V70 D4 MY16 niet stabiel stationair

Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een mooie v70 D4 wat een fijne wagen. Naast de afneembare trekhaak die niet meer afneembaar is heb ik te maken met een zoem/brom wanneer de motor koud is en stationair draait. De brom/zoem is niet constant maar steeds om de paar seconden, de toeren gaan dan wel steeds even omhoog, ipv circa 700 gaat hij dan naar de 900 en weer terug. Ik merkte het omdat ik een cd eruit haalde en dus even geen geluid had en de airco uit stond. Als de motor warm is (na mijn werk rit van 52km) is hij wel stabiel. Het valt niet heel erg op maar als je het eenmaal hebt gemerkt gaat het wel opvallen.
Ook hikt hij soms na terug schakelen even nadat ik al weer even gas geef. Eerst had ik het vermoeden dat dit altijd was bij 1500 toeren maar dat is niet zo. Het altijd bij de 3e versnelling (handbak), enkel en alleen wanneer de motor nog koud is.

De dealer waar ik de auto gekocht heb, komt de auto ophalen en gaat het in orde maken onder garantie, fantastische service aangezien deze dealer wel 80km verderop is... maar goed dan toch vind ik het leuk en leerzaam om te weten wat het zou kunnen zijn. Misschien voor anderen met minder mazzel ook dit kunnen lezen.

Zelf vermoed ik dat het gewoon vuil is, egr klep, gasklephuis of roetfilter. Verder heb ik veel vermogen en heb ik niet het idee dat ik veel te kort kom, maar ik durf met een koude motor niet te hard te trappen.
Laatst gewijzigd door ajschot op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

maar ik durf met een koude motor niet te hard te trappen
Zeker niet doen. Rustig warm rijden. Bij goed warme motor mag je best wel eens doortrekken, dat vind-ie lekker (en het baasje waarschijnlijk ook). Waarschijnlijk i.d.d. EGR e.d. vervuild.
T.a.v. roetfilter, lees ff mijn ervaringen m.b.t. regeneratie en impact hierop van de kwaliteit brandstof, viewtopic.php?t=82047&page=last#last_post
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

Dank ga het eens doorlezen dit is al wel de nieuwe d4 de vea 2 liter. Bij mijn D2.4 (gedowntunde D5) las ik ook allemaal horror verhalen maar ik ehb nooit problemen met het roetfilter gehad, de egr klep heeft het wel een keer moeten bekopen in de 9 jaar dat ik hem bereden heb (plus nog 4 jaar ervoor) mag dat wel. Nou ik zal de komende dagen op de snelweg flink wat toeren maken om het schoon te blazen en dan hopen dat de dealer hem over 2 weken tip top heeft. Vind het wel een enorme service! Ophalen en brengen 85km verder op dus 4x85km rijden voor ze.....
Nou goed niets dan lof! Jammer dat ik het niet eerder gemerkt had maar het is ook zo’n klein en zo soms dat het me bijd d proefrit neit was opgevallen ook was het tijdens de proefrit 25 graden dat scheelt ook al.

Ik ga nu maar even storten op je verhaal.
Laatst gewijzigd door ajschot op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

waarom zou je in hemelsnaam hard willen trappen met een koude motor?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

toppertje schreef: waarom zou je in hemelsnaam hard willen trappen met een koude motor?
Goed lezen wil ik ook niet het gaat erom dan hij met koude motor niet stabiel draait en een beetje hikt af en toe
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

DB200 schreef:
maar ik durf met een koude motor niet te hard te trappen
Zeker niet doen. Rustig warm rijden. Bij goed warme motor mag je best wel eens doortrekken, dat vind-ie lekker (en het baasje waarschijnlijk ook). Waarschijnlijk i.d.d. EGR e.d. vervuild.
T.a.v. roetfilter, lees ff mijn ervaringen m.b.t. regeneratie en impact hierop van de kwaliteit brandstof, viewtopic.php?t=82047&page=last#last_post
Wat betreft de EGR en roetfilter zijn er een aantal "modificatiemogelijkheden" in den lande. :)
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Of zelf even schoonmaken.

[youtube]5zz6qefBV08[/youtube]
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Aardig karweitje. Ik zou het zelf niet doen, bij gebrek aan gereedschappen en twee rechterhanden, maar lijkt te doen.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik gok op een EGR die vies is. Ik heb inmiddels de 3e D4 4-cylinder en heb alleen bij de 2015 V70 de EGR schoon laten maken bij ca. 90.000km. Bij 180K aan km zou het weer mogen. Echter bij deze km stand heb ik de auto omgeruild voor een V90 D4. Die ging als de brandweer en heb hem 73.000km lang kunnen berijden. De huidige D4 gaat nu ook als een speer en de km stand is inmiddels 76500. Geen narigheid mee gehad tot nu toe.
Wel kwamen en komen de auto's bij mij met een regelmaat in Deutschland en hangt er een knap Fendtje achter. De auto wordt dus regelmatig echt heet.
Fatsoenlijk warm rijden en af en toe mag je hem best eens op zijn staart trappen hoor. Gaat hij fijn vinden. Zoek mijn topics maar eens op..... genoeg leesvoer gok ik.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Van af en toe schoonblazen wordt de EGR niet schoner want bij vollast gaat de EGR klep dicht en is het weer een ouderwetse diesel. Wat wel helpt is van dag 1 lekker doorblazen zodat die klep dicht blijft en daardoor nooit vies wordt. :D Hans zijn vorige V90 is daar een mooi voorbeeld van. Als je een vervuilde motor schoon wilt krijgen zal je echt moeten hakken, schuren en schrobben, de temperatuur die benodigd is om al die koolstofrommel los te branden haal je niet buiten de clinderkop.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Jelmer de Jong schreef: Van af en toe schoonblazen wordt de EGR niet schoner want bij vollast gaat de EGR klep dicht en is het weer een ouderwetse diesel. Wat wel helpt is van dag 1 lekker doorblazen zodat die klep dicht blijft en daardoor nooit vies wordt. :D Hans zijn vorige V90 is daar een mooi voorbeeld van. Als je een vervuilde motor schoon wilt krijgen zal je echt moeten hakken, schuren en schrobben, de temperatuur die benodigd is om al die koolstofrommel los te branden haal je niet buiten de clinderkop.
Nou dat wist ik dus niet. Ik weet wel dat de auto's met een zekere regelmaat goed warm werden. Ik wist niet dat dat dus geen enkele invloed had. Dus software matig de EGR dicht zetten zou enorm helpen.
Of anders regelmatig schoon (laten)maken.
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

Ik zit nu lekker in Zuid-Frankrijk met de vrouw en kids te genieten van de herfst. De wagen heeft flink mogen werken de weg hierheen en was ook 1 dag stabiel, daarna wat kortere ritjes gemaakt (voor hier heel kort, 25km heen en 25km terug) naar de winkel en nu weer minder stabiel. Het kan ook zijn dat dit enkel gebeurd onder een bepaalde temperatuur de dag dat de wagen stabiel was, was het een graad of 18 dus misschien. Hoe dan ook woensdag gaat de dealer onderzoeken en kijken of ze het probleem kunnen vinden en verhelpen. Verder kan ik alleen zeggen, wat een heerlijke wagen. Sturen is veel strakker dan mijn D5 MY07 en ik had nu niet door dat mijn rechter voet even zwaar was...
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Tienhoven

Als de garage het niet voldoende oplost even langs MMTS in Oldenzaal voor reiniging van de EGR en het gehele inlaat traject.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

MichelV70 schreef: Als de garage het niet voldoende oplost even langs MMTS in Oldenzaal voor reiniging van de EGR en het gehele inlaat traject.
Of naar Elst voor een definitieve oplossing.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Sturen is veel strakker dan mijn D5 MY07
Ik zie MY2016 en kenteken 2015. Toevallig een Dynamic gekocht? Deze hebben een sportiever onderstel.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Hoeveel kilometer heeft de auto achter de rug en in hoeveel tijd? Korte ritten vervuilen het blok behoorlijk.
Ik heb goede ervaringen met het spoelen van de motor. Twee weken terug nog gedaan: een fles Liqui Moly Pro-line motorspoeling (13 Euro) bij de olie gieten, kwartiertje stationair laten draaien en dan de olie aftappen, filter verwijderen en vervangen door verse olie en filter. Ondanks dat mijn auto pas 65.000km heeft gelopen draait deze nu merkbaar minder brommerig bij lage toeren. Ook bij mijn vorige auto (V70 D4 5-pitter) was er een merkbaar verschil na de spoeling. Voor een paar euro heb je meer rijplezier.
Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

DB200 schreef:
Sturen is veel strakker dan mijn D5 MY07
Ik zie MY2016 en kenteken 2015. Toevallig een Dynamic gekocht? Deze hebben een sportiever onderstel.
Klopt, helemaal
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

-KJ- schreef: Hoeveel kilometer heeft de auto achter de rug en in hoeveel tijd? Korte ritten vervuilen het blok behoorlijk.
Ik heb goede ervaringen met het spoelen van de motor. Twee weken terug nog gedaan: een fles Liqui Moly Pro-line motorspoeling (13 Euro) bij de olie gieten, kwartiertje stationair laten draaien en dan de olie aftappen, filter verwijderen en vervangen door verse olie en filter. Ondanks dat mijn auto pas 65.000km heeft gelopen draait deze nu merkbaar minder brommerig bij lage toeren. Ook bij mijn vorige auto (V70 D4 5-pitter) was er een merkbaar verschil na de spoeling. Voor een paar euro heb je meer rijplezier.
Goede tip, voor nu is hij een dagje en een nachtje bij de dealer. Ze gaan even kijken wat het probleem kan zijn.
Wat betreft kilometers. Er stond 180dkm op in 3,5 jaar dus best wel wat, zelf rijd ik elke dag 2x52km ook familie etc woont ver weg (allemaal minstens 120km) dus enkel om eens in de 2 maanden flinke boodschappen te doen en de auto eens in de maand aftespuiten zal hij nooit korte ritjes maken. Voorlopig zit hij nog in de garantie en ga ik geen gekke dingen doen.
Net in Frankrijk geweest even leek het weg maar toch niet vandaag in de kou sloeg hij 2x bijna af.
Als hij koud is en ik in zijn 3 de rotonde verlaat moet ik wel door gassen anders sputtert hij, tussen de 1500-2500 toeren in zijn 3 rustig aan vind hij echt niet leuk. Ik hoop dat ze het oplossen...
Laatst gewijzigd door ajschot op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Gebruikersavatar
ajschot
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 16.02.2009 - 09:50
Locatie: Lelystad

Zo even een update:
Trekhaak is weer afneembaar, ik merkte wel omdat ik hem weer niet kreeg dat ik wel iets te vorzichtig ben geweest met de draaiknop.... iets harder en verder draaien.
Problemen met het stotteren in zijn 3e versnelling zijn als het goed is verholpen, de dealer heeft een nieuwe EGR klep geplaatst (model 2, het eerste model met de snelle dichtroeting zat er nog in, toch knap met alle horror verhalen hier van 30dkm) dus die is helemaal weer netjes.
Morgen even testen of hiermee al de problemen zij opgelost.
De dealer heeft zelfs mijn rechter achterband even opnieuw gebalanceerd nadat we in Frankrijk helaas een lekke band hadden gekregen op zondagmiddag. Helaas geen garage open dus hotel, dat is geen pretje met een simpel hotel zonder baby bedjes terwijl we 2 babies en een peuter hadden....
Nou goed nadat de band was gerepareerd maandag merkte ik bij 120 wat gezwabber. Ik hoop dat dit ook is opgelost en ook dit is kosteloos gedaan hoewel dit helemaal niet het probleem van de dealer is. Super service van Nieuwenhuijse Raalte! Echt top!
Netjes de auto weer voor gereden begin van deze avond, 85km verder op
Laatst gewijzigd door ajschot op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroën ZX 1.4
Renault Megane 1.4 16v RXE break
Volvo V40 1.9D Europa 102PK 2001 (342.500... Is met pensioen!)
Volvo V70 2.4D 163pk (Rica 205pk) 08-2006 (MY2007)

Volvo V70 D4 181pk 12-2015 (MY2016) Magic Blue, Premium Audio, IntelliSafe Pro
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

ajschot schreef: 30.10.2019 - 21:58 Zo even een update:
Trekhaak is weer afneembaar, ik merkte wel omdat ik hem weer niet kreeg dat ik wel iets te vorzichtig ben geweest met de draaiknop.... iets harder en verder draaien.
Problemen met het stotteren in zijn 3e versnelling zijn als het goed is verholpen, de dealer heeft een nieuwe EGR klep geplaatst (model 2, het eerste model met de snelle dichtroeting zat er nog in, toch knap met alle horror verhalen hier van 30dkm) dus die is helemaal weer netjes.
Morgen even testen of hiermee al de problemen zij opgelost.
Daadwerkelijk opgelost? Heb het probleem nu zelf ook maar dicht zetten van EGR klep geeft geen oplossing, stationair nog een brom en fluctuerend toerental. Airco aan/uit veranderd alleen de toonhoogte.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”