander manier.

Nu ik erover nadenk: na installatie in de zomer (juli 2018) waren er aanvankelijk geen koudestart issues. Die staken pas de kop op toen de buitentemperatuur onder de 10 a 12 graden kwam en verergerden naarmate de buitentemperatuur daalde. Toen heb ik dus (tijdelijk) de motorvoorverwarming gebruikt als tussenoplossing.
V70 2.5 FT GT6 231PK VGI MY10 452 Black Sapphire 18" BOR
Peugeot 206 Plus 1.4 Noir Obsidien 16" BBS Antilope
V70R AT4 LPi MY98 019 Black Stone 17"Comet
240 GLE Estate 2.3 MY93
chris_jawel
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 29.05.2019 - 06:36

dbs1 schreef:
chris_jawel schreef: Vandaag getankt na een eerste volledige tank lpg. Op basis van getankte liters vs gereden kilometers rijdt ie 11,4l/100km, dus dat lijkt overeen te komen met jouw LPG verbruik. Motor draait mooi, geen rookwolken gezien. Ik heb de gasfitter zelf niet gesproken, dus geen idee welke aanpassingen er zijn gedaan. Prins LPG-systemen staan er wel om bekend dat ze goed op de specifieke motor zijn af te stellen. Ik zal het verbuik nog even goed in de gaten houden de komende tijd.
Fijn dat het in orde is. Toch blijf ik benieuwd naar wat er gedaan is om de ethanol software te omzeilen. Bij mijn inbouwer, die van huis uit Saab specialist is, wordt bij bi-fuel Saabs altijd de benzine software van de gelijk gemotoriseerde gewone uitvoering geladen om dit issue te tackelen. Omdat ze de Volvo soft- en hardware niet goed kennen durfden ze dat niet aan.
Het is gelukkig wel opgelost, op een ander manier.

Nu ik erover nadenk: na installatie in de zomer (juli 2018) waren er aanvankelijk geen koudestart issues. Die staken pas de kop op toen de buitentemperatuur onder de 10 a 12 graden kwam en verergerden naarmate de buitentemperatuur daalde. Toen heb ik dus (tijdelijk) de motorvoorverwarming gebruikt als tussenoplossing.
Ik wist niet dat dit een issue zou kunnen zijn. Ik zal er ondanks dat het nu niet lijkt te spelen, dus wel scherp op letten. Dank voor de tip!
Joep97
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 25.03.2021 - 23:08

dbs1 schreef: 19.06.2019 - 12:19 Bij mijn inbouwer, die van huis uit Saab specialist is, wordt bij bi-fuel Saabs altijd de benzine software van de gelijk gemotoriseerde gewone uitvoering geladen om dit issue te tackelen. Omdat ze de Volvo soft- en hardware niet goed kennen durfden ze dat niet aan.
Het is gelukkig wel opgelost, op een ander manier.
Gaat dit toevallig over de specialist in Breda? Ik kwam bij dit topic terecht om ervaringen te zoeken over LPG in nieuwere Volvo motoren; van oudere Volvo's ken ik genoeg positieve verhalen. Dat zelfs ondanks dat de LPG-installaties door de jaren heen steeds probleemlozer zijn geworden. Mijn vader overweegt om bij de Saabspecialist in Breda, waar hij vroeger met zijn Saabs kwam, LPG in zijn V60 2.0 T3 handbak uit 2017 te laten bouwen. Helaas is er in dit vrij lange draadje nog geen enkele praktijkervaring van een moderne Volvo viercilinder op LPG geweest. Desalniettemin een goede poging tot onderzoek, TS! Zijn er ondertussen toevallig nieuwe ervaringen? Van die specialist (inderdaad wij van WC-eend adviseren WC-eend) heb ik begrepen dat de nieuwe systemen erg geschikt zijn voor de direct ingespoten motoren. Bovendien gaan ze er een stuk rustiger van klinken, want je omzeilt het direct ingespoten aspect, als ik het goed begrijp. Overigens zou ik dat al een grote winst vinden, want wat klinkt dat blok toch als een ontzettende truttenschudder. Mijn Saab 900 turbo van 30 jaar oud klinkt een stuk verfijnder en robuuster.
Dennis Slagboom
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39

Heel wat anders en ik denk dat het ook niet gecontroleerd wordt, maar je mag niet in een parkeergarage parkeren toch?
XC90 V8 Sport
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.01.2018 - 13:17

Heb al heel veel Volvo’s op LPG gereden, nooit enig probleem gehad. Met mijn XC90 V8 uit 2007 heb ik 180.000km op LPG gereden zonder 1 probleem en nooit de kleppen hoeven stellen. Mijn huidige 2019 Volvo V90 T6 Cross Country Ocean Race is ook voorzien van LPG. Een prachtig systeem van Prins (Westport) voor DI motoren. Tank van 54 liter met een vlakke laadvloer en een gemiddeld verbruik van 1:10. Grote voordeel met deze motor is dat het inlaattraject veel schoner blijft, dure reguliere reiniging wanneer je op benzine rijdt bespaar je dus. LPG met een T6 rijdt super, mijn beste LPG Volvo tot nu toe. Besparing in mijn geval is enorm en binnen anderhalf jaar heb ik de installatie terugverdiend.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Kijk dat is dus echt een VEA op LPG, met een positieve ervaring. Ze zijn er dus wel.

Hier een 2008 S60 op lpg, recent de bougies en bobines vervangen, maar wie zegt dat dat op benzine niet nodig was geweest na 375.000 km.
Terugverdien tijd van mijn lpg installatie van €2700 was 10 maanden / 33.000 km.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
XC90 V8 Sport
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.01.2018 - 13:17

Ik probeer ook wat foto’s toe te voegen van mijn inbouw, vuller zit achter de benzineklep en de schakelaar zit binnen in het kleine vakje in de middenconsole. Alles dus onzichtbaar. Ik ken nog een V90 rijder met een T4 op LPG, ook zeer positief. Vanwege de DI is een klepsmeersysteem overigens niet nodig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC90 V8 Sport
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.01.2018 - 13:17

De tank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC90 V8 Sport
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.01.2018 - 13:17

Ps. Mijn terugverdientijd is overigens ook minder dan 1 jaar vanwege mijn kilometers (35.000 p.a.)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ja mooi weg gewerkt. En 1 op 10 voor een zware V90, dat moet toch echt heerlijk rijden :D Ik heb gisteren getankt voor 59,9 cent per liter.

Maar dat zijn dus al 3 VEA's op LPG, het kan dus best. En er zullen vast en zeker nog meer zijn.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
XC90 V8 Sport
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.01.2018 - 13:17

Met name in Polen en Tsjechië rijden er veel VEA’s op LPG rond. Heb dit ook gevolgd en heb ook contact gehad met inbouwers daar. Het Prins DI systeem is een zeer geavanceerd systeem dat volledig is afgestemd op de motorcode, heb nog geen slechte ervaring gehoord.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

lang geleden ondersteunde dealer en importeur de inbouw van LPG de auto's werden door de dealer nieuw geleverd met LPG. Toen kwamen er moderne diesels waar (uiteindelijke) ook Volvo in meeging, toen kwam er een einde aan de vele Volvo's op LPG met de aangekondigde uitfasering van de ICE denk ik niet dat men nog iets met CNG of LPG gaat doen
Gebruikersavatar
Solidity
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07.07.2023 - 10:47

Hoi,

Een paar maanden gelden heb ik mijn V70 D4 AWD ingeruild voor een XC60 T8 (2018). Zit wat hoger, elektrisch door de stad rijden. Behoorlijk wat punch op de snelweg. Stukken lagere WB. Bevalt me prima!
Edoch, langere stukken rijden, dan is het benzine verbruik best stevig. Nu ben ik op het internet aan het zoeken naar 'ervaringen' van moderne (VEA) motoren met LPG en toen kwam ik op dit forum terecht.

Ik las dat er meerdere goede ervaringen zijn! O.a. een V90 T6 uit 2019 (Forum gebruiker 'XC90 V8 Sport'). Mag ik vragen waar je de installatie hebt laten installeren?
Heb zelf op het web gevonden dat de motor uit mijn auto (B4204T35) geschikt zou zijn voor een Prins DI systeem.

Dank,

Stijn

PS: Heb met veel interesse de geplaatste berichten op dit forum gelezen. Heel wat van opgestoken. Dank!
XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription (Polestar) 2018
V70 D4 AUT AWD (5 cil.) 2015
XC90 2.5T AUT AWD 2006 (LPG)
XC70 D5 AWD 2007
850 2.4 (5 cil. 140 pk) estate 1994
alfredgeel2
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 08.07.2013 - 12:36
Locatie: Belgisch Limburg (Kempen)

Hier ook een V90CC 2.0T5 op Prins LPG. Nu ongeveer 10.000km.
Het was een voorwaarde om de auto te kopen.
We hebben er geen spijt van, integendeel. Het is een van de leukere wagens om mee te rijden.
Zelf heel veel ervaring met LPG en telkens heel veel km.'s ook op de motoren waar het bij afgeraden werd.
volvo 340 1.4 LPG tot 320.000km
volvo 460 1.8 LPG tot 450.000km
volvo V70XC 2.5T LPG tot 290.000km
volvo 850 2.0l LPG tot 240.000km
Volvo S80 2.0l LPG nu 300.000km
Volvo V70 2.5T nu 365.000km
volvo V90 2.0T5 nu 52.000km
Volvo 340 1.6D 1986
Volvo 340 1.4 LPG 1984
Volvo 460 1.8 LPG 1992
Volvo 850 2.0 LPG 1996
volvo V70XC 2.5T LPG 1998
Volvo V70 2.5T LPG 2006
Volvo S80 2.0 LPG 2009
Volvo V90CC LPG 2018
SilentMushroom
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30.09.2022 - 20:44

Over een kleine maand gaat mijn V90 T6 er ook aan geloven.

Zijn er hier gebruikers die foto’s kunnen delen van hoe en waar in hun V90 de schakelaar/het display ingebouwd is?
Gebruikersavatar
V70 grey
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.05.2019 - 08:44

Ik lees een hoop, zelf een V70 2.4 op gas gehad 168000km erbij gereden, totaal 248000 en geen probleem, gasinstallatie volgt management systeem van de auto dus storingen als die voorkomen, komen die zijn vaak uit de auto zelf.
Ik heb al aardig wat kilometers op gas gereden, schat meer dan 500000+: 1x membraan (ouderwetse installatie) moeten vervangen na 220000km en keer koprevisie na 190000km, niet alle auto zijn geschikt, en het lijkt erop dat het steeds lastiger wordt. Goed om te checken bij de importeur hoe zij er tegenover staan (garantie e.d.) de dealer heeft vaak een "eigen" idee.
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”