Rijles

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

'k Ken nog wel een goeie instructeur met een V40 PII in Houten. 8)
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40459
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Reitse schreef:Ben, is zoonlief inmiddels al aan het rijden of weet je nog steeds niet welke manier van rijopleiding voor hem geschikt is.. ;)

O nee, je bent natuurlijk op zoek naar rijschool die met volvo's lest : :lol:
Hij heeft lessen gehad in een Golf en een Toyotawaarvanikhettypenietweetmaardieopeengolflijkt.

Maar heeft nu prioriteit voor het studentenleven en heeft daar geen rijbewijs bij nodig (denkt ie)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Het hangt af van de persoon vind ik, als je er zelf goed mee bezig bent en graag dat rijbewijs wil is een snelcursus in mijn ogen niks slechter dan een "traditionele" cursus.

Ik heb zelf een snelcursus gedaan (24 uur les in 4 week) en ben er zeer blij mee dat ik dat heb gedaan dan elke week 1 uurtje. Ten eerste omdat ik in die 4 week maar 1 les van 1 uur heb gehad, de andere lessen waren 2, 3 of zelfs 4 uur. Dan kom je ook eens verder dan de stad zelf waarin het rijlesburo zit. iedere week dezelfde routes rijden leer je ook weinig van.

Je moet het wel in je hebben, ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die absoluut de behoefte hebben om een jaar lang 1x per week te lessen voor ze uberhaupt aan examen durven denken.

Als je het in je hebt zou ik voor de snelcursus gaan, zoals al vaker gezegd: je leert pas rijden na het behalen van het rijbewijs. Tijdens de lessen leer je rijden volgens het boekje, de praktijk komt pas erna.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

De praktijk... zoals die 21-jarige die een ander het kanaal injaagt? ;) (was bovensmildeger ook nog dacht ik...)
Er is onderzocht en ook aangetoond dat kennis opdoen en herhalen over langere tijd tot betere en langer blijvende herinneringen leidt dan hetzelfde in korte tijd proberen. Kennis kan ook gelezen worden als 'vaardigheid'.
Maar Ben, je zoon heeft het niet helemaal begrepen hoor, wil je de bink worden in het studentenleven heb je rijbewijs nodig en auto van pa..... ooo ik snap het! :lol: :lol:
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Hahaha idd, een student zonder rijbewijs zal niet de bink zijn :P



Over de praktijk van rijvaardigheid van snelle cursisten, die verschilt ook overal. Neem mijzelf als voorbeeld, heb eind dit jaar 5 jaar mijn rijbewijs, nog geen enkel ongeluk gehad. Niet dat ik een perfecte volgens het boekej rijstijl heb hoor, zeker niet (rij ook te hard, stuur vaak met 1 hand en wil nog wel eens bumperkleven) maar dat terzijde.

Een vriend van me heeft wel traditioneel gelest, 1 uur per week, een dik half jaar, heeft nu bijna 4 jaar zijn rijbewijs en heeft al met de auto in de sloot gelegen en in het kanaal (met 90 over de schuine brug (adviesnelheid 30) omdat hij zo goed kon rijden en wist waar de grens van zijn auto lag :roll: )

Iedereen leert zich een eigen stijl aan na het rijbewijs gehaald te hebben, ongeacht hoe lang je hebt gelest. ;)
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Heeft ook grotendeels met leeftijd te maken, ongeveer tot je 24e loop je vrij grote kans om verkeersslachtoffer te worden (door eigen schuld). Zal je de volledige psychologische verklaring besparen maar heeft o.a. te maken met hormonen en een onjuist onwankelbaar geloof in eigen kunnen.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Leeftijdsverschil tussen hem en mij is een 7 maand, beide onder de 24.



Hoe het ook zei, ik geloof niet in een slechter resultaat door minder lang lessen, het zit in de persoon ongeacht het aantal lessen. Maar goed, wie weet ben ik daarvan juist overtuigd door hormonen en een onwankelbaar geloof in eigen kunnen. :P
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Rsport schreef:Leeftijdsverschil tussen hem en mij is een 7 maand, beide onder de 24.



Hoe het ook zei, ik geloof niet in een slechter resultaat door minder lang lessen, het zit in de persoon ongeacht het aantal lessen. Maar goed, wie weet ben ik daarvan juist overtuigd door hormonen en een onwankelbaar geloof in eigen kunnen. :P
:D :lol:

Er is nog hoop ;) Wat er in de persoon zit telt zeker mee, sommige mensen kunnen het gewoon niet, hoe hard ze ook proberen.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gijsiejjj
4th Gear member
Berichten: 537
Lid geworden op: 10.11.2005 - 19:52

4 juli staat mijn eerste rijles gepland en dat nog wel in een volvo s40 nieuw model ik dacht d4 maar weet dat niet helemaal zeker:) :P heb er echt zin in
Svensk kvalitet och säkerhet :)

Volvo 440 1.8i 1996 automatic
Volvo 460 1.8i 1995 automatic
volvo 960 2.5 24v 1995 automatic
Volvo S40 1.8 2003 handgeschakeld
Volvo C30 2.0 2007 sport handgeschakeld
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Om even op de allereerste vraag terug te komen.

Hier zit nog zo'n conservatief denkende Volvo rijder zijn verhaaltje te typen. Ik heb toen een intest gedaan bij de ANWB. Allemaal heel leuk. Rijden in zo'n simulator, ze testen hoe snel je reageert op bepaalde situaties. Maar toen kwam er een bedrag uitrollen :eeeek: nee, de goedkopere tarieven waren bedoelt voor iemand die al een aantal lessen achter de rug had. Dus niet interessant voor mij.

Vervolgens heb ik in het begin 2, later 1 les per week genomen, en toen met 15 lessen gehaald. Het duurde wel wat langer, maar je had rustig te tijd om alles voor te bereiden, rustig te tijd om overal over na te denken. Ben je wel van plan een snelcursus te doen... doe er dan minimaal 4 weken over. Dat gestress van 'binnen 10 dagen halen' is in mijn ogen waanzin, en kost je veel geld!
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

En anders kun je toch altijd zo'n leuk compact invaliden autootje gaan rijden? :lol:
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

arnoudh schreef:En anders kun je toch altijd zo'n leuk compact invaliden autootje gaan rijden? :lol:
Je spreekt uit ervaring? :P
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

marsm104 schreef:
arnoudh schreef:En anders kun je toch altijd zo'n leuk compact invaliden autootje gaan rijden? :lol:
Je spreekt uit ervaring? :P
Haha, nee hoor... Heb bijna 15 jaar m'n rijbewijs, en nog nooit een ongeluk veroorzaakt.

En ook gewoon de langzame methode gevolgd...
Gebruikersavatar
Peter
7th Gear member
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Het staat en valt met het aantal lessen.
Volgens mij zit er geen verschil in het aantal lessen tussen snel en langzaam. Alleen de intervals zijn langer. Na een week moet je eerst weer even wennen. Voordat je het weet is het uur weer voorbij en moet je weer een week wachten op de volgende les. Eindelooooooos.
Dus voor mijn zonen over ca. twee een snelcursus.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Reitse schreef:Ben, is zoonlief inmiddels al aan het rijden of weet je nog steeds niet welke manier van rijopleiding voor hem geschikt is.. ;)

O nee, je bent natuurlijk op zoek naar rijschool die met volvo's lest : :lol:
in voorburg rijdt een s60 diesel rond!
Gijsiejjj
4th Gear member
Berichten: 537
Lid geworden op: 10.11.2005 - 19:52

mijn eerste rijles was super:) wat een genot die volvo zeg:) k mocht na even gestuurt te hebben t gas en rem pedaal in eigen handen nemen:) wat was dat kick:) nu wachten op de volgende
Svensk kvalitet och säkerhet :)

Volvo 440 1.8i 1996 automatic
Volvo 460 1.8i 1995 automatic
volvo 960 2.5 24v 1995 automatic
Volvo S40 1.8 2003 handgeschakeld
Volvo C30 2.0 2007 sport handgeschakeld
Gebruikersavatar
vOlOv
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 02.07.2005 - 19:23
Locatie: Leiden

Hoi hoi, net terug van vakantie en nu maar weereens wat op het forum schrijven (inmiddels weer 5000 km extra op de klok :P ), maar even on topic:

Zelf heb ik ooit op een rijschool gewerkt en ik ben voorstander van een wekelijkse cursus (wellicht versneld door 2X per week 1,5 uur ofzo).
Je moet het zien als met de tentamens vroeger (een ieder kan het zich vast nog wel herinneren). Mijn vraag is danook:

Van welke stof is je nu nog het meeste bijgebleven?:
A: Dat tentamen dat de dag(en) ervoor er nog even in werd geramd, en hebt weten te behalen.
B: Dat tentamen waar je het hele semester mee bezig bent geweest, en ook hebt behaald.

Dacht ik het niet 8)


Ben, hier nog wat handige linkies naar sites waar je welicht wat aan hebt:

1) Slagingspercentages: kies bv voor Leusden voor rijscholen uit Soest.

2) Rijschool selecteren op bv voertuig

3) Ook leuk om in te lessen !!

Groet,

vOlOv
C70 2.0D Tourer - Ember Black Pearl
S40 2.0D Momentum - Flint Grey

Afbeelding
Gebruikersavatar
GrodeSwaardeBak
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 29.06.2006 - 20:14
Locatie: Onnerndaam

Ik zou zeggen: Altijd voor de snelcursus kiezen! Waarom? Wel, je betaalt een pakket in één prijs, doorgaans inclusief twee keer afrijden. Omdat een rijschool aldus verdient op het moment dat je in één keer afrijdt, zullen zij er echt ALLES aan doen om de leerling idd in één keer te laten slagen. En met een beetje gevoel voor autorijden (op zondag op stille plekjes oefenen dus....:D) lukt het vaak ook in één keer. Informeer maar eens naar de slagingspercentages bij rijscholen igv snelcursussen. Dat je minder goed auto leert rijden, kwalificeer ik hier dan meteen maar als onzin: Je kunt in beide gevallen ('gewoon' lessen of een snelcursus) net zo goed (of zo slecht :lol: ) autorijden na je examen. Autorijden leer je pas als er niet iemand naast je zit met een koppelings- en een rempedaal......
Volvo 145 B20F 1973 work in progress :pottytrain5:
Volvo 240 GLE 2.3 1992
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ik heb zelf 2 rijlessen in de week gehad (ook gewoon 1 bedrag voor een pakket betaald trouwens) en vooral in het begin was ik redelijk moe na 1 rijles, je bent toch behoorlijk intens bezig, ik had niet graag gelijk 5 of 6 uur op een dag gereden.
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”