V70 D4 MY16 niet stabiel stationair

rupsenkind
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.11.2017 - 14:22

Heb ook licht stotteren/inhouden in zijn 1-2 vlak na starten en wegrijden (daarna treedt het niet meer op), ben in Duitsland bij een (voormalig) Volvo monteur geweest om te vragen of dit de EGR klep zou kunnen zijn (dit vermoeden had ik gefilterd uit de diverse topics op dit forum) echter volgens hem kan je alleen problemen krijgen met een vervuilde EGR klep als de motor warm is. (Mijn V70-D4 heeft er 191000 op zitten, heb hem 4 weken terug gekocht bij een Volvo dealer met 6 maanden garantie dus wil ze er ook nog naar laten kijken.) Als ik echter dit lees kan een vervuilde EGR klep ook bij een koude motor problemen geven, dus wat is waar?
Volvo V90 Insciption 2017
Volvo V70 Nordic+ 2015
Volvo V70 2,4D Summum 2010
Volvo V70 2,4D Kinetic 2009
Citroen C5 2.0 HDi 2006
Citroen C5 2.0Hdi 2004
Citroen C5 2.0 Hdi 2001
Ford Mondeo 2.0D Ghia
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

De EGR staat dicht bij koude motor, anders zou het blok bij lage kilometerstanden al zwaar vervuild zijn.
Problemen die door vervuiling worden veroorzaakt kunnen ook bij koude motor opspelen (vervuilde sensoren enz).
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Mijn 2014 D4 had dezelfde problemen - koude motor enorm bokken op gegeven moment en op snelheid geen last meer van echt. Hij deed het ook met warme motor trouwens. Ik heb toen mijn EGR uit laten schrijven en dat heeft wel het probleem verholpen toen. Week erop mijn EMAP pijp laten vervangen, en daarna heeft ie (door omstandigheden) nog een weekje met de EGR aan weer gereden maar toen deed ie het perfect. Overigens wel gewoon de EGR weer uitgeschreven na die week.
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 956
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Je zou eens kunnen kijken of je boost pressure sensor erg vuil is. Kijk even op de site van D5T5 in de Wiki onder Optimize. Als je korte stukken rijdt en/of goedkope diesel met een hoog bio-aandeel tankt dan kan hij erg vies worden met bokken/stotteren tot gevolg.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

rupsenkind schreef: 03.12.2020 - 14:38 Heb ook licht stotteren/inhouden in zijn 1-2 vlak na starten en wegrijden (daarna treedt het niet meer op), ben in Duitsland bij een (voormalig) Volvo monteur geweest om te vragen of dit de EGR klep zou kunnen zijn (dit vermoeden had ik gefilterd uit de diverse topics op dit forum) echter volgens hem kan je alleen problemen krijgen met een vervuilde EGR klep als de motor warm is. (Mijn V70-D4 heeft er 191000 op zitten, heb hem 4 weken terug gekocht bij een Volvo dealer met 6 maanden garantie dus wil ze er ook nog naar laten kijken.) Als ik echter dit lees kan een vervuilde EGR klep ook bij een koude motor problemen geven, dus wat is waar?
Hier wat informatie m.b.t. de EGR, redelijk helder uitgelegd: https://www.mvwautotechniek.nl/egr/#:~: ... ig%20benut.

Een EGR-klep gaat alleen open tijdens deellast. Bij accelereren (vollast), decelereren en stationair draaien is de klep dicht. De problemen komen dan ook als de klep (gedeeltelijk) open blijft staan door vervuiling. Hij moet eigenlijk dicht, maar dat kan hij niet. Een vervuilde ERG-klep alleen softwarematig dichtzetten gaat dus ook niet, want er zit vuil tussen. Bij de ERG-klep "uit/wegschrijven" zal dus of eerst de vervuiling weggehaald moeten worden (zodat hij mechanisch weer dicht kan) of de EGR-leiding of aansluiting moet afgestopt worden met een plaatje. Een vervuilde EGR-klep geeft dus altijd problemen als hij dicht moet zijn en dat niet is. Dat kan met zowel een warme als koude motor zijn.
Kees Jan schreef: 03.12.2020 - 21:47 De EGR staat dicht bij koude motor, anders zou het blok bij lage kilometerstanden al zwaar vervuild zijn.
Problemen die door vervuiling worden veroorzaakt kunnen ook bij koude motor opspelen (vervuilde sensoren enz).
Bij oudere motoren wel, bij nieuwere motoren (die voldoen aan de strengere milieueisen) is de EGR-klep ook bij koude motor geopend om de motor sneller op te warmen (met inderdaad alle vervuiling van de motor van dien).

Stotterende motoren direct na koud starten, maar verder geen problemen? Wat ook kan helpen is een keertje de tank volgooien met premium diesel (V-Power, BP-Ultimate, ...) en een paar flesjes diesel systeemreiniger erbij.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9878
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik tank nu Premium diesel. Voorlopig blijf ik dat ook maar even doen. Daarna zal ik het om en om gaan doen. Qua verbruik zit het gelijk aan alle ander D4'tjes die ik gereden heb. Zo rond de 1 op 15/16/17. Zitten 3 lange ritten tussen. (Totaal nu kleine 1300 km mee gereden) Bij aanschaf hebben ze er een nieuwe EGR koeler in gezet. De oude was compleet vol geslibd moet roet drap. Nieuwe koeler is er één met grotere lamellen.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”