Moderne Volvo op LPG?

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

De TS heeft wel een beetje gelijk, dat wanneer hij om nuttige info vraagt aangaande inbouw van lpg, hij wordt verketterd omdat Volvo het maar niks vindt of zou vinden.
Of het nu om inbouw gaat van een lpg tank of het gebruik van witte ventieldopjes ipv zwarte, als Volvo het niet voorschrijft, is het niks volgens de "kenners" hier.

Een vriend van mij heeft een oudere 735i, wilde daar ook lpg inbouwen. BMW had die kennis niet, en een inbouwer heeft die voor hem helemaal uitgezocht en heeft een passende oplossing gevonden. Dit zou dus ook prima voor een nieuwe V40 kunnen. Gewoon goed laten uitzoeken en duidelijke afspraken maken. Eentje moet de eerste zijn tenslotte.

Aangaande de even briljante als onzinnige opmerking die ergens hierboven gemaakt werd over het feit dat een Mercedes op gas de werkplaats niet in mag, kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat een Benz op gas gewoon welkom is in een Mercedes garage, en een Volvo op gas mag ook gewoon een Volvo garage in.

@TS:
Succes en wijsheid. En zoals je gemerkt hebt zit hier op dit forum best veel wijsheid, maar niet echt inzake LPG. (Wat niet vreemd is omdat maar een klein percentage lpg rijdt)
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Waarom zou een lpg auto bij inruil minder waard zijn?
Lijkt me juist erg aantrekkelijk voor een nieuwe eigenaar, die heeft immers de hoge kosten van inbouw niet.
Nu heb ik geen ervaring met dit type motor maar ik heb wel een aantal auto,s op lpg gehad en eigenlijk nooit probelem gehad.
Waaronder ook een Volvo S70.
Als je een goede inbouwstation vind die de garantie overneemt dan zou ik het zeker overwegen.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Bij een oude 735i of een S70 is de techniek een stuk anders en toleranter. De nieuwste motoren zijn zo fijn afgesteld om maar aan alle milieu eisen te voldoen. Een B230FK liep zonder te morren 600000 km met LPi maar dat is gewoon geen vergelijk met een VEA motor
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Walter schreef: Bij een oude 735i of een S70 is de techniek een stuk anders en toleranter. De nieuwste motoren zijn zo fijn afgesteld om maar aan alle milieu eisen te voldoen. Een B230FK liep zonder te morren 600000 km met LPi maar dat is gewoon geen vergelijk met een VEA motor
Dit ben ik met je eens, maar wanneer mensen bij voorbaat roepen dat het niet kan, heb ik daar een beetje moeite mee.
Wat er nog niet is, dan uitgevonden worden....
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het "misschien kunnen" is een zekere "warranty void", dat is misschien op enig moment een dingetje.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Wat zijn goed voor het milieu en "goed voor de motor" nu voor argumenten, als dat al zo is.
Mijn inziens loop je behoorlijk risico op cil.kop/ klep schade met een turbo motor, thermische belasting is vrij hoog met LPG.

Ik denk ook niet dat de LPG inbouwer staat te springen om jouw garantie te geven (zal je extra voor moeten betalen)

Je zegt zelf dat je de auto niet gaat "op rijden" maar hoelang wil je hem dan houden, 4 of 5 jaar? dan is je winst toch bijna niks.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

@ Johan S60
Allemaal argumenten om het niet te doen.
En inderdaad voor garantie moet je bijbetalen.
De kans dat je ergens in die 5 jaar tegen een koprivisie aanzit is reeel aanwezig, maar bij een specialist is dat hooguit €1000.
Overigens gaat het ook vaak tonnen goed bij sommige auto’s zonder dat er revisie aan te pas komt.
Ik ben normaal een rustige rijder met veel snelweggebruik.
Een paar maal per jaar hangt er op langere afstand een caravan achter, dan heeft ie het wat zwaarder. In de bergen zou je er dan voor kunnen kiezen op benzine te gaan rijden.
Er zijn echter tegenwoordig LPG systemen die ook een koelende werking hebben als benzine omdat de LPG vloeibaar wordt ingespoten en dus ter plekke verdampt wat de koeling bij benzine ook geeft. Juist is dat een systeem ontwikkeld voor direct ingespoten motoren is, zoals deze.
Geclaimd wordt zelfs een grotere koeling door de eigenschappen van LPG.

Voor wat betreft hoe lang ik hem hou hangt van vele factoren af.
Hangt van ontwikkeling/aanbod af, mijn werkzaamheden etc.
Zoals het er nu naar uitziet stop ik over 6 jaar met werken, zal het dan rustiger aan moeten doen met auto’s aanschaffen.
Tegen die tijd gaat ie er wellicht uit voor wat kleiners (maat XC40?), twee auto’s worden er dan hoofdwaarschijnlijk 1.
Wellicht dat ik deze “op” rij. Als er dan een al afgeschreven LPG tank in zit is zelfs die V90 voordelig rijden.
Het langste wat ik met een auto heb gedaan is ruim 7 jaar.
Die auto ging in zeer goede staat de handel in met 355k op de teller.
Was een Audi A6 Avant 1.9TDI 1999, aangeschaft 3j oud met 125k, puur weggedaan in 2010 omdat er voor €2800 onderhoud aan zat te komen.
Eigenlijk had ik toen dat onderhoud gewoon moeten doen, was ie nog wel goed geweest voor 100k.
In die tijd reed ik ruim 30k per jaar, nu rond de 20k (18-23k, afhankelijk van wat ik in vakanties doe).
Het kortse autobezit was ooit 7 maanden. Veel autobezit er tussen in. Afwachten dus hoe lang ik deze houd.

Tot nog toe bevalt deze V90 erg goed, brandstofkosten zijn hoger dan wat ik gewend was, maar daartegenover is de MRB weer voordelig.
Dat wist ik bij aanschaf, maar af en toe moet je nadenken of je er wat aan kan doen en of dat verstandig is.
Daar is onder andere dit forum voor.
Laatst gewijzigd door Flying Jeroen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Tsja, bij de pomp is het wel leuk, maar het overall kostenplaatje geeft denk ik niet de doorslag naar LPG, actieradius is vaak ook een stuk minder.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Nog steeds ben ik internet aan het afstruinen naar informatie over DI motoren en LPG gebruik.
Kwam op een Autoweek forum onderstaande link tegen, waarin technisch uitleg gegeven wordt naar de nieuwe generatie LPG systemen.
Daarin worden ook de minder gelukkige toepassingen uit het verleden aangehaald.

Nu wordt juist gezegd dat juist de modernere motoren met DI waaronder ook onze VEA motoren vallen geschikter dan ooit zouden moeten zijn.
Of dat ook zo is bij dez specifieke T4 is nog maar de vraag.
Heb ook een revisie bedrijf gemaild wat zij er van vinden.

Voor de geïnteresseerden:

http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws ... 760743.pdf
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Baseer jij het kostenplaatje nu op een bestaand LPG systeem, of een dat geschikt is voor een DI benzine motor, die laatst zal toch ook weer duurder zijn, toch?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Er is al een bestaand systeem (meerdere zelfs) voor DI motoren.
Het zit echter nog niet ingebouwd. De kosten moeten daarmee verrekend worden en variëren tussen €2100 en €2800.
Terugverdientijd varieert dus ook, 2 jaar en 3 maanden in het eerste geval. Iets langer dus in het tweede.

Vandaag bericht gehad van een revisiebedrijf.
Kop reviseren en LPG geschikt maken kost ongeveer €2500. Als dat eenmalig zou zijn is dat geen probleem, maar zelfs dan verwacht de beste man max 120k km.
Dan gaat de kostenbesparing verloren. Heb het dan nog niet eens over afstellen van klepspeling, kapotte injectoren enz.

Tenzij er een lucratieve manier is om garantie op kop, kleppen en injectoren is zal het niks worden.
Nog geen echte offerte binnen gehad voor een installatie in deze VEA motor.
Zet te denken, zal wel niks worden...

Wordt (wellicht) vervolgd.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

De blokken die het goed doen op LPG/CNG zijn de motoren die Volvo af fabriek leverde met een dergelijk systeem. Bijvoorbeeld de 2.5FT motor. Geharde klepzittingen, dus goed geschikt voor gas. Zelf rij ik een geïmporteerde 5-cilinder V60 (2014) uit Zweden op CNG. Daar zijn die auto's wel geleverd en ook de V70 met datzelfde blok. Overigens zijn er van de nieuwere 4-cilinders ook gas uitvoeringen verkrijgbaar. Maar nooit geleverd in Nederland dacht ik.

Kijk hier maar eens voor de 4 cilinder en hier een 5 cilinder.

Mudde Kok heeft er ook nog wat staan.
Laatst gewijzigd door rolvio op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Grappig die Bifuels, ook netzoals de D6 verhoogde laadvloer, maar je ziet niet in dashboard de verschillende tanks lijken.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Ja ik ken ze, met name die 4 cilinder 2.0 T5 245 pk (V70 2016 bij Hennes) is mijns inziens in de basis hetzelfde blok als in mijn V90.
De twee liter vijfcilinders lijken mij dan het mooiste, voor wie er IND ede markt voor is.
V60 (zeker het oude model) is mij echter veel te klein.
V70 heb ik ooit gehad, mijn eerste Volvo nota bene.

Dus Volvo heeft BF’s via haar dealer netwerk wel degelijk geleverd al dan niet af-fabriek, echter niet n NL.
In Sweden zag ik ze (met name V70) al heel vaak als taxi.
Kom er de laatste jaren niet meer en weet dan niet of ze dit met de V90 doen.

De betere LPG inbouw bedrijven zeggen echter dat er nog geen (goed) systeem op de markt is voor mijn V90.
Ik heb dan AGIT in Rijsen en Autospeciaal in Uden aangeschreven.
Beiden kwamen met hetzelfde antwoord.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 584
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Vandaag in ED gelezen ,

EINDHOVEN - Vialle Autogas Systems heeft een nieuw autogas systeem geïntroduceerd. De technologie zorgt er voor dat het autogas in vloeibare vorm rechtstreeks in de cilinders wordt geïnjecteerd.
Peter Scholtes 27-03-19, 15:38 Laatste update: 16:03 Bron: ED

M

Met het 'DirectBlue'-systeem meent Vialle het antwoord te hebben op de benzineauto's die al jarenlang zijn voorzien van directe injectie van de brandstof. Vialle presenteerde zijn vinding op de GasShow in Polen. Daar won het de Inpro Award voor het nieuwe systeem. Vialle stelt het eerste bedrijf in de wereld te zijn dat een betrouwbare technologie heeft ontwikkeld voor directe injectie van autogas.

Directeur Peter Rutten van Vialle voorziet dat het bedrijf nu stevig gaat groeien. De vaste bezetting van tussen de 25 en 30 medewerkers zal dit jaar met een tiental mensen worden uitgebreid, is de verwachting. Volgend jaar zou verdere toename van het personeelsbestand in het verschiet liggen. ,,Klanten over de hele wereld vragen nu al wanneer ze de eerste duizend stuks kunnen krijgen. We gaan grote sprongen maken.”

Ontwikkelaars van Vialle hebben drie jaar lang gewerkt aan de nieuwe technologie die een doorontwikkeling is van bestaande, gepatenteerde lpg-systemen van het bedrijf. Uniek aan het nieuwe systeem is volgens Vialle dat niet hoeft te worden ingegrepen in het motorbeheersysteem van de auto, waardoor optimale motorprestaties mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Is dat niet gewoon LPi of is dit iets nieuws?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

Lees dit maar even.
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

leuk draadje , ik rij zelf ook een Bi Fuel, dus ik vind het zeer interessant
wel valt me op hoeveel azijnpissers er tussen zitten te mauwen over restwaarde, garantie en meer van dat soort gejank
als er geen eigenwijze mensen waren liepen we allemaal nog in een berenvel rond
ga zo door Jeroen, en ik hoop dat de gasboeren ook eigenwijs zijn :D
de eerste stappen zijn al gezet , ik ga maar sparen voor een nieuwe Volvo OP Gas
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Is geen azijnpisserij Evert, het zijn dingen die je mee moet nemen in de overwegingen om tot een goed doordachte beslissing te komen. En het is goed als mensen dingen uitproberen, dat klopt. Maar dan wil ik niet dat ik er op aangesproken word dat ik niet mijn visie en dus mijn waarschuwing gegeven heb.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

N kostbaar experiment..
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”