Verlagen van V70 laatste generatie, iemand??

Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je moet het chassisnummer van een vergelijkbare auto zien te vinden, dat is een hele puzzel. Volvo heeft tientallen verschillende onderdeelnummers voor enkel de achterveren, afhankelijk van motor, bak, aandrijving, nivomat of extra laadvermogen voor politie/taxi.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zoals Jelmer aangeeft is dat wel de weg te gaan. Zoek een auto met vergelijkbaar bouwjaar, motor en bak. Daarvan kunnen ze wel de originele veren vinden.
Wat voor auto gaat het om, motor, bak en bouwjaar?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Ik heb nog geen auto op het oog maar ben mij aan het orienteren.
Maandag de dealer gesproken en kwam met het zelfde verhaal, met chassisnummer is het pas te bepalen.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Bij mij gaat het om een:

Volvo V70 2.0 D3/D4 met 164pk
Automaat
MJ 1420

Auto is in aug 2014 op kentekengezet.
J.B.
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 08.08.2011 - 19:39

edraket schreef: 18.02.2020 - 12:10 Zoals Jelmer aangeeft is dat wel de weg te gaan. Zoek een auto met vergelijkbaar bouwjaar, motor en bak. Daarvan kunnen ze wel de originele veren vinden.
Wat voor auto gaat het om, motor, bak en bouwjaar?
Een beetje laat, maar er zit zowaar een systeem achter en bij de buren van het Volvo V70 forum heeft iemand de puzzel kunnen ontleden:
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=22896&page=3
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=22896&page=2

De passende schokdempers en vering kan je vinden op basis van de nummers op deze sticker:
Afbeelding

1 – VIN Code
2 – Kleurcode van de lak
3 – Kleurcode van het nterieur
4 – Special Vehicle Number (Taxi, Police, etc.)
5 – Front Suspension Spring Code
6 – Front Suspension Strut Code
7 – Front Anti-Sway Bar Code
8 – Rear Suspension Spring Code
9 – Rear Suspension Shock Code
10 – Rear Anti-Sway Bar Code
11 – Front Suspension Bump Stop Code
12 – Rear Suspension Bump Stop Code

Op basis van deze cijfers kan je in Vida de bijpassende veren en schokdempers vinden, dus het cijfer op de sticker wat correspondeert met het "marked" nummer in Vida na het zoeken op chassisnummer is het onderdeelnummer wat je moet hebben.
Volvo V70 2010 2.5FT R-Design Geartronic met Polestar tuning (258 pk)
Volvo C30 2007 T5 R-Design Geartronic (230 pk)

Volvo C30 2007 2.0 Momentum (145 pk)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

J.B. schreef: 19.07.2020 - 14:02
edraket schreef: 18.02.2020 - 12:10 Zoals Jelmer aangeeft is dat wel de weg te gaan. Zoek een auto met vergelijkbaar bouwjaar, motor en bak. Daarvan kunnen ze wel de originele veren vinden.
Wat voor auto gaat het om, motor, bak en bouwjaar?
Een beetje laat, maar er zit zowaar een systeem achter en bij de buren van het Volvo V70 forum heeft iemand de puzzel kunnen ontleden:
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=22896&page=3
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=22896&page=2

De passende schokdempers en vering kan je vinden op basis van de nummers op deze sticker:
Afbeelding
Nice! Nu nog een methode zien te vinden om bij onbekende auto's die stikker te zien.... :D
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

In iedergeval een nuttige bijdrage van het V70 forum, helpt bij het achterhalen welke onderdelen af fabriek zijn gebruikt.
Kon dat niet op basis van het VINnummer door de dealer ook achterhaald worden?

Dan blijft (voor mij) de vraag, als je weet welke onderdelen af fabriek verbouwd zijn, hoe kom je er dan achter wat de passende verlagingsoptie moet zijn.
J.B.
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 08.08.2011 - 19:39

Ik ben hier zelf ook mee bezig geweest en zover ik heb begrepen van de Volvo-Dealer staan alle V70s met sportonderstel op speciale lagere Nivomats, met onderdeelnummer 31255534. Dit overigens in tegenstelling tot de voorgaande V70 waar de bevestigingspunten van de Nivomats voor de verlaging zorgden. Dat zou dus ook betekenen dat je zonder die Nivomats geen verlaging van -2 cm kan realiseren, je kunt namelijk wel de benodigde voorveren krijgen maar er zijn schijnbaar geen originele achterveren (met conventionele schokdempers) beschikbaar die met 2cm verlagen. Nivomats hebben namelijk andere slappere veren omdat de Nivomat zichzelf op de goeie hoogte drukt en de veren daarom minder sterk hoeven te zijn.

Met andere woorden, als je de V70III wil verlagen ben je aangewezen op aftermarket veren zoals die van Eibach. Wil je verlagen met Nivomats (op standaard onderstel) zal je ofwel de Nivomats van de auto af moeten halen en vervangen door standaard schokdempers of je moet de Nivomats en veren zoeken van een R-Design. Bij mijn V70 R-Design zit ik met het probleem dat een Nivomat is gesneuveld en dat de benodigde twee Nivomats alleen al €1200 gaan kosten, ik heb daarom besloten om Eibach veren te kopen en zowel voor als achter Bilstein B4 schokdempers te monteren. Dat is goedkoper dan nieuwe Nivomats en dat de auto nog 1 cm lager wordt is dan mooi meegenomen.
Volvo V70 2010 2.5FT R-Design Geartronic met Polestar tuning (258 pk)
Volvo C30 2007 T5 R-Design Geartronic (230 pk)

Volvo C30 2007 2.0 Momentum (145 pk)
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Ik heb zelf een V70 III D3/D4 zonder sportonderstel/verlaging.
Bij mijn weten waren Nivomats alleen standaard onder D5 en D5 AWD uitvoeringen en optie bij andere motorisering.

Mijn Volvo kon ook besteld worden met verlaging -15mm en -20mm verlaagd zonder dat er Nivomats gebruikt worden.
De optie van Bilstein + EInbach veren heb ik al een keer overwogen, probleem vind ik dat de verlaging -30 mm of - 40 mm is, en dat vind ik minder subtiel als de verlaging af fabriek.

De wens blijft voor mij bestaan om te verlagen naar fabrieksspecificaties, zou gewoon moeten kunnen, de onderdelen zijn beschikbaar (o.a. via Volvo zelf), het blijft lastig te bepalen welke onderdelen precies ivm de wirwar aan geleverde dempers en veren door Volvo...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De auto gaat zeker geen 40mm omlaag, eerder 25, en dat staat gewoon heel netjes. Daar hoef je het wat mij betreft niet voor te laten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

[img]
V70 verlaagd en 20 inch 1.jpg
[/img

Zoiets?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik ben even de archieven in gedoken, dit was mijn S60 met een Bilstein B12 set.
Zou volgens de geleerden 30 mm verlagen, mijn mening is eerder dat het maximaal 25 mm was en het gewoon erg goed staat.

Afbeelding
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Ik zit de benodigde onderdelen bij elkaar te zoeken op bijv. kfzteile24.de en kom uit op € 610 incl btw excl. montage. Prijzen zijn in Duitsland, maar verwacht dat het min of meer vergelijkbaar zal zijn in NL>
Wat zullend kosten voor montage en opnieuw uitlijnen zijn?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Vier uurtjes sleutelen + uitlijning, bijna 500.-?
J.B.
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 08.08.2011 - 19:39

kansberg schreef: 29.08.2020 - 02:29 Afbeelding
Zou kunnen dat dat met Heico veren is, die zijn wel -4 cm. Op de eerste pagina van dit topic heeft iemand foto's geplaatst van zijn verlaagde V70 met Eibach veren:
Retcod schreef: 13.10.2018 - 16:02 Mijn V70 is verlaagd. Eerst met een setje Eibach pro veren, maar kort erna heb ik ook de originele dempers vervangen voor een setje van Bilstein. De originele dempers (ongeveer 120.000 km) werkten gewoon niet zo lekker meer met de Eibachjes. Achteraf bezien had ik het beter ineens kunnen doen. Ik heb daarbij gekozen voor B4 dempers omdat de andere opties mij te stug werden. De combi bevalt goed. Het is een stuk strakker dan origineel, maar toch nog best comfortabel. De V70 is niet te laag, gewoon goed naar mijn smaak.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding
Ik heb dezelfde set up gekocht (Eibach veren + Bilstein B4) maar moet ze nog gaan monteren. Onder mijn V70 zit een Zweedse schroefset (deze: https://www.j-spec.se/chassi/hjulupphan ... rp-s1%2F10) die de vorige eigenaar heeft gemonteerd, maar mijns inziens lever ik daarbij teveel comfort in. Moet echter ook nog wat bijkomende onderdelen bij elkaar rapen, o.a. de rubberen steun waar de veren achter in worden gezet en dat kost wat meer tijd.
Volvo V70 2010 2.5FT R-Design Geartronic met Polestar tuning (258 pk)
Volvo C30 2007 T5 R-Design Geartronic (230 pk)

Volvo C30 2007 2.0 Momentum (145 pk)
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

edraket schreef: 04.12.2019 - 10:20 Hoe heb je ze ingesteld? De gele zijn alleen op de rebound instelbaar. Helemaal dicht zijn ze best stug te noemen, maar wel strakke handling, open gedragen ze zich ongeveer als de normale volvo dempers. Achter zijn ze ook instelbaar overigens ondanks dat daat geen draaknop op zit.
Ik heb ze zacht laten instellen. Mijn doel was niet om de auto of te verlagen of keihard te maken. Ik wilde graag iets stugger zodat het deinen en diep in en na veren over was. En dat heb ik met de gele Koni dempers bereikt. Het is zeker stugger dan de originele schokdempers. Ik heb er nu 18 inch velgen bij onder. Achter heb ik 245-40R18 en voor 235-40R18. Die voorste worden volgend zomer ook vervangen voor de 245 banden. Die zijn net even wat comfortabeler dan de 235.

Wat ik al zei. Ik wil vooral comfortabel blijven rijden. Mijn oude dempers waren af/lek. Dus aan vervanging toe.
tempImagex7oxhF.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Ik ben weer een stap(je) verder, weet inmiddels welke onderdelennummer voor dempers en veen bij een V70 D3/D4 die af fabriek uitgerust is met een sportonderstel horen.
Ter controle :-) zou ik graag de gegevens vergelijken met een andere V70 MJ 2015 D3 136/163 pk die af fabriek een sportonderstel heeft.

Wie heeft zon auto en kan het VIN nummer delen (via PB)?

Alvast bedankt.
J.B.
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 08.08.2011 - 19:39

Voor wie geïnteresseerd is in een verlaging, een paar maanden geleden is de V70 overgegaan op Bilstein B4 schokdempers in combinatie met Eibach veren. Ik heb geen goede voor- en na foto's omdat de voorgaande eigenaar een waardeloze schroefset onder de auto had gezet. De huidige setup is echter een aanrader, auto ligt heel goed op de weg en stuurt desondanks comfortabel. Het resultaat heb ik op onderstaande foto's vastgelegd:
IMG_20220730_120324.jpg
IMG_20220730_120328.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 2010 2.5FT R-Design Geartronic met Polestar tuning (258 pk)
Volvo C30 2007 T5 R-Design Geartronic (230 pk)

Volvo C30 2007 2.0 Momentum (145 pk)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”