Heren.
Ik zit met het volgende,
Wij zitten momenteel in Frankrijk met de sleurhut van 1300kilo
En de Volvo V70 D3. Potverdikkie wat een fijne wagen en wat gaat dat goed de berg op.
Maar omdat er een temperatuur meter ontbreekt op het dashboard en ik
Toch graag af en toe wil zien hoe warm de motor is, heb ik de OBD er aan gehangen
En wat schetst mijn verbazing een motor temperatuur van ruim 100 graden en af en toe zelf 115 graden
Geen lampjes op het dashboard en alles doet het zoals je zou verwachten,
Ik rij in zijn 5 en wat steiler omhoog in zijn 4 dan loopt alles toch net wat soepeler voor mijn gevoel.
Maar zelfs dan word hij erg heet. Mijn vorige wagen werd nooit warmer dan 90 graden een Mondeo 2008 2.0
En het gekke wil ook weer dat op het moment dat we stationer draaien de temperatuur zomaar naar 85 zakt
Kan iemand van mij vertellen die met dezelfde wagen rijd of hij ook zulke schommeleingen in zijn temperatuur heeft
Of is dit heel normaal voor een diesel?
Ikzelf gok dat me thermostaat noet meer zo fris is maar dat is gokken
Alvast vast bedankt
Gr kevin
Motor temperatuur V70 D3
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27365
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Vergeet niet dat het buiten ook aardig warm is op dit moment.
Belangrijker nog naast het verzet, met hoeveel toeren ga je omhoog?
Een beetje toeren maken is niet erg, dan draait de koeling namelijk ook harder mee.
Belangrijker nog naast het verzet, met hoeveel toeren ga je omhoog?
Een beetje toeren maken is niet erg, dan draait de koeling namelijk ook harder mee.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40
Heb je de airco aan of uit tijdens de klim werkzaamheden? Scheelt enorm voor de motor temperatuur kan ik uit ervaring spreken.
Dit jaar in de file voor de gotthard tunnel ook weer met verbazing zitten kijken naar combinaties die al slepend in de file met dichte ramen de caravan voorttrekken met airco vol aan.
Dit jaar in de file voor de gotthard tunnel ook weer met verbazing zitten kijken naar combinaties die al slepend in de file met dichte ramen de caravan voorttrekken met airco vol aan.
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34
De airco staat gewoon aan maar mag wel aannemen dat een wagen die 1600 kilo mag trekken en zelf 2200 kilo mag wegen er op berekend is
Dat alles blijft fungeren zoals het hoort. Of zie ik dat verkeerd,
Als het echt klimmen word hou ik hem altijd boven de 2500 rpm en zelfs dan 115 graden.
Heb vanavond wel de koelfan er uitgehaald en de radiator met water uit gespoeld en moet zeggen daar kwam aardig wat dram uit.
Weet niet wat het resultaat is met caravan maar zonder caravan werd hij tijdens klimmen toch nog 96 graden
Dat alles blijft fungeren zoals het hoort. Of zie ik dat verkeerd,
Als het echt klimmen word hou ik hem altijd boven de 2500 rpm en zelfs dan 115 graden.
Heb vanavond wel de koelfan er uitgehaald en de radiator met water uit gespoeld en moet zeggen daar kwam aardig wat dram uit.
Weet niet wat het resultaat is met caravan maar zonder caravan werd hij tijdens klimmen toch nog 96 graden
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Hoeveel koelfans heb je? Er is hier een forumlid dat een dubbele koelfan heeft laten inbouwen die op bepaalde modellen standaard is en nu geen klachten meer heeft.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34
Er zitten 2 fans op 1 grote en 1 kleine en van die plaatjes die door rij wind een stukje kantelen
Okey als 100 graden normaal is bij een diesel waarom zit er dan een thermostaat in van 90 graden
En zakt de temperatuur bij geen inspanning zomaar naar 85 graden
Okey als 100 graden normaal is bij een diesel waarom zit er dan een thermostaat in van 90 graden
En zakt de temperatuur bij geen inspanning zomaar naar 85 graden
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 04.10.2017 - 20:31
Op mijn s80 zit er wel temperatuurmeter (digitaal) maar daar ben je echt niks mee.
Het is gewoon streepje die halfweg op een schaal zonder aanduiding staat.
Eens de motor warm is blijft ie daar staan en beweegt het voor geen millimeter.
Niet in file bij 40° en niet bij goed goed doorgassen.
Als het streepje 90° voorstelt dan zou ik zeggen mijn motor doet dat goed!
Het is gewoon streepje die halfweg op een schaal zonder aanduiding staat.
Eens de motor warm is blijft ie daar staan en beweegt het voor geen millimeter.
Niet in file bij 40° en niet bij goed goed doorgassen.
Als het streepje 90° voorstelt dan zou ik zeggen mijn motor doet dat goed!
s80 2.0D momentum 2008
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
115°C is niet ernstig als je kunt blijven rijden. Er zal geen schade ontstaan. Komt gewoon mede door het warme weer. En omdat rijden met caravan toch een andere belasting is waar de motor normaal niet aan "gewend" is. Als je de koelwater temperatuur lager wil houden zal je de airco uit moeten doen. Maar dat is niet nodig. Pas vanaf lange tijd 125°C moet je oppassen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27365
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Afhankelijk van de temperatuur zal hij door blijven koelenHSVD schreef: Blijft de fan of de koeling nog even nadraaien als je de auto uizet, na een lange rit? Of stopt ie meteen als je het contact afzet?
Gr Ger
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34
Heel af en toe blijft hij nadraaien maar enkele seconden laat als gewoonte altijd ff de motor draaien als ik aankomHSVD schreef: Blijft de fan of de koeling nog even nadraaien als je de auto uizet, na een lange rit? Of stopt ie meteen als je het contact afzet?
Gr Ger
Maar zie dan op de OBD niet de temperatuur zakken (en die hangt er eerder niet dan wel aan)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34
Dat er een traagheid in zit kan ik me voorstellen. Maar zelfs zonder caravan word hij 100 graden.Johan s60 schreef: Een thermostaat kan wel bij 90º beginnen open te gaan maar, maar op het moment dat deze geheel geopend is ben je al weer 7º hoger in temp.
Is er niemand op dit forum die zijn D3 heeft uitgelezen met een OBD tijdens een caravan rit en zijn ervaring even wilt delen?
En is de thermostaat makkelijk te vervangen van een D3?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34
Nee merk totaal niks aan het vermogen hij gaat als een speer de bult opOGA244 schreef: Is het je ook opgevallen dat als de temperatuur te hoog wordt de motor minder gaat presteren, dwz beveiligd te zijn tegen overbelasting
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 14.10.2015 - 22:41
Kevin, ik bedoelde: als de auto uitgezet is en de fan nog door blijft draaien, dan blijft ie dus nog extra nakoelen. Ik heb dat ook met mijn auto's met name bij hoge buitentemperaturen. Als ie door blijft draaien wil dat zeggen dat het systeem functioneert. De waarden zijn niet extreem hoog gezien de belasting en de buotentemperaturen.
Gr Ger
Gr Ger
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21401
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik zou in zulke gevallen liever de temperatuur van de motorolie willen weten: die smeert de motor en als dat nog soepeltjes gaat zal het water minder warm worden.
Je zou voor de aardigheid een schakelaartje op je dashboard kunnen maken die het lage toerental van je koelfan inschakelt: zo heb je altijd koellucht rondom je motor als je niet of zachtjes rijdt. Wat dat betreft is een viscofan soms beter als je iets achter de auto hebt hangen: altijd luchtverplaatsing. Mijn eerste Volvo 940 2,3 had een viscofan en kan mij niet herinneren dat er ooit koelproblemen waren.
Je zou voor de aardigheid een schakelaartje op je dashboard kunnen maken die het lage toerental van je koelfan inschakelt: zo heb je altijd koellucht rondom je motor als je niet of zachtjes rijdt. Wat dat betreft is een viscofan soms beter als je iets achter de auto hebt hangen: altijd luchtverplaatsing. Mijn eerste Volvo 940 2,3 had een viscofan en kan mij niet herinneren dat er ooit koelproblemen waren.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34
Ik zou ook graag de olie temperatuur willen zien maar de wagen heeft hier geen sensor op zitten zover ik weet.Msuidgeest schreef: Ik zou in zulke gevallen liever de temperatuur van de motorolie willen weten: die smeert de motor en als dat nog soepeltjes gaat zal het water minder warm worden.
Je zou voor de aardigheid een schakelaartje op je dashboard kunnen maken die het lage toerental van je koelfan inschakelt: zo heb je altijd koellucht rondom je motor als je niet of zachtjes rijdt. Wat dat betreft is een viscofan soms beter als je iets achter de auto hebt hangen: altijd luchtverplaatsing. Mijn eerste Volvo 940 2,3 had een viscofan en kan mij niet herinneren dat er ooit koelproblemen waren.
En een schakelaar in het dashboard is natuurlijk geen optie dat is zo zonde