te warme motor met caravan in de bergen

Gebruikersavatar
ArjanK1981
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.06.2016 - 08:20

Bjorn67 schreef: Ik heb dat ook met de caravan erachter gehad afgelopen jaar, de temperatuur vond ik ook veel te hoog en heb wel eens een melding voorbij zien komen op de boordcomputer. Temperatuur was vaak 109-110 graden. Hiervoor een Seat Alhambra gehad en daar bleef de temperatuur strak op 90 graden staan met dezelfde caravan erachter en zelfde tempo/rijstijl.
Wat betreft die Alhambra: Vergeet niet dat veel fabrikanten gedempte temperatuurmeters monteren. Bij zo'n meter heb je in feite drie smaken: (te) koud, bedrijfstemperatuur en (te) heet.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ik ben aan het kijken of we de automaatbak temperatuur uit zo'n ODB2 stekker kunnen halen. Via de standaard instellingen krijg je eigenlijk alleen maar de koelwater temperaturen te zien, maar die kun je net zo goed via de boordcomputer volgen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
prins_kevin
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34

Bjorn67 schreef:
prins_kevin schreef: Met onze v70 D3 MY12 manueel ook hoge temperaturen met de caravan er achter, welke versnelling maakte niet uit.
(Heb ik al eens wat over geschreven hier)
115 graden en nooit onder de 100 graden met de caravan,
De een zegt geen probleem de ander zegt dat klopt niet.
Mijn gezond boere verstand zegt de thermostaat gaat open op 88 graden althans dat zou moeten. Dus waarom zo heet worden..
Dus op de camping de radiateur ontdaan van vliegen zand en vuil.
Scheelde 10 graden maar nog steeds warm.

Afgelopen week koelsysteem geflusht kwam er echt vies uit.
En een nieuw thermostaat huis geplaatst Inc sensor
En nu met de caravan 88 graden zoals het hoort. Was ongeveer 160,- voor alles kwijt flush thermostaat en antivries en alles origineel

Mijn advies vertrouw je het niet vervang dat spul want het voorkomt zo veel erger!
En mijn oude thermostaat ging maar een paar mm open i.p.v. 2 cm als ik het zo inschat.
Ik heb dat ook met de caravan erachter gehad afgelopen jaar, de temperatuur vond ik ook veel te hoog en heb wel eens een melding voorbij zien komen op de boordcomputer. Temperatuur was vaak 109-110 graden. Hiervoor een Seat Alhambra gehad en daar bleef de temperatuur strak op 90 graden staan met dezelfde caravan erachter en zelfde tempo/rijstijl.

Alles vervangen is misschien wel een goede optie inderdaad, heb je dat bij de Volvo dealer zelf laten doen of bij een lokale garage?
Ik heb het zelf gedaan leuk klusje, en is goed te doen wil wel helpen als je in de buurt van Utrecht woont.
Gebruikersavatar
Bjorn67
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 06.01.2018 - 19:24
Locatie: Hengelo

Nee helaas woon ik niet echt in de buurt om even langs te komen. Toch bedankt voor het aanbod. Zal hier wel in de buurt eens navragen of na laten kijken.
Volvo V70 2.5T R-Design
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

Update deze zomer met de nieuwe spullen:

alhoewel niet in de echte bergen toch wat info.

bij 30 graden buiten met airco aan en flink hoge toeren (rijden in stevige heuvels) schommelde de temperatuur van koelwater tussen 92 en 102 graden.
(overheat is 115 graden)

Automaat zelf alles laten doen.
(merk overigens weinig in temperatuur als ik manueel terugschakel van 6 naar 5, dus dan maar 6 zoals de bak dat zelf doet)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1217
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

De keuze om in de automaat door te rijden in zijn 6 de heuvel op in mijn ogen niet goed voor de temperatuur van de olie van de versnellingsbak. Maar als dat bij jou geen probleem is, is dat natuurlijk mooi.

Hoe meet je de water temperatuur eigenlijk? Waar zit die optie?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13804
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

In de bergen en met caravan niet op je automaat rijden. Je belast gewoon het systeem te veel. Kijk in je boeken waar je koppel zit en benader dat toerental bij klimmen door handmatig te schakelen.
Met je 6 bij Luik naar boven zal de automaat misschien wel kunnen maar de belasting is giga en je verbrand mogelijk je automaat olie.!
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

Ik heb een Icarsoft voor de Volvo. Deze hang ik eraan tijdens het rijden en selecteer de data die ik wil hebben uit computer
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Probleem is dus opgelost Hans?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

Yep

helemaal tevreden.

Dank voor hulp
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13804
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

hansijssel schreef: Ik heb een Icarsoft voor de Volvo. Deze hang ik eraan tijdens het rijden en selecteer de data die ik wil hebben uit computer
=====
tijdens het rijden de OBU aansluiten kan dat en dan?
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27494
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat kan straffeloos, bijvoorbeeld de CFE van Volvotech werkt ook onder hetzelfde principe.
Die geeft ook live data weer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
V70 2008 Rollman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.08.2021 - 14:48

Hallo iedereen,

Ik heb afgelopen weekend veel geleerd op dit forum over hoe ik met een caravan moet rijden.

Op de brenner de auto veel in hoge temperatuur gehad(althans dat alarm werd gegeven met een enkel aantal keren dat de auto zo snel mogelijk stil moet staan). Dit kwam duidelijk door mijn te lage toeren.

Uit eindelijk de brenner nog eens heen en weer gereden door omstandigheden zonder problemen. Toch in de bergen bij Bologna in Italie weer hoge temperatuur alarm gehad.

De V70 is nieuw voor mij en het rijden met caravan ook. Na vele uren lezen haal ik de volgende punten er uit, toeren boven de 2500 houden en het koel systeem reinigen.

Een andere oplossing die ik las was om een grotere radiateur te installeren. Dit zie ik zelf ook als een goede mogelijkheid om nog vele jaren met deze auto op vakantie te kunnen.

Heeft iemand een idee welke radiateur dan DE upgrade zou moeten zijn?

Met vriendelijke groet.
V70 D5 2007
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

V70 2008 Rollman schreef: 22.08.2021 - 17:06 Hallo iedereen,

Ik heb afgelopen weekend veel geleerd op dit forum over hoe ik met een caravan moet rijden.

Op de brenner de auto veel in hoge temperatuur gehad(althans dat alarm werd gegeven met een enkel aantal keren dat de auto zo snel mogelijk stil moet staan). Dit kwam duidelijk door mijn te lage toeren.

Uit eindelijk de brenner nog eens heen en weer gereden door omstandigheden zonder problemen. Toch in de bergen bij Bologna in Italie weer hoge temperatuur alarm gehad.

De V70 is nieuw voor mij en het rijden met caravan ook. Na vele uren lezen haal ik de volgende punten er uit, toeren boven de 2500 houden en het koel systeem reinigen.

Een andere oplossing die ik las was om een grotere radiateur te installeren. Dit zie ik zelf ook als een goede mogelijkheid om nog vele jaren met deze auto op vakantie te kunnen.

Heeft iemand een idee welke radiateur dan DE upgrade zou moeten zijn?

Met vriendelijke groet.
Zijn er echt mensen die grotere radiateur hebben geinstalleerd? Ik denk dat je al veel (zo niet alle?) winst kunt behalen met lekker veel toeren maken. Veel toeren = waterpomp die lekker hard werkt, goede doorstroom van alle vloeistoffen (ook van je automaat als je die hebt).

Zo ben ik op pad met een Knaus 1500 kg en XC90 V8. Deze kan vast met niet al te veel toeren de berg wel op komen, maar ik cross lekker in de 2e versnelling als het steil wordt naar boven. Dan ga ik makkelijk boven de 3500 toeren, vindt zo'n motor helemaal niet erg.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1217
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

+1

Voor een diesel liggen de toeren dan wat lager. D5 heeft een max koppel bij ca. 2200 meen ik. Automaat in hand en dan dat toerental ongeveer aanhouden bij berg op. Als het in de 5 niet lukt, dan even terug naar 4 of 3. Heeft bij mij nooit tot problemen geleid. En ik ben al heel wat keren bij Luik de bult op gegaan met onze caravan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13804
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik kom net terug Franse kant Frejus tunnel, GAp, Die, Valance, Saint-Etienne en dan Vichy Yhuis. Alles met de hand geschakeld met de aangehaakte cravan. Toeren op koppel 2200 en niet lager dan 2000 met een diesel dan. Hellingen 10 procent geen probleem.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Ook hier geen centje pijn, als je hem maar 2000 toeren laat draaien. Nooit in de 6e versnelling met de caravan aan de haak. Klimmen is terugschakelen. Op de fiets schakel je ook naar een lagere versnelling. Meer toeren is meer flow in he koelsysteem. Meer afvoer van hete uitlaatgassen en meer spoeling van de olie. Met mn D3 en 1600kg aan de haak. Overal in 4 omhoog en dan is 100 op de snelweg geen probleem.
Als je koelproblemen blijven is er iets anders aan de hand. Laten checken dus.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2008 Rollman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.08.2021 - 14:48

Bedankt voor alle snelle reacties!

Wij zullen zondag weer terug rijden en zal via Zwitserland terug gaan. Daar zullen wel wat klimmen zijn maar niet zo als wanneer via oostenrijk.

Ik heb het laatste stuk redelijk op het gas gezeten met zon 2700 toeren in de 4e versnelling tijdens de stijging in Bologna. Temperatuur was zon 37 graden met een caravan van ongeveer 1500 kg. Snelheid was op dat moment zon 95 -100 kmh. De auto trekt het inderdaad prima maar die waarschuwing kwam toch weer op da ik langzamer moet rijden omdat de Temperatuur te hoog is.

Het plan is om de komende jaren Italië als vakantie plek te houden en de auto bevalt verder super. In de 3e versnelling op 65kmh tot de 70 kmh lijkt er geen probleem maar zit ik toch de vrachtwagens in de weg en halen andere caravan rijders me in. Wanneer ik dat zie denk ik dat deze D5 dat makkelijk moet kunnen mits de koeling beter was.

Ook zie ik dat er een motorolie koeler geïnstalleerd kan worden. Weten jullie om welke dit zou daan?

Nog maals erg bedankt voor de snelle reacties!
V70 D5 2007
V70 2008 Rollman
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19.08.2021 - 14:48

Ja, de auto gaat soweiso even het hele koelsysteem schoongemaakt worden en denk de thermostaat vervangen. Zag dat dat hier ook wat heeft kunnen oplossen.
V70 D5 2007
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20613
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Je kunt je ook afvragen of met 95 omhoog echt nodig is. Tien km lagere snelheid zorgt er ook voor dat de motor minder heet wordt. En er zijn hier verhalen van mensen die 2 stuks ventilatoren op de radiator hebben. Die koelen net even wat beter dan een enkele ventilator.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”