Ik heb de testresultaten van deze test opgezocht, echter hier zitten wel vreemde resultaten bij, die volgens mij niet kunnen kloppen.“On average, the nitrogen oxides emission level in the new test cycle was more than double the Euro 6 limit value”, says Dr. Peter Mock, Managing Director of ICCT Europe. The highest emission levels in WLTC were found for a Volvo (14.6 times the limit), a Renault (8.8 times the limit) and a Hyundai (6.9 times the limit) vehicle. A BMW model had the lowest emission level (70 percent below the Euro 6 limit)" (accentuering door mij)
De Volvo die 14.6x boven de limiet zit is een Volvo V60 D4 met Euro 6 kwalificatie. Er wordt ook een V40 D4 met Euro 5 kwalificatie gemeten, en met dezelfde motor voldoet deze net niet aan de Euro 6 norm.
Het lijkt me sterk dat Volvo dezelfde motor voor de Euro 6 norm vuiler gaat maken, om er dan sjoemelsoftware in te stoppen.
Ik weet niet hoe ze getest hebben, wat de reproduceerbaarheid van deze test is en welke resultaten ze presenteren (beste/slechtste/gemiddeld) in hun rapport, maar ik zou twijfelen over deze test als ik deze zelf had uitgevoerd.