Rijles

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40649
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Wat is jouw advies:
Traditioneel rijlessen nemen
Een snelcursus nemen
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4492
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ben van voor die tijd; kan je uitleggen wat precies de verschillen zijn? Waarom wil je dit zo graag weten? Heb je soms een rijschool?
Gebruikersavatar
Amieke850
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 21.09.2004 - 22:01
Locatie: Zoetermeer

Als [tegen die tijd] mijn budget het toelaat zou ik mijn kinderen absoluut een snelcursus aanbieden.... bestaat er inmiddels niet iets als een zeilcursus [compleet met barbeque en bonte avond :wink:], met een paar leuke cabrio's i.p.v. Optimisten or whatever..?!
ANNEMIEKE'S
Afbeelding
850 GLE 2.5I
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Na een snelcursus weet je hoe een auto werkt maar kan je als je het mij vraagt nog niet goed rijden. Heb je gewoon meer evaring voor nodig.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40649
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

ps-amazon schreef:ben van voor die tijd; kan je uitleggen wat precies de verschillen zijn? Waarom wil je dit zo graag weten? Heb je soms een rijschool?
Mijn zoon wordt binnenkort 18 :lol:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4492
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

ok, da's duidelijk; weet alleen niet wat 't verschil is tussen de gewone en snelcursus; alles wat sneller is lijkt me goed, maar als dat ook fors duurder is...... Maar de exameneisen zijn in beide gevallen identiek neem ik aan, dus dat maakt niets uit, als je dat papiertje maar krijgt Ik kreeg nog 10 rijlessen voor 85 gulden, en lecht leren rijden dee en doe je pas in de praktijk. Heb persoonlijk erg veel plezier gehad van de trainingen op Lelystad en circuits door mensen als Gijs van Lennep en zo; is, ook voor de zg gevorderde een aanrader.
tijne
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:40
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

ik persoonlijk ben eerst met een snel keurzes begonnen maar ben ik gelijk weer mee gestopt.

heb het uiteindelijk dus op de normale manier gehaalt omdat ik hier meer aan had en een hele hoop mensne met mij wnat zekker als je net je rijbewijs heb ga je gekke diingen doen met ene auto en als je het rustig aan heb gedaan om eht te hallen dan weet je toch beter wat kan en wat niet omdat je iedere week iets leert neem je alles op en als je alles in een week doet of zo dan weet je na eeen maand de helft neit meer lijkt mij geen fijn iede.

gr tijne
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Helemaal mee eens Tijne!
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
tijne
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:40
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

ik had net een mooi voorbeeld.

rij op de dijk hier en er staat een vrachtwachen langs de kant en er komt een vrachtwachen aan maar had neit gezien dat er nog wat achter langs aan kwam dus laat hem uit rollen en wil achter die vrachtwachen aan die wachen voor bij.toen bleek er nog wat achter aan te komen dus in de remmen maar haalde het niet meer en als je niet genoeg ervaring heb kom je daar achter als je al achter in zit en nu is het op gelost zonder ongelukkig door er voor bij te gaan en de mercedus die er achter aan kwam door de berm heen.

gr tijne

ps: die mercedus reed ook veel te hard maar goed dat is neit dit onderwerp.
Gebruikersavatar
Lady480
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 24.09.2004 - 12:26
Locatie: prov. Utrecht

Ik ben voor rijlessen op de langzame manier :wink: ben niet zo'n voorstander van die snelcursussen maar aangezien mijn zoon bijna niet kan wachten (=net 16) vrees ik met grote vreze....

Helemaal autogek is hij........wil ook iets met auto's gaan doen alleen is er helaas niet zoveel op dat gebied......

Maar aangezien wij de lessen betalen heeft ie zich maar aan te passen...
(hoop ik... :wink: )

Ondertussen heb ik hem al een keer in mijn 480 laten rijden....hier achter op de parkeerplaats weliswaar...
had bijna eeen hersenschudding toen hij op de rem ging staan: BOEM ! in 1x klaar :wink:

Ooooooooooooo, moet je langzaam remmen !!!!!???
Volvo 480 ES juni 1988
Gebruikersavatar
Jaap
4th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
Locatie: Friesland

Haha, de meerderheid is voor traditioneel (ik ook),...hoe Volvo!
Persoonlijk ben ik ook erg voor het enigzins "downsizen" van de huidige opleiding en daarvoor in plaats iets met wagenbeheersing te doen, m.i. veel nuttiger.

Ben er ook voorstander van om de straatracers de mogelijkheid te bieden zich uit te leven tijdens bijvoorbeeld meer circuitdagen of aangewezen (industrie) terreinen die op bepaalde momenten worden afgesloten voor verkeer.

Wij missen een beetje de autocultuur zoals die in bijvoorbeeld GB wel bestaat met veel meer mogelijkheden, ook voor de kleine beurs, hillclimbs e.d. (wordt in Holland natuurlijk lastig) maar sprints zou wel kunnen of behendigheid.

Op het moment is het m.i. zo dat tijdens de rij-opleiding een aap een trucje wordt geleerd, het accent zou veel meer moeten liggen bij de achterliggende gedachte daarbij (if any).
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Autorijden leer je pas als je een rijbewijs hebt gehaald. Examenrijden leer je tijdens autorijlessen. Persoonlijk zou ik voor een snelcursus gaan, ik geloof nooit dat je daarmee minder leert dan met een traditionele cursus. Bij het afrijden gelden immers dezelfde criteria.

Namelijk dat er x% moet slagen en x% moet zakken. En mensen die echt helemaal niks kunnen, bij voorkeur laten zakken.
Gebruikersavatar
hansie
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 01.11.2004 - 19:33
Locatie: Rijssen

en misschien ook verplicht een les in een vrachtwagen erbij in stouwen.

Zien mensen teminste dat het alemaal nog niet zo simpel is.....

en nee, ik ben geen chaufeur
wie zou eigenlijk het woord augurk bedacht hebben?
Gebruikersavatar
Marco440
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 24.09.2004 - 20:46
Locatie: Rotterdam

hansie schreef:en misschien ook verplicht een les in een vrachtwagen erbij in stouwen.

Zien mensen teminste dat het alemaal nog niet zo simpel is.....

en nee, ik ben geen chaufeur
Ik dus wèl en een les in een vrachtwagen laten doen heeft gèèn nut.
Wat wel nuttig is om de toekomstige bestuurders laten leren dat je je autootje beter niet nèt voor ene vrachtwagen kan flikkeren om vervolgens te stoppen voor een zebrapad,verkeerslicht ed.

Ook laten leren dat een vrachtwagen langzamer verkeer is en daar respect voor moeten hebben.
*Ik heb al menigeen in de fout zien gaan met een "stoplichtsprintje"tegen een losse trekker met een V8+580pk's"

In mijn geval gebeurt het als beroepschauffeur dat er dagelijks van die pino's zijn die hem er ff snel voor flikkeren..
*daar wordt dus ook niet meer voor geremd*

Dat zijn dingen die ze af moeten leren....laat ze daar de gevaren maar eens van zien....
Gebruikersavatar
Marco440
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 24.09.2004 - 20:46
Locatie: Rotterdam

Snelcursus is in mijn ogen niet goed,
Maar.....

Het ligt eraan hoe je zelf tegenover het rijden staat vind ik....

Pak je iets snel op met leren en ligt het rijden goed in je straatje dan is het misschien wel te proberen....

Ben je een drama achter stuur dan gewoon 300+ lessen uitspreiden over 25 jaar ofzo.....
mvdkant
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 05.06.2005 - 23:11
Locatie: amersfoort

hoi marco,

automobilisen en vrachtwagenchauffeurs zullen op de weg denk ik nooit vrienden kunnen worden. enerzijds stoort een automobilist zich mateloos als er weer een vrachtwagen een andere vrachtwagen in haalt omdat die vrachtwagen een tiende van een km langzamer rijdt dan de zijne.
anderzijds kan ik me ook voorstellen dat een vrachtwagenchauffeur zich onder andere ergert aan al die caravans op de weg die niet harder rijden dan 70 km per uur.
als ik met een aanhanger de weg op ga dan rij ik maximaal 80 km per uur ook op de snelweg. vergeet niet dat een vrachtwagen ook maar 80 km per uur mag rijden ook al wordt 90 en 90+ gedoogd.

het is op de weg gewoon een kwestie van geven en nemen, elkaar de ruimte geven enzo en je verstand erbij houden al kan ik me voorstellen dat je weleens een auto de berm in wil drukken, heb ik ook weleens.

ben jij frettenliefhebber, wij ook. wij hebben er 7.

groet,
martin.
je voelt je lekkerder in een volvo 460 !
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

De enkele keer dat ik met aanhanger over de weg ga, zoek ik gewoon een vrachtwagen op. Ik ga daar op veilige afstand achter hangen. Wordt er 80 gereden, doe ik dat ook, rijdt de beroeps 90, trek ik mee.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Volgens mij is verkeersinzicht het hete hangijzer. Beide rijopleidingen voorzien hier niet (voldoende) in. Immers rijden leer je pas in de praktijk. Veel rijden dus en in mijn ogen gebeurt dat in de traditionele opleiding meer dan in een stampcursus.

Het maken van inschattingsfoutjes (meestal overschatting van de eigen capaciteiten) door beginnende chauffeurs lopen vaak met catastrofale gevolgen af (lees de kranten er eens op na).

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Jory
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 05.08.2005 - 02:31
Locatie: Putten
Contacteer:

Ik kan er een heel verhaal van maken, maar daar is 't iets te laat voor;)

Ik heb anderhalf jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Maar ik ben blij met de gewone cursus..

Een vriend van mij heeft de spoedcursus moeten doen (heeft 2.5 maand moeten wachten) voor hij eindelijk 2 weken vrij was van school. Je zit namelijk bijna 5 uur in de auto..

Ik was na mijn eerste rijles redelijk op, hij was na die 2 weken kapot heeft eerst 2 dagen niet gereden omdat ie bang werd en is daarna toch gaan rijden..

Ik heb na m'n rijexamen de auto van m'n ouders gepakt paar uur gereden en ze de volgende dag naar schiphol gebracht.. Totaal niet moe, en meteen schik van m'n rijbewijs gehad.

Mijn tip, geef die zoon van je een normaal pakket..;)
----------------------------------
Volvo 850 T-5r + 480 Turbo
----------------------------------
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ben, is zoonlief inmiddels al aan het rijden of weet je nog steeds niet welke manier van rijopleiding voor hem geschikt is.. ;)

O nee, je bent natuurlijk op zoek naar rijschool die met volvo's lest : :lol:
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”