Automaat doet ineens vreemd

Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Als ik het zo lees is er een onwankelbaar vertrouwen in de dealer en dan zit er maar één ding op.....

Toch zou ik voor een second opinion langs een automaatspecialist gaan om een goede diagnose te laten stellen. Als die zeggen dat de bak vervangen moet worden (in het ergste geval) kan je dat altijd bij de dealer laten doen. Het kan ook een eenvoudige reparatie zijn of zelfs een kwestie van resetten. Niet geschoten is altijd mis....
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja dat zou je kunnen doen…het ding is nu toch fucked..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Precies! Straks blijk je er met alleen een nieuw kleppenhuis te zijn, dan hoeft heel de bak er niet eens af.. Heb je ook nog eens 4000 euro verspild.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

volvo440special schreef: 24.09.2021 - 09:22 Precies! Straks blijk je er met alleen een nieuw kleppenhuis te zijn, dan hoeft heel de bak er niet eens af.. Heb je ook nog eens 4000 euro verspild.
Waar ben je voor 1500 €uro dan klaar voor een nieuw kleppenhuis?.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Over het algemeen zit een kleppenhuis ergens tussen de 900-1600 euro all-in met montage en olie.

Reken gemiddeld maar een beetje op 1250.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

volvo440special schreef: 25.09.2021 - 05:53 Over het algemeen zit een kleppenhuis ergens tussen de 900-1600 euro all-in met montage en olie.

Reken gemiddeld maar een beetje op 1250.
Daarom dat ik vroeg: waar?.
Ik heb het kleppenblok afgelopen week vervangen, maar nergens heb ik zo'n offerte/prijs ontvangen.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Tja, ik weet uiteraard niet waar je geweest bent en wat de aangeboden offertes waren...

Maar een beetje Volvo specialist of revisiebedrijf rekent dit soort prijzen. Dealer is wat duurder.

5 bak is wat goedkoper dan de 6 bak. Laat je nieuw of revisie plaatsen, origineel of imitatie.

Zelf was ik destijds 1121 euro kwijt origineel en nieuw, bij een volvo specialist.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Ik denk dat je toch een beetje de weg kwijt bent in de huidige prijzen.
"Destijds" betaalde je voor een brood ook maar een halve euro, tegenwoordig...?. :-D

Ben bij alle drie geweest, zowel dealer, specialist als revisie bedrijven.
Prijzen lopen uiteen, maar niet zò dat het een onderwerp is om over naar huis te schrijven.
Dealer én specialist waren het wel eens, bak meteen vervangen aan dezelfde prijs als Ivo eerder noemde.

Revisiebedrijven waren uit hun ervaringen met de TF-80SC bak, 90% zeker dat énkel het kleppenblok voldoende was.
Foutcodes wezen daar trouwens ook op.
Helft van de nieuw prijs, maar wél een groot verschil was, dat revisiebedrijven de auto 3 dagen nog hadden.

Uiteindelijk heb ik voor het kleppenblok gekozen, en laten uitvoeren bij de Volvo specialist waar ik me het meest vertrouwd mee voel.
En de gok was goed. :)
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik denk eerlijk gezegd dat je 'n beetje afgezet bent of dat er meer gedaan is.
Begrijp ik namelijk goed dat jij voor de helft van de nieuwprijs, dus 2750, geholpen bent?

Ik heb nav. jouw opmerking over oude prijzen, nog eens voor de zekerheid, op wat sites gekeken van (betrouwbare) Volvo bedrijven. Die hebben hun prijzen openbaar gemaakt: 1250 en 1399 voor een tf80.

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de offertes en onderbouwing van die offertes.

Maar hoe dan ook, fijn dat jouw auto nu weer schakelt zoals het hoort.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Dan zou ik op alle plaatsen opgelicht zijn volgens jou?.
Naast de dealers en specialisten ben ik zelfs vanuit Belgie tot Ede gegaan naar een revisiebedrijf.
Overal opgelicht?, écht niet hoor.

Naast aankoop komt er meer bij kijken hoor, nieuwe olie, software...
En dan niet vergeten, de montage.
Volvo schrijft 3 uren voor, maar werkelijkheid is toch 2,5 keer meer.
Gedaan door een monteur die zijn sporen al lang verdiend heeft.

Maar goed, doe die adressen even voor toekomstige leden, die goedkoop klaar willen zijn. ;)
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik vind die €2750 (zoals ik mag aannemen met de opmerking: ''Helft van de nieuw prijs'') echt enorm hoog. Neigt zelfs naar kosten voor een complete revisie.

Volvo specialisten kunnen die kleppenhuizen orig. AW voor onder de €1000,- krijgen. Laten we er voor 't gemak €1000,- van maken.
Dan nog een aantal uur arbeid. Ben het met je eens dat 3 uurtjes wel erg weinig is. Maar met een uurtje of 5 heeft een ervaren man de auto vaak echt wel weer op z'n pootjes staan, ingeleerd en wel. (60 euro per uur) €300,-
Paar liter atf, laten we zeggen een liter of 6, €100,-.
Evt een update €125,-

Dan kom ik uit op een €1525,-
Maak er de jouw genoemde 7,5 uur van: €1675,-

Je vroeg de beide adressen. Wellicht gebruiken die een aftermarket kleppenhuis en het zal vast geen 'orig.' Volvo olie zijn en dat het daardoor nog ietwat goedkoper is. Verder heb ik zelf geen ervaringen met de zaken, ik zie de namen enkel weleens voorbijkomen op de verschillende fora.

http://www.varioclean.nl/tarieven
https://nordicar.nl/volvo-diensten/v70- ... ak/15.html (Heb voor het gemak de V70NN gepakt omdat die bovenaan stond, maar is allemaal 't zelfde. 1149+250 voor 6 bak= €1499.)

Ik ben echt benieuwd welke €1000(+) ik dan mis? ;-)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Tja, je kan er over blijven doorgaan... toch ga ik hierna afsluiten, de rekening voor anderen maak ik niet, kan énkel mijn ervaringen meedelen.

1000 euro voor een kleppenhuis, geen enkele dealer en/of revisiebedrijf levert het daarvoor.
Specialist 1503 euro, revisiebedrijf 1550 euro, beiden excl btw.
Geen groot verschil, maar wel 50% meer dan wat die 2 bedrijven weergeven.
Het lijkt me dan ook zéér sterk dat deze bedrijven de originele onderdelen beterkoop kunnen inkopen.
Waarschijnlijk hebben ze niet veel ervaringen hiermee, of is het niet nieuw en koop je helemaal iets anders, óf draait de totaal factuur anders uit. ?

Over olie kan je ook discussiëren, maar waarom afwijken van wat voorgeschreven is door de fabrikanten?.
Als dát het verschil moet maken, moet je je eerder afvragen of je wel met de juiste auto rijd.

Met deze bedrijven heb ik ook geen ervaring, maar uit andere reacties van Ivo maak ik dan wel de conclusie dat dit eerste bedrijf helemaal niet betrouwbaar is.
Garantie tot aan de straat, dan is die goedkoper, toch écht duurder zoals nu voor hem blijkt!.

Trouwens, de éne rept niet over olie vervangen, dus dat komt er nog bij.?
De andere schrijft "Indien de automaat verontreinigde ATF olie bevat dient u rekening te houden met het spoelen van de bak".
Daar maak ik dan uit op, als de olie niet veel verkleurd is, gebruiken we die gewoon opnieuw...
Dat klinkt in mijn oren voor beide gevallen: grote prutsers.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat hier de prijzen voor revisie en nieuw langs elkaar heenlopen. En laat iedereen vooral doen waar hij zich goed bij voelt en die oliediscussie, tja, het lijkt soms wel op een religieuze discussie.... Wel OEM olie, maar geen OEM remschijven en blokken? Sommigen kan ik daar niet helemaal in volgen. En t.a.v. Varioclean waar Ludo aan refereert als zou Ivo daar slechte ervaringen mee hebben: dat gaat niet over Varioclean maar over een ander bedrijf waarbij ik dan persoonlijk vind dat zijn ervaring, hoe vervelend ook, niet representatief is voor de ervaringen die ik of (schoon-)familie er mee heb. Dit bedrijf doet denk zo'n 600-800 bakken spoelen per jaar en dat al bijna 10 jaar denk ik. Ik denk dat geen enkel bedrijf wat zo slecht zou presteren na 10 jaar nog bestond. Bovendien is de eigenaar van dit bedrijf een van de grondleggers van de powerflush in NL en heeft hij aan meerdere Volvo dealers apparatuur geleverd en deze mensen getraind. Ik ben daarom met mijn vorige XC90 naar de dealer gegaan voor een flush met originele olie. Alleen dat ging dus na 5K km niet goed, (slippen als een malle) de dealer er toen op aangesproken maar de chef werkplaats gaf geen gehoor. Ik ben toen naar die betreffende specialist gegaan en daar kwam de aap al gauw uit de mouw: niet op de juiste wijze gespoeld. Opnieuw laten spoelen en af laten vullen met niet OEM vol syntheet. Nog nooit zo goed geschakeld........... Mijn persoonlijke mening is dat ik voor dit soort klussen dus liever naar een specialist ga dan naar een all round garage. Heb het eerder wel eens vergeleken met het verschil tussen een huisarts en een medisch specialist. Beiden hebben verstand van het menselijk lichaam, maar de ene is een generalist en de ander een specialist.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Tuurlijk is het niet mijn bedoeling om een welles nietes discussie te creëren. Maar als je dan met een post komt, dat je klaar was voor de halve nieuwprijs, dan denk ik van dat is echt onmogelijk en ze hebben je belazerd. Dan maak je me benieuwd. 😉

Nu je wat bedragen noemt, komen die al realistischer uit.

Hoe ongelooflijk je het ook vindt. Een beetje Volvo specialist kent echt juist door ervaring z'n adressen wel, waar hij voor heel wat minder, een kleppenhuis nieuw in Volvo doos weet te bestellen. Op VIN zelfs.

Je kunt je bij een revisiebedrijf afvragen of die origineel monteren. Vaak is dat Sonnax of iets. Niet slecht trouwens.

Laten we het nou idd maar afsluiten, we komen hier gewoon niet uit. Het belangrijkste is dat jij geholpen bent en tevreden bent. 👍
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Gouwe schreef: 27.09.2021 - 09:03 En t.a.v. Varioclean waar Ludo aan refereert als zou Ivo daar slechte ervaringen mee hebben: dat gaat niet over Varioclean maar over een ander bedrijf...
Oeps, inderdaad fout van mij.
Mijn excuus!.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gouwe schreef: 27.09.2021 - 09:03 waarbij ik dan persoonlijk vind dat zijn ervaring, hoe vervelend ook, niet representatief is voor de ervaringen die ik of (schoon-)familie er mee heb. Dit bedrijf doet denk zo'n 600-800 bakken spoelen per jaar en dat al bijna 10 jaar denk ik. Ik denk dat geen enkel bedrijf wat zo slecht zou presteren na 10 jaar nog bestond. Bovendien is de eigenaar van dit bedrijf een van de grondleggers van de powerflush in NL en heeft hij aan meerdere Volvo dealers apparatuur geleverd en deze mensen getraind. Ik ben daarom met mijn vorige XC90 naar de dealer gegaan voor een flush met originele olie. Alleen dat ging dus na 5K km niet goed, (slippen als een malle) de dealer er toen op aangesproken maar de chef werkplaats gaf geen gehoor. Ik ben toen naar die betreffende specialist gegaan en daar kwam de aap al gauw uit de mouw: niet op de juiste wijze gespoeld. Opnieuw laten spoelen en af laten vullen met niet OEM vol syntheet. Nog nooit zo goed geschakeld........... Mijn persoonlijke mening is dat ik voor dit soort klussen dus liever naar een specialist ga dan naar een all round garage. Heb het eerder wel eens vergeleken met het verschil tussen een huisarts en een medisch specialist. Beiden hebben verstand van het menselijk lichaam, maar de ene is een generalist en de ander een specialist.
Dat komt omdat jij en je familie geen problemen hebben na spoelen, de mensen die dat wel hadden(incluis mijzelf) kregen gewoon geen antwoord.
Ook B2B kregen ineens geen contact meer bij problemen.
Wanneer je 800 bakken doet, en 30 geven problemen dan moet je daar wat mee, niet reageren is natuurlijk ook een manier.
Prijsje voor het spoelen trekt vaak beter aan dan die bij de dealer, nu zijn er mensen die er gewoon een paar 1000 tegenaan kunnen gooien voor een nieuwe bak, ik snap dat er ook een heleboel zijn die de paar k niet gereserveerd hebben voor een nieuwe automaat.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Tom, we zijn het er volledig over eens dat je als bedrijf iets moet doen met klachten! Maar er zijn ook voor de klager wel spelregels: zoals ik al beschreef ben ik na de klachten die ik had n.a.v. de spoelbeurt bij de dealer eerst naar de dealer gegaan en toen die niet thuis gaf ben ik verder gegaan en heb de dealer daarna opnieuw geconfronteerd met de bevindingen. Uiteindelijk heeft dat er toe geleid dat de kosten voor de eerst volgende beurt mij zijn kwijtgescholden. Had ik het andersom gedaan dan weet ik zeker dat de dealer niet thuis had gegeven, niet leuk voor mij maar kan het wel begrijpen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Nadat ik geen contact kregen met Slot heb ik exact hetzelfde gedaan alleen was ik weer aan de beurt financieel, wel goedkoper dan een nieuwe bak en heel veel goedkoper dan de ergernis die ik had omdat mijn mailtjes niet beantwoord werden.
De reden dat ik het spoelen over laat aan iemand met een Volvojas.
Olie is nu helemaal ingelopen en de automaat gaat zo soepel door alle versnellingen heen, super tevreden met de spoeling.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dan zijn we dus beiden tevreden. Hoe mooi is dat?
(P.S. Slot moet je bellen, die staat met zijn handen in de olie en heeft denk ik een hekel aan mail. Niet goed maar dat is denk ik de gebruiksaanwijzing...)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mail hem eens voor de verkoop van een spoelmachine en je hebt vanavond contact ;)
Dat was wat chefwerkplaats zei in groningen.
Maar goed, ieder zijn adresjes, ik laat het niet weer doen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”