Inktzwarte vrijdag

Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V480-S60 schreef: Dat was in 1994 ook al het geval bij Volkswagen.

Maar zonder enige gekheid. Ik heb ook meegemaakt dat vergelijkbare onderdelen voor een Japans merk duurder waren dan voor bijvoorbeeld Volvo en Audi.
Is altijd zo geweest. Vroeger helemaal, de onderdelen moesten toen ook nog uit Japan komen, en dat had zijn prijs.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kuupertie
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
Locatie: Ommen

Gebruikte pomp zag er nieuw uit en draait als een zonnetje.
160 euro franko. 2 uurtjes x 20 euro zwart en 800g bijvullen (? euro)
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27599
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik haal voor mijn auto de meeste dingen ook uit voornamelijk Engeland.
Luchtmassameter doet hier minimaal 250 euro terwijl ik daar voor 100 euro een nieuw exemplaar van Bosch opgestuurd kan krijgen.

Misschien ook nog wel interessant
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20659
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

edraket schreef:
V480-S60 schreef: Dat was in 1994 ook al het geval bij Volkswagen.

Maar zonder enige gekheid. Ik heb ook meegemaakt dat vergelijkbare onderdelen voor een Japans merk duurder waren dan voor bijvoorbeeld Volvo en Audi.
Is altijd zo geweest. Vroeger helemaal, de onderdelen moesten toen ook nog uit Japan komen, en dat had zijn prijs.
Nee. In de jaren 90 gebruikte de VAG-groep een soort oliefilter (om eens wat te noemen). Bij de gemiddelde Japanner moest je bouwjaar, motortype en uitvoering opgeven. Met als gevolg dat er 25 soorten oliefilters in de opslag lagen en voor VAG maar een soort.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
staaf
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Even inpikken op dit oudere topic:

Toen ik mijn wagen kocht in 2017 (2.4d, 2009) werkte de airco niet. De condenser was duidelijk lek dus deze vervangen; de compressor was reeds vervangen door een hella eind 2014 dus was maar 2 jaar oud.
Het systeem laten vullen en koelen maar (dacht ik), niet dus; hij koelde wel maar er er was een licht jankend toerentalafhankelijk geluid te horen dat verdween toen ik airco uitzette.
Het was toen winter, dus niets meer mee gedaan en de airco niet meer gebruikt.
Na de winter het expantieventiel vervangen (zou ook deze klachten kunnen vertonen), echter het geluid bleef. Airco weer niet gebruikt.
Deze week een nieuwe Nissens compressor geplaatst. Volgens Vida instructies moet deze gevuld zitten met 70 cm³ PAG olie, dit netjes afgemeten. Toen de oile uit de 'oude' compressor gehaald om deze op te meten. Groot was mijn verbazing dat hier maar 10cm³ inzat, dus eigenlijk kwasi niets.
Die olie zag er anders nog ok uit, niet verbrand, geen vervuiling, geen ijzervijlsel.
Hoe valt deze 10 cm³ te verklaren? Ooit foutief gemonteerd? Mee weggelekt met het koelmiddel door het lek in de condenser? (Het laatste geloof ik eigenlijk niet in, de olie hoort in de compressor te bljiven volgens mij).

Deze middag wordt het circuit weer gevuld, ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dat is normaal hoor. De rest vd olie zwerft in het airco systeem rond. De pompen gaan soms geluid maken, door, zeg het maar. Wellicht een kwaliteit issue. Soms niet te achterhalen 'waarom'. Wat de pompen iniedergeval niet fijn vinden is met weinig koelmiddel te draaien, en als het systeem lek is geweest, dan heeft deze een tijd met te weinig koelmiddel gedraaid, maar ook met te weinig olie dus die gaat namelijk mee met het koudemiddel.

Dat je 70ml hebt toegevoegd is goed. Maar heb je vooraf wel eerst de fabrieks olie uit de nieuwe pomp laten lopen? Anders zit er nu wel erg veel olie in :P kan opzich geen kwaad, maar koelcapaciteit kan wel minder worden.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

@ Blade;

Idd eerst de olie er uit laten lopen.
Vida schrijft voor dat indien er meer dan 70cm³ in de oude pomp zit dat de nieuwe moet gevuld worden met de hoeveelheid die in de oude zat
indien er minder of gelijk aan 70 cm³ in zit moet de pomp gevuld worden met 70cm³.
De nieuwe pomp zat standaard afgevuld met 150 cm³. Nu dus gevuld met 70 cm³.
Ik vind het nog steeds onwerkelijk dat een pomp van maar 2 jaar oud (toen ik de wagen kocht en het problem dus aanwezig was) en maximal 20.000km gereden dit probleem heeft/had.

Ben benieuwd of het geluid straks weg is, ik hoop alleszins van wel. Bijna alles in het systeem is nu vervangen, op de verdamper na.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik heb nog nooit veel olie uit een pomp gekregen die in een werkend systeem heeft gezeten. De enne keer wel wat meer dan de ander, maar dat heeft denk ik vooral met de airco services te maken, en vaak zit er ook fluor in.

De airco pompen van de V60 hybrids gaan soms al om de 5000km stuk, maar inmiddels schijnt er nu dan echt een goed model pomp voor te zijn.

Die vida waardes neem ik wel een beetje met een korrel zout hoor. Gemiddeld voeg ik ongv 100ml toe als ik een pomp monteer. Bij een service vulling 10 tot 20ml afhankelijk hoeveel eruit kwam met leeg halen.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

De nieuwe pomp was alleszins niet 100% identiek aan de oude. De oude had een olieaflaatplug, die heeft de nieuwe niet; en ook de bouw lijkt was robuuster. Ik had ook de indruk dat ze wat meer woog tijdens montage als tijdens demontage, maar dat kan ook gewoon het gevoel geweest zijn.

Het verschil tussen de 70 van Vida, en de 100 van jou is nog relatief klein, het verschil tussen de 70 van vida en de 10 die er inzat vind ik groot.
Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of de compressor iets of wat olie nodig heeft zoals in een carter, of dat hij juist gesmeerd wordt door de olie in het koelmiddel.
Indien er teveel olie in het systeem zit, kan je dan geen vloeistofslag krijgen?
Gebruikersavatar
Duikert
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 05.10.2018 - 18:37

Het is toch witte donderdag vandaag, ipv inktzwarte vrijdag?
XC90 2015 T8 Inscr
staaf
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Idd, ook juist :-) Witte donderdag, het laatste avondmaal. Voorspeld niet veel goeds ;-)
staaf
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Witte donderdag was dus idd een voorteken, net terug van de aircovulling; probleem is nog steeds aanwezig.
Ik moet bekennen dat ik het nu even ook niet meer weet. Condensor, Compressor en expantieventiel zijn vervangen.
Het enige wat nog rest is de verdamper. :-(
Andere mogelijkheid is dat er nog ergens iets resoneert, maar dat had ik normaal gezien ook allemaal al eens gecontroleerd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Wat zegt de aircoman van het geluid?
staaf
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Toen ik daar vertrok leek alles in orde, ventilator op volle snelheid, en dan hoor je het niet. De ventilator maskeert dan het geluid.
Het was maar toen ik verder reed, en de ventilator minder draaide dat ik het geluid begon te horen.
Vorige keer dacht de man dat het ergens aan de distributie lag, maar dat is ook al allemaal vervangen in tussentijd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

En de vrijloop vd dynamo, hoe is die?
staaf
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Vrijloop van de dynamo is nieuw, evenals de servopomp, de waterpomp, de spanrol, meelooprol etc....

Net aan de verdamper bezig geweest, het lijkt erop dat ik de geluiden vanuit die richting komen, dat had ik vorige keer ook al willen vaststellen en toen is daarom het expantieventiel vervangen. De compressor was eigenlijk mijn laatste hoop, en die blijkt het dus ook niet te zijn. Momenteel heb ik eerlijk gezegd gewoon zin om het ding in fik te steken. Voor vandaag stop ik er maar mee. Mss dit week-end weer wat verder kijken.
Ik heb het gevoel dat ik in kringetjes begin te denken; wat niet verwonderlijk is, want het is een gesloten systeem waar het éne invloed heeft op het andere.
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Mechanisch zou alles ok moeten zijn, immers alles is bijna vervangen.
Ik ga deze avond eens controleren in vida hoe de aansturing werkt; het is een compressor met variabel debiet, en met een magneetkoppeling. De magneetkoppeling kan enkel maar aan-uit gestuurd worden (door de on-off knop, en als invriesbeveiliging (gestuurd via sensor aan gaspedaal) . De variabele geometrie wordt waarschijnlijk aangestuurd door een druksensor, mogelijks is die defect of verlopen?
Geen idee wat dan de symptomen zijn. Het expantieventiel zou dit normaliter moeten bijregelen maar ik neem aan dat als de compressor met een te hoge druk tegen dat ventiel staat te drukken dat dit dan gepaard gaat met wat geluiden?
staaf
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Gisterenavond de sensor nog omgewisseld met deze van een andere V70 (zelfde type), veranderd niets.
In vida de waarden bekeken: Hoge druk zit rond de 12bar, verdampertemperatuur is rond de 4°, gaat deze richting de 2° schakelt de magneetkoppeling even uit. Alles lijkt dus ok. Het geluid blijft :-(
staaf
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Kan er iets fout gaan bij het airco vullen?
Momenteel loopt er bij de dealer een airco-check actie (ik dacht 45€) waar de airco nagekeken en evt bijgevuld wordt (bijvulling zit niet in de prijs inbegrepen).
Zou het een meerwaarde kunnen zijn om het systeem te laten leeghalen door de dealer en weer te laten vullen. Of krijg ik dan automatisch hetzelfde resultaat?
Mij lijkt dat je niet veel mis kan doen met dat vullen, vacumeren en een bepaalde hoeveelheid gas in het systeem vullen (750gr) . Ergens zegt er iets in mij dat ik bij de dealer hetzelfde resultaat ga behalen en dat er uiteindelijk weer 45€ verdampt.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Is het geluid constant aanwezig of in een bepaalde cyclus? Je zou eens een airco meterset eraan kunnen hangen, dan weetje iniedergeval in welk proces het geluid zich voordoet.

Nog een keer leeg halen/vullen lijkt me zinloos.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”