Wat te doen na 5 jaar Plug-In Hybride

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Wij rijden komend jaar nog met de Plug-In Hybrid om de 5 jaar vol te maken, maar zit toch al wat te plannen wat we daarna gaan doen.
(altijd leuk om over auto's na te denken, toch?)
De Plug-In Hybrid is voor ons verworden tot 2e auto sinds er een XC90 naast staat.

Beide heel fijne auto's, als echte Plug-In vind ik de V60 zelfs beter geslaagd.
Bij de XC90 is het veel moeilijker om de benzinemotor uit te laten, zelfs in Pure stand.
Je kunt wel merken dat bij de XC90 er meer gekozen is voor rijcomfort dan zuinig rijden.

Mijn vrouw geeft echter niets om auto's, dus alle keuzes staan open, de V60 hoeft niet te blijven omdat het een fijne auto is.

Ik zit dus al een beetje te cijferen wat ik denk dat de goedkoopste optie is om een 2e auto ernaast te houden.
Wel een moderne, veilige en betrouwbare auto, dus niet een 20 jaar oud boodschappen karretje.

In andere topics zie ik steeds mensen schrijven dat ze na 5 jaar de V60 naar prive gaan overzetten.
Volgens mij is dat echter een heel dure grap, vandaar dit topic.
Ik wil eens weten hoe jullie tegen mijn berekeningen aankijken.

Ik zit er over na te denken om de V60 in te ruilen voor een elektrische auto van maximaal 50.000 euro.
Dit is al redelijk hoog ingeschoten, want met een E-Golf, Ioniq of Renault Zoe zou ik daar ruim onder blijven.

Als ik de auto naar privé overhaal zal ik de restwaarde (zo'n 15.000 euro met 95.000 km op de teller?) aan de B.V. moeten betalen
Vestzak - broekzak zou je op eerste oog denken, maar over mijn privé geld heb ik inkomstenbelasting moeten betalen.
Privé geld is dus eigenlijk al een keer over de kop gegaan, of het nu als dividend of als loon komt, er is altijd ongeveer 40 a 50% belasting betaald.
ik reken hieronder voor prive uitgaven daarom 2x de prijs van zakelijke uitgaven. (dit is geen exacte wetenschap, maar bierviltjes administratie)

Mijn berekening:

Als ik de V60 zakelijk blijf doorrijden kost het zakelijk over 5 jaar:
5 jaar € 1092 wegenbelasting € 5460,00
5 jaar verzekering €1100 per jaar € 5500,00
5 jaar brandstof € 3000,00
5 jaar bijtelling tegen 52% IB € 42084,90
na 5 jaar restwaarde auto -€ 4000,00
5 jaar onderhoud €1500 per jaar € 7500,00
Totaal € 59544,90

Als ik de V60 naar prive overzet, moet ik de 15.000 euro betalen aan de B.V., prive uitgaven tellen dubbel, dus ik ben netto 1x 15.000 euro kwijt

IB belasting op aanschafprijs € 15000,00
5 jaar € 1092 wegenbelasting x2 € 10920,00
5 jaar verzekering x2 € 11000,00
5 jaar brandstof €600 per jaar x2 € 6000,00
geen bijtelling
restwaarde auto x2 -€ 8000,00
5 jaar onderhoud €1500 per jaar x2 € 15000,00
Totaal € 49920,00

Als ik een elektrische auto zakelijk aanschaf, van een 50.000 euro is de berekening als volgt:
eenmalige aanschafprijs € 50000,00
Inruil V60 -€ 15000,00
MIA (€ 18.000 euro minder winst) -€ 9000,00
geen wegenbelasting
5 jaar verzekering €800 per jaar € 4000,00
5 jaar elektriciteit (=helft brandstof) € 1500,00
5 jaar bijtelling tegen 52% IB € 5200,00
na 5 jaar restwaarde auto -€ 17500,00
5 jaar onderhoud €1000 per jaar € 5000,00
Totaal € 24200,00
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ergo: Tesla kopen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27447
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een Tesla is duurder dan € 50.000.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Ik heb een Tesla Model 3 in bestelling staan, maar ik ben ook bang dat die toch prijzig gaat worden, zeker als 2e auto wat overbodig misschien.
Zit dan ook te denken aan de E-Golf of misschien een Renault Zoe (accu huren = minder bijtelling)

Het gaat mij echter nog niet om welke auto ik zal kiezen, maar klopt mij logica dat elektrisch rijden echt de goedkoopste oplossing is nu?
Zie nu dat ik de restwaarde van een elektrische auto wel wat hoog inschiet, maar je moet toch behoorlijk aan de cijfers gaan trekken wil elektrisch niet veruit het goedkoopst blijven.
Zelfs een tweede hands auto van 10 mille of meer is duurder.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik zou zeker naar de Nieuwe E Golf kijken met het langere bereik, ik begrijp je keuze heel goed!
Ik ben toch maar voor Volvo gegaan omdat ik heel veel voor de oude kreeg en ik veel minder moest bij betalen voor een D5 dan als ik naar een Golf zou gaan. Dus emotioneel en rationeel ;-)
Maandelijkse kosten zijn natuurlijk veel hoger bij de Volvo dan de EGolf.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Voor de Golf betaal je 35K minder bijtelling, de rest is lood om oud ijzer.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik snap jullie keuzes ook goed. Een e-golf is kwalitatief beter dan de Zoë. Omdat de v60 bij ons de enige auto is die een aanhanger kan trekken, ben ik er nog niet uit. Overstappen op een xc90t8 (eigenlijk te groot), of een xc60t8 (geen financieel voordeel), of weer een v60d6? Ik kan doorrijden met de huidige...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik denk dat ik een V60 PIH van eind 2015 ter overbrugging naar de Tesla model 3 of de nieuwe 100% elektrische Volvo. 22% bijtelling pakken op een PIH is niet grappig, en privé rijden is ook niet ideaal.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Ja, de hoge lasten nekken de v60 diesel hybride na 5 jaar... ik denk dat er maar weinigen zijn die dat gaan doen. Voor mij ook de reden geweest om even verder te shoppen aangezien mijn 0% zo goed als ten einde was, en de v60 te krap werd met 3 kids en er een goede 7% bijtellingsaanbieding was van een hybride auto die bij prive onttrekking wezenlijk minder zwaar ligt kwa vaste lasten
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Jelmer de Jong schreef: Voor de Golf betaal je 35K minder bijtelling, de rest is lood om oud ijzer.
35k? Tsjee dat is wel veel geld! Golf van 45k en mijn d5 is 52k 4% en 15% wat een geld, gelukkig veel aftrekposten en betaal je nooit meer bijtelling dan de kosten.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4758
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

@V60_PHEV: De rekensommetjes zijn geduldig, maar gaan bijna altijd wel ergens mank. Los van het feit dat de brandstofkosten per kilometer bij elektra echt niet (slechts) de helft zijn van de diesel (sterker nog, voor mijn V60 TE vraag ik me wel eens af of het qua kosten wel echt loont veel te laden) en 1500 per 5 jaar zeker te weinig is. En hoe kom je aan 18k minder winst over vijf jaar gemeten? Restwaarde gaat geen 50% van de nieuwprijs zijn na vijf jaar. Afschrijving zal al zo'n 30k zijn over 5 jaar schat ik.

Maar wat je volgens mij vergeet mee te nemen in je berekening is dat je bij een auto op de zaak meer zakelijke kosten maakt, ergo minder winst, waardoor jouw inkomen (of het nou loon of divident is) ook zal dalen. Dat vertegenwoordigt dus ook een privé nadeel, zelfs als er nog 40/50% IB af gaat.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Summum schreef: @V60_PHEV: De rekensommetjes zijn geduldig, maar gaan bijna altijd wel ergens mank. Los van het feit dat de brandstofkosten per kilometer bij elektra echt niet (slechts) de helft zijn van de diesel (sterker nog, voor mijn V60 TE vraag ik me wel eens af of het qua kosten wel echt loont veel te laden) en 1500 per 5 jaar zeker te weinig is. En hoe kom je aan 18k minder winst over vijf jaar gemeten? Restwaarde gaat geen 50% van de nieuwprijs zijn na vijf jaar. Afschrijving zal al zo'n 30k zijn over 5 jaar schat ik.

Maar wat je volgens mij vergeet mee te nemen in je berekening is dat je bij een auto op de zaak meer zakelijke kosten maakt, ergo minder winst, waardoor jouw inkomen (of het nou loon of divident is) ook zal dalen. Dat vertegenwoordigt dus ook een privé nadeel, zelfs als er nog 40/50% IB af gaat.
En je mist het doorbelasten van de zakelijk gereden km's aan de BV à 19 cent
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Ik denk dat de verschillen nog wat groter zijn. Bij dit soort berekeningen kun je het beste naar netto in privé terugrekenen.
Ik kom dan ongeveer uit op (bij 20% vennootschapsbelasting en 25% aanmerkelijkbelangheffing):

Doorrijden zakelijk:

Wegenbelasting € 1.092 (blijft halftarief?)
Verzekering € 1.100 (evt. WA is goedkoper)
Brandstof € 900
Onderhoud € 1.500
Afschrijving en rente € 3.500 (bij 4% rente)
Bijtelling BTW 1,5% € 1.088

Totaal € 9.180
Aftrek Vpb en AB 40% -/- € 3.672
Bijtelling 52% * 22% € 8.294

Kosten netto privé per jaar € 15.271
Totaal vijf jaar € 76.353

Privé rijden:

Wegenbelasting € 1.092
Verzekering € 1.100
Brandstof € 1.089
Onderhoud € 1.815
Afschrijving en rente € 4.130

Totaal € 9.226
Aftrek Vpb en AB 40% km-verg -/- € 1.140

Kosten netto privé per jaar € 8.086
Totaal vijf jaar € 40.430

Electrisch:

Wegenbelasting € -
Verzekering € 800
Brandstof € 450
Onderhoud € 1.000
Afschrijving en rente € 8.200 (restwaarde op € 15.000 gezet)
Bijtelling BTW 2,7% € 1.350
Huurauto vakantie p.m.

Totaal € 11.800 plus huurauto
Aftrek Vpb en AB 40% -/- € 4.720
Aftrek Vpb en AB 40% MIA -/- € 2.700 (€ 18.000 * 20% * 75%)

Bijtelling 52% * 4% € 1.040

Kosten netto privé per jaar € 5.420
Totaal vijf jaar € 27.100

Kosten electra is inderdaad verschillend per situatie. In mijn situatie heb ik bij aanschaf van de Volvo zonnepanelen aangeschaft, zodat de kosten wel fors lager zijn.
Ik denk dat ik de Volvo wel in privé overneem. Voordeel is ook dat deze een aanhanger gemakkelijk trekt.
Over een paar jaar kijk ik dan wel weer welke electrische auto's inmiddels verkrijgbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Autowina op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@autowina: ik heb net zoals jij ook zonnepanelen aangeschaft en rij daarmee (op incidenteel publiek laden na) het gros van de ritten elektrisch. Omdat ik meer proceduceer dat ik voor de V60d6 en 330e nodig heb, zijn brandstofkosten laag. Ik neig ernaar de V60 te houden, ipv veel geld bij te leggen voor een eind 2015 of 2016 exemplaar. Volgens mij wordt ik dan 2x slachtoffer van de hoge afschrijving. Bij inruil van mijn 2013 exemplaar en over 2,5 jaar als er veel meer BEVs zijn.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Summum schreef:De rekensommetjes zijn geduldig, maar gaan bijna altijd wel ergens mank.
Is wel waar, maar een paar jaar geleden kocht ik auto's alleen maar op emotie.
Was altijd een beetje meewarig aan het schudden naar mijn accountant die vond dat ik geen 25% auto's meer moest kopen, maar auto's met kleine motorblokjes.
Als liefhebber vond ik dat echt niet aan de orde, maar sinds ik ontdekt heb hoe enorm de verschillen in kosten zijn, ben ik er toch meer naar gaan kijken.
Krenten kakken is wel erg lucratief geworden en er is voldoende keus om toch leuk te blijven rijden.
Ik ben van een BMW 530d naar de V60 Plug-In gegaan en dat vond ik echt prima, hield er ook nog veel aan over.

Dus mijn cijfers zullen vast niet juist zijn, gaat mij op de tendens.
Ik heb al een zakelijke XC90, dus kilometer vergoeding voor een prive auto zal bij mij niet lukken

Hoe werkt die opmerking van Paul dan, dat je niet meer bijtelling kunt hebben als kosten?
Rekenen ze ook de afschrijving mee in de kosten? Want als de auto eenmaal 5 jaar oud is, zal de bijtelling toch al snel hoger worden dan de kosten.
De auto heb je in de boeken dan toch voor een groot gedeelte afgeschreven
Dan wordt de V60 zakelijk blijven rijden in de berekeningen dus wel iets minder onaantrekkelijk na 5 jaar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

V60_PHEV: ze rekenen ook afschrijving (volgens mijn financiële man). Maar het verhaal van werkelijke kosten geldt wel bij een eenmanszaak en niet bij een bv.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik ben wellicht te lui om mij te verdiepen in de materie.
Koop dus gewoon privé een auto waar ik ib over afreken in het jaar van aanschaf.
Meer dan een V70 D4 inscription hebben wij niet nodig <_<
Wiebes(zit hij er nog?) zal wel weer blij met ons zijn.
Heb wel gelet op verbruik, vandaar dus gewoon weer een 4 cilinder brommer. O-)
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

RoaldH schreef: @autowina: ik heb net zoals jij ook zonnepanelen aangeschaft en rij daarmee (op incidenteel publiek laden na) het gros van de ritten elektrisch. Omdat ik meer proceduceer dat ik voor de V60d6 en 330e nodig heb, zijn brandstofkosten laag. Ik neig ernaar de V60 te houden, ipv veel geld bij te leggen voor een eind 2015 of 2016 exemplaar. Volgens mij wordt ik dan 2x slachtoffer van de hoge afschrijving. Bij inruil van mijn 2013 exemplaar en over 2,5 jaar als er veel meer BEVs zijn.
Helemaal mee eens toen ik de gruwelijke afschrijving hoorde dacht ik tzelfde, de v60 plugin is een prina bij de tijdse auto die van alle gemakken voorzien is, en ik zou hetzelfde gedaan hebben als mijn gezinssituatie niet veranderd was en wij ook vaker langere afstanden met het gezin maken. En wetende dat de 2e keer afschrijving een auto is die zeker overgaat naar prive... vandaar mijn overstap, maar ook niet naar een xc90 t8 vanwege de veel hogere kosten en afschrijvibg tov een outlander
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Een X90 T8 van eind 2015 (dus 7% bijtelling) gaat momenteel gewoon weg voor de nieuwprijs, ook al heeft ie al 100k gelopen. Echt bizar. Dat gaat 'm inderdaad niet worden voor mij, hoe mooi ik die auto ook vind.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

En daarom heb ik een t8 met 15% bijtelling. het 7% voordeel is helemaal naar voren gehaald in de verkoop prijs. Er zijn genoeg dealers met voorraad modellen. ik had eind 2016 z'n 10% korting onderhandeld (full options met 100 km op de teller)

Een ander 'voordeel' is dat de my17 wat meer verbeteringen heeft. Tegen de tijd dat de model 3 er is kan je ook vrij snel af van de t8 (geen MIA desinvestering). Het duurt nog wel een tijdje voor de model 3 er is, en eerlijk gezegd na een half jaar t8 weet ik ook niet of ik per se nog een tesla wil.
Laatst gewijzigd door Autozoeker op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”