Inktzwarte vrijdag

Plaats reactie
staaf
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Gouwe,

Wat betwijfel je? Twijfel je eraan of op het moment dat het geluid stopt de koppeling uitschakelt?
Dat kan ik nakijken met de Dice, alsook de verdampertemperatuur.
Dat doe ik anders morgen wel even.

Ik zou niet weten waar ik een 'goede' aircoman hier moet vinden in Belgie. Volgens mij hangen ze allemaal hun vulstation eraan en kijken ze gewoon wat dat toestel hun vertelt.
Stel dat het toch een andere oorzaak heeft, al zou ik niet weten welke, dan kan die man mij wss ook niet helpen.
Gebruikersavatar
ArjanK1981
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20

Misschien heb je er wat aan, misschien niet: ik heb in een jaar tijd een hoop gedoe gehad met de airco van mijn V70 MY2008. Er ontstonden bij mij, met name als de airco hard moest werken, allerlei mechanische bijgeluiden en soms slipte bij het starten de riem van de pomp (akelig geluid trouwens); deze is zelfs geknapt/verbrand. Pomp 2 (de vorige eigenaar had er ook al één vervangen) bleek niet meer te redden en is vervangen. Echter binnen enkele maanden was het geluid er weer. Zelfde probleem; pomp liep moeizaam. Na een hoop gepuzzel van airco-expert en garage bleek dat er een productiefout zat in de condensor die de oorspronkelijke heeft vervangen toen die is gesneuveld door een steentje. Hierin zat te veel en/of verkeerde lijm, die los komt bij hoge temperaturen en vervolgens in de pomp terecht komt en ervoor zorgt dat deze kapot draait.

Zoals gezegd: ik weet niet of je er wat aan hebt, maar toch.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Ik heb deze middag nog eens onder de motorkap gedoken, en vida aan de wagen gehangen

- Druk hogedrukkant zit rond de 9 bar, als ik koelen op maximaal zet en ventilator op maximum gaat dit tot ergens een 13bar
- De AC koppeling schakelt niet uit om zijn temp te regelen, druk blijft echt stabiel. Wss toch een variabel type compressor?
- Inblaastemperatuur zit rond de 4° op zijn koudst
- Verdampertemp zit tss 5° en 2° al naargelang de stand van de airco.
- Op het ogenblik dat het geluid stopt, stopt de compressor er even mee, het ac relays wordt dan even niet bekrachtigd. Wat hier de reden voor is weet ik niet, maar zal wel zo horen. Het ligt alleszins niet aan de verdampertemp, of de druk. Beide had ik gemonitord.
- Over de condensor zit een groot temperatuurverschil heet in, handwarm uit. lijkt met ook ok.

Ik heb geprobeerd om temperaturen te meten met een IR thermometer maar is niet nauwkeurig. Ik zie of ik aan een contactthermometer raak.

Arjan, bedankt voor de info. Ik denk dat ik dat wel mag uitsluiten, compressor loopt soepel + in de olie van de oude zat niets van verontreiniging. Het zou me zelfs niet verbazen dat de olie die in de jouwe zat zelfs verbrand van kleur was.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Net bij de dealer langsgeweest.
Namen zelfs de moeite niet om te luisteren..... afspraak 8 mei.
Levert volgens mij toch niets op.... ik word er moedeloos van :-)
staaf
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Deze ochtend langs geweest bij de dealer.
Probleem is beluisterd, doch weten eigenlijk ook niet van waar het komt.
Aangezien het geluid wegvalt als de airco uitstaat is het systeem nogmaals leeggehaald en hervuld, geluid is nog steeds aanwezig.
Volgens de technieker kan ik er mee rijden, aangezien alles koeltechnish ok zou moeten zijn?
Voor de rest gaf de man aan dat hij ook de dingen zou vervangen dat ik reeds vervangen heb. Echter zat het geluid er al in voordat ik begon met vervangen dus moet het wat anders zijn.
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je al eens naar de poelie van de dynamo gekeken? Door de airco in te schakelen wordt de riem zwaarder belast en kan het geluid veroorzaken. Neem even aan dat jij 1 multiriem hebt, en geen 2 zoals bij de nieuwe modellen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
staaf
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Dag Ed, ik heb 2 multiriemen:
1 voor de servopomp en alternator
1 die via de sevopomp de compressor aandrijft.

Vrijlooppoelie van de dynamo heb ik één van het eerste vervangen evenals de lagers van de dynamo.

Bedankt voor het meedenken.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Deze ochtend de multiriem vervangen door een andere, zelfde resultaat.
Nog wat verder gezocht, geluid komt echt binnen via de airco-leidingen, zelfs meer bepaald via de dikke.
Die dikke leiding hangt dan weer aan de verdamper die echt binnen in het interieur zit. Het geluid dringt dan verder binnen via de ventilatorroosters.
De leidingen nogmaals uitgevolgd, alle bevestigingen losgemaakt, gereinigd en weer vastgezet. Geluid blijft.
Waar het verband ligt tss deze leidingen en het toerental zie ik niet zo eerlijk gezegd. Aan of naast de compressor hoor ik niets.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dan heb jij dus al het fase 3 model. Wist dat niet zeker. Zou zo 123 ook verder niet weten waar je het moet zoeken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
kimmiingrid
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.05.2007 - 22:52
Locatie: hoevelaken

is het probleem nu opgelost?
ik heb namelijk het zelfde probleem.

met vr gr klaas
opel kadett 1970
toyota corolla 1976
volvo 340 1.4 1982
volvo 360 glt 1983
volvo 360 glt 1986
0pel kadett (sorry)
volvo 740 2.3 1988
bmw x 3 3.0 (sorry)
bmw x3 3.0 d (sorry)
volvo 164 3.0 1972
volvo xc 70.awd summum 2008
volvo xc60 awd inscription 2017
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

kimmiingrid schreef: 24.07.2021 - 23:20 is het probleem nu opgelost?
ik heb namelijk het zelfde probleem.

met vr gr klaas
Ik mag aannemen dat er na 2 jaar wel iets van een oplossing gevonden is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
kimmiingrid
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.05.2007 - 22:52
Locatie: hoevelaken

Ben,
ik hoop t ook ,
ben zelf ook al een tijdje aan t zoeken .
alle experts in de buurt en dealers weten het ook niet,
alle draaiende delen /distributie/waterpomp/spanner/aircopomp/servopomp/dynamo zijn vervangen.

met vr gr klaas
opel kadett 1970
toyota corolla 1976
volvo 340 1.4 1982
volvo 360 glt 1983
volvo 360 glt 1986
0pel kadett (sorry)
volvo 740 2.3 1988
bmw x 3 3.0 (sorry)
bmw x3 3.0 d (sorry)
volvo 164 3.0 1972
volvo xc 70.awd summum 2008
volvo xc60 awd inscription 2017
staaf
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Hallo, kimmiingrid,

Neen, eigenlijk nog geen oplossing gevonden, buiten leren meer leven.
Vorig jaar de dealer nog eens laten naar kijken, maar deze vond ook niets. Drukken etc zijn ok.
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

staaf schreef: 01.08.2021 - 14:39 Hallo, kimmiingrid,

Neen, eigenlijk nog geen oplossing gevonden, buiten leren meer leven.
Vorig jaar de dealer nog eens laten naar kijken, maar deze vond ook niets. Drukken etc zijn ok.
Klinkt als het geluid wat ik ook heb, althans zo lees ik het. Als ik de airco uitschakel is het weg. Mijn dealer zegt ook dat het geen probleem is om ermee te rijden maar ik vind het zo'n zielig geluid. :-)
Als het vervangen van de aircocompressor ook niet helpt moet ik er ook niet aan beginnen...
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
staaf
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Vandaag onderweg plotsklaps een rookwolk achter mij. Direct op kant en brandblusser er bij genomen maar niet meer te zien.
Verder gereden zonder problemen, thuisgekomen motorkap nogmaals open en met een lamp erbij gezien dat de riem van de aircopomp eraf lag.
Bodemplaat ervan onder geschroefd en de compressor getest met de hand, deze zit vast, ik vermoed dus dat ik ook een vastloper aan mijn been heb. Dit was een nieuwe Nissens compressor van maart 2019 die er 50.000km heeft opgezeten. Dik balen, langs de andere kant blij..... voor hetzelfde geld was de riem tussen de distributie gedraaid.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”