te warme motor met caravan in de bergen

Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

2700 toeren is onnodig veel echt waar. De goede koppel of de kracht van je D5 zit tussen de 2100-2500 max. Rij 2200 en je hebt een mooie snelheid in de vijf en dat gaat goed Fijne terugreis
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
V70 2008 Rollman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.08.2021 - 14:48

Goedemorgen,
Ik begrijp wat je bedoelt. Het blijft enigsinds hinderlijk te zien dat iedereen je voorbij gaat op de zelfde klim met beduidend kleinere motoren. Dat in combinatie met het ophouden van vrachtverkeer (wanneer in de 3e versnelling) denk ik dat er een oplossing moet zijn dat ik deze V70 er tegen op niet knallen.

In het begin van de vakantie kwam ik geen berg op, door hier veel te lezen is dat al beter en komen we nu overal wel door alleen moeten soms de ramen open en verwarming aan om die motor koel te houden.

Komende zondag rijden we terug via Zwitserland. Daar is het aanzienlijk koeler een verwacht ik dan ook geen probleem.

Ik las ook ergens dat de ventilator sinds die een dealer in hogere toeren werd ingesteld. Wat denken jullie dat van?
V70 D5 2007
V70 2008 Rollman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.08.2021 - 14:48

Bover schreef: 23.08.2021 - 08:08 2700 toeren is onnodig veel echt waar. De goede koppel of de kracht van je D5 zit tussen de 2100-2500 max. Rij 2200 en je hebt een mooie snelheid in de vijf en dat gaat goed Fijne terugreis
Op 2200 krijg ik echt veeeeel meer alarmen over de temperatuur dan wanneer ik 2500 plus aan houd.
V70 D5 2007
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ik het herken het warmlopen helemaal. Mijn vorige V70 (D5 MY05 GT5) had hier ook last van. Op het moment dat ie een bultje zag liep de tempratuur al op.
Nu moet ik zeggen dat we rijden met een caravan van 1700 kg+ reden en een automaat met veel ervaring. Een beetje slip in de bak hoort daar bij en dat levert heel veel warmte op.
Verschillende dingen geprobeerd, meer toeren, minder toeren maar uiteindelijk is gas minderen, wat Mark ook al aangaf, de meest vruchtbare oplossing ik zag da nl de temp gelijk dalen. Het koelsysteem is blijkbaar niet berekend op een langdurige zware belasting van de motor.

Met de huidige V70 geen problemen gehad.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Is wel grappig want ik heb met m'n D5 door tussen de 2200-2500 nooit warmte probleem gehad.
De 5 is de hoogste versnelling en soms terug naar de 4. Maar ja motoren kunnen een verschillende onderhoud of conditie hebben en mogelijk helpt de tuning .
Als ik de automaat laat schakelen met caravan en 10% helling zoals gisteren dan komt niet goed en slipt deze overmatig. Ik hou liever de hand zelf aan de versnelling keuze want de Geartronic schakelt anders te snel op.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
V70 2008 Rollman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.08.2021 - 14:48

Bover schreef: 23.08.2021 - 19:57 Is wel grappig want ik heb met m'n D5 door tussen de 2200-2500 nooit warmte probleem gehad.
De 5 is de hoogste versnelling en soms terug naar de 4. Maar ja motoren kunnen een verschillende onderhoud of conditie hebben en mogelijk helpt de tuning .
Als ik de automaat laat schakelen met caravan en 10% helling zoals gisteren dan komt niet goed en slipt deze overmatig. Ik hou liever de hand zelf aan de versnelling keuze want de Geartronic schakelt anders te snel op.
Ik zie dat je Obbe tuning hebt gebruikt. Mag ik vragen wat je zoal hebt laten doen en wat het je heeft opgeleverd?
V70 D5 2007
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20626
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het mooie van Obbe is dat hij dat wil doen wat jij vraagt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
kimmiingrid
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 22.05.2007 - 22:52
Locatie: hoevelaken

de mijne ;(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
opel kadett 1970
toyota corolla 1976
volvo 340 1.4 1982
volvo 360 glt 1983
volvo 360 glt 1986
0pel kadett (sorry)
volvo 740 2.3 1988
bmw x 3 3.0 (sorry)
bmw x3 3.0 d (sorry)
volvo 164 3.0 1972
volvo xc 70.awd summum 2008
volvo xc60 awd inscription 2017
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Moet je ophangen aan de muur. Zou zomaar kunst kunnen zijn. Tip: spuit er een beetje haarlak op, blijft het goed zitten :)
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja dat is niet heel raar dat je wat koeling mist.
Ik vraag mij dan af of mensen zelf weleens een rondje om de auto maken, dit is niet van een weekje.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ongeveer 1/3 de van de koeling is weg, lijkt mij.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
V70 2008 Rollman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.08.2021 - 14:48

kimmiingrid schreef: 24.08.2021 - 08:37 de mijne ;(
Oeffff als ik dat ook heb k kan ik het voorstellen dat de koeling wat problemen heeft. Morgen even na kijken
V70 D5 2007
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

V70 2008 Rollman schreef: 23.08.2021 - 20:25
Bover schreef: 23.08.2021 - 19:57 Is wel grappig want ik heb met m'n D5 door tussen de 2200-2500 nooit warmte probleem gehad.
De 5 is de hoogste versnelling en soms terug naar de 4. Maar ja motoren kunnen een verschillende onderhoud of conditie hebben en mogelijk helpt de tuning .
Als ik de automaat laat schakelen met caravan en 10% helling zoals gisteren dan komt niet goed en slipt deze overmatig. Ik hou liever de hand zelf aan de versnelling keuze want de Geartronic schakelt anders te snel op.
Ik zie dat je Obbe tuning hebt gebruikt. Mag ik vragen wat je zoal hebt laten doen en wat het je heeft opgeleverd?
1. EGR klep dicht en software matig aangepast
2. Roetfilter "behandeld" en software matig aangepast
3. Tuning 210PK en 485nwt
4. D5 intern cleaning gedaan
5. Turbodruk iets bijgesteld zodat deze eerder meedoet ( je hoort m bij koude motor fluiten)
6. Echt van 120.000 elke 70.000km de geartronic geflusht. eerste naar de tweede keer met 5000km tussenpauze, Nu blijft olie rood
7. Elke 15 K schone brandstof filter en elke 30K blijk interne reiniging in de olie voor het vervrsen
8. elke 15K olie verversen
9 160K-320K=480 K distririem spanrollen en de waterpomp graag van metaal niet kunstof waaier.

Het heeft me opgeleverd dat ik 500.000km ben gepasseerd zonder echte motorproblemen op een turbo slang na . Aan de motor zelf is nog geen sleutel aan geweest.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
redracer
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

diesel01 schreef: 24.08.2021 - 14:46 Tja dat is niet heel raar dat je wat koeling mist.
Ik vraag mij dan af of mensen zelf weleens een rondje om de auto maken, dit is niet van een weekje.
precies dit , net als bergen bladeren/katjes/eikels op de parafaan.

kleine moeite om in de wasbox ( paar keer per jaar ) even de straal in de grille boven en onder te houden.
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Ik ben deze zomer ook met mijn '14 D4 met Obbe Tuning de alpen overgeweest met pak m beet 1500 kilo aan de trekhaak en inderdaad 1 keer een melding over temperatuur gehad waarbij ie aangaf dat ik terug moest schakelen. Zat toen te dromen ipv op de auto te letten en reed inderdaad iets van 1600 toeren bergop - vinden ze niet grappig:)

Op die dag heeft ie ook een flinke scheut olie verbruikt helaas (geen dashmelding ofzo maar ik kijk op dat soort dagen einde dag altijd even via de OBD2 hoeveel mm er nog in het carter zit) dus mocht er wat bijgooien. Komend weekend heb ik een brug gehuurd om de APK pre-check zelf uit te voeren en dan eens kijken of de turbo zweetsporen heeft. Mijn vermoeden is dat daar de olie er doorheen gaat gezien er bij 110 de berg op (ik weet het - moet je niet doen ook) er enigszins een luchtje in de auto kwam te hangen.

Overige 5 dagen met de caravan overigens geen olieverbruik gehad gelukkig.
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

V70Bolhaarslaan schreef: 30.08.2021 - 13:49 Ik ben deze zomer ook met mijn '14 D4 met Obbe Tuning de alpen overgeweest met pak m beet 1500 kilo aan de trekhaak en inderdaad 1 keer een melding over temperatuur gehad waarbij ie aangaf dat ik terug moest schakelen. Zat toen te dromen ipv op de auto te letten en reed inderdaad iets van 1600 toeren bergop - vinden ze niet grappig:)
Niet weer dromen en met 110 km/h bij 1600 RPM de berg op, he? Arme V70 D4. :'(
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

haha nee die twee zaken stonden gelukkig los van elkaar - met 110 moest ie echt wel tegen de 3K toeren aan kruipen gezien het vrij stijl was maar ik werd echt helemaal kierewiet van het verkeer wat op de twee rechterbanen maar heen en weer aan het schuiven was met veel snelheidswisselingen. Dan maar even stout op de derde rijbaan er voorbij:)
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
V70 2008 Rollman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.08.2021 - 14:48

Ik denk nog even en update geven van de terug reis.

Opzich elke klim kan de motor makkelijk aan. Dit keer zijn we via de Gotthardtunnel terug gegaan (denkende dat het minder klimmen zou zijn). Blijkt dat de weg om er te komen van af italie ook een best klim is. het was 24 graden en na de lange klim met zo'n 95 kmh op de teller kwam aan de top toch weer temperatuur alarm. Door heel Duitsland op de A5 en de A3 zijn ook behoorlijk wat steile lange klimmen te gaan. De buiten temperatuur was daar 14 graden en regen. heb alles gereden in de 4e versnellen met zo'n 2700 a 2800 rpm op de teller (ongeveer 95 kmh). De auto hield het super goed bij en is nooit terug gevallen in toeren of een alarm gegeven.

Had op een aantal vlakke stukken de vergelijking gemaakt met 5e en 4e versnelling in brandstof vertbuik op 95 kmh. scheelde toch gemiddeld zo'n 2 liter per 100 km dat de auto zuiniger reed met hogere toeren in de 4e versnelling.

Ik ga wat rond bellen bij de dealer en tuning shop om te kijken wat voor advies ze geven voor de koeling.

Auto is ons erg goed bevallen los van de temperatuur alarm. Aan gezien we volgend jaar weer naar Toscane willen denk ik wel dat de auto een koeling upgrade nodig heeft. Ik houd jullie op de hoogte!

Bedankt voor alle info, ik heb erg veel geleerd van jullie!
V70 D5 2007
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bedankt voor het delen van je ervaringen.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

V70 2008 Rollman schreef: 31.08.2021 - 11:02 Ik denk nog even en update geven van de terug reis.

Opzich elke klim kan de motor makkelijk aan. Dit keer zijn we via de Gotthardtunnel terug gegaan (denkende dat het minder klimmen zou zijn). Blijkt dat de weg om er te komen van af italie ook een best klim is. het was 24 graden en na de lange klim met zo'n 95 kmh op de teller kwam aan de top toch weer temperatuur alarm. Door heel Duitsland op de A5 en de A3 zijn ook behoorlijk wat steile lange klimmen te gaan. De buiten temperatuur was daar 14 graden en regen. heb alles gereden in de 4e versnellen met zo'n 2700 a 2800 rpm op de teller (ongeveer 95 kmh). De auto hield het super goed bij en is nooit terug gevallen in toeren of een alarm gegeven.

Had op een aantal vlakke stukken de vergelijking gemaakt met 5e en 4e versnelling in brandstof vertbuik op 95 kmh. scheelde toch gemiddeld zo'n 2 liter per 100 km dat de auto zuiniger reed met hogere toeren in de 4e versnelling.

Ik ga wat rond bellen bij de dealer en tuning shop om te kijken wat voor advies ze geven voor de koeling.

Auto is ons erg goed bevallen los van de temperatuur alarm. Aan gezien we volgend jaar weer naar Toscane willen denk ik wel dat de auto een koeling upgrade nodig heeft. Ik houd jullie op de hoogte!

Bedankt voor alle info, ik heb erg veel geleerd van jullie!
Mijn ervaringen met 2, 4 cylinder D4'tjes..... beide V70 met een handbak is dat de 4e versnelling in het snelheid bereik 70-110km/h de beste versnelling is. Gaat het vals plat naar beneden dan is de 5e versnelling zeker een optie.
Mijn ervaringen met 2, 4 cylinder D4'tjes..... beide V90 met automaatbak is dat de 6e versnelling voor het normale gebruik toereikend is maar dat de 5e versnelling met een regelmaat gebruikt wordt om de snelheid er in te houden. Ik schakelde vrij veel handmatig.

Met alle 4 de auto's heb ik geen last (gehad) van warm lopende motoren. Ik laat ze liever wat meer toeren maken zodat de boel meer gekoeld wordt.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”