Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

FritsieV70 schreef: 16.02.2021 - 15:22 Ik denk dat er maar weinigen zijn die tegen een energietransitie zijn, alleen liggen de meningen hoe dit te realiseren mijlenver uit elkaar.
Wat ik bijvoorbeeld ook niet begrijp is dat er al meerdere zonneparken worden aangelegd. Wat een landschapsvervuiling! Er zijn nog zoveel daken beschikbaar voor panelen, leg die dan eerst eens vol!

Overigens, wij zijn ook bezig, binnenkort hebben we een flinke partij zonnepanelen liggen...
Zullen we die discussie in het energietransitie topic voeren, want daar hoort dit specieke onderdeel thuis. (Hoewel ik er zijdelings wel naar refereer hier. Excuses)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

V480-S60 schreef: 16.02.2021 - 15:29
FritsieV70 schreef: 16.02.2021 - 15:22 Ik denk dat er maar weinigen zijn die tegen een energietransitie zijn, alleen liggen de meningen hoe dit te realiseren mijlenver uit elkaar.
Wat ik bijvoorbeeld ook niet begrijp is dat er al meerdere zonneparken worden aangelegd. Wat een landschapsvervuiling! Er zijn nog zoveel daken beschikbaar voor panelen, leg die dan eerst eens vol!

Overigens, wij zijn ook bezig, binnenkort hebben we een flinke partij zonnepanelen liggen...
Zullen we die discussie in het energietransitie topic voeren, want daar hoort dit specieke onderdeel thuis. (Hoewel ik er zijdelings wel naar refereer hier. Excuses)
Mee eens, zag dat topic eigenlijk pas zojuist. Goed idee.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Prachtige voorspiegeling van een wereld vol zgn groene stroom. Blijf mij echter afvragen hoe we die groene stroom opslaan op momenten van weinig vraag en veel aanbod. Waterstof wellicht? Zitten nog wel wat uitdagingen aan. Een IJsselmeertje inrichten als pompaccumulatiecentrale klinkt mooi, maar heeft ook nogal wat voeten in aarde/dijken.
En ff wat hydroelektriciteit uit Noorwegen importeren (want er ligt toch al een kabeltje) om onze tijdelijke tekorten aan te vullen gaat voorbij aan een stijgende vraag naar elektriciteit in Noorwegen zelf, want ook daar zal de olie- en gaskraan op termijn wel dicht gaan.
Ons NLse wagenpark telt nu 8.7 mio auto’s waarvan 0.4 mio hybride en elektrisch. Moeten we dus nog even voor zeg 8.5 mio auto’s extra stroom leveren (én distribueren) bovenop het huidig elektriciteitsverbruik . Daarnaast moet iedereen in Nederland aan de warmtepomp, is ook lekker groen. Kan er ook wel bij. Doen we er nog wat extra molenparken in de Noordzee bij (hoe zit het eigenlijk met de duurzaamheid daarvan?). Dat distribueren is overigens ook nog wel een dingetje, het elektriciteitsnet zal danig uitgebreid moeten worden. Verdubbeld? Verdriedubbeld?
We hebben kortom nogal wat uitdagingen voor de boeg, en je hoort mij niet zeggen dat we daar voor weg moeten lopen. Ik vind echter wel dat, voordat we een bepaalde richting opgaan, er goed nagedacht moet worden over de consequenties. Een volledige voorstelling van zaken incl raming van kosten voor mogelijke combinaties van vraag, aanbod, wel/geen wind en/of zon.
En omdenken heb ik niets op tegen, maar wel graag enigszins onderbouwd.
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

pbor schreef: 16.02.2021 - 23:45 Prachtige voorspiegeling van een wereld vol zgn groene stroom. Blijf mij echter afvragen hoe we die groene stroom opslaan op momenten van weinig vraag en veel aanbod. Waterstof wellicht? Zitten nog wel wat uitdagingen aan. Een IJsselmeertje inrichten als pompaccumulatiecentrale klinkt mooi, maar heeft ook nogal wat voeten in aarde/dijken.
En ff wat hydroelektriciteit uit Noorwegen importeren (want er ligt toch al een kabeltje) om onze tijdelijke tekorten aan te vullen gaat voorbij aan een stijgende vraag naar elektriciteit in Noorwegen zelf, want ook daar zal de olie- en gaskraan op termijn wel dicht gaan.
Ons NLse wagenpark telt nu 8.7 mio auto’s waarvan 0.4 mio hybride en elektrisch. Moeten we dus nog even voor zeg 8.5 mio auto’s extra stroom leveren (én distribueren) bovenop het huidig elektriciteitsverbruik . Daarnaast moet iedereen in Nederland aan de warmtepomp, is ook lekker groen. Kan er ook wel bij. Doen we er nog wat extra molenparken in de Noordzee bij (hoe zit het eigenlijk met de duurzaamheid daarvan?). Dat distribueren is overigens ook nog wel een dingetje, het elektriciteitsnet zal danig uitgebreid moeten worden. Verdubbeld? Verdriedubbeld?
We hebben kortom nogal wat uitdagingen voor de boeg, en je hoort mij niet zeggen dat we daar voor weg moeten lopen. Ik vind echter wel dat, voordat we een bepaalde richting opgaan, er goed nagedacht moet worden over de consequenties. Een volledige voorstelling van zaken incl raming van kosten voor mogelijke combinaties van vraag, aanbod, wel/geen wind en/of zon.
En omdenken heb ik niets op tegen, maar wel graag enigszins onderbouwd.

Helemaal mee eens, en dat zonder glazen bol :-D
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

+1, helemaal eens
En daarnaast wil men in de komende jaren 1 miljoen huizen erbij hebben.
Dan kun je wel een paar boeren willen uitkopen maar dan ga je het niet redden met je pfas en andere afkortingen.
Veel mensen op een klein stukje van de aarde geeft vervuiling.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

https://www.nu.nl/economie/6116924/medi ... uropa.html

Ik bedoel maar, na jaguar, de zoveelste. Het gaat gebeuren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

@pbor +10 helemaal mee eens

En voorts: Ford (oa) kan veel roepen, maar als A er niet is heeft B ook geen kans.
Ooit... in de toekomst gaat het vast gebeuren maar voorlopig zal men zn hoofd moeten gaan breken om voldoende (!) groene (!) stroom te gaan genereren en dat op een CO2 neutrale (noem het groene) wijze. Laat ik hip doen: lekker duurzaam dus. Ooit....
en nogmaals, ik zie het niet negatief maar realistisch en dat is hierboven door anderen heel aardig omschreven.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik geloof best dat hybride ons kan helpen in verduurzaming.
Zonnecollectoren op het dak, T8 aan de stekker en op stroom heen en terug naar de zaak, voor de vakantie hebben we een gezamenlijk vermogen van 408pk en bij een MY20 kunnen we in Dld ook nog een beetje doorrijden.
Voorlopig knal ik nog even door in de diesel....
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40457
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Kernenergie heeft de toekomst.
Kolen- en biocentrales niet.
Dus, inzetten op kernenergie en er is tot in de eeuwigheid schone stroom genoeg
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Ik weet niet of ik nu kernenergie onder de noemer groene stroom kan indelen, ik weet ook niet of Ben het sarcastisch bedoelt, maar het zou, gezien de immer stijgende vraag naar energie, wel een oplossing kunnen zijn.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

V480-S60 schreef: 15.02.2021 - 13:52 Ik heb een dagje een EV van het merk van mij leasert mee gehad. Het rijdt echt super.

Echter, daar ga je mee voorbij aan de inhoud van dit interview.
Klopt, maar er is al zo ontzettend veel pro en anti EV gepubliceerd dat je er moe van wordt.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Nucleaire energie is in iedergeval geen co2 geen nox en geen fijnstof jammer dat het initiatief van delta zo'n 10 jaar geleden getorpedeerd is en jammer dat een nieuwe centrale realiseren zeker 10 jaar zou duren. Ik stem voor om er minimaal eentje te bouwen al was het maar om onze kennis en kunde op peil te kunnen houden
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Is inderdaad weer een reëele optie geworden Niels, er wordt in Den Haag weer over gesproken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

hsv70 schreef: 17.02.2021 - 13:28 Ik weet niet of ik nu kernenergie onder de noemer groene stroom kan indelen, ik weet ook niet of Ben het sarcastisch bedoelt, maar het zou, gezien de immer stijgende vraag naar energie, wel een oplossing kunnen zijn.
Is zeker wel serieus bedoeld. En zoals Niels al aangeeft, geen directe uitstoot.
Dan nog wel een oplossing vinden voor het afval en de "veiligheid". Alleen doordat er "partijen" zijn die het woord kernenergie weigeren in de mond te nemen wordt het heel moeilijk om een echte dialoog daarover aan te gaan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En om weer on Topic te gaan.
De BEV wordt de trend. Alle negativiteit hier ten spijt. De rekensommetjes die pBor maakt kloppen ook niet. Want ook de mobiliteit veranderd waardoor er per saldo zelfs minder auto's komen in de nabije toekomst.

Vind ik dat leuk? Nee op dit moment absoluut niet. Ik wil na mijn pensioen over een bepaalde tijd, als ik gezond mag blijven met de caravan achter de auto op stap. Dat lijkt moeilijker te worden. Maar het wordt een uitdaging en daar hou ik mij dan maar aan vast.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

V480-S60 schreef: 17.02.2021 - 14:17 Ik wil na mijn pensioen over een bepaalde tijd, als ik gezond mag blijven met de caravan achter de auto op stap. Dat lijkt moeilijker te worden. Maar het wordt een uitdaging en daar hou ik mij dan maar aan vast.
psies, daarom is voor mij de komende tijd de hybride een prima oplossing. En als ik dan over een aantal jaren weer aan een nieuwe Volvo (what else...) toe ben dan zien we wel weer, de technische ontwikkelingen gaan de laatste jaren best hard.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hybride is een (tijdelijke) tussenoplossing.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V480-S60 schreef: 17.02.2021 - 14:17 En om weer on Topic te gaan.
De BEV wordt de trend. Alle negativiteit hier ten spijt. De rekensommetjes die pBor maakt kloppen ook niet. Want ook de mobiliteit veranderd waardoor er per saldo zelfs minder auto's komen in de nabije toekomst.

Vind ik dat leuk? Nee op dit moment absoluut niet. Ik wil na mijn pensioen over een bepaalde tijd, als ik gezond mag blijven met de caravan achter de auto op stap. Dat lijkt moeilijker te worden. Maar het wordt een uitdaging en daar hou ik mij dan maar aan vast.
Nee dat kan natuurlijk niet...dat zijn consessies die je dan moet doen hintergarten wordt het dan...
Maar zonder gekheid, ik zie kernenergie met de politiek zoals PvdD, GL en D66 niet gebeuren, je moet de laatste 2 daar echt niet bij hebben.
En stap er als investeerder maar in, de overheid is als partner in dit soort zaken al vaker onbetrouwbaar gebleken.
Het ene moment is het zus en het andere weer zo.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

V480-S60 schreef: 17.02.2021 - 15:34 Hybride is een (tijdelijke) tussenoplossing.
Bijna alles is tijdelijk

Een ice als primaire oplossing denk ik ook. Tot he moment van solid state accu's of toch h2 combi is plug in een prima optie. Rijd er al 7 jaar met plezier mee
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Niels, hoe mooi H2 ook klinkt en is, voor automobiliteit is het te "bewerkelijk" en zeker de eerstkomende 10 tot 15 jaar niet "rendabel". (Op allerlei manieren.)

En (ik durf het bijna niet te zeggen gezien mijn "pleidooi" voor de BEV😉) ik vind H2 wel een hele mooie "oplossing".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”