Automaat doet ineens vreemd

Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Na alle raadgevingen over ten rade te gaan bij een bak revisie bedrijf heb ik vanmorgen een bedrijf gebeld in Belgie die sinds 1980 automaten reviseert.

Zijn mening is dat de bak door de vele korte ritten slijtage begint te vertonen op de lage versnellingen, de 2 spoelbeurt die het bedrijf in Uden voorstelde zou nutteloos zijn. Er is een kans dat het opgelost kan worden met het kleppenhuis te vervangen maar zeker is het niet, vervanging kleppenhuis wordt tussen de 1500 en 2000€ geraamd.
Een nieuwe bak gaat richting 3000-3500€ exclusief plaatsing etc, toen ik hem zei dat de Volvo dealer 5500€ all in vraagt voor een nieuwe bak vond hij dat erg correct qua prijs.
Volgens hem is er geen haast bij de vervanging, de bak gaat niet ineens stuk klappen, maar het bruusk terugschakelen gaat alleen erger en erger worden.
We gaan het voorlopig even aanzien en mogelijk de bak bij de dealer laten vervangen, bij het bak bedrijf krijg je 1 jaar garantie, nu vraag ik me af of die levenslange garantie op herstellingen bij Volvo nu ook geldt voor de bak, dan zou de keuze snel gemaakt zijn.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ga er maar vanuit van niet. Een versnellingsbak (hand of automaat) is een regulier slijtage deel. En volgens mij zijn die uitgezonderd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bestaan er nog nieuwe bakken voor een 10 jaar oude auto / modeljaar?
Voor mijn 10 jarig modeljaar niet, toendertijd.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

@Mees: Volvo monteert bij een ruilbak een splinternieuwe bak of een naar fabrieksnieuw gereviseerde bak.

Verder heb ik er lang over nagedacht of ik inhoudelijk op Uden in wil gaan. Maar doe het toch.

Contact is lastig: Vaak is het probleem met bellen dat het weer is ''App of mail me maar even.'' waar je dan gewoon niks op terugkrijgt. (Hij wil toch klanten?)
Heb je problemen naderhand dan komt er een hele trukendoos met ontwijkingen of laat je auto eerst maar eens uitlezen en reset de adaptatie maar, daarna kunnen we wel een afspraak maken. Zelf heb ik VIDA, dus kon dat mooie verhaaltje direct naar het land der fabelen verwijzen, dan moet hij je helemaal niet meer.

Terwijl laten we eerlijk zijn: Het probleem zit 99% van de keren gewoon inwendig: hetzij slijtage, hetzij nog steeds vuile of verkeerde olie. Een LMM is niet 'ineens' net na de flush kapotgegaan en adaptatie resetten is een pleister op de wond. Na 1000 km schakelt je bak weer net zo ellendig. Als het al iets gedaan heeft. Hij neemt z'n verantwoordelijkheid gewoon niet.

Zelf heb ik besloten om de bak elders open te laten trekken.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik weet niet hoe het nu is. Toendertijd werd het een gereviseerde bak bij de dealer voor een bedrag dat ik niet 'kon' betalen. Het werd een ruilbak in Uden. Had zeer snel en goed contact met GS. Het probleem dat de ruilbak weer gaf werd snel en goed onder garantie opgelost. Bak daarna nog enkele keren geflust bij de dealer met GS apparaat met syntolie, dus geen OEM. Bak draaide voor 99,9% perfect jarenlang. Auto staat nog te koop bij de dealer. Laatste flush: Aug 2020
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Ivo, ik eigenlijk benieuwd of er ook al eens foutcodes zijn uitgelezen?.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”