Te felle koplampen

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vandaag een artikel in diverse kranten en ook op de radio: bij de APK wordt voortaan ook gekeken of je koplampen niet te fel zijn ...

https://www.tubantia.nl/auto/verblind-d ... ~a36780f1/

Da's toch vreemd. Eerst krijgt een auto een typegoedkeuring (al dan niet met felle koplampen) en vervolgens kunnen ze bij de eerste APK weer worden afgekeurd. Beetje vreemd. Ik denk eerder dat veel koplampen verkeerd staan afgesteld en dat ze dan min of meer verblinden. En dat is toch wat anders dan te fel.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mja, beetje onduidelijk. Over het algemeen vind ik de led koplampen wel redelijk. Maar je moet niet net onder de cut-off kijken, bijvoorbeeld wanneer je tegenligger net over een drempel of spoorwegovergang rijdt en zijn lichtbeeld omhoog komt waardoor die grens boven jou zichtveld komt.
Dat probleem heb je trouwens met xenon en halogeen net zo goed.
Maar hoe gaan ze dit aanpakken dan? Oke ze zijn te fel, koplamp er maar uit schroeven of zo? Gaan we de blauwe vlekken xenon brigade ook eindelijk een keer keihard aanpakken? En de eigenwijze 'led H7 past ook in een halogeen armatuur en ik zie alles geweldig' rijders?

Ben benieuwd hoeveel 'felle koplamp klagers' dan weer wel turen naar dat kleine witte schermpje van je telefoon in het donker, en dan vooral de achtergrondverlichting niet zachter zetten. Los van het feit dat je er ook nog eens idioot uit ziet.
Verder ben ik niet negatief hoor.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Denk dat de "foute" verlichting er nu 'n keer uitgehaald gaat worden, dwz xenon en led lampjes in niet daarvoor bedoelde units, prima actie wat mij betreft

De door RDW zelf typegoedgekeurde verlichting via 'n APK gaan aanpakken is natuurlijk onzin.. Daar was 'n typegoedkeuring al voor bedoeld
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Helaas zullen er veel slimmeriken zijn die voor de keuring de originele lampjes terugzetten en de dag erna weer met hun verblindende zooi rondrijden. Enige manier om dit op te lossen is handhaving op de weg en niet 1 maal per jaar bij de APK
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

OGA244 schreef: 18.07.2020 - 06:41 Denk dat de "foute" verlichting er nu 'n keer uitgehaald gaat worden, dwz xenon en led lampjes in niet daarvoor bedoelde units, prima actie wat mij betreft

De door RDW zelf typegoedgekeurde verlichting via 'n APK gaan aanpakken is natuurlijk onzin.. Daar was 'n typegoedkeuring al voor bedoeld
+1
Het gaan nu de 106 met led of xenon zijn die de sjaak zijn.
En nu het onder de aandacht is verwacht ik ook maar zo dat de platte pet ze opschrijft voor een wok wanneer hij ze op de weg tegenkomt.
Mooi man, kom elke avond een Ford Ka tegen met led die 747’s aanstraalt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Je hebt een punt, valt mij op dat metname audi’s de koplampen hoog hebben staan.
Zo uit de fabriek, door naar de dealers en daarna klant, vraag mij of ze affabriek goed staan en of het is nagekeken voordat ze naar de klant gaan.
Geef zo’n iemand een seintje en je krijgt volle bak led terug.
Het geeft met grootlicht absurd veel licht.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb met bijna al mijn auto's gemerkt dat afstellen van belang is. En dat duurt meestal een paar dagen voor ze echt goed staan. U weet wel: die muur op het industrieterrein waar je je lampen goed kunt zien wat ze doen als je er naartoe rijdt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De maatregel zal bedoeld zijn om de fout afgestelde verlichting op te sporen en de DHZ aangepaste verlichting met LED in niet aangepaste lampunits.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”