ACC en botswaarschuwing reageren tegengesteld ?...

Plaats reactie
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Gisteren iets geks meegemaakt. In de file voor het stoplicht achter een vrachtwagen op de ACC met ongeveer 10 km/u.
De vrachtwagen gaat op een gegeven moment naar links en de weg voor mij komt helemaal vrij. Voor het rode stoplicht staat 1 klein vrachtautootje.
De ACC geeft plankgas want lege baan. Blijkbaar is de kleine vrachtwagen nog ver genoeg weg. Ik heb de voet al bij de rem want het gaat me te snel. Dan krijg ik een botswaarschuwing met alle rode lampen knipperend. Maar de ACC remt nog niet.
Dat heb ik zelf dan maar even gedaan. :lol:

Maar is het niet vreemd dat de botswaarschuwing wel de auto ziet maar de ACC niet?
Laatst gewijzigd door Maarten M op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
OnnoJ

ACC herkent een stilstaand object niet als auto als het de auto niet eerder heeft gedetecteerd als rijdende auto en/of heeft gebruikt er om afstand tot te houden.

Als je op de ACC aan komt rijden en er staat een auto op je rijbaan geparkeerd, dan werkt de ACC niet en rijdt er vol in. Op laatste moment voor impact detecteert de anti-collision het object (de stilstaande auto) wel als gevaar, gaat waarschuwen en doet op laatste moment een noodstop om schade te beperken.

Dus ook wanneer je op de ACC na een bocht bijvoorbeeld op stilstaande file afkomt moet je zelf ingrijpen, want ACC doet niets.

De ACC herkent een auto als het snelheid tov de omgeving detecteert met de dopler radar, en niet met bijv beeldherkenning. Staat iets stil, dan weet de ACC het verschil niet tussen een muur, betonblok of auto. Nieuwere generaties autopilot kunnen dit wel.

Ik heb dit zelf ook eens meegemaakt toen mijn XC60 pas had. Een vrachtwagen ver voor me stopte. Ik ging er van uit dat ACC zou afremmen, maar er gebeurde niets en ik moest vol op de rem. De vrachtwagen was kennelijk nog buiten bereik van de ACC sensoren toen hij stopte.
Ik kijk bij stilstaande auto's voor me nu altijd op het dashboard of auto-contourtje op scherm staat, waardoor je weet dat ACC de auto voor je ook daadwerkelijk in de smiezen heeft.
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Thanx voor de uitleg. Idd handig om even te kijken of de ACC het voertuig ziet dmv het autootje in het scherm.
Nu ik weet hoe het werkt dan houd ik er rekening mee.
Laatst gewijzigd door Maarten M op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik heb ACC op mijn V60 pih uit 2013 gehad en heb het nu op mijn V60 uit 2018. Ik heb nog nooit gemerkt dat het systeem geen stilstaande objecten (zoals auto's in een file) herkende. Ik herken deze uitleg dus niet. Maar misschien was de ACC in de V60 in 2013 al van een nieuwere generatie?


Overigens lijkt het me niet vreemd dat ACC en botswaarschuwing 2 los van elkaar werkende systemen zijn die daarom niet perse logisch met elkaar samenwerken.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Let er ook op dat, op het moment jezelf het heft in handen neemt, de botswaarschuwing 'overuled' wordt en niet (meer) actief is. Ergo, besluit je zelf op het laatste moment in de ankers te gaan, hou dit dan ook vol, want de botswaarschuwing, met b.b.h. noodstop zal het niet meer van je overnemen. Deze wetenschap heb ik van een groot Volvo kenner, die dit geoefend heeft m.b.v. een grote deken, die door twee personen werd vastgehouden. Zodra hij niets deed, maakte de auto keurig een noodstop. Greep hijzelf (net) voortijdig in, dan was hij volledig aangewezen op zijn rechtervoet, en loste hij de rem, dan ging hij alsnog onder de deken door. Het is overigens wel handig om dit bij windstil weer te doen :-) Ik had dit bij mijn vorige Volvo (V60) ook willen doen, deze beschikte ook over intellisafe, city safe en wat dies meer zij. Het is er nooit van gekomen. Wat wel frappant is, de V60 heeft nooit ingegrepen bij het parkeren bij huis, waarbij de auto voor grote struiken geparkeerd wordt, terwijl de V70 (met city safe, geen intellisafe) regelmatig ingreep. Nu pas ik mijn snelheid aan zodat hij niet meer ingrijpt. Gevoelsmatig parkeer(de) ik nooit sneller met de V70 dan de V60, en toch greep de V70 in, en de V60 niet.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”