Kachelradiateur V70 2009 vervangen

Plaats reactie
MRDvolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.04.2019 - 20:33

Is er iemand die mij een beschrijving kan sturen betreffende het uitbouwen van de kachelradiateur?
Het gaat om het volgende probleem bij een V70 2009:
Bestuurderskant blijft koele/koude lucht uit alle uitstroomopeningen geven, terwijl bijrijderskant lekker warm (niet heet) wordt. Beide instellingen voor temperatuur staan op 'Hi'.
Ik heb het hele dashboard al uit de auto gebouwd, en de kleppen gecontroleerd. Deze werken allemaal, althans die ik kan zien..

Marc
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is de climate control ook al opnieuw gekalibreerd?
Dit lost het probleem vaak op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
MRDvolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.04.2019 - 20:33

Dank voor de reactie.
De climate control heb ik inderdaad opnieuw laten calibreren (Mudde Kok Volvo).
Dit gaf geen resultaat. Men kwam ook met de mededeling dat er geen foutmeldingen aan het licht kwamen.
Voor de zekerheid heb ik de temperatuursensor die in de unit met de airco- en kachelradiateur zit ook vervangen.
De sensor op het midddenconsole heb ik nog niet vervangen omdat dit mij niet logisch leek, vanwege de warme lucht uit de rechterzijde.

Onduidelijk voor mij is of er nog een klep dieper, dus voor de kachelradiateur zit die ik niet kan zien?
In totaal zijn er vijf motoren/actuators die de kleppen bedienen, elke motor beweegt zodra ik een andere uitstroom of temperatuur kies. Ook van Lo naar Hi, beweegt de klep die voor gekoelde lucht zorgt, en sluit deze koude lucht af.
MRDvolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.04.2019 - 20:33

...maar is er wellicht iemand die een beschrijving heeft hoe de kachelradiateur eruit gehaald of vervangen kan worden?...
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

D5/2.4D? Wel goede doorstroming in het koelsysteem? Ooit de waterpomp vervangen door een imitatie?
MRDvolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.04.2019 - 20:33

Het is een 2,0 benzine uitvoering.
De doorstroming van de kachelradiateur lijkt oke, beide aansluitingen op de kachelradiateur worden warm.
Ik dacht zelf aan het verwijderen van de radiateur om te zien of er een probleem met de luchtstroom aan de bestuurderskant is.
Een uitbouwbeschrijving zou dan wel makkelijk zijn..
MRDvolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.04.2019 - 20:33

Nieuwe feiten;
De kachelradiateur wordt maar voor een klein deel warm, precies aan de bijrijderskant.
Wordt dus nieuwe kachelradiateur.
Klopt het dat in Vida de reparatiehandleiding staat?

Wil iemand deze sturen? Wie o wie?
MRDvolvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02.04.2019 - 20:33

Enige tijd verder, helaas geen reactie op de vraag naar een beschrijving om de kachelradiateur uit te bouwen..

Dus maar zelf verder gespeurd en.... de oplossing gevonden!!!
Als er iemand is met hetzelfde probleem, neem dan maar contact met mij op, ik help je graag verder!

Heerlijk, die warmte...
RudolphJ
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 10.06.2016 - 16:22

@MRDvolvo: Ik lees dat je destijds de temperatuursensor die in de unit met de airco- en kachelradiateur zit hebt vervangen. Ik vraag mij af waar die sensor precies zit, of je er gemakkelijk bij kunt en of het een reparatie is die 'prima' te doen is. Alvast dank voor de reactie!
Met genoegen rijdend in:
XC90 D5 2006 Executive 263.000 km
V70 D5 2009 Momentum Geartronic, 491.000 km.
V50 D5 2007 Sport Edition II Geartronic, 615.000 km. (overleden)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”