Dieselgate - Bij Volvo zweten ze peentjes

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
DanielD1976
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 12.07.2014 - 22:58

“On average, the nitrogen oxides emission level in the new test cycle was more than double the Euro 6 limit value”, says Dr. Peter Mock, Managing Director of ICCT Europe. The highest emission levels in WLTC were found for a Volvo (14.6 times the limit), a Renault (8.8 times the limit) and a Hyundai (6.9 times the limit) vehicle. A BMW model had the lowest emission level (70 percent below the Euro 6 limit)" (accentuering door mij)
Ik heb de testresultaten van deze test opgezocht, echter hier zitten wel vreemde resultaten bij, die volgens mij niet kunnen kloppen.
De Volvo die 14.6x boven de limiet zit is een Volvo V60 D4 met Euro 6 kwalificatie. Er wordt ook een V40 D4 met Euro 5 kwalificatie gemeten, en met dezelfde motor voldoet deze net niet aan de Euro 6 norm.
Het lijkt me sterk dat Volvo dezelfde motor voor de Euro 6 norm vuiler gaat maken, om er dan sjoemelsoftware in te stoppen.

Ik weet niet hoe ze getest hebben, wat de reproduceerbaarheid van deze test is en welke resultaten ze presenteren (beste/slechtste/gemiddeld) in hun rapport, maar ik zou twijfelen over deze test als ik deze zelf had uitgevoerd.
Laatst gewijzigd door DanielD1976 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8115
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

IkeV70 schreef:
diesel01 schreef: Gisteren bij de NOS een verhaal over toeleveranciers in NL die in zak en as zaten omdat VW wellicht failliet kan gaan...
Doe eens normaal, overtrokken Amerikaanse reacties, VW en failliet dan moet er nog heel veel water door de Rijn.
Mij als consument zal het aan de aars oxideren of er software is gebruikt die het eea manipuleert, ze betalen een paar miljoen boete aan de Yanks, topman met uitgestreken smoelwerk belooft beterschap op het 8 uur journaal en we gaan weer dooorrrr.
Paar miljoen? Nou, dat gaan er wel meer dan een paar worden. Boetes, terugroepacties, compensaties en schadeclaims. Dit gaat ze tientallen miljarden kosten. Maar uitgespreid over een paar jaar zullen ze dat wel kunnen betalen.
Ze blijven in ieder geval volop reklame voeren op radio en TV, vooral dan voor de nieuwe Touran...alsof er geen vuiltje aan de lucht is....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27574
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat noemen wij toch "doen alsof je neus bloedt"
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

DanielD1976 schreef:
“On average, the nitrogen oxides emission level in the new test cycle was more than double the Euro 6 limit value”, says Dr. Peter Mock, Managing Director of ICCT Europe. The highest emission levels in WLTC were found for a Volvo (14.6 times the limit), a Renault (8.8 times the limit) and a Hyundai (6.9 times the limit) vehicle. A BMW model had the lowest emission level (70 percent below the Euro 6 limit)" (accentuering door mij)
Ik heb de testresultaten van deze test opgezocht, echter hier zitten wel vreemde resultaten bij, die volgens mij niet kunnen kloppen.
De Volvo die 14.6x boven de limiet zit is een Volvo V60 D4 met Euro 6 kwalificatie. Er wordt ook een V40 D4 met Euro 5 kwalificatie gemeten, en met dezelfde motor voldoet deze net niet aan de Euro 6 norm.
Het lijkt me sterk dat Volvo dezelfde motor voor de Euro 6 norm vuiler gaat maken, om er dan sjoemelsoftware in te stoppen.

Ik weet niet hoe ze getest hebben, wat de reproduceerbaarheid van deze test is en welke resultaten ze presenteren (beste/slechtste/gemiddeld) in hun rapport, maar ik zou twijfelen over deze test als ik deze zelf had uitgevoerd.
Volvo had hier toch ook op gereageerd met de mededeling dat er iets mis moest zijn met de motor van het geteste voertuig?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

BlackcurrantV70 schreef:Ze blijven in ieder geval volop reklame voeren op radio en TV, vooral dan voor de nieuwe Touran...alsof er geen vuiltje aan de lucht is....
lint schreef:Dat noemen wij toch "doen alsof je neus bloedt"
Nou nou heren, dit vind ik eerlijk gezegd wel een beetje doorslaan. Moet VW nu al AL haar activiteiten stopzetten? Dat verwacht volgens mij niemand en eerlijk gezegd zie ik daar ook de zin en/of noodzaak niet van in.

Ok, een beetje advocaat van de duivel ben ik ook dus volgens mij probeert Volvo, in ieder geval in Portugal, de aandacht van die 'auto waar iets mis mee moest zijn ' af te leiden door op dit moment, en dat valt echt op, werkelijk ontstellend veel reclame voor de V40 D2 Drive-E 120 pk, 280 Nm, 3.2l/100km, 82 g/km CO2 uitstoot, te maken ...... Over de NOx wordt angstvallig (?) gezwegen .........
Grote onzin wat ik hier allemaal schrijf over Volvo? Uhh ....... ja, dat denk ik wel!

Wat ook opvalt is dat er sinds het bekend worden van het VW schandaal hier ook opvallend veel VW's worden aangeboden op de gebruikte auto sites. Op de meest bekende en grootste website (Standvirtual) staan nu zo'n kleine 300 VW's te koop waarbij in de advertentie de vermelding RECENTE staat oftewel recent geplaatst. Normaal gesproken zijn dat er zo'n stuk 10.
Geen idee wat mensen daarmee denken te bereiken en het is ook maar zeer de vraag of ze er wel (snel) vanaf komen.

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Quota schreef:
DanielD1976 schreef:
“On average, the nitrogen oxides emission level in the new test cycle was more than double the Euro 6 limit value”, says Dr. Peter Mock, Managing Director of ICCT Europe. The highest emission levels in WLTC were found for a Volvo (14.6 times the limit), a Renault (8.8 times the limit) and a Hyundai (6.9 times the limit) vehicle. A BMW model had the lowest emission level (70 percent below the Euro 6 limit)" (accentuering door mij)
Ik heb de testresultaten van deze test opgezocht, echter hier zitten wel vreemde resultaten bij, die volgens mij niet kunnen kloppen.
De Volvo die 14.6x boven de limiet zit is een Volvo V60 D4 met Euro 6 kwalificatie. Er wordt ook een V40 D4 met Euro 5 kwalificatie gemeten, en met dezelfde motor voldoet deze net niet aan de Euro 6 norm.
Het lijkt me sterk dat Volvo dezelfde motor voor de Euro 6 norm vuiler gaat maken, om er dan sjoemelsoftware in te stoppen.

Ik weet niet hoe ze getest hebben, wat de reproduceerbaarheid van deze test is en welke resultaten ze presenteren (beste/slechtste/gemiddeld) in hun rapport, maar ik zou twijfelen over deze test als ik deze zelf had uitgevoerd.
Volvo had hier toch ook op gereageerd met de mededeling dat er iets mis moest zijn met de motor van het geteste voertuig?
Heh, verstopte EGR?
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32860
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Zal het niet liggen aan het feit dat je er nu juist op let? En Volvo moet gewoon zijn target nog halen op die D2 motor!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

De RDW gaat een aantal diesels testen waaronder van Volvo http://nos.nl/l/2067104
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ik heb er goed vertrouwen in.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

RichieB schreef: De RDW gaat een aantal diesels testen waaronder van Volvo http://nos.nl/l/2067104
Niet om afbreuk te doen aan de melding, maar er staat, zoals ik dat lees, in de berichtgeving niet expliciet vermeld dat er Volvo's getest gaan worden.
Er is aan alle 22 importeurs/autofabrikanten die de afgelopen jaren een dieseltypegoedkeuring hadden/hebben gevraagd of er 'sjoemelsoftware' (het nieuwe wordt van 2015?) in hun auto's zit. De antwoorden laten zich (op VW na) raden.
En nu gaat er door de RDW daadwerkelijk een aantal van de betreffende modellen getest worden, waaronder dus mogelijk dus ook Volvo.

Quote uit het artikel: "Nog niet bekend is hoeveel auto's van de 22 fabrikanten daadwerkelijk zullen worden getest."

Nu acht ik het gezien de potente gunstige 'bijtellers' die Volvo afgelopen jaren verkocht heeft niet onaannemelijk dat die ook getest zullen gaan worden, maar zo staat het er vooralsnog niet.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

in een ander bericht stond Volvo wel specifiek benoemd, zelfs in een lijstje.

Vraag me af hoe ze die test gaan doen. Zullen ze de importeur bellen en vragen auto's ter beschikking te stellen?
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja als fabrikant veel geld verdienen aan gunstige bijtellers en nu wellicht de tik op de neus krijgen...
Interessanter zou kunnen zijn dat je aan beleidsmakers vertelt dat hetgeen zij willen op het gebied van emissie niet haalbaar is.
Je moet dan als industrie de handen ineen slaan en kort samengevat zeggen, wat jullie willen gaat ons niet lukken.
Maar hee in elke branche is dan altijd wel het beste jongentje van de klas(fabrikant) die zegt "dat kan ik wel" nu is dus duidelijk geworden dat het alleen lukt wanneer de kluit belazerd word, lekker op de blaren laten zitten zou ik zeggen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Dat lijstje is, denk ik, de lijst met 22 merken die in aanmerking komen, zoals ook te vinden op de RDW-site.
In het bericht hierover op Nu.nl, waarin weer verwezen wordt naar de NOS als bron, staat dan weer dat de RDW vooral wil testen op modellen waarvoor zij zelf de typegoedkeuring heeft afgegeven, en dat betreft o.a Volvo (V40 D4 14%?), Kia en Hyundai. Staat er nog steeds niet expliciet welke auto's er getest gaan worden, maar dat daar een of meer Volvo's bij zullen zitten is wel aannemelijk.

Overigens is het dan in NL weer metname interessant wat de CO2 uitstoot doet, dat kan, naast een boete, een naheffing betekenen (voor de importeur) omdat er onterecht fiscaal voordeel is genoten.

Test zal m.i. ook onder laboratorium omstandigheden plaats (moeten) vinden, waarbij de parameters die de test detecteren en de fop-modus inschakelen om de tuin geleid (gefopt dus? :D ) moeten worden.
Maar met welke auto, dat is inderdaad de vraag, een auto wordt behoorlijk geprepareerd voor zo'n test toch?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

en stel dat alle auto's in de praktijktest exact dezelfde afwijking ten opzichte van de labtest hebben? Dan is er toch nog niets aan de hand? Kun je alleen concluderen dat de labtest niet goed is. Ik snap nog niet wat ze aan willen gaan tonen... Wellicht inderdaad hetgeen Tom stelt, dat ze er achter komen dat de eisen niet realistisch zijn. Waarschijnlijk vastgesteld door een treinreizende veganistische alleshatende bomenknuffelaar
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Walter schreef: en stel dat alle auto's in de praktijktest exact dezelfde afwijking ten opzichte van de labtest hebben? Dan is er toch nog niets aan de hand? Kun je alleen concluderen dat de labtest niet goed is. Ik snap nog niet wat ze aan willen gaan tonen... Wellicht inderdaad hetgeen Tom stelt, dat ze er achter komen dat de eisen niet realistisch zijn. Waarschijnlijk vastgesteld door een treinreizende veganistische alleshatende bomenknuffelaar
Ik zie het in onze branche ook en er is altijd een fabrikant die meegaat met grote ketensdozenschuivers om markt aandeel te krijgen/behouden.
Over 2 jaar word men er weer uitgedonderd als huismerk tenzij ze weer 1% willen inleveren..
Pak het grootste Amsterdammertje dien je kunt vinden, zet daar de beleidsmakers op en zeg dat ze kunnen roteren tot ze een ons wegen.
Wij werken als industrie niet meer mee omdat wij zonder de kluit te belazeren niet meer kunnen voldoen aan jullie eisen.
Hell Yeah!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

@Diesel01; ja en nee.
Vooralsnog lukt het schijnbaar, op een aantal VW modellen na dan, om zonder foppen aan de euro normen te voldoen, daarvoor is de huidige test cyclus m.i. ook een lachertje. En daarnaast, als het tijdens testen lukt, kan het ook als in de praktijk dezelfde modus actief is. Mogelijk ervaart de consument de auto dan anders.
Waar het om draait, metname voor CO2 uitstoot in EU/NL dan, is dat er op frauduleuze wijze een test resultaat behaald wordt welke de uitstoot niet alleen minder vervuilend laat lijken, maar welke ook recht geeft op fiscaal voordeel en dus een gunstigere concurrentie positie. Naast een milieudelict dus ook een economisch delict?

Of het inderdaad met de nieuwe praktijk testmethode nog gaat lukken om te voldoen aan de euromorm is m.i. inderdaad een ander verhaal. Lijkt mij niet onmogelijk dat de eisen de eerste jaren het technisch mogelijke overstijgen, wat daar het gevolg van gaat zijn is dan weer een andere vraag. Maar het is niet voor niks dat de autolobby zo fel tegen invoering is/was.

@walter, naast bovenstaande, de RDW wil nu weten/controleren of er sjoemelsoftware aanwezig is die een NEDC-test signaleert (en instellingen/aansturing aanpast). Niet in hoeverre de praktijk afwijkt van de test. Om dat te kunnen controleren moet je m.i. (minimaal) één maal normaal testen en (net zo vaak) ook onder dezelfde omstandigheden testen (in NEDC-testopstelling dus) maar, zoals al gezegd, dan zo dat de mogelijke parameters voor test-cyclus-detectie om de tuin geleid worden.
De praktijk doet daarvoor dus feitelijk niet terzake.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Hoewel deze week bekend is geworden dat VW mogelijk ook gesjoemeld heeft met de CO2-uitstoot tests/opgave gaat het dieselschandaal vooralsnog, en zeker begin vorige maand, om de uitstoot van NOx.
De CO2 uitstoot die tijdens de typegoedkeuring is vastgesteld is natuurlijk in de praktijk moeilijk te evenaren, maar het is niet onmogelijk en er zal niet snel een verschil van een factor 2 of meer zijn (behalve dan voor plugin hybrids natuurlijk...)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27574
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik ben wel erg benieuwd naar de resultaten van de tests. Als de resultaten gepubliceerd gaan worden, dat is maar de vraag.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Anders WOBben we ze toch gewoon?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
michel-C30
3rd Gear member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22.06.2006 - 09:48
Locatie: Den Haag

RDW: met helft geteste diesels is gesjoemeld

ANP

Bij 16 van de 30 geteste dieselauto's die in Nederland hun milieucertificaat hebben gehaald, is sjoemelsoftware gebruikt die er voor zorgt dat de auto's op de rollenbank veel minder uitstoten dan op de weg. Dat stelt de RDW.

De Chevrolet Aveo bijvoorbeeld stootte weinig uit bij 21 graden, en de volgende testdag bijna twee keer zoveel toen de temperatuur 16 graden was. De temperatuur in de test is hoger dan 20 graden.

Bij de Suzuki Vitara nam de uitstoot na 22 minuten plotseling fors toe. De officiële test duurt 20 minuten.Bij de Volvo XC90 nam de uitstoot opvallend toe zodra auto 10 procent sneller ging rijden dan de officiële snelheid in de test.

Staatssecretaris Dijksma schrijft in een brief aan de Kamer dat het gedrag van autofabrikanten "op of over de grens van het toelaatbare" is. Behalve om de Aveo en de XC90 gaat het om onder meer de Opel Mokka en de Hyundai I40.


Uitslag RDW-test

Geslaagd voor uitstoottest
Suzuki Swift
Volvo V50
Volvo V40 (4x)
Volvo V40 Cross Country
Isuzu D-Max (2x)
Chevrolet Captiva
Hyundai H-1
Hyundai IX20

Gezakt voor uitstoottest

Jeep Wrangler Unlimited Van (2x)
Jeep Grand Cherokee Van
Hyundai I40
Kia C'eed
Kia Optima
Kia Sorento
Suzuki Vitara
Suzuki SX4
Volvo XC90

De automakers krijgen nu gelegenheid om uitleg te geven waarom de uitstootwaarden afwijken. Want niet in alle gevallen is dat verboden. Soms is de software zo afgesteld dat de motor - zo luiden Europese regels - beschermd wordt tegen schade, om ongevallen te voorkomen of voor de veilige werking van de auto. De fabrikanten zullen dat moeten bewijzen.

nos.nl

Edit rapport RDW bijgevoegd voor de cijfers per auto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door michel-C30 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo 340 special aut.86
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”