De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Een foto waar ik blij van word, twee onverwoestbare klassiekers uit de tijd van "toen was geluk heel gewoon". Ze staan gebroederlijk (gratis) gestald in een parkeergarage bij ons in de buurt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door DB200 op 09.11.2019 - 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Nogmaals een foto. Dit keer een die ik vandaag heb genomen bij het werk. Drie 5 cilinder Volvo diesels naast elkaar, de middelste is van mij. Dan ga ik met een brede glimlach naar het werk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

in het kader van "nu het nog kan" ... ;-)
uitstervend ras helaas.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
OnnoJ

Mooi geparkeerd trouwens 😁, bang dat iemand vlak naast je gaat staan?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

@Sanco: Old soldiers never die, they just fade away ....
@OnnoJ: ja, dat klopt. Er is nl. ruimte genoeg op de parkeerplaats maar je zult zien dat als ik netjes in het vak parkeer, er iemand zich er tussen wurmt en een parkeerdeukje als dank achterlaat. Dat hoeft natuurlijk niet maar ik wil gewoonweg het risico niet lopen . Een collega parkeerde zijn Golf GTI waar maar een plekje vrij was, zo dicht mogelijk bij de ingang. Dat heeft hij geweten, binnen een half jaar 7 parkeerdeukjes aan de zijkanten. Dat heeft hij door een spuiter laten oplossen en nu parkeert hij ook zo ver mogelijk weg van de ingang.

Laatst heb ik een relatief kort regeneratie-interval gehad van 700km na veel stop&go verkeer. Dat regeneren duurde trouwens wel korter dan normaal. Inmiddels heb ik weer een regeneratie-interval gehad van 1150km. Dit op een mix van gewone diesel van Esso en Shell. Shell heeft, voorzichtig gezegd, in elk geval geen negatieve invloed ten opzichte van de Esso. Goed om te weten als ik moet tanken en er is alleen een Shell tankstation voorhanden.

Ik krijg zo onderhand weer een beetje tijd om te besteden aan de gepensioneerde vloot. Van de achterremmen van de 190D heb ik de blokken en schijven vernieuwd. De blokjes vielen zo ongeveer uit elkaar en de schijven waren diep-donkerbruin hoewel ik ze tussentijds al eens had opgeschuurd. Ik heb gekozen voor origineel Mercedes materiaal hoewel dat twee keer zo duur is als ATE of TRW.

Mijn ervaring:
Remblokken en schijven aan de voorzijde zijn origineel Mercedes-Benz en zijn na 158.000km nog steeds in orde. De remblokken en schijven aan de achterzijde zijn aftermarket en die zijn na 141.000km echt helemaal af, nog los van het feit dat het aan de achterzijde niet "scherp" remt en normaal gesproken voorremmen eerder versleten zijn dan achterremmen.

Ik ga er van uit dat voor Volvo hetzelfde geldt.

Voor de geïnteresseerde twee filmpjes die mijn ervaring onderschrijven:



En nog eentje om het af te maken:
"Almost gets you nowhere":
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door DB200 op 02.12.2019 - 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

DB200 schreef: 04.11.2019 - 20:08 Een foto waar ik blij van word, twee onverwoestbare klassiekers uit de tijd van "toen was geluk heel gewoon". Ze staan gebroederlijk (gratis) gestald in een parkeergarage bij ons in de buurt.
Goh, dat kan ook bij de parkeergarage bij mij in het dorp zijn.
Daar staan nog een aantal meer, zoals ook bij jou garage, van een kever tot porsche en een aantal defenders
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Afgelopen weekend de winterwielen van de auto van mijn vrouw er op gezet. Een dopje van de ontluchting van een remklauw bleek te ontbreken. Hiervoor heb ik een nieuwe gehaald. Dat is dus het voordeel van zelf doen, dan heb je de gelegenheid om alles even na te lopen. Nadeel is dat dit tijd kost. Daarom is hij voor een beurt naar de VAG specialist gegaan. Niet meer naar de dealer vanwege een paar negatieve ervaringen. Onlangs is deze vestiging overigens opgeheven. In mijn optiek teveel spreadsheetmanagement en te weinig oog voor de klant. Heel erg jammer.

Nu wordt de auto bij de specialist in elk geval wel zorgvuldig tot in de puntjes nagekeken. Toch sta ik elke keer weer te kijken hoe hoog het onderhoud elk jaar uitvalt voor zo’n tweede auto. De Mercedessen komen samen ongeveer uit op hetzelfde bedrag, maar hierbij doe ik het meeste zelf. Mijn vrouw, heel droogjes: “Auto’s zijn net vrouwen, ze kosten nu eenmaal geld.” 😊

Het laatste regeneratie-interval van de XC70 was over de 1200km, 1210 kilometer om precies te zijn. Het interval loopt dus nog steeds op. Ik heb hier twee mogelijke verklaringen voor:
1. De Esso-diesel is nog steeds bezig om de vuiligheden weg te werken m.a.w. het inwendige wordt nog steeds schoner waardoor de verbranding beter verloopt.
2. De standkachel zorgt er voor dat de motor eerder op temperatuur is, waardoor er minder roet wordt uitgestoten.

Als in de zomer het regeneratie-interval weer korter wordt, is het gebruik van de standkachel dus de verklaring. Ik vind dit een heerlijke optie trouwens, die zou ik echt niet meer willen missen. Net zoals de stoelverwarming, de voorruitverwarming, het schuifdak en de meedraaiende Bi-Xenon verlichting.

Ik zou nog wat schrijven over mijn ervaringen met de automaat, dus hier komt-ie.

De automaat is een vrolijke flierefluiter die maar zo’n beetje een verzet kiest wat ergens in de buurt komt van wat optimaal is maar 100% trefzeker is het nooit. Vooral als de bak koud is, is het opschakelen duidelijk voelbaar en duurt het opschakelen langer (fijn die hoge toeren bij koude motor!). Ik heb in het verleden de mechanisch geregelde 4traps automaat van Mercedes-Benz gereden (waarbij je nog het olieniveau kunt peilen). Door te spelen met het gas, kon je op- of terugschakelen en dat was prettig rijden. Helaas werkt dat bij de GT-6 niet op die manier. Een forumlid vertelde mij dat hij met zijn XC60 eens 80 reed in zijn 5, handmatig de 6e versnelling selecteerde en daarna hem weer in D zette, waarop de automaat in 6 bleef staan bij dezelfde 80km/u. Heel herkenbaar. Daarnaast is het ontbreken van het afremmen op de motor een minpunt dat ik al eerder heb vermeld.

Samengevat: de Geartronic 6 kan er mee door, de meeste mensen zullen het waarschijnlijk prima vinden rijden, maar voor mij blijft het wennen.

Verder bevalt de XC70 uitstekend en is het heerlijk comfortabel zoeven langs s’ heeren wegen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Onlangs heeft de wagen na 26.000km en 7 maanden een beurt gehad. Dat was echt wel nodig, de wagen loopt nu bij koude start zijdezacht, en als de motor warm is: nog zachter. Silky smooth, zoals de Engelsen zeggen. Het is zo’n genot om nu te rijden, zo fijn heeft deze wagen nog nooit getokkeld.
30.000km tussen een oliewissel is in mijn optiek veel te lang. Mercedes-Benz houdt 25.000km aan en dat lijkt mij wel het maximum. Ik had 3 weken vooraf een afspraak gemaakt, maar door onvoorziene omstandigheden bij Broekhuis Emmen kon het halen/brengen van de wagen niet zoals gepland waardoor ik de beurt voor die dag moest afzeggen. December is een drukke maand en men zat verder helemaal vol (o.a. door een terugroepactie en bandenwissels), en het zou pas januari worden voordat ik terecht kon. Bouwsema had gelukkig nog wel ruimte en kon op korte termijn een beurt doen.

De auto blijkt prima in orde, ook de accu die ik extra heb laten controleren, behalve een foutmelding op alle 5 verstuivers.

Melding: ECM-P155X68 Verstuiver cilinder X circuit bereik/prestatie – Op algoritme gebaseerde storingen. Evenementinformatie. Status: storing is actief. Mogelijke oorzaak: Storing in het afstellen van de hoeveelheid brandstof (IMA-programmering van injectoren). Waarbij X = 1, 2, 3, 4 of 5. (Dus 5x deze melding). Deze storing is niet te zien als melding in het dashboard.

Bouwsema wil weten of de auto van tuning is voorzien. Jazeker, kijk maar in het Volvo systeem – Authorized Polestar Tuned, uitgevoerd op 14.06.2016. Men stelt voor om nieuwe software te laden (niet gratis). Dat lijkt me iets te voorbarig omdat deze wagen nog in de garantie zit (Volvo Selekt). Ik zoek contact met Broekhuis Emmen.

De verantwoordelijke voor onderhoud aldaar denkt aan twee mogelijke oorzaken.
1. Vervanging van een vervuild brandstoffilter waarna de lagere weerstand van het nieuwe filter leidt tot meer flow over de verstuivers waardoor ze buiten hun bereik opereren. Resetten en opnieuw kalibreren middels een rijtestprogramma is dan de oplossing. In dit geval duurt het doorlopen van zo’n testprogramma ca. 1,5 – 2 uur.
2. Een losse stekkerverbinding. Duur onderhoud: onbekend.

Optie 1 zou wellicht de oorzaak kunnen zijn, bij de afleverbeurt zijn alle filters vernieuwd, ook het brandstoffilter.
De XC70 is nu in januari bij Broekhuis ingepland voor een dagje storingsanalyse en -oplossing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Kijk het wordt opgelost, zo heurt het!
Ik zag je vanmiddag rijden achterop kloosterveen, kwam je tegemoet met een rode CX5 en een kar erachter.
We hadden mannendag, met pa en broer hout halen en dom zeuren...nu an de bier met houtvuur.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

diesel01 schreef: 21.12.2019 - 16:42 Ik zag je vanmiddag rijden achterop kloosterveen, kwam je tegemoet met een rode CX5 en een kar erachter.
We hadden mannendag, met pa en broer hout halen en dom zeuren...nu an de bier met houtvuur.
Aha, reden jullie achter die trekker? Daar rijden we meestal 's zaterdags, na het paardrijden van dochterlief gaan we terug door de landerijen i.p.v. over de snelweg.

En ja, d'r gaat niets boven mannenleut met een pilsje in de hand.
Laatst gewijzigd door DB200 op 22.12.2019 - 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Yup...
Beste man draaide net voor ons de weg op maar gaf ons op enige moment een seintje om er voorbij te komen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ha ken het daar goed in die buurt..dan woon ie mooi :-D
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Na de Kerst heb ik de 18" winterwielen, die zijn voorzien van Michelin Pilot Alpin PA4, er onder gezet. De wagen ligt nu strak op de weg en de wegligging is echt een stuk beter dan de combinatie Michelin Primacy (voor) en Pirelli Scorpion Verde All Season (achter).

Ik neem aan dat het verschil komt door de band en niet door de velg? De velg is niet OEM (zie foto).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Staat netjes zo met die velgen.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Volvo's doen het goed op Michelin, heb altijd zomer en winter Michelin.
Nu voor de winter de Dunlop WD5, eerlijk gezegd doet deze het ook erg goed.
Bakken met grip, mooi stil op de snelweg en comfortabel op de lange stukken.
Wanneer er heel veel financieel verschil zit in de Michelin en Dunlop voor de winter dan zou ik zo weer voor Dunlop kiezen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ja zeker michilins zijn goed en kunnen wel 65-75.000km mee als je lange afstanden rijdt.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ok, het ligt dus aan de banden. Dus worden het Michelins.
Waarbij de volgende vraag komt: welke Michelins.

De winterset is 4,5 mm en zo in maart zullen ze wel onder de 4 mm. zijn. Die moeten dan worden vervangen in het volgend seizoen.

De zomerset is zo rond de 4 mm. en eerlijk gezegd ben ik wel klaar met de Pirelli's waarvan er een al droogtescheuren vertoont. Maar tandjes op elkaar en ik zou nog even door kunnen rijden van maart tot ergens in augustus 2020. Dan in augustus een nieuwe set Michelin Primacy of Michelin Pilot Sport (welke is de beste voor de XC70?). En in november bij de wielenwissel een nieuwe set Pilot Alpin 5. Dan ben ik al met al zo een kloeke 1600 euro verder.

Of, ik koop een set Michelin CC+ en stop met wisselen. Is dit een goed of slecht idee bij 40.000km per jaar? En mag je in de zomer in Italië op deze banden rijden?

P.S. Een set Dunlop winterbanden is ca. 100 - 120 euro goedkoper. Dan kies ik liever Michelin.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik heb altijd Michelin Latttidude gereden onder mn XC maar als ik nu zou moeten kiezen ging ik meteen voor de Michelin Cross over de vier seizoenen band. Deze heeft ongelofelijk goed gepresteerd met de test en ik ben helemaal om. Ik rij mn banden op en dan naar de CC Michelin. Kost wat heb je wat. Deze band doet zeker niet onder voor winter of zomer band. Europees gecertificeerd winter en zomer. IK zoek morgen nog ff de test op.

Johan alle goeds voor 2020!.
Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bover schreef: 31.12.2019 - 16:23 Johan alle goeds voor 2020!.
Dank je Bob. Jij ook de beste wensen voor twintigtwintig :-D
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

hsv70 schreef: 30.12.2019 - 13:44 Staat netjes zo met die velgen.
Dank je. Het zijn geen originele Volvo velgen maar MAK Black Edition.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”