Het leed dat terugdraaien heet.

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

Gouwe schreef: 28.04.2021 - 13:35 Ook deze kan VOC (via de dealer laten) ontkoppelen.
moet je wel weten/snappen dat dat in de auto zit en een dealer in de buurt hebben ... toen ik een paar jaar geleden met een gebroken velg in de Ukraine (Karpaten) in de bergen stond was de dichtsbijzijnde dealer 650km bij me vandaan (en die konden de velg pas na 2 weken leveren, ander verhaal) - en zoals ik Volvo ken zijn heel veel systemen (zoals VOC) gelokaliseerd, dus een dealer in Polen of Estland kan waarschijnlijk de auto niet ontkoppelen van de originele VOC.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

V480-S60 schreef: 28.04.2021 - 12:27 Degene die er gebruik van maakt en degene die het mogelijk maakt er gebruik van te maken.
Er moeten duidelijke richtlijnen voor gemaakt worden. Om dit onmogelijk te maken.
Oftewel de voormalige eigenaar zal de app moeten ontkoppelen op straffe van een boete, ofwel de dealer/innemer zal dit moeten doen.
De AVG legt aan particulieren geen verplichtingen op, maar richt zich slechts tot organisaties. Ik zie dus niet in wat er strafbaar aan is indien een (voormalig) eigenaar via VOC nog "contact" kan leggen met zijn Volvo. En dus bij toeval achter dit soort praktijken komt. In het algemeen zal een gerenommeerd garagebedrijf (en zeker een Volvodealer) zorgen dat het VOC-abonnement van de eigenaar van de auto losgekoppeld wordt na inname. Mogelijk dat een minder oplettend bedrijf dit soort zaken verzuimt. Maar in ieder geval zal het wel gecorrigeerd worden zodra er een nieuwe eigenaar komt die een eigen VOC-account aan de auto koppelt.

Of de voormalig eigenaar er verstandig aan doet zijn account aan de auto gekoppeld te laten na verkoop is een andere vraag. Als particulier kan hij/zij in ieder geval wél een beroep door op de AVG en dus desgewenst verlangen dat zijn persoonsgegevens bij dealer, VOC en Volvocars verwijderd worden.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Gouwe schreef: 28.04.2021 - 13:35 interessant topic dit :-). Interessant om te zien dat auto's op die manier verhandeld worden en dat in het terugdraaien het business model zit waar wij als inruilende partij dus ook van meeprofiteren! Immers geen teruggedraaide tellerstand = lagere inruil of helemaal geen bod. Think about it.
Een interessante opmerking die ik deels kan volgen aan de andere kant doordat er zoveel wordt teruggedraaid aldaar worden de hogere km standen in die landen onverkoopbaar als er niet meer teruggedraaid zou kunnen worden hebben alle auto's in die categorie meer op de klok dus zou de prijs dezelfde moeten blijven.

Ik zou er voorstander van zijn dat je als potentiele Volvo koper de km stand in een database op internet kan invullen met de VIN van de wagen en de database dan een logisch of onlogisch aangeeft op basis van de door VOC geregistreerde data
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat doet VOC niet doordat bij het overgaan op een nieuwe eigenaar (in het kader van de AVG?) het hele logboek gewist wordt.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Misschien sla ik te ver door hierin maar bij mijn werkgever ben ik "strafbaar" als ik privé in andermans NAW gegevens neus en die "privé" ga gebruiken. Ik schaar daar ook het kijken naar waar een auto (die ooit van jou is geweest) zich nu bevindt, onder. (Zoals gezegd misschien gaat dat wettelijk gezien dan te ver.)

Voor wat betreft het terugdraaien, in Nederland is het sinds 1 januari 2014 verboden. Naar ik heb begrepen ook in enkele ons omringende landen. En ja in de branche daarbuiten wordt dus grof geld verdient met deze in ons land verboden activiteiten. Helaas valt daar weinig aan te doen. Ik heb echter ook wel eens gehoord dat je bij de huidige auto's een niet te kraken "box" hebt waar de daadwerkelijke km-stand uitgelezen kan worden door een erkende dealer. Op je teller staat dan een andere stand dan de daadwerkelijke in de "box". Maar dat is meer van horen zeggen dan dat ik het ooit gezien heb.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Het moet dan toch ook mogelijk zijn dat die "box" zegt tegen de teller hier heb je de juiste stand weer terug want die van jou klopt niet, wellicht kun je hem wel terugdraaien maar dat zou dan maar voor korte duur moeten zijn.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Er is wel meer verboden in dit land ...

Om eens naar "de" Volvodealer te wijzen: toen ik de laatste Volvo verkocht kon ik direct 's avonds niet meer gebruikmaken van mijn Volvo card. Inloggen was onmogelijk. Het kan dus blijkbaar wel om naam en auto los te koppelen na verkoop. Blijkbaar is er ergens een vinkje weggehaald ... Waarom dan (nog) niet met Volvo on Call?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bv omdat 'n klant zijn ritregistratie er nog niet af gehaald heeft, ik reset de auto terug naar fabrieksinstellingen, daar zit on call niet bij
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

Msuidgeest schreef: 28.04.2021 - 20:06 Waarom dan (nog) niet met Volvo on Call?
misschien is de auto niet aan een Volvo dealer maar een opkoper verkocht??
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Terug naar 'n leasemaatschappij is ook 'n optie
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

inderdaad :) wat waarschijnlijk zeer regelmatig het geval is.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

liquid_force schreef: 28.04.2021 - 20:20
Msuidgeest schreef: 28.04.2021 - 20:06 Waarom dan (nog) niet met Volvo on Call?
misschien is de auto niet aan een Volvo dealer maar een opkoper verkocht??
Mijn laatste Volvo ging naar een particulier ... En vrijwel direct kon ik niet meer bij mijn gegevens van de Card. Het enige wat ik dan kan bedenken is een link tussen de RDW en Beesd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
ZRN
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 18.03.2019 - 11:48

Ik kan alles nog zien. Heb al gebeld met mijn Volvo dealer. Die zei dat het tot Oktober doorloopt, tenzij er een nieuw abonnement wordt afgesloten. Maar deze auto komt daar niet voor in aanmerking gezien Volvo de gegevens zal uitlezen en dan het resultaat zullen zien. Ik heb de gegevens in zoverre gewist dat er niets belangrijks te vinden is. Daarnaast heb je een wachtwoord nodig om in te kunnen loggen op de gekoppelde On-Call. En ik kan als eerste gebruiker alleen andere email en telefoons koppelen.

Verder blijft het grappig om te zien wat er met je oude auto gebeurt.
Cooper S GT (1970) compleet verbouwd, Peugeot 205 3.0 GTI (1994) x2, Renault Clio Williams v6 (1995), VW Passat 2.0 Trendline (2001), Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Sportswagon TI 2007, Een aantal leasebakken (t/m 2016), Ford Fiesta 2.0 ST 2005, Volvo V70 D2 Nordic+, Mercedes Benz Viano Trend+ Extra-Long 3L V6
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Lijkt me juist fantastisch wat hier ontdekt wordt. Zou me niet druk maken over privacy in dit geval als er fraude/diefstal waarde volvo gepleegd wordt met km stand en onderhoud boekjes want die worden ook "overgeschreven" in de Oost. Kunt ook te strak in de leer zijn...

Men kan dan overal in EU kijken of de aangeboden km stand klopt, tenminste als Volvo de mogelijkheid biedt de laatste km stand en data onderhoud op te halen via het Vin nummer. Is oost Europa gelijk klaar met terug draaien km stand.
Tenminste als de nieuwe kopers die verificatie 'km stand' op import volvo s kan doen. Geldt dan ook voor Duitse/FRanse/Italiaanse import Volvo s in NL, want die soms ook regelmatig "soft gedownside km stand" dus de laatste 30.000km beurt terug draaien.

Ik heb gezien dat het bij NL autohandel gebeurd is met m'n eigen volvo s in NL rond 2005 die ik bij een pomp tegenkwam met 125.000km gedownside km ...ik heb maar niets gezegd tegen de blijde eigenaar toen, hij deed alle reparaties zelf dus zal wel wijs genoeg zijn geweest.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Los van het terugdraaien van de km stand.... Ik leverde 6 maart mijn VW Passat GTE in bij de Volvo Dealer en reed weg met mijn nieuwe XC40. Ook ik kon nog lange tijd mijn VW volgen. Hij is door de dealer verkocht en ik kon precies zien hoeveel km de nieuwe eigenaar reed, bij welke adressen hij langs was geweest om zijn nieuwe aanwinst te laten zien, en waar hij uiteindelijk 's avonds stopte en parkeerde, tot op huisnummer toe! 2 dagen hierna was de info weg, maar ook ik vind dat dit eigenlijk direct na verkoop zou moeten gebeuren. Slordigheidjes, die snel worden vergeten, maar stel, ik heb een reservesleutel achtergehouden, dan weet ik gewoon waar mijn ingeruilde voertuig staat en kan ik hem zo van de plaats rijden daar. Vreemd en slordig.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

So far so good Harry. Tot ze je staande houden en jij geen eigendomsbewijs kunt tonen. Maar het blijft bijzonder om na verkoop de nieuwe bestuurder te kunnen volgen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Een simpele verplichte Europese NAP zou toch alles oplossen.? Daarbij bij elke transactieverkoop/inkoop een verplichte melding enz.
Dat men de auto branche /handel nog niet aan banden legt met km fraude op Europees niveau snap ik echt niet.

Die black box zal ook te manipuleren zijn, echter een jarenlang volgsysteem "Internationale Auto Pas" km registratie IAP te noemen tijdens de keuringen en garage bezoeken wordt het al een stuk minder makkelijk allemaal.
Mogelijk zie ik wat over het hoofd wat een oplossing in deze materie de weg staat... ? Handelsbelangen?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

als een centraal register voor gestolen auto's of mobiele telefoons al niet werkt, hoe wil je dit dan doorvoeren?

Niet alle landen zijn zo georganiseerd als NL ... of willen zo georganiseerd zijn als NL ... zelfs binnen de EU niet.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

liquid_force schreef: 12.05.2021 - 15:00 als een centraal register voor gestolen auto's of mobiele telefoons al niet werkt, hoe wil je dit dan doorvoeren?

Niet alle landen zijn zo georganiseerd als NL ... of willen zo georganiseerd zijn als NL ... zelfs binnen de EU niet.
ha ha vertel mij wat :lol: :lol
ik weet het ook niet een twee drie hoe je dit oplost in de huidige EU, echter autofabrikanten moeten zelf bij hun voertuigen echt wel wat kunnen doen...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Zou toch denken dat dit beter moet kunnen.
Zelf ook mijn V40 verkocht/ ingeruild bij een niet Volvo dealer.
De auto terug gezet naar fabrieksinstellingen en de app gewoon gehouden voor de andere Volvo.
En inderdaad zie ik dat ik de nieuwe eigenaar ook nog kon volgen. (niet gedacht dat dit kon)
Theoretisch zelfs de auto nog kunnen openen, standkachel aan kunnen zetten in de bijvoorbeeld een garage e.d.?
En zou je bij starten op afstand, (heeft de V40 niet) dit dan ook nog kunnen doen?
Lijkt me toch dat hier wel een beveiligingslek zit.
Denk dat dit bij wijziging van eigenaar eigenlijk standaard ontkoppeld zou moeten worden vanuit Volvo.
Moest zelf nog even zoeken waar in de app ik er 1 volvo uit kon gooien.
App verwijderen is natuurlijk niet ook voldoende, want die kun je later wel weer terug zetten en inloggen.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”