Ik ging even de verzekeringspremie bekijken van een xc90. Ga er een kopen van ong 17—20d eur. Kost me allrisk ong 50eu/maand.
Verzekering van mn huidge autoauto, aangekocht voor 21d eu, betaal ik maar 30eu.
Waar zit dat nou in? Ze betalen toch ook gewoon uit naar schadebedrag en/of dagwaarde? Is het spuiten van een xc90 deur zoveel duurder dan die van mijn C4?
Of gevalletje verzekeringsmaffia?
Waarom wordt een autoverzekering naar cataloguswaarde berekend..?
- rdkraker
- 3rd Gear member
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
- Locatie: Bergen NH
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12269
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
XC90 schades zijn duurder en complexer dan die van een C30 en kleun je ergens tegenaan met die XC90 zal de schade ook wat groter zijn dan met een C30 die ruim de helft weegt.
Een XC90 was ook zomaar 3 tot 4 x zo duur dan een C30, de premie is (zoals je zelf al aangeeft) geenszins 3-4 x hoger (die 50,-- euro per maand is trouwens retegoedkoop)
Een XC90 was ook zomaar 3 tot 4 x zo duur dan een C30, de premie is (zoals je zelf al aangeeft) geenszins 3-4 x hoger (die 50,-- euro per maand is trouwens retegoedkoop)
- rdkraker
- 3rd Gear member
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
- Locatie: Bergen NH
Hmm okee, zit dus voornamelijk in de schadegevallen.. . Want bij diefstal bv, is deze dagwaarde zelfs lager dan bij m'n oude auto. Daar gaan ze dus niet op nat zou je zeggen.
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
- rdkraker
- 3rd Gear member
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
- Locatie: Bergen NH
Gaat trouwens niet om een c30 maar citroen c4
Maar goed dat is nog de helft nieuwwaarde van een xc90.
Maar goed dat is nog de helft nieuwwaarde van een xc90.
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20620
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Let even op met verzekeren: de WA-premie is gewichtsafhankelijk. Een zware auto richt gemiddeld meer schade aan dan een lichte auto. Voor casco geldt de nieuw cataloguswaarde, of soms een dagwaarde bij een oudere auto. In een enkel geval heb je een taxatieverslag nodig om een oldtimer te verzekeren voor casco.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- rdkraker
- 3rd Gear member
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
- Locatie: Bergen NH
Dat snap ik ook wel..OGA244 schreef: Zijn de auto's even oud is de dagwaarde van de oorspronkelijk duurdere toch echt hoger…
Maar de ene is 4 jr oud, de xc90 zal 9 jr oud zijn. Grofweg zelfde dagwaarde. Dus voor een Total loss of diefstal, ruitschade etc is de verzekeraar bij schade echt niet meer kwijt. Waarschijnlijk idd wel bij vervanging van onderdelen, plaatwerk etc igv schade.
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12269
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Je betaald toch ook niet het dubbele of meer?
Ergens worden vaste meetpunten genomen, gewicht en oorspronkelijke nieuwwaarde zijn vaste waarden.
Zou men afhankelijk van leeftijd moeten gaan bepalen heeft men daar meer werk aan en zal n premie zomaar niet omlaag gaan.
Criteria zijn ook 4x4 en al of geen turbo
Ergens worden vaste meetpunten genomen, gewicht en oorspronkelijke nieuwwaarde zijn vaste waarden.
Zou men afhankelijk van leeftijd moeten gaan bepalen heeft men daar meer werk aan en zal n premie zomaar niet omlaag gaan.
Criteria zijn ook 4x4 en al of geen turbo
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Er zijn inderdaad legio criteria die gebruikt worden bij het bepalen van de premie en deze verschillen ook nog eens per maatschappij.
Er worden makkelijk meetbare criteria gekozen, zoals cataloguswaarde, gewicht, regio, leeftijd bestuurde etc.
Anders zou men individueel per verzekerde een risicoprofiel moeten opstellen, wat veel werk met zich meebreng en uiteraard weer een impact op de premie heeft.
Terugkomend op de opmerking van TS over het rechtvaardig zijn van de variabele 'cataloguswaarde': de reparatie kosten zijn wel deels daar aan gerelateerd.
Onderdelen voor auto's met een hoge cataloguswaarde zijn vaak ook duurder dan die van een auto met een lage cataloguswaarde.
Er worden makkelijk meetbare criteria gekozen, zoals cataloguswaarde, gewicht, regio, leeftijd bestuurde etc.
Anders zou men individueel per verzekerde een risicoprofiel moeten opstellen, wat veel werk met zich meebreng en uiteraard weer een impact op de premie heeft.
Terugkomend op de opmerking van TS over het rechtvaardig zijn van de variabele 'cataloguswaarde': de reparatie kosten zijn wel deels daar aan gerelateerd.
Onderdelen voor auto's met een hoge cataloguswaarde zijn vaak ook duurder dan die van een auto met een lage cataloguswaarde.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer . Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer . Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
- rdkraker
- 3rd Gear member
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
- Locatie: Bergen NH
Die zie ik ook allemaal wel idd. Ik vraag me alleen af of component leeftijd voertuig, of dagwaarde (niet moelijk te bepalen natuurlijk; gebruik gewoon bovag koerslijst) ook wordt meegewogen.
Zoals ik zeg, er zijn ook heel veel schades waarbij de kosten voor een verzekeringsmaatschappij veel lager zijn juist door de lage dagwaarde.
Zal wel eens fictieve berekening doen met veel nieuwer model. Even verschil bekijken.
Zoals ik zeg, er zijn ook heel veel schades waarbij de kosten voor een verzekeringsmaatschappij veel lager zijn juist door de lage dagwaarde.
Zal wel eens fictieve berekening doen met veel nieuwer model. Even verschil bekijken.
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
- rdkraker
- 3rd Gear member
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
- Locatie: Bergen NH
Het verschil in premie tussen een xc90 van 2005, en een van 2014, is maar 3 euro per maand op allrisk Verschil in uit te betalen vergoeding bij diefstal en total loss zal zeker >30.000 euro zijn.
Dan vind ik dat verschil in premie persoonlijk best klein.
Maar goed, ik ben geen verzekeraar , t zal wel een reden hebben.
Dan vind ik dat verschil in premie persoonlijk best klein.
Maar goed, ik ben geen verzekeraar , t zal wel een reden hebben.
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Ik vind het een heel goede vraag van de topic starter. Zelf vraag ik me dit ook al jaren af.
Wanneer de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde vergoeden ze echt niet de reparatie maar de dagwaarde. En op dat moment weten ze wel direct wat de dagwaarde is. Die weten ze ook bij het afsluiten van de polis maar dan komt het de verzekeringsmaatschappijen niet zo goed uit lijkt me.
Wanneer de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde vergoeden ze echt niet de reparatie maar de dagwaarde. En op dat moment weten ze wel direct wat de dagwaarde is. Die weten ze ook bij het afsluiten van de polis maar dan komt het de verzekeringsmaatschappijen niet zo goed uit lijkt me.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12269
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
independer is b.v. een scherpe aanbieder, die maken ook op voorhand al duidelijk waarom ze zo scherp zijn, hun dagwaardes slaan volkomen nergens opHenielma schreef: Ik vind het een heel goede vraag van de topic starter. Zelf vraag ik me dit ook al jaren af.
Wanneer de reparatiekosten hoger zijn dan de dagwaarde vergoeden ze echt niet de reparatie maar de dagwaarde. En op dat moment weten ze wel direct wat de dagwaarde is. Die weten ze ook bij het afsluiten van de polis maar dan komt het de verzekeringsmaatschappijen niet zo goed uit lijkt me.
- Paul
- Top Gear member
- Berichten: 32852
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik begrijp er soms ook niks van. Beide auto's bij Volvo verzekerd, betaal godsvermogen voor beide auto's. Tot 3 jaar nieuwwaarde, dus in Juli ga ik shoppen met de V60 en kijken of ik daar centjes kan besparen.
En ik vind het jammer dat als je op een gegeven moment een tweede auto koopt dat je soort van opnieuw moet beginnen met schade vrije jaren.
En ik vind het jammer dat als je op een gegeven moment een tweede auto koopt dat je soort van opnieuw moet beginnen met schade vrije jaren.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20620
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dat laatste heb ik nooit last van gehad. Heb 4,5 jaar lang 2 auto's gehad met bijna de zelfde Bonus-Malus-korting.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8111
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Inderdaad, een auto van 9 jaar ga je toch niet meer all risk verzekeren ?OGA244 schreef: Verzeker gewoon WA en stop met je opwinden
Robert (TS) heeft voor de eerste schade al weer een andere auto
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
- rdkraker
- 3rd Gear member
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 21.07.2010 - 15:28
- Locatie: Bergen NH
Haha die kans is vrij groot ivo!
Maar waarom niet all risk??
als ik een volvo van 20.000eu in de poeier rij, heb ik niet effe dat bedrag als reserve liggen. Al dan niet all risk heeft m.i. niets met de leeftijd, maar alles met de dagwaarde te maken en of je dat op kunt vangen als t mis gaat.
Zou anders zijn voor een Toyota aigo van 9 jr oud met een dagwaarde van 1500 eu...
Maar waarom niet all risk??
als ik een volvo van 20.000eu in de poeier rij, heb ik niet effe dat bedrag als reserve liggen. Al dan niet all risk heeft m.i. niets met de leeftijd, maar alles met de dagwaarde te maken en of je dat op kunt vangen als t mis gaat.
Zou anders zijn voor een Toyota aigo van 9 jr oud met een dagwaarde van 1500 eu...
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]