De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Nystrøm
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
Locatie: Groningen

DB200 schreef: 30.08.2020 - 19:31 Het eindresultaat
Erg strak resultaat! Mooi werk geleverd door de heren van het ''Noorden'' :-D
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
Gebruikersavatar
wormpke
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 11.02.2016 - 10:48
Locatie: Genk

Echt een mooi resultaat, knap gedaan en zeer knappe wagen!

Ik kan niet wachten om de detailing bij mijn auto uit te voeren.

Groetjes
V70 2.0 D3 estate 2014 Bright silver metallic
V40 1.9D estate 2001 Atlantic blue
C70 T5 coupe 1998 Cassis metallic
960 3.0 24V sedan 1991 Tropic green
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had de laatste update even gemist....knap resultaat behaald!
Was de basis volgens mij sowieso al best goed, maar zo is het een parel :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bedankt voor alle positieve reacties. Zeker met het mooie weer van de laatste dagen schittert de XC prachtig, zozeer zelfs dat een muur in de woonkamer erdoor een andere kleur kreeg.

Vandaag de 220D van pa naar een brandstofpompspecialist gebracht Ivm lekkage. Deze reparateur is van bouwjaar 1943 (old skool) en vindt het nog steeds leuk om met techniek bezig te zijn.

De 220D is sinds november 1978 in bezit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Goh een broertje van jou auto staat hier 5 km verderop meen ik. Maak wel foto.
Wat leuk dat je groot deel volwassen leven een dezelfde auto bij je hebt.... :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Zo ff naar boven gereden en nu de foto's .
De Franse Pensionado Mercedes lijkt me iets jonger dan die van jou..enne heeft nogal wat aandacht nodig om opgeknapt te worden.
Ik heb proberen te spreken met de eigenaar maar de man rond de 80 spreekt dialekt Occitaans en is niet volgen voor mij helaas.

we kennen elkaar alleen van zien en zwaaien in het voorbij gaan...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dit is ook een 220D maar dan de opvolger de W123 en deze motorisering is gebouwd van 1976 tot en met 1979. Knap dat het nog rijdt, een restauratie lijkt me geen financieel haalbare kaart.

De 220D gebruikt mijn pa nog steeds als daily driver van het voorjaar tot en met het vroege najaar, zeg van mei tot oktober.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DB200 schreef: 19.09.2020 - 18:59 Dit is ook een 220D maar dan de opvolger de W123 en deze motorisering is gebouwd van 1976 tot en met 1979. Knap dat het nog rijdt, een restauratie lijkt me geen financieel haalbare kaart.

De 220D gebruikt mijn pa nog steeds als daily driver van het voorjaar tot en met het vroege najaar, zeg van mei tot oktober.
Hij komt zo nu en dan voorbij ons huis, maar de zwarte stinkende olie rookwolken zijn minder plesant. Ik denk echt dat die op olie loopt en rode diesel want dat heb ik hem zien tanken bij de pomp. Tja hoe overleef ik de Republique zullen ze wel denken... Heb hier nog nooit van controle gehoord of gendarmerie gezien in onze hoek. Ach ik gun het de beste man. Zijn erf staat vol met oude verbouwde tractoren en ander spul.
Verliefd keek die naar de volvo en ik verstond wel ist van "votre volvo est une bonne machine 5 cilindre"
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Rode diesel is in principe hetzelfde, alleen voorzien van een kleurstof.
In Nederland overigens niet meer tegenwoordig.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 19.09.2020 - 20:46 Rode diesel is in principe hetzelfde, alleen voorzien van een kleurstof.
In Nederland overigens niet meer tegenwoordig.
het halve platteland rijdt hier op huisbrandolie als ik de verhalen hoor. 0,76 de liter en is dezelfde brandstof voor moederne trekkers en die zijn ook common rail
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bover schreef: 19.09.2020 - 19:29maar de zwarte stinkende olie rookwolken zijn minder plesant
Die voorkamerdiesels zijn allesvreters, zelfs kerosine of zonnebloemolie kunnen ze hebben, dus waarschijnlijk doet de beste man er gewoon huisbrandolie in. Ikzelf tank het liefst schone diesel en dan de gewone Shell of Esso. Geen high performance diesel als V-Power want daarvan is het cetaan gehalte te hoog en daar gaan voorkamerdiesels van pingelen (en uiteindelijk kapot).

Misschien herinneren jullie deze uitspraak nog van 16 februari jongstleden:
DB200 schreef: 16.02.2020 - 20:45 Gisteren vroeg mijn vrouw nog of ik nog van plan ben om in mijn gele Mercedes te gaan rijden zoals elke zomer. Ja, hoezo? Nou, in dat geval mocht ik de Skoda wel aan de kant zetten, dan kon zij de Volvo gebruiken. Voor iemand die niet veel met auto’s heeft, geeft dit wel aan hoe goed deze XC70 haar bevalt.
En aldus geschiedde.
Afgelopen nazomer hadden we beide bij huis en de Skoda Fabia stond in de stalling. Dat is mij donders goed bevallen. Als mijn vrouw de auto nodig had, nam zij de XC en ik de 200D, en anders was de XC70 mijn daily driver. Het zijn twee totaal verschillende auto’s maar het is echt zo gaaf om dit te doen. Vergelijk het met een latte macchiato en doppio espresso, beide heel anders, maar allebeide erg lekker, vooral als je afwisselt. Beide auto’s trek ik aan als een jas, de een als een PME zomerjack, de ander als een Tiroler loden.

De XC70 is op tal van punten de betere. Toch, je zou het niet verwachten maar de bijna 50 jarige 200D heeft twee punten waarop hij beter scoort dan de XC70. Allereerst het sturen, dat gaat veel strakker dan de XC die veel meer zweverig aanvoelt. De XC is heel gevoelig voor spoorvorming, de 200D totaal niet. Ondanks het ontbreken van stuurbekrachtiging kan ik in de stad met de 200D bijna haaks de bocht om, dat lukt me met de XC70 niet. Daarnaast heeft de 200D een voetrem, wat veel makkelijker te bedienen is en beter werkt dan dat rare knopje aan het dashboard dat handrembediening moet voorstellen.
Maar goed, er zijn ook overeenkomsten, voorbij de constatering dat elk een diesel aangedreven aggregaat in het vooronder heeft liggen.

Beide auto’s zijn in mijn optiek een echte mannenauto. Zelden zie je er een vrouw in rijden. En als ze dat doet, is het niet de auto die ze zelf heeft gekocht. En dat is goed. Want wij mannen moeten onze eigen mannendingen hebben en doen. En daarnaast, beide wagens hebben een flinke dosis karakter en zijn geen allemansvriend. Het kost tijd om er aan te wennen en om er goed en strak mee te rijden. En ook dat is goed. Want zonder karakter kom je nergens. Lees het boek van Ferdinand Bordewijk er maar op na.

Maar goed, de pret is weer voorbij, morgen gaat de 200D de winterstalling in. Maar volgend jaar, ja, dan doen we dit gewoon weer opnieuw. Want dan is elke zomerdag een feestdag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

haJohan mooi verhaal. Het is waar dat de mercedes wel een mannen auto is. Natuurlijk is de XC de betere op punten maar dat komt ook door de ontwikkelingen op technisch vlak door de jaren heen zeg maar.
Het zou wel eens verrassend kunnen zijn om de Volvo tijdgenoot te vergelijken met de 200D...

je hebt het hier over het zevend sturen en in andre topic van V90 diesel had ik al gereageerd daarop maar misschien is je ontgaan dus ik herhaal het hier even namelijk-
Ik kan de oplossing niet met technisch taal goed reproduceren maar ik had dat zweverige gevoel ook bij de huidige Volvo.

Ik ben heb toen in 2014 bij Ambting gevraagd of ze met uitlijnen de waarden zo kunnen uitlijnen dat het zweven ophoudt. dat als het ware de wagen gedwongen wordt niet uit te breken. Het verhaal van extra negatieve camber herinner ik me nog. Mijn ervaring met al die jaren is dat de binnenkant band ietsje meer slijt namelijk een fractie sneller als de rest van de band.

Echter mijn toch wel bedaagde V70 stuurt echt waar strak op 215.55.16 banden vooral hier in de bergen, al kom je niet mee met een kleinere auto, zeker als je soms per ongeluk te hard een bocht in gaat plakt mn Volvo redelijk vast op de weg.
Het is echt geen race auto zoals we weten hiermee maar zweverig aanvoelen doet deze echt niet meer en de achterkant auto plakt ook goed bij centrifugale krachten zeg maar ...
Ik ben er echt blij mee met die afstelling. Bij de super echte specialisten die misschien ook in de weg cq circuit racerij zitten ed moeten ze weten hoe ze je kunnen helpen.

Stoere foto Mercedes
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bob, bedankt voor het advies. T.z.t. zal ik eens mijn licht opsteken bij Kuil, het adresje van Diesel01.

Als jullie bovenstaande update lezen (mocht dat überhaupt het geval zijn, het is namelijk erg veel proza in het huidige internettijdperk), lijkt het misschien alsof er niets aan de XC70 is gebeurd maar de afgelopen weken is er toch voor zo’n 2300 euro aan verspijkerd.

Allereerst is er een originele Volvo voorruit ingezet door Bouwsema. De niet-originele voorruit die er in zat scheurde door bij twee sterretjes boven elkaar. Nadat de voorruit was vernieuwd lag het dashboard nog vol met rubberstukjes en enkele glassplinters. De vestigingsleider zelf heeft me met mijn eigen auto van en naar het werk gehaald en gebracht, maar hem viel het blijkbaar niet op. Dus thuis maar even met de stofzuiger in de weer geweest en ook gelijk de toegebrachte instapsporen met een vezeldoekje verwijderd. De rekening voor Volvo Insurance: 1078 euro.

Broekhuis Assen heeft een paar weken later bij ongeveer 164.000 km de 180.000km beurt gedaan: een grote beurt in combinatie met vervanging van de distributie. Ik heb er alweer 57.000km mee gereden in 17 maanden tijd. Bij het boeken van de beurt heb ik specifiek gevraagd naar een netjes werkende monteur. Daar wilde men zeker rekening mee houden. De uitvoerende monteur bleek een bekende van Diesel01, hij heeft in het verleden aan zijn V70 D5 MY07 heeft gewerkt in de vestiging Groningen. ’s Ochtends om precies 8 uur de wagen gebracht en om half een kreeg ik een SMS berichtje dat de XC70 klaar stond.

Verder geen bijzonderheden, de remmen waren nog goed en de navigatie was up-to-date. Deze monteur is tot nu toe de eerste die even goed naar de navigatie kijkt. Bij Broekhuis Emmen hebben ze de XC70 afgeleverd zonder de nieuwste navigatie-versie en bij de kleine beurt bij Bouwsema gaf men aan dat de navigatie up-to-date was terwijl deze navigatie op dat moment twee versies achterliep.

Kortom, dit keer heeft een monteur naar mijn hart de XC70 onder handen genomen: iemand die vlot en netjes werkt en begrijpt hoe een liefhebber het graag wil hebben. De motor loopt weer heerlijk zijdezacht. Ik denk dat ik de volgende beurt ook weer bij deze monteur in Assen laat doen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Fijn he zo'n monteur met liefde en aandacht voor zijn/haar vak in plaats van iemand die alleen werkt voor het geld en doorgaans niet verder kijkt dan de standaard werkbon met de afvinklijst. Genieten maar weer....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Inderdaad Johan het is wat Gouwe al zegt iemand die met respect en vakkennis naar de XC kijkt is echt wel wat waard. En Assen is next door toch..
Die voorruit is toch wel een boel centjes zeg....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bover schreef: 11.10.2020 - 20:47 Die voorruit is toch wel een boel centjes zeg....
Premium prijs voor non-premium service .....
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Forrest schreef: 30.08.2020 - 22:48 Het poetsen hebben we gedaan met een polijstmachine. Als eerste hebben we de kunststof delen afgeplakt. Dit hebben we gedaan om te voorkomen dat het polijstmiddel witte vlekken veroorzaakt op het kunststof.
Hi Forrest -

Heb je advies voor wanneer er witte vlekken reeds in het kunststof zit? Na het verwijderen van kras in de lak heeft het schadebedrijf die dat deed enorm zitten knoeien met dat spul en nu heb ik dus van die slordige witte vlekken maar wat ik ook doe - ik kom er maar niet vanaf :(

Bvd!
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V70Bolhaarslaan schreef: 12.10.2020 - 10:09
Forrest schreef: 30.08.2020 - 22:48 Het poetsen hebben we gedaan met een polijstmachine. Als eerste hebben we de kunststof delen afgeplakt. Dit hebben we gedaan om te voorkomen dat het polijstmiddel witte vlekken veroorzaakt op het kunststof.
Hi Forrest -


Heb je advies voor wanneer er witte vlekken reeds in het kunststof zit? Na het verwijderen van kras in de lak heeft het schadebedrijf die dat deed enorm zitten knoeien met dat spul en nu heb ik dus van die slordige witte vlekken maar wat ik ook doe - ik kom er maar niet vanaf :(

Bvd!
Robert leest niet mee hier.
Je zou Eraser kunnen proberen om het schoon en ontvet te krijgen en vervolgens in de D-lux er mee.
https://www.waxworld.nl/shop/merken/car ... q73c00qmt6
https://www.waxworld.nl/shop/merken/car ... q73c00qmt6
Die D-lux geeft voeding aan het kunstof en het word water en vuil afstotend, machtig spul en heb het ook op mijn zomer en wintervelgen alsook op al het kunststof van de auto.
Ik zat daar al eens over na te denken maar dat is een beste rib qua geld Johan.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Werkt dat ook nog op vervaagd kunststof?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

diesel01 schreef: 12.10.2020 - 14:09 Ik zat daar al eens over na te denken maar dat is een beste rib qua geld Johan.
Gelukkig is er nog de Volvo Insurance. Maar toch. Hoewel ik deze rekening niet zelf hoefde te voldoen, heb ik toch maar eens achteraf de factuur opgevraagd. Toen heb ik geconstateerd dat de verkeerde kilometerstand op de factuur was vermeld O.O . Ik maak altijd een foto van de kilometerstand voordat ik de auto aflever voor onderhoud of reparatie. Dus het bewijs was zo geleverd.

Bouwsema is nu een procedure bij de RDW gestart om de kilometerstand te corrigeren, zodat de NAP weer klopt :( .
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”