Industrie-expert Andy Palmer: ‘De elektrische auto is dé oplossing voor op de weg’

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ach ja, hoezeer ik het ook niet leuk vind. We "moeten" er toch aan.
En dan kan men wel hard roepen dat men pas overstapt wanneer de "prestaties" ten minste gelijkwaardig zijn. Echter dat zal niet gebeuren. Ook al omdat de mobiliteitsvraag veranderd. Deels noodgedwongen. Maar het is niet anders.

Leuk? soms wel. Maar zeker niet altijd. Dat is/wordt de realiteit.
Vroeger en nu wordt anders. En daar hebben fossiele brandstoffen en ICE motoren in de nabije toekomst niets meer te zoeken.

Blijf dus niet stug volhouden dat het niet zo'n vaart zal lopen. Het gaat echt sneller dan wij nu denken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Zoals HSV70 terecht opmerkt, waar halen we de energie vandaan?

Indien we allemaal aan de warmtepomp gaan, inductie gaan koken en electrisch gaan rijden zal er een enorm grotere vraag bij komen op het electriciteitsnet.
Dat net kan dit helemaal niet aan zonder flinke uitbreidingen, en dat zal naast veel geld ook veel tijd kosten om bv kabels in te graven.
Veel auto's worden opgeladen in de avond, en dan doen de zonnepaneeltjes niet veel meer en komt de energie gewoon uit centrales.
Er zal een goede manier moeten komen om die " schone energie" op te slaan tijdens veel zon / veel wind om het op het gewenste moment te kunnen gebruiken.
Ik houd het voorlopig lekker bij mijn 5 cylinder dieseltje tot de antidiesel hetze weer over is gewaaid en "men" in gat zien dat een diesel een relatief hoog rendement heeft.
En zeker een Euro 6 is schoon...
Er zullen steeds meer synthetische brandstoffen komen, kerosine is daar een voorbeeld van.
En kerosine is gewoon diesel ...
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V480-S60 schreef: 16.02.2021 - 07:52 Dat is/wordt de realiteit.
Bijzonder, om zo’n glazen bol te bezitten.
Ik denk weldegelijk dat het zo’n vaart niet gaat lopen en dat je versteld zal staan dat tzt ‘gelijkwaardig’ weldegelijk de norm gaat worden. Dus ... om het even wie er stug volhoudt (welles-nietes)
Maar, eenieder is vrij om daar van te denken wat men wil.
De hierboven genoemde ‘probleempjes’ mbt de benodigde energie (groen???) is nog in het geheel niet in scope bij overheden, dat wordt straks het konijn uit de hoed en blijkt een remmende factor. Op dit gebied bezint men allerminst voor men begint (reeds begonnen is).
Zodra men duidelijk krijgt (wordt gemaakt) dat ‘al’ die EV’s allesbehalve schoon rijden (grijze stroom) en al helemaal niet ‘groen’ geproduceerd worden, zal er een financieringsvorm worden gezocht door overheden om op de 1 of andere manier (welke?) toch grijs massaal om te katten naar groen (hoe?). En laat men hier in NL daar nou al jaren een koe voor hebben.... want wij gaan dat met zn allen natuurlijk fijn betalen en dat zal terug te zien zijn in de prijzen van de EV’s en aanverwante artikelen. En dan gaat het echt zo hard niet met het overstappen.
Maar ook ik roep maar wat, want ook ik heb geen glazen bol.
Dus voor mijn mening om het even welke andere, want die heeft dezelfde waarde.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat "Groene energienet" is wel degelijk prio bij de overheid, Tennet en de netbeheerders. Men is daar heel druk mee bezig. Mijn werkgever is daar elke dag mee bezig om het uit te breiden en aan te leggen. Binnenkort gaan weer een aantal nieuwe tracés de grond in. Jongens ik heb geen glazen bol maar we zitten er gewoon middenin.
Alleen hebben we hier in NL heel veel last van Nimby's en mensen die beren op de weg zien. We kunnen genoeg "groene stroom" "krijgen". De kabel tussen Noorwegen en Nederland ligt er. Alleen door Nimby's wordt daar nog niet voldoende gebruik van gemaakt.
Daarnaast worden er voor warmte ook veel zaken ontwikkeld in plaats van aardgas. In mijn branche zijn we er de hele dag mee bezig. Zeker de Netbeheerders.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Dan wordt het groene stroom in een grijs apparaat stoppen, ergo....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tja, je wil het niet snappen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Het is nu al zo dat wanneer het niet waait en de zon niet schijnt, bijvoorbeeld aluminiumfabrikanten wordt gevraagd de productie een uurtje stil te leggen om een dip in de stroomvoorziening te voorkomen.
Dat hele groene stroom verhaal zie ik best gebeuren. We zullen, wanneer we niet verder kijken naar andere bronnen, wel moeten.
Maar dit gaat, om honderden te verzinnen goede redenen, niet binnen 10 of 20 jaar lukken. En zolang de productie van groene stroom nog van subsidies aan elkaar hangt, heb ik sowieso mijn bedenkingen.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tja ook daar heeft men een modern woord voor uitgevonden. Omdenken heet dat. Niet denken en acteren naar onmogelijkheden maar denken en acteren naar mogelijkheden en kansen.
Allereerst heb je gelijk dat er op dit moment nog dippen voorkomen in de zon- en windstroom. Klopt helemaal. Dat weet men. Daar zijn oplossingen voor, met waterkracht stroom uit Noorwegen bijvoorbeeld. Echter dat wordt gedeeltelijk door Nimby's tegen gehouden. En ja onze wetgeving is zo gemaakt dat iedereen overal zijn zegje over mag doen zodat het vertraging oploopt. Daarnaast is er in het verleden niet goed nagedacht over wat bepaalde beslissingen die toen genomen zijn, zullen hebben op toekomstige ontwikkelingen (vooral planologisch). Daarnaast is Nederland een zeer dichtbevolkt landje. Dat speelt allemaal mee.

Dat geldt ook voor de opslag van groeme stroom. Men denkt daarbij (vooral buitenstaanders en aarstsconservatieven) te veel in problemen in plaats van in oplossingen. Die er wel degelijk zijn.

En voor wat betreft subsidies, die zijn nog nodig in NL maar ze worden vaak verkeerd gebruikt. En helaas kom je dan in een vicieuze cirkel terecht.

PS.
Dit is een auto-forum. Dus ga ik hier al weer veel te ver Off Topic.
Daarom sluit ik af en zeg. In 2030 zijn we voorlopig voor nieuwe auto's "veroordeeld" tot BEV's met alle haken en ogen van dit moment maar ook met vele verbeteringen. Deal with it en de schrijver uit de Topic Start heeft gelijk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V480-S60 schreef: 16.02.2021 - 09:09 Tja, je wil het niet snappen.
Ik bespeur enige beroepsdeformatie (geeft niet want we mankeren allemaal tenslotte wel wat ;-) ).
Wat valt er niet te snappen aan het feit (!) dat EV’s allesbehalve ‘groen’ geproduceerd worden? Er moet met elke EV wel eerst heeeeeel veel ‘groene’ kms worden gereden om met de reeds uitgestoten co2 tijdens productie quitte te spelen. Zoals hierboven gezegd zijn we inderdaad zo 10 tot 20 jaar verder voordat we pas echt over groene stroom in de volle breedte kunnen spreken.
Daarnaast: ‘omdenken’ is een leuk nieuwerwets begrip, geïntroduceerd om ‘discussie’ plat te leggen. Maar de realiteit uit het oog verliezen daar is ook een term voor, nl ‘oogkleppen’.
Maar, de toekomst zal het ons leren...
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Beroepsdeformatie? Nee..., absoluut niet!
Tegen negativisme? Ja....... absoluut wel!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V480-S60 schreef: 16.02.2021 - 12:01 Beroepsdeformatie? Nee..., absoluut niet!
Zou ik ook zeggen,.... maar ja...
Gelukkig zijn er naast jouwe ook andere zienswijzen, toch?
En... de realiteit klinkt niet altijd voor iedereen positief.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Je kunt energie wel degelijk opslaan. Gewoon de dijk rond het Markermeer verhogen en de energie die over is gebruiken om water in dat meer te pompen.
Bij energievraag gewoon het meer leeg laten lopen door generatoren: dan krijg je een soort waterkracht centrale.

Waterkracht-energie is in een aantal landen een prima bron van elektrische energie. En vrij constant want dat is nog een dingetje hier in het vlakke Nederland.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Mark, dat is het punt juist. Het kan. Maar we hebben de Nimby's. Er is een heel besluitvormingsproces voor nodig waar ieder zijn "plasje" over mag doen, voornamelijk met het Nimby principe.
Daarom, ik weet dat. En daarom heb ik juist géén last van beroepsdeformatie, ik ben me wel degelijk van de realiteit bewust. Maar daarom ben ik zo anti negativisme. Negativisme "slaat alles dood" en "werkt tegen".

En om maar weer naar het Topic terug te gaan. De BEV gaat ons straatbeeld veroveren. Ondanks alle negativiteit die er nu nog over is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

V480-S60 schreef: 16.02.2021 - 13:05 De BEV gaat ons straatbeeld veroveren. Ondanks alle negativiteit die er nu nog over is.
Dat denk ik ook. Alleen de petrol heads zullen niet voorop lopen, juist de mensen die niets met auto's hebben, stappen over, zoals dhr. Palmer al aangeeft. En dat is voldoende om de ommezwaai te maken. In 2030 is een automobiel met plofmotor zeer waarschijnlijk een "stranded asset". En ja, er zijn nog genoeg problemen te overwinnen. Rudolf Diesel moest ook naar de apotheek voor zijn brandstof want tankstations waren nog niet uitgevonden. We staan dus aan de vooravond van deze ontwikkelingen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het gaat miljarden kosten. Het zal idd niet echt eenvoudig worden. En reken maar dat ook de infrastructuur op de schop gaat. Daar wordt op allerlei manieren (vaak nog op kleine schaal) onderzoek naar gedaan. En sommige onderzoeken die 10 jaar terug als te futuristisch werden beschouwd zullen in aangepaste vorm terugkomen en de uitkomsten zullen nu wel gerealiseerd gaan worden. Ook omdat de techniek nu vooruit springt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V480-S60 schreef: 16.02.2021 - 13:05 Mark, dat is het punt juist. Het kan. Maar we hebben de Nimby's. Er is een heel besluitvormingsproces voor nodig waar ieder zijn "plasje" over mag doen, voornamelijk met het Nimby principe.
Daarom, ik weet dat. En daarom heb ik juist géén last van beroepsdeformatie, ik ben me wel degelijk van de realiteit bewust. Maar daarom ben ik zo anti negativisme. Negativisme "slaat alles dood" en "werkt tegen".

En om maar weer naar het Topic terug te gaan. De BEV gaat ons straatbeeld veroveren. Ondanks alle negativiteit die er nu nog over is.
Ach ik denk dat het verhaaltje in 020 alles zegt, GL stemmen maar geen windenergie in je achtertuin willen, nee die gooien we in Meeden bij Veendam neer, 200km bij 020 vandaan.
Heb weleens staan overnachten onder zo'n ding in Hersbolheim, dat was de laatste keer bij die Shell.
Maar goed, die groene stroom kan dan mooi in de backyard van mensen die dat prima vinden, best positief zeg maar.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

diesel01 schreef: 16.02.2021 - 13:36 Maar goed, die groene stroom kan dan mooi in de backyard van mensen die dat prima vinden, best positief zeg maar.
Ik herinner me dat artikel ook. De meeste mensen hebben geen idee wat de consequenties zijn van ideëen, trends en ontwikkelingen of van wat ze doen. Totdat ze worden geconfronteerd met de consequenties van hun eigen keuzes en dan is het huilie-huilie. Citaat van Bob de Wit tijdens zijn presentatie: "A lot of techies are happy with what is happening but they have no idea of the consequences". Die presentatie van Bob de Wit over de toekomstige technologische en maatschappelijke ontwikkelingen was erg futuristisch. Maar zijn argumenten waren behoorlijk goed onderbouwd, dus je kunt het zien aankomen als je de oogkleppen af doet. En daar vervolgens op acteren. En dat is wat V480-S60 volgens mij ook probeert aan te geven.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En wil je groene windenergie dan moet je die dingen ook ergens plaatsen maar het draagvlak onder de voorstanders neemt ineens af als het in de eigen achtertuin blijkt te zijn.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ik denk dat er maar weinigen zijn die tegen een energietransitie zijn, alleen liggen de meningen hoe dit te realiseren mijlenver uit elkaar.
Wat ik bijvoorbeeld ook niet begrijp is dat er al meerdere zonneparken worden aangelegd. Wat een landschapsvervuiling! Er zijn nog zoveel daken beschikbaar voor panelen, leg die dan eerst eens vol!

Overigens, wij zijn ook bezig, binnenkort hebben we een flinke partij zonnepanelen liggen...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Even terug naar dat waar het allemaal mee begonnen is. De onontkoombaarheid van een Batterij Elektrische Auto (BEV).
Hier is op dit moment de absolute focus op. Ook om deze zo "schoon" mogelijk te produceren. Hier komt en is al Europese en Nationale wetgeving over.
Dit vergt tot ver na het genoemde jaar 2030 een enorme inspanning op allerlei gebied voor iedereen. En de gevolgen zullen inderdaad ook voor iedereen te merken zijn, positief en op sommige punten ook negatief. Maar zoals DB200 het stelt "zet je oogkleppen af". Ik zeg daarbij: zet het negativisme aan de kant en stel je pro-actief en productief op samen kom je tot een oplossing om het op een goede manier te doen. (En dat geldt voor beide "kampen".)
Verandering gaat altijd gepaard met weerstand.
Uiteindelijk weet men niet beter dat men zich verplaatst in een BEV en denkt men aan een ICE voetuig als aan een gewaardeerd iets uit het verleden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”