De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Er kan m.i. best wat verschil zitten tussen A-merken en ‘budget’ merken qua diesel verbruik, maar buiten dat dat gering zal zijn is dat niet te concluderen na 2 verschillende tankbeurten.
Met onze oude XC70 (185 pk met handbak) haalden wij ook 1:13 (over ruim 150k km). Dus ik vind die 1:13 met een D5 met meer pk’s en de ‘oude’ GT6 nog helemaal niet verkeerd.
diesel01 schreef: Klopt, trechter is voor het bijvullen met jerrycan.
De nieuwe tank laat bij het afslaan van het pistool geen diesel meer toe.
Bij het afslaan kreeg ik bij de XC60 door langzaam te vullen nog 4 tot 5 liter diesel erbij maar met de V70 en 90 gaat dat niet meer lukken.
Betekend dat dan niet dat de ontluchting van de tank/vulbuis beter/anders werkt en de tank tot bovenaan de vulbuis gewoon in 1 keer vol brandstof zit (of blijft zitten). Ook bij de XC70 (zonder klepje in vulopening) en de huidige V70 (met klepje) duurde/duurt het eventjes voor de vulbuis leeggelopen is en ik er nog wat brandstof bij kan doen.
Anders ben ik toch wel benieuwd hoe dat dan werkt, afslaan tankpistool werkt nl. gewoon op ‘luchtverplaatsing’ (brandstof erin = lucht eruit), daar kan dat klepje in de tankopening m.i. niks mee. En hoe zou dat dan werken als je het tankpistool tussentijds zou laten schieten? Op het eerste gevoel zegt dit mij vooral dat de ontluchting van de tank anders/beter werkt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

BlackcurrantV70 schreef: Wij hebben in de 8 jaar dat we naar Frankrijk met vakantie gaan, daar elke keer bij Super U supermakten getankt en nog nooit problemen gehad.

Ik Belgie tank ik uitsluitend Q8
Tuurlijk hebje geen problemen bij de Franse supermarche als je daar een paar keer per jaar tankt.
Maar ik woon hier permanent en wil niet het risico lopen.
Van de plaatselijke garage hier hoor ik dat erregelmatig problemen zijn met injectoren en brandstofpompen van alle merken en dat komt door de mecanicien door slechte brandstof oftewel door geen Esso ( of ander A merk )te tanken ..
Ik tank Esso omdat het enigste premium in de buurt is.
Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Tanken in Frankrijk is al weer een tijdje geleden. Ik tankte met de 190D altijd bij de supermarkt en deed daar dan wat tweetaktmotorolie bij in als extra smering voor de brandstofpomp vanwege het hogere biobrandstof-gehalte. Het is altijd goed gegaan. Waar die Mercedes voorkamerdiesels niet van houden is premium diesel met een hoger cetaan gehalte, dan gaan ze pingelen. Verder vreten ze vrijwel alles. Maar bedankt voor de tip, ik zal mijn XC70 niet aan de supermarktdiesel wagen.

Witte pompen kunnen onderling erg verschillen. Vorige winter met de 190 getankt bij de Makro in Groningen maar dat gaf toch wel flink meer lawaai en roet. Bij Witvoet in Nieuw Amsterdam tank je premium diesel voor een witte pompen prijs, en dat spul vond mijn XC70 echt heel erg lekker (maar dus niet voor de 190 en de /8).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja die ster 190D kon wel die smering extra gebruiken. Maar volgens mij kan een paar keer tanken in FRance geen kwaad. Ik ben er erg precies aan. Probeer mijn volvo helemaal naar zijn einde te rijden redelijkerwijs.
Met 500.000km volgend jaar komt weer de keuze voor een nieuwe distri roem e.d.
maar ik rij erg gelukkig met weinig pech mede door goed onderhoud in Elst bij Volvoservice en zelf ook regelmatig olie ( 15.000km) en de filter vd brandstof verversen (30.000) en prof cleaner injectoren elke 15.000km
Hoop ook niet veel pech te krijgen hier in Citroen en Renault land.

Zegt de garage hier: Une Volvo n"est pas une Renault :'(
Hopen dat goed gaat met mijn km stand. Ach kom een keer per jaar in Holland en rij dan langs Elst....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

@Bover: Gelukkig is een Volvo inderdaad geen Renault. Ik heb vaker gehoord van een keer per jaar vanuit Frankrijk naar Nederland voor onderhoud. Mijn Mercedes specialist heeft diverse klanten in la douce France en die doen hetzelfde als jij.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ach, ook bij een Volvo met Renaultmotor konden ze geen goede diagnose stellen in La Douce France.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja is wel wat met die Volvo's hier. Diagnose? ehhhh....... Maar goed.


Kijk soms voorzichtig met een schuin oog naar XC 90 2007-2008. Met max 250.000km en 6500 euro kom je al een eind.
https://www.leboncoin.fr/vi/1665927073.htm/ of https://www.leboncoin.fr/voitures/1662688350.htm/ en zo zijn er meer,

Misschien goedkoper o uit Holland met NAP te halen en dan zonder BPM/BTW. Btw dan wel hier betalen.
Je betaalt in Frankrijk geen wegenbelasting dus XC is binnen bereik.
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Misschien goedkoper o uit Holland met NAP te halen en dan zonder BPM/BTW.
Maar in NL wel al pekel gezien. Da's in Frankrijk toch anders en het moet toch mogelijk zijn ook daar iets moois te kopen. Mijn Mercedes specialist heeft in het verleden 100-en Benzen uit Frankrijk geïmporteerd. En ze zijn er nog steeds. Zo iets bijvoorbeeld, net zo duur als een VW up maar rijdt 10x beter: https://www.leboncoin.fr/voitures/1665671234.htm/

Die XC90 uit Maisons Alfort ziet er netjes uit.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vorig jaar was de achteruitrijlichtschakelaar (mooi scrabblewoord) van de 200D definitief overleden. Hoewel het geen APK afkeurpunt is, wilde ik het wel weer herstellen. De dealer kon mij wel vertellen hoeveel hij zou moeten kosten nl. 325 euro incl. BTW :devil: , deze was nieuw echter niet meer te bestellen.

In het Mercedes-Benz high-tech voorraadsysteem kon de dealer zien dat een Italiaanse dealer in de buurt van Milaan hem nog wel had liggen. Lang communicatie verhaal kort: die ligt er nog steeds. Ondertussen had ik in de UK één gevonden: NOS voor 90 euro. Gevraagd of deze echt maar 1 beweegbare pin heeft, en na bevestiging deze besteld. Maar helaas, twee beweegbare pinnen, dus voor stuurversnelling geschikt. Nog zeldzamer maar niet te gebruiken in mijn geval van vloerschakeling. Gevalletje van niet goed, geld weg >_< .

Marktplaats in de gaten gehouden en een gepensioneerde Friese garagist had er nog een liggen voor 35 euro. NOS, was voor de Benz van zijn vader geweest maar nooit gemonteerd. Kan haast niet voor die prijs, zou je zeggen maar het was voor mij in de buurt dus ik ben maar eens langs gegaan. Bleek dat hij net bezig was met het opknappen van een Opel Olympia bestel uit 1950 die uit Noorwegen kwam. Leuk gesprek gehad, hij liet me zijn verzameling Opels uit de jaren 60 en 70 zien. Terug in de tijd. Dat is toch wel het leuke van knutselen aan auto's, je ontmoet nog eens interessante mensen.

Onlangs deze achteruitrijschakelaar zelf ingebouwd en het werkt weer perfect.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Zojuist een bericht gehad dat mijn XC70 weer klaar staat bij Broekhuis Emmen. Die had ik vanochtend gebracht voor het oplossen van een paar garantiepunten en een afspraak hiervoor kon op zeer korte termijn. Van mij mocht het ook wachten tot de beurt als het niet ernstig was maar men stond er op om het dan gelijk op te lossen. Klasse service. Morgenmiddag haal ik de auto op en in de tussentijd rijd ik even in mijn 200D :love: . Kan die ook weer even rekken en strekken. Wat een straf :P .
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

De Bauern Benz heeft de pyjama weer aan en de XC70 staat weer op de dam.

De zaken die zijn verholpen zijn:
1. De melding “Volvo on call service vereist” die 2x tijdens de vakantie in Oostenrijk op kwam, is met een software update verholpen.
2. De kleine speling in de rugleuning van de bestuurdersstoel is verholpen. Hier was een intern Volvo bulletin over.
3. Het “kraken” van het raam van het portier LV bij sluiten, is verholpen door een aantal schroeven vast te zetten en te borgen en het mechaniek te smeren. Het raam gaat nu zonder speling omhoog en functioneert als nieuw.
4. Batterijen van de koptelefoons van het Rear Entertainment System zijn vervangen i.v.m. onregelmatige storing van de koptelefoons.
5. Hygroscopie van de remvloeistof is gemeten en alsnog vervangen.

Punt 2 heb ik ontdekt doordat mijn vrouw en ik afwisselend reden en we elk onze eigen geheugenstand van de bestuurderstoel gebruiken. Nadat ik de stoel in mijn stand had gezet, verschoof elke keer de rugleuning 5 mm als ik wegreed.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Deze week heb ik voor het eerst de AWD gebruikt. Bij een bocht op een helling naar beneden is de toegestane snelheid gelimiteerd op 50 bij nat wegdek i.v.m. slipgevaar. (er loopt dan een waterstroompje over de bocht heen). Ik rijd er regelmatig langs en weet van de bebording maar was in gedachten en nam achteloos de bocht tijdens een regenbui met 70. De auto voelde een beetje licht aan in het stuur maar hield mooi koers dankzij de AWD. Dus ook in Nederland kan een AWD handig zijn, wie had dat gedacht.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Gistermiddag samen met forumlid Diesel01 de XC70 voorzien van een reload. Prachtig resultaat dat zo'n 4 maanden mee gaat.
Na afloop samen nog even gereden in zijn V90 D5 AWD. Een V90 D4 GT-8 is al rap maar dit slaat alles, wat een kanon :D Motor, bak en onderstel werken feilloos samen en als je remt, lijkt het alsof je een anker uitgooit. Toch wel een heel verschil met de XC70. Ook nog een tip meegekregen om deze GT-6 meer bij de les te houden. Al met al een heel goed bestede en gezellige middag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja dat was even leuk..
Ik had hem eigenlijk 2 laags willen geven maar het weer speelde ons parten, de Dlux nog even op een strip gezet aan de binnenzijde van de kofferbak die overigens nieuw was maar met Dlux ook nieuw blijft.
Zet je de Dlux rondom op de sidefenders dan zien die er als nieuw uit en blijven dat ook omdat Dlux zwaar vuil en waterafstotend werkt.
Kortom dikke goeie prima.
De remmerij is dik in orde van de D5, ik houdt altijd al afstand maar er zijn een aantal merken waarbij je dat echt moet doen, BMW en Mercedes Benz met amgline zijn van die modellen die zwaar investeren in hun remmen, Volvo heeft de V90 D5 ook een puik setje meegegeven.
Stel dat je nog een fles reload koopt dan kun je hem nog een extra laag geven.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik was nieuwsgierig of er echt verschil zou zijn tussen de verschillende brandstofmerken en of ik dit verschil zou kunnen zien aan het regeneratie interval van het roetfilter. Dus onder het motto “meten is weten” heb ik op de dagteller T2 de kilometers tussen twee regeneraties in bij gehouden.

Bij de Gulf diesel: 590, 540, 625, 575, gemiddeld 580 kilometer.
Bij de Esso diesel: 795, 650, 700, 755, gemiddeld 725 kilometer.

De gewone diesel noemt Esso Synergy diesel:
Onze Synergy Diesel helpt bij het reinigen en verwijderen van bezinksels, wat weer helpt om beter voor je motor te zorgen, uitstoot te verminderen en je zuiniger te laten rijden. Tests met gewone auto’s toonden aan dat Synergy Diesel tot 4 cent per liter kan besparen. https://www.esso.nl/diesel
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Dat lijkt zo op het eerste gezicht dus wel een duidelijk verschil qua afstand tussen de regeneraties.

'k Had laatst, eigenlijk toevallig (nee, t' was gewoon goedkoop ;-) ), ook een paar keer een plons Esso synergie diesel in de tank. Het was nog mooi weer, maar ik heb er naar verhouding aardig wat kilometers op kunnen rijden. Ik had het Idee dat de D5 het Esso spul eigenlijk wel een lekker sapje vond, en dat terwijl ik veel vaker verschillende merken (non premium) diesel tank, waar ik eigenlijk niets van bemerk. Dus wellicht hebben ze het toch aardig goed voor elkaar.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
oldostofjas
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 06.03.2006 - 19:50
Locatie: Nijkerk

Hoe weet je wanneer er geregenereerd wordt?
edit: antwoord al gevonden
Laatst gewijzigd door oldostofjas op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 2016 D4 GT8
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vandaag een regeneratierecord met een interval van 970 kilometer. Ik had me al eens afgevraagd of ik het regeneratieproces had gemist :D

Toen ik thuis kwam was de wagen nog aan het regenereren dus netjes de motor stationair laten draaien totdat de cyclus klaar was en het stationair brandstofverbruik weer gezakt was van 1,2 l/hr naar 0,5 l/hr. Wat een kabaal maakt dat dan zeg, het lijkt wel of er een vliegtuig opstijgt als de XC70 stationair moet regenereren.

Voorlopig blijf ik dus Esso tanken.

P.S. Ik zag onlangs een tankwagen van Tinq zijn lading lossen bij een Gulf tankstation.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vandaag heb ik (eindelijk) Volvo sealing strip 9154842 geplaatst. Was slechts EUR 14,21 incl. BTW. Ontvetten heb ik gedaan met ouderwetse spiritus.
Met dank aan VolvoSweden voor de instructies: en HansEindhovenV70 voor het delen van de tip viewtopic.php?t=83033.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Het wordt saai. Wederom een record. Dit keer een regeneratie-interval van het roetfilter van 1125km. Nog steeds met de Esso diesel.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”