Met de Chinese e-cars is elektrisch rijden een stuk goedkoper

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dit artikel stond in de NRC zaterdag 10 december.
Bronvermelding: Bas van Putten 10 december 2020
=============

Mogelijk lezenswaardig immers Volvo is ook in Chinese handen zien we dan iets van de toekomst Volvo?...

Met de Chinese e-cars is elektrisch rijden een stuk goedkoper. Een jaar na MG debuteert nu ook Aiways op de Nederlandse elektrische automarkt. De Chinezen komen eraan, en ze vallen niet tegen. „Waarom zou elektrisch rijden duur moeten zijn?”

Aiways U6 Ion Concept.
De Chinezen komen. Het viel te verwachten. Geen land produceert zoveel auto’s. In 2019 waren het er al ruim 25 miljoen. Van de meer dan honderd Chinese autofabrikanten drongen tot Europa hooguit een paar namen door; SAIC, Volvo-eigenaar Geely, BYD, Dongfeng en Great Wall. Zo bleef hun snelle technologische ontwikkeling hier buiten beeld. Naast de auto’s die ze in joint-ventures met Europese en Japanse fabrikanten in licentie bouwden, van Volkswagen tot Nissan, ontwikkelden ze steeds meer eigen, vaak elektrische modellen. De export bleef beperkt, maar de hoorn des overvloeds moest eens overlopen.

Dat moment is gekomen. Op de golven van een wereldwijde energietransitie spelen de Chinezen ook over de grens hun opgespaarde troeven uit: een groeiend aanbod van elektrische auto’s, eigen batterijtechnologie en ongekende productiefaciliteiten. De MG ZS, die importeur Van Mossel vorig jaar naar Nederland haalde, werd voor een budgetprijs van rond de 30 mille een onverwacht succes. En vanaf deze maand is de U5 van Aiways hier te koop. AI staat voor Artificial Intelligence, want zijn makers zijn erg trots op de hightech die de auto op termijn in staat moet stellen autonoom te rijden. Maar zijn grootste verdienste, ik reed hem afgelopen week, is transportkunst uit de oude doos: de vlakke laadvloer.

Lang geleden dat ik die voor het laatst zag. In Europese auto’s is meestal alleen de rugleuning van de achterbank neerklapbaar. Die blijft dan scheef hangen, zodat je boekenkast nooit veilig horizontaal ligt – onuitstaanbaar. Vroeger kon je in stations en hatchbacks rugleuningen waterpas naar voren klappen. Aiways haalt die nuchtere klassieker uit de mottenballen. Zittingen met een krachtige handbeweging oplichten en tegen de voorstoel aanklappen, rugleuning neerhalen – klaar. Douze points.

Hoe ze het doen? Met de gulle hand die de buurt-Chinees ooit groot maakte: veel voor weinig, met de smaak van het volk.
Infotainmentscherm
De U5 is ondanks zijn beschaafde buitenmaten kolossaal, ook voor de passagiers. En hij is niet eens lelijk. Dat was weleens anders in China, waar lokale autofabrikanten zich vóór hun coming-of-age veelvuldig vertilden aan ridicule imitaties van westerse auto’s. De plagieerdrang blijft bij Aiways beperkt tot de Audi-achtig doorlopende lichtbalk tussen de achterlichten en de à la Citroën hooggeplaatste streepkoplampen in een horizontale lijst over de volle breedte. Hij oogt imposant en solide. Het minimalistische interieur met de zwevende middentunnel tussen de voorstoelen zou je zelfs smaakvol mogen noemen.

De geïntegreerde hoofdsteunen van de voorstoelen hellen iets te ver naar voren, waardoor ik met mijn lange bovenlijf voortdurend het gevoel houd dat de rugleuning te recht staat. Ook zijn de zittingen wat kort. Anderzijds lijkt door hun vrij slanke snit het interieur nog ruimer dan het is.

Het dashboard is een strak horizontale leegte met twee beeldschermen. In het midden een breed infotainmentscherm, achter het stuur een drieledig meterhuis met drie subschermpjes, waarvan de zijpanelen als een opengeklapt drieluik licht naar de bestuurder toebuigen. Behalve op het stuur zijn er nauwelijks knoppen.

Een merkwaardig detail is de camera in de A-stijl aan de bestuurderskant, die je letterlijk zit te bespioneren. Een stem spreekt je streng toe als je niet naar de weg kijkt. Benieuwd wat de Chinees overkomt die zich onderweg per ongeluk ‘dood aan de president’ laat ontvallen.

Maar die heeft het vast te druk met het bedienen van het infotainment-touchscreen – een doos van Pandora vol audio- en mediavertier, een digitaal instructieboek en een systeem om het scherm je telefoonmenu’s en navigatie-app te laten spiegelen. Plus de regiecentrale voor de in- en uitschakelbare veiligheidsassistenten, die via twaalf ultrasoonradars, vijf HD-camera’s en drie millimetergolfradars het dreigingsniveau van de boze buitenwereld besnuffelen en via die binnencamera dus ook jou. Maar alles werkt zoals het hoort.

De eerste rij-indrukken zijn gunstig. De U5 is een stille, comfortabele reus die zich lichtvoetiger beweegt dan je verwacht. Door de ruimhartige toepassing van aluminium weegt hij maximaal 1.770 kilo, ruim 400 kilo minder dan de BMW iX3 en de Polestar 2. Dat is ook omdat Aiways iets minder bombestendige materialen gebruikt dan Europese premium-concerns. Maar de kwalitatieve kloof tussen de U5 en zijn concurrenten is minder groot dan het prijsverschil.

Wat Aiways binnen drie jaar tot stand bracht, grenst daarmee aan het ongelooflijke. Dat geldt ook voor de prijs. De duurste U5 kost 44 mille; net geen 40.000 euro vraagt Aiways voor de standaardversie met een 204 pk sterke motor en een 63 kWh-accu, voor een beloofd bereik van rond de 400 kilometer.

Die haalt hij alleen niet op een lange rit met stormachtige tegenwind, die het verbruik opstuwt naar een stevige 24 kWh op 100 kilometer. Dan zie je weer hoe goed de nieuwe BMW iX3 is, met zijn gemiddelde stroomconsumptie van 19,3 kWh. De kloof geeft aan welke inhaalslag Aiways nog moet maken. Na de eerste laadbeurt noteert de boordcomputer niettemin een actieradius van 384 kilometer, niet slecht.

Kinderziekten
Hoe goed de U5 echt is, moet nog blijken. We weten nog niets over de duurzaamheid van de batterij, niets over eventuele roestgevoeligheid of over kinderziekten. En er liggen nog wel wat aandachtspunten voor de maker. De snellader is met een laadvermogen van 90 kW adequaat, maar Aiways verzuimde de U5 met een driefaselader uit te rusten, wat laden thuis tot een tijdrovende aangelegenheid maakt.


BYD Tang EV600.
Verder scoorde hij maar drie sterren in de Euro NCAP-crashtest, waar de MG ZS er meteen vijf binnenhaalde. Een zij-airbag ging niet tijdig af, en niet alle veiligheidssystemen werkten naar behoren. Is aan gewerkt, zegt Henk Kassens, directeur van Aiways Distributie Nederland (ADN). „Er is een nieuwe crashtest aangevraagd en we verwachten dat hij nu wél vijf sterren haalt.” Intussen verkocht ADN al dertig auto’s aan een volgens Kassens ongewoon divers publiek. „We zien dertigplussers die willen profiteren van het bijtellingsvoordeel, maar we verkochten er ook een aan iemand van 77.”

Anders dan MG neemt Aiways afscheid van de traditionele dealerstructuur. In Duitsland nam Aiways de elektronicaketen Euronics als distributienetwerk in de arm, in Nederland is hij via internet te bestellen. Bij het Aiways Experience Center in Kudelstaart kan je op afspraak proefrijden. „Als je hem nu bestelt”, zegt Kassen, „staat hij volgende week voor je deur.”
De retailstrategie zegt indirect veel over de nuchtere kijk van de consument op elektrische auto’s. De heilige koe is een apparaat geworden, een gebruiksvoorwerp. Of ze nu 200 of 600 pk onder de kap hebben, rijden doen EV’s toch allemaal min of meer hetzelfde.

Daarmee is het erkende prestige van Europese automerken niet langer die onneembare vesting tegen de onverslaanbare prijs-kwaliteitsverhouding van de Chinezen. Want die blijkt voor onverwacht veel Nederlandse kopers interessanter dan de designcultuur van de bestaande spelers. Stijl lijkt voor de pragmaticus past history. De 1.700 ZS-rijders haalden blijkbaar de schouders op over het kleurloze design van hun ruime maar anonieme suv’tje, met zijn al evenmin uitzonderlijke rijbereik van 200 tot 250 kilometer.

Wat ze zien is een auto die je in alle bescheidenheid geeft wat je nodig hebt als je niet dagelijks half Nederland doorkruist. Voor 33.000 euro heb je de meest luxe versie van een met goodies afgeladen auto die niks fout doet. Het volle pond betaalde niemand. Bovenop de tijdelijke staatssubsidie van 4.000 euro bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto, gaven de MG-dealers dit jaar nog eens 4.000 euro korting, waardoor je ’m opeens voor 23 mille in huis had. En: hij viel niet tegen. Getuige de eerste gebruikersreviews op internet zijn de kopers tevreden. Ze vinden hem stil, snel en luxueus.

Een gestripte MG ZS EV.
Ik rijd de Luxury, de duurste uitvoering. Echt alles zit erop. Adaptieve cruise control. Navigatiesysteem. Leren bekleding, of wat erop lijkt. Een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Een riant panoramadak dat echt open kan. Stiekem hoop je toch, want zo zijn vooroordelen, dat er een spiegel naar beneden komt of dat het infotainmentscherm op zwart gaat, maar hij geeft geen krimp. Wat een stunt eigenlijk.

Hoe doen de Chinezen het? Met de gulle hand die de buurt-Chinees ooit groot maakte, veel voor weinig, met de smaak van het volk. Ze zien exact waar in Europa de schoen wringt: de nog steeds veel te hoge prijzen voor elektrische auto’s. Volgens Mike Belinfante, senior manager PR Europa van MG, zien de Chinezen het als hun missie om die drempel te verlagen. „Het achterliggende idee is simpel: waarom zou elektrisch rijden duur moeten zijn?”

De ZS was de eerste stap, zegt Belinfante. Volgend jaar lanceert MG in Nederland drie nieuwe elektrische modellen: twee suv’s, in het C- en D-segment, en een stationcar. Deze maand voegt het nog even een plugin-hybride aan het gamma toe, de EHS.

Intussen klopt een volgende debutant al aan de poort: de Seres 3, een in Amerika gebouwde, ZS-achtige crossover van Chinese origine. Binnenkort bij negen Nederlandse dealers. De prijs is nog niet bekend, maar laat zich raden: aangenaam. 2021 kan voor de Nederlandse automarkt een interessant jaar worden. Misschien moet je zeggen: de prijzenslag is begonnen. EINDE ARTIKEL NRC
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Christus wat een lap tekst...
Die sla ik eerst even over ...
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En het is ook geen zaterdag 10 december ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

De XC40 P8 & Polestar 2 zijn ook Chinese e-cars...
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

diesel01 schreef: 12.12.2020 - 17:06 Christus wat een lap tekst...
Die sla ik eerst even over ...
Tom sorry die lap tekst dat heb ik overgenomen van de krant. Tja dat vond ik ook wel heel wat tekst maar is geen onzin, het is gewoon een ontwikkeling " chinees elektrisch volwassen auto" die eraan komt en ze rijden al rond die Chinese auto in EU. Ik denk dat binnen 5jaar de zakelijk vloot nl chinees gaat als dit zo doorgaat.

Saillant detaill de auto journalist ontdekte een camera die je volgt en je waarschuwt als je ogen van de weg afgaan. Zouden er meer gegevesn worden verzamelt van de bestuurder vraag ik me af.. zal wel..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

The Mechanic schreef: 12.12.2020 - 18:11 De XC40 P8 & Polestar 2 zijn ook Chinese e-cars...
Correctie: de P8 wordt in België gebouwd, de Polestar2 wel in China. Net als de BMW x3i trouwens.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

mga1600 schreef: 12.12.2020 - 18:59
The Mechanic schreef: 12.12.2020 - 18:11 De XC40 P8 & Polestar 2 zijn ook Chinese e-cars...
Correctie: de P8 wordt in België gebouwd, de Polestar2 wel in China. Net als de BMW x3i trouwens.
Klopt, maar dezelfde Chinese kwaliteit.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@The Mechanic:
"Is Volvo slechter geworden sinds China betrokken is" ? Geen idee. Valt of staat toch met allerlei normeringen.....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Bover schreef: 12.12.2020 - 21:20 @The Mechanic:
"Is Volvo slechter geworden sinds China betrokken is" ? Geen idee. Valt of staat toch met allerlei normeringen.....
Nou als je toch ziet hoe zo'n auto in elkaar zit, gebruikte materialen, dikte van het plaatstaal (blik), afwerking van kabelbomen
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is 'n consumptiegoed geworden, geen echt duurzaam gebruiksvoorwerp
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Of dat enkel Chinees is vind ik te veel eer aan ze. Vroegah namen we voor een auto de dikste stalen balk die mogelijk was, deden daar liever een laagje te veel verf over en vervolgens had je een oer degelijk product. Misschien we te degelijk. Met alle ervaring uit het verleden en technologie zoals 3D-CAD maken we dingen die degelijk genoeg zijn. Waarom moet een auto 20 jaar roestvrij zijn als ze na tien jaar toch op de 2e hands markt een appel en een ei verhandeld worden...
Mercedes maakte 30 jaar geleden de OM606 diesel, 136PK uit drie liter. Niemand van de ontwikkelaars had toen gedacht dat je met simpele modificaties er ruim 400pk uit kan toveren. Iets te degelijk ontworpen. :P
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Vergeet niet dat de Volvo's in Zweden worden ontworpen en dat de fabrieken alleen maar doen wat door de ontwerpers is bedacht.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Wie wordt dat gezemel over de Chinese kwaliteit ook zo zat? Al 40 jaar zitten auto's vol met onderdelen uit China, ook de Deutsche Gründlichkeit JAWOHL. Maar is de eigenaar Chinees, dan is het ineens ruk. Nee, onder de "bezielende" Ford leiding ging het beter....
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Zo is het Walter.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

OGA244 schreef: 13.12.2020 - 12:28 Het is 'n consumptiegoed geworden, geen echt duurzaam gebruiksvoorwerp
Idd, helaas. En dat in een wereld waar tegenwoordig alles duurzamer moet, campagnes met teksten zoals "waardeer het repareer het". Maar de huidige Volvo's zijn gewoon wegwerp producten geworden. Voor een Volvo van net 12 jaar oud zijn sommige onderdelen gewoon al niet meer te krijgen bij Volvo.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ben schreef: 13.12.2020 - 13:22 Vergeet niet dat de Volvo's in Zweden worden ontworpen en dat de fabrieken alleen maar doen wat door de ontwerpers is bedacht.
Maar de Chinezen bewaken wel de portemonnee.
Dat doen ze denk ik wel goed, Volvo heeft momenteel een goede prijs/kwaliteit verhouding tov de concurrentie.
The Mechanic schreef: 13.12.2020 - 14:56 Idd, helaas. En dat in een wereld waar tegenwoordig alles duurzamer moet, campagnes met teksten zoals "waardeer het repareer het". Maar de huidige Volvo's zijn gewoon wegwerp producten geworden. Voor een Volvo van net 12 jaar oud zijn sommige onderdelen gewoon al niet meer te krijgen bij Volvo.
Dat is een gevolg van het sturen op winst. Een fabrikant wil nieuwe auto’s verkopen. Hij verdient geen geld aan auto’s die 30 jaar oud worden.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Ben schreef: 13.12.2020 - 13:22 Vergeet niet dat de Volvo's in Zweden worden ontworpen en dat de fabrieken alleen maar doen wat door de ontwerpers is bedacht.
Dat wel maar het ontwerp moet wel in het Chinese budget passen, dus er zullen consessies gedaan moeten worden, en daar zal niet elke ontwerper 100% achter staan.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Walter schreef: 13.12.2020 - 13:41 Wie wordt dat gezemel over de Chinese kwaliteit ook zo zat? Al 40 jaar zitten auto's vol met onderdelen uit China, ook de Deutsche Gründlichkeit JAWOHL. Maar is de eigenaar Chinees, dan is het ineens ruk. Nee, onder de "bezielende" Ford leiding ging het beter....
Roerend eens!
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

De Tesla Model 3’s die in China in elkaar worden geschroefd, zijn van betere kwaliteit dan de exemplaren uit de USA. Geen panel gaps. Goed spuitwerk.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik zie wel dat een auto veel minder een statusding is geworden als je kijkt over 50 jaar. Ik weet nog dat iedereen kwam kijken toen m'n vader in jaren zestig een nieuwe Volvo had gekocht. Dat is wel minder geworden dezer dagen. Ook de merkentrouw neem ik zo maar aan want de zakelijk rijder NL gaat toch ook voor de portemonnee lees ik overal..
De Chinese markt is hoe dan ook Staats gestuurd en uiteindelijk zal China veel goedkoper gaan produceren dan Europa al is het alleen maar om de markt te pakken. Geen ontkomen aan. China is het land van de lange adem en dat al 4000jaar. Komt Europa net pas kijken hier. .

Tja dat China: ik wordt liever gehackt door NASA dan Peking maar ja dat is gevoel he. :police:

China koopt zich wereldwijd in zoals Amerika de vorige eeuw deed, dus "what is new" en ik denk echt dat dealerschap in huidige vorm verdwijnt binnenkort en men auto's online gaat bestellen of gewoon nieuwe auto verkoop punten verschillende merken zoals ook in France al zie. . Winst zit in 'onderhoud uren' maken lease contracten nieuwe auto's heb ik begrepen.

Verder van www geplukt Volvo:
De grootste fabriek van Volvo Cars staat in Gent, hier werd tot voor kort meer dan de helft van alle auto's gefabriceerd. In april 2015 werd de fabriek bij Göteborg uitgebreid en steeg de capaciteit van 200.000 naar 300.000 voertuigen per jaar.

In China heeft Volvo autofabrieken in Chengdu, geopend in november 2013, en in Daqing, hier startte de productie in september 2013.
Verder staat in Zhangjiakou een motorenfabriek en in Shanghai een onderzoekscentrum.

Volvo heeft per medio 2015 de aandelenbelangen in deze Chinese vestigingen verhoogd van 30% naar 50%. Hiermee verkreeg het de zeggenschap en konden deze activiteiten worden geconsolideerd. In Charleston (South Carolina) is een nieuwe fabriek in aanbouw en sinds 2018 zijn de eerste auto’s uit de fabriek gerold. In 2017 werd al besloten hier de capaciteit te gaan verdubbelen waarmee Volvo Cars dichter bij haar doel komt om 800.000 voertuigen te produceren in 2020. Bij Volvo Cars werkten in 2017 gemiddeld zo’n 38.000 mensen, waarvan een kwart vrouw.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”