Van 17 naar 19 inch velgen, voor en nadelen?

Plaats reactie
Tov
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 18.12.2009 - 15:24

Beste forum leden,

Ik rijd met veel plezier in een Volvo V70 T4 uit 2015, het is inmiddels mijn tweede V70.
Op dit moment is de auto in de lease, maar ik overweeg om de auto volgend jaar prive over te nemen.

Mijn vraag gaat over de velgen.
Op dit moment zitter er 17 inch Rex velgen onder, maar ik vind bijvoorbeeld de 19 inch Bor velgen heel mooi.

ZIjn er mensen die uit ervaring weten wat de verschillen zijn om van 17 inch naar 19 inch te gaan?
Ik stel me voor dat het weggedrag (en bochtgedrag) wellicht verbetert.
Maar de keerzijde is waarschijnlijk dat het comfort iets afneemt en ik ben ook erg benieuwd naar de draaicirkel.

Ik zou mezelf geen sportieve rijder willen noemen, ik vind met name het comfort van de V70 erg fijn en ben gewend om op de centimeter in te parkeren omdat de parkeerruimte bij ons in de straat beperkt is.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen zodat ik de balans kan opmaken..
Dank alvast voor reacties!
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Ook ik was bang om met 19" te veel aan comfort in te moeten leveren. Jammer, de Bor velgen vind ik (nog steeds) het mooist. Toch een oplossing gevonden in 18" Dedicated Bor. Bijkomend voordeel is dat deze beduidend voordeliger zijn. Persoonlijk ben ik heel tevreden met de keus, zowel w.b. comfort, alsook met de 'looks.'

Afbeelding

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Tov schreef: Beste forum leden,

Ik rijd met veel plezier in een Volvo V70 T4 uit 2015, het is inmiddels mijn tweede V70.
Op dit moment is de auto in de lease, maar ik overweeg om de auto volgend jaar prive over te nemen.

Mijn vraag gaat over de velgen.
Op dit moment zitter er 17 inch Rex velgen onder, maar ik vind bijvoorbeeld de 19 inch Bor velgen heel mooi.

ZIjn er mensen die uit ervaring weten wat de verschillen zijn om van 17 inch naar 19 inch te gaan?
Ik stel me voor dat het weggedrag (en bochtgedrag) wellicht verbetert.
Maar de keerzijde is waarschijnlijk dat het comfort iets afneemt en ik ben ook erg benieuwd naar de draaicirkel.

Ik zou mezelf geen sportieve rijder willen noemen, ik vind met name het comfort van de V70 erg fijn en ben gewend om op de centimeter in te parkeren omdat de parkeerruimte bij ons in de straat beperkt is.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen zodat ik de balans kan opmaken..
Dank alvast voor reacties!
GEWOON DOEN! Ik heb de V70 en de V90 beide met de 17" wielen gereden. Nu heb ik een V90 met 18" winter en 20" zomer wieltjes. Nou dat het comfort minder wordt dat merk ik niet. Sterker nog ik vindt de auto er veel plezieriger door geworden. Oja, Vake bin ie te bange zeggen de Tukkers.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Tov
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 18.12.2009 - 15:24

@ Hans, kijk dat is nog eens een bemoedigende reactie :-)
Misschien moet ik je advies maar gewoon opvolgen!

@ Kansberg, dedicated Bor velgen van 18 inch, zijn die van Volvo? Ik ken ze niet...
Ik heb trouwens dezelfde kleur auto (seashell) en zou ook voor kleur antraciet gaan...

Dank heren!
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

@ Tov, Nee, dit zijn geen originele Volvo velgen, ik had destijds de mogelijkheid om een originele Bor en een dedicated Bor naast elkaar te houden en kon geen verschil ontdekken. Deze velg wordt verkocht onder de naam 'Kira,' van GMP. Leverbaar in zwart gepolijst en antraciet gepolijst:

https://www.brooklyn-wheels.com/velgenc ... h=18&et=42

Bij de Kira's is de ET 42, daar waar de originele ET 50 is. Hunter Line in Gorredijk heeft deze met ET 49, en dus beter passend, degene die onder mijn auto zitten:

https://www.hunterbanden.nl/wcc_webshop ... +resultaat

We hebben wel dezelfde smaak :-)
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
HSVD
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 14.10.2015 - 22:41

Hans: mooi plaatje in de combinatie kleur en velgkleur. Top!
Tov
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 18.12.2009 - 15:24

@ Kansberg, dank voor de links, ziet er erg netjes uit!
Ik zie dat je zelfs afdekplaatjes met Volvo logo hebt gebruikt, zo zie je inderdaad geen verschil met de velgen van Volvo.
BAKKERE
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 23.07.2012 - 07:37

Ik heb geen ervaring met 19" onder een V70. Wel met 17" Rex in vergelijking met 18" Fortuna op een 2012 - V70 D3 geartronic.
In het algemeen, hoe groter de velg, des te mooier. Dat is het voordeel, vind ik.
Een nadeel van 18" is dat de auto gevoeliger reageert op spoorvorming en wegverkantingen. De auto 'trekt' enigszins in het stuur.
Ik stel me voor dat bij 19" nog sterker is.
Ook de breedte van de band kan het verschil maken. 245 in vergelijking met 235 op dezelfde velg voelt al anders.
Als alleen de 'looks' geldt, zijn de nadelen te verwaarlozen.
Maar als stuurprecisie in hoge mate telt, adviseer ik de verschillen eerst te ervaren alvorens te beslissen.
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Belangrijk ander punt als je andere velgen > 17" gaat monteren dat je Volvo voorzien moet worden van een stuuruitslagbegrenzer.
Deze zorgt ervoor dat de wielen bij het insturen de wielkuipen niet raken. Zorgen er tevens voor dat de draaicirkel groter wordt.

Ik ben van 17" Rex naar 18" Sleipners gegaan en heb toen het zelfde moeten doen.
Qua comfort is het een verbetering iets directer sturen. en optisch een hele verbtering
sjoerdwille
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 13.06.2019 - 19:28

Mijn ervaring met grote velgen is dat door de grotere massatraagheid (massa verspreid over een grotere diameter) ook het verbruik best wel wat kan toenemen. Ook iets om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Swedishsteel4life
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 28.01.2007 - 21:38
Locatie: Zutphen

Even een korte reactie,

Heb de afgelopen 100k afwisselend met 17" saga en 19" BOR gereden.
19" heeft iets meer " gevoel" met de weg lees stugger en iets gevoeliger voor spoorvorming, het Is voor mij nooit storend geweest en de looks zijn fantastisch.

Heb wel tot twee maal toe een velg krom gereden op de fantastische Italiaanse auto-strada rondom Brescia. Blijkt dat de combi. 19" en laagprofielbanden wel meer kwetsbaarheid betekend.

Desondanks zou ik niet twijfelen en het gewoon doen..
V70 D5 momentum 2012
V90 D4 Inscription 2017
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

quickstep schreef: 27.10.2019 - 08:31 Belangrijk ander punt als je andere velgen > 17" gaat monteren dat je Volvo voorzien moet worden van een stuuruitslagbegrenzer.
Deze zorgt ervoor dat de wielen bij het insturen de wielkuipen niet raken. Zorgen er tevens voor dat de draaicirkel groter wordt.
Geldt dit ook voor de XC70? Daar zitten de wielen aanzienlijk diner in de wiel kasten
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”