De zelfrijdende auto's gaan in Nederland van de testbaan naar de openbare weg. Op woensdag 16 maart zullen ongeveer vijftig auto's over de A2 van Amsterdam naar Beesd rijden en terug. Dat gebeurt overdag, tussen het overige verkeer, om te kijken hoe dat gaat.
De auto's, van BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo, rijden in treintjes van vijf of zes. Ze bepalen zelf hun snelheid en de afstand tot hun voorligger. "Waar we 100 mogen rijden, rijden we 100. Waar 120 mag, rijden we 120", legt Mark Maaskant van het testcircuit in Lelystad uit. Op het circuit zijn de auto's de afgelopen tijd op de proef gesteld.
Als een andere automobilist zich in het peloton wurmt, remmen de auto's erachter zelf af zodat ze weer genoeg afstand hebben. Als de 'onderbreker' weg is, herstelt het pelotonnetje zich. De auto's sturen zelf ook mee met de bochten in de weg. De bestuurders moeten wel hun handen op het stuur houden, loslaten mag van de wet niet, maar de auto's doen in principe al het werk zelf.
"Het is absoluut niet de bedoeling dat je met je handen los gaat wapperen. Wij zeggen nooit dat je achter het stuur je e-mails nog even moet wegwerken. Maar de meeste ongelukken gebeuren in de spits. Als je dan zulke technologie hebt, in combinatie met de mogelijkheid om zelf te remmen, wordt het verkeer juist veiliger", zegt Maaskant.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... g-op.dhtml
Zelfrijdende auto's gaan in Nederland de snelweg op
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Is inderdaad niet meer te stoppen. Wel denk ik dat het nog wel een tijd kan duren. Niet vanwege de techniek maar ook vooral door een stuk wetgeving. Want hoe zit het met aansprakelijkheid als er toch iets fout gaat.lint schreef: Leuke ontwikkeling met de zelfrijdende auto's, het komt er echt aan.
En als motorrijder hou ik me hart vast omdat ik al vaak genoeg heb gelezen dat motorrijders lang niet altijd worden opgemerkt door deze zelfrijdende auto's. Lekker dan...
Wat me wel weer heel plezierig lijkt is om op den duur lekker de krant te kunnen lezen op weg naar het werk. Of de reistijd als werktijd te kunnen gebruiken, een soort telewerken dus.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20672
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Zoiets bestaat al heeeel lang en heet ... trein. Ik ben tegen want ik wil zelf rijden, mijn eigen snelheid bepalen en route bepalen, maar het grootste probleem blijft de verantwoording bij een ongeval: wie krijgt de schuld? Want er moet natuurlijk wel schadeloos gesteld worden bij een ongeval. Of erger ...
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40649
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik heb jaren lang elke dag hetzelfde stuk gereden. Was fantastisch geweest wanneer ik thuis de postcode van m'n bestemming had kunnen intikken en 45 minuten later zou ik op de plaats van bestemming zijn.
De trein is zeker geen alternatief. heb ik uit nood een keer gedaan, Ik was 2 uur onderweg, had kouwe poten en alles stonk naar medepassagiers. Trein is echt alleen voor noodgevallen en dan zeker niet in de spits.
De trein is zeker geen alternatief. heb ik uit nood een keer gedaan, Ik was 2 uur onderweg, had kouwe poten en alles stonk naar medepassagiers. Trein is echt alleen voor noodgevallen en dan zeker niet in de spits.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Brrrr, moet er niet aan denken, zelf rijdende auto's
rijden is voor mij meestal recereren
behalve met de aannemersbus van de zaak, die mag wel automatisch, dan kan ik nog even doormaffen
rijden is voor mij meestal recereren
behalve met de aannemersbus van de zaak, die mag wel automatisch, dan kan ik nog even doormaffen
keep calm!, your randomizer is running
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8115
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
In Belgie al helemaal niet, daar staken de spoorwegen meer dan dat er gewerkt wordt....lint schreef: In mijn ogen is de trein geen redelijk alternatief voor de auto.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 27638
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat is helemaal waar, ik ben afhankelijk van mijn V70 voor mijn werkzaamheden.V50 R schreef: Maar in jouw geval zou dat ook een beetje lastig gaan als je visite moet rijden!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2194
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Het ene artikel heeft het over personen auto's, het andere over de vrachtwagens.......
http://www.sdc360.com/nl/vrachtauto/201 ... -328476889
De techniek is al jaren een feit. Immers, bedrijfsmatig wordt het ook al meer dan 20 jaar toegepast, hoofdzakelijk in magazijnen (auto's halen zelf spullen op bij lokaties, en verzamelen die, in het havengebied rijden ze ook al om schepen te lossen)
Maar juridisch is het een ramp.......wetgeving moet worden aangepast ( heb je nou wel of niet een rijbewijs nodig?)
Moet de zelfrijdende auto een stuur hebben?
als je deze wagens wilt toepassen, moet je direct elke "gewone" auto verbieden. Mensen maken fouten, dus gaat het een keer fout.
Of alle verkeer zelfrijdende auto's, of niets. Een combinatie is mi niet veilig en feilloos mogelijk. En wil je dat? Net een mooie volvo aangeschaft, moet hij eruit, en een zelfrijdende auto kopen.
Enige scenario's:
Vader stapt in de auto, rijdt naar zijn werk.....auto rijdt direct leeg terug naar huis.
Moeder zet haar kind in die auto, en de auto rijd zelf naar school (misschien even langs een kennis, om ook zijn/haar vriendje op te halen)....kind eruit, en auto rijdt terug naar huis (leeg)
Ondertussen heeft moeder de ontbijtspullen opgeruimd, koffie op, en stapt in die auto, boodschappen doen.
Een kwartier voor de school afloopt, rijdt de auto automatisch naar school, kindje ophalen en weer naar huis.
Later rijdt de auto leeg naar vaders werk, en hij rijdt zo weer naar huis. lijkt ideaal.
Je stapt in de auto, rijdt naar de binnenstad, en stapt uit, lekker winkelen, je gaat stappen, what ever.......de auto gaat ver uit het centrum parkeren, gratis.
Ben je klaar, roep je hem weer op, en je stapt in met je dronken kop, en rijdt naar huis.
Bij een ongeval.....wie is er aansprakelijk: kind van 6? de dronkaard? bij lege auto: automobielfabrikant? softwareproducent?
Bijv: bij een vliegtuigongeval krijgt Boeing of Fokker ook een schadepost.......hoe loopt dit?
Dat heeft nog een heleboel haken en ogen.
Ik denk dat het nog jaaaaaaaaren duurt voordat het helemaal ingeburgerd wordt.
http://www.sdc360.com/nl/vrachtauto/201 ... -328476889
De techniek is al jaren een feit. Immers, bedrijfsmatig wordt het ook al meer dan 20 jaar toegepast, hoofdzakelijk in magazijnen (auto's halen zelf spullen op bij lokaties, en verzamelen die, in het havengebied rijden ze ook al om schepen te lossen)
Maar juridisch is het een ramp.......wetgeving moet worden aangepast ( heb je nou wel of niet een rijbewijs nodig?)
Moet de zelfrijdende auto een stuur hebben?
als je deze wagens wilt toepassen, moet je direct elke "gewone" auto verbieden. Mensen maken fouten, dus gaat het een keer fout.
Of alle verkeer zelfrijdende auto's, of niets. Een combinatie is mi niet veilig en feilloos mogelijk. En wil je dat? Net een mooie volvo aangeschaft, moet hij eruit, en een zelfrijdende auto kopen.
Enige scenario's:
Vader stapt in de auto, rijdt naar zijn werk.....auto rijdt direct leeg terug naar huis.
Moeder zet haar kind in die auto, en de auto rijd zelf naar school (misschien even langs een kennis, om ook zijn/haar vriendje op te halen)....kind eruit, en auto rijdt terug naar huis (leeg)
Ondertussen heeft moeder de ontbijtspullen opgeruimd, koffie op, en stapt in die auto, boodschappen doen.
Een kwartier voor de school afloopt, rijdt de auto automatisch naar school, kindje ophalen en weer naar huis.
Later rijdt de auto leeg naar vaders werk, en hij rijdt zo weer naar huis. lijkt ideaal.
Je stapt in de auto, rijdt naar de binnenstad, en stapt uit, lekker winkelen, je gaat stappen, what ever.......de auto gaat ver uit het centrum parkeren, gratis.
Ben je klaar, roep je hem weer op, en je stapt in met je dronken kop, en rijdt naar huis.
Bij een ongeval.....wie is er aansprakelijk: kind van 6? de dronkaard? bij lege auto: automobielfabrikant? softwareproducent?
Bijv: bij een vliegtuigongeval krijgt Boeing of Fokker ook een schadepost.......hoe loopt dit?
Dat heeft nog een heleboel haken en ogen.
Ik denk dat het nog jaaaaaaaaren duurt voordat het helemaal ingeburgerd wordt.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19