Voorstellen + aankoopadvies

Fritzer
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 31.10.2019 - 10:33
Locatie: Nijmegen

Beste volvoliefhebbers,

ik ben me de afgelopen tijd aan het oriënteren geweest op een nieuwe auto en heb dankbaar gebruik gemaakt van dit mooie forum. Ondanks het feit dat er al meerdere van dit soort topics zijn, toch maar even een nieuwe aangemaakt.

Ik ben 39 jaar en ik rij momenteel in een Ford Focus station uit 2006 met nu een ruime 220.000 km op de teller. Soms wat ritjes met vrouw en 2 kinderen en 2x/jaar een flinke rit naar het Zuiden. Merendeel is echter woonwerkverkeer, zo'n 375 km/week. Helaas is het regelmatig filerijden.
De Ford is een heerlijke auto, die me nooit echt in de steek heeft gelaten. De ruimte van de achterbak is flink en dit bevalt prima. Hij rijdt nog prima, maar de dagwaarde is 3x niks meer en ik wil de eerste grote kostenpost voor zijn en daarnaast ook een wat comfortabelere reisauto. Mijn droomauto is toch wel een Volvo. Vroeger reed mijn vader altijd Volvo, dus dat speelt vast een rol. (het meest bijgebleven is de 360 GLT met 2.0L motor).

Ik wil graag comfortabel rijden, ook in de file (dus ik zou graag een automaat proberen). Ik heb weinig jeuk aan de rechter voet, dus geen hele sportieve eisen. De nadruk ligt op comfort en betrouwbaarheid en (voor zover mogelijk bij de V70) het moet niet een al te grote benzinedrinker zijn.

Wat voor mij redelijk vast staat (denk ik :D )
- V70
- automaat
- benzine
- prijs 15.000-20.000
- aangetoond dealer/specialist onderhoud

Mijn twijfels:
Ik wil het liefst niet al te veel km op de teller (liefst 100.000, Max 140-150.000). Voor mijn budget kom ik dan toch een beetje op de varianten rond 2011/2013 uit. Als ik me niet vergis zit er een facelift bij 2011 en 2013, dus die laatste zou ik graag meepakken. Maar, ik lees ook een en ander over de powershift automaten en voor zover ik het kan zien, zijn alle V70 benzine motoren uit deze tijd powershift: klopt dit? En als dit klopt, zouden jullie dan kiezen voor een nieuwere met geartronic en meer km, of toch een iets ouder beestje met powershift? Is er een modeljaar waarin volledig is overgegaan op geartronic? Is het powershift / geartronic verschil echt voor fijnproevers, of is het een gewoon een veel slechtere bak met meer technische problemen en minder soepele overgangen tussen de versnellingen?
Hiermee hangt misschien ook nog de motor samen. Ik verwacht er qua comfort en power zeker op vooruit te gaan en ben zoals gezegd niet een erg sportieve chauffeur. Ik had zelf bedacht dat een T4 prima aan mijn eisen voldoet. Zijn er T4's met geartronic automaat? of zit deze automaat alleen op de grotere motoren? Het doet wel een beetje pijn dat dit geen 5 cilinder is, maar je moet nog iets te wensen/dromen overhouden (maar zoals jullie tussen de regels door kunnen lezen, heb ik dit nog niet volledig uitgesloten)

alvast dank voor het lezen en antwoorden!

Freek
Laatst gewijzigd door Fritzer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foute berekening
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Hoi Freek,

Je maakt iig een goede keuze met de V70. Er zijn echter niet veel exemplaren te koop binnen het budget en de wensen die je omschrijft. Ik heb er één gevonden op gaspedaal, en dit is een handgeschakelde Kinetic. Je zou de overweging kunnen maken om voor een diesel te gaan. Dan heb je keuze te over, ook luxe uitvoeringen met geartronic en lage kilometerstanden, en zo te zien maak je voornamelijk langere afstanden.... De 1.6 Diesels van na 2014 zijn vrijwel probleemloos, dan heb je gelijk het facelift model te pakken en vaak in de luxe Nordic+ uitvoering. Natuurlijk is de MRB hoger, maar het verbruik lager en al zou je op jaarbasis € 500,00 meer kwijt zijn, dan duurt het tien jaar eer je € 5000,00 hebt uitgegeven, ongeveer het verschil in prijs met een V70 in diesel of benzine. Binnen je budget komt dan zelfs een 5 cilinder in beeld :-)
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 900
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Ik heb jaren met een V70 Limited Edition 1.6 met PowerShift automaatbak gereden. Hoewel er veel negativiteit te vinden is heb ik er altijd met plezier in gereden. Gekocht met 160k en recent ingeruild bij een dealer met een probleemloze 211k. De PowerShifts zitten in de modellen met de Ford motoren. Mijn V70 1.6 was modeljaar 2012 met flinke facelift van het dashboard waarbij het navigatiescherm vast in het dashboard zat en niet meer omhoog kwam uit het dashboard. Deze vrij compleet uitgeruste V70 zijn voldoende te koop maar reken wel op wat hogere km standen als gewenst. Als die zijn onderhoud op tijd bij de dealer heeft gehad zou ik er niet bij weg lopen. Distributie interval ligt nu bij 180k (was 240k) die zou ik wel meepakken in een eventuele deal.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Fritzer
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 31.10.2019 - 10:33
Locatie: Nijmegen

kansberg schreef: 31.10.2019 - 22:57 Hoi Freek,

Je maakt iig een goede keuze met de V70. Er zijn echter niet veel exemplaren te koop binnen het budget en de wensen die je omschrijft. Ik heb er één gevonden op gaspedaal, en dit is een handgeschakelde Kinetic. Je zou de overweging kunnen maken om voor een diesel te gaan. Dan heb je keuze te over, ook luxe uitvoeringen met geartronic en lage kilometerstanden, en zo te zien maak je voornamelijk langere afstanden.... De 1.6 Diesels van na 2014 zijn vrijwel probleemloos, dan heb je gelijk het facelift model te pakken en vaak in de luxe Nordic+ uitvoering. Natuurlijk is de MRB hoger, maar het verbruik lager en al zou je op jaarbasis € 500,00 meer kwijt zijn, dan duurt het tien jaar eer je € 5000,00 hebt uitgegeven, ongeveer het verschil in prijs met een V70 in diesel of benzine. Binnen je budget komt dan zelfs een 5 cilinder in beeld :-)
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Als ik zoek via Volvo-selekt, vind ik toch wel een aantal opties: https://selekt.volvocars.nl/nl/voertuig ... b=1%7C%7C7. Ik kom dan wel uit op 120/130.000 km, maar dat is nog wel prima vind ik.

Diesel zie ik toch niet zo zitten met 20-25.000 km /jaar. Daarnaast ben ik toch een beetje bang voor het waardeverlies van diesels.
Fritzer
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 31.10.2019 - 10:33
Locatie: Nijmegen

Rogier64 schreef: 01.11.2019 - 16:58 Distributie interval ligt nu bij 180k (was 240k) die zou ik wel meepakken in een eventuele deal.
Bij wat voor een km-stand zou je dat kunnen vragen? De wagens die ik nu zie binnen mijn budget zitten toch ongeveer op 130.000. Dat lijkt me toch wat vroeg om te vragen om een preventieve distributie wissel, of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 900
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Mmm ja, 130k is inderdaad wel wat vroeg. Ook de 10 jaar (180k of 10 jaar) haal je niet. Bedenk dat bij een dealer de distributie met waterpomp en spanrollen rond de €700 zit.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
wikky
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47

Fritzer schreef: 01.11.2019 - 22:49 ...........
Diesel zie ik toch niet zo zitten met 20-25.000 km /jaar. Daarnaast ben ik toch een beetje bang voor het waardeverlies van diesels.
Jammer hoor, verkeerde zuinigheid in mijn ogen.
Met dat aantal kilometers per jaar ga je flink wat geld in je broekzak houden t.o.v. benzine, geld dat je mooi apart kunt zetten voor het vervangen van je distributieriem over 2 jaar (en dan hou je nog geld over).

Wat bedoel je met waardeverlies van een diesel? het is niet zo dat straks een auto van 10-12 jaar oud met meer dan 200.000 km nog altijd goud waard is en een bezine variant wordt ook niet meer waard in de tijd.....

Voor wat betreft de diesel sentimenten gaat het allemaal wel meevallen. de diesel is nog niet zomaar weggesaneerd (vrachtwagens!) en als de prijzen al wat zakken heb je er bij aanschaf ook al profijt van. Bovendien moet ik nog maar zien hoe de elektrische varianten (en de huidige turbo naaimachientjes!) zich in de toekomst als 2e hands gaan profileren. Ik ben bang dat daar nog wel wat verborgen gebreken boven water gaan komen.
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pK 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pK 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pK 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pK 8v. R-Design 2016
!! Leven en laten leven !!
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Hoe groter en hoe zwaarder de auto, hoe logischer om er een diesel in te doen
Zie het hoge percentage diesels bij flinke SUV's (in Duitsland bijvoorbeeld, in NL de T8 alleen fiscaal interessant)

Een diesel stoot veel minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzine. En je hebt meer keus
Restwaarde lijkt mij geen probleem, alleen maar goed dat je nu een prima deal kunt krijgen!
Ik las net dat mijn Euro 5 diesel uit 2012 vanaf 1 januari 2025 de centra van Gent en Antwerpen niet meer in mag
Prima, daar kom ik toch al nooit en tegen die tijd staat er > 400.000 op de teller, dus no worries, dan is de inruilwaarde toch gering :-)

Dit is wel een mooie vind ik:


www.autowereld.nl/volvo/v70/2-0-d4-gear ... tails.html

TO wil minder kilometers, maar als de auto goed is onderhouden / bereden is zo'n stand geen punt denk ik
(Alleen zie ik op de foto's niks over de distributie staan?)

Die Ford powershift DSG ellende lijkt mij wel een groter risico
Tenzij je het voor een spotprijs kunt krijgen
Je moet ook wat mazzel met de techniek hebben
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Rogier64 schreef: 04.11.2019 - 23:18 Mmm ja, 130k is inderdaad wel wat vroeg. Ook de 10 jaar (180k of 10 jaar) haal je niet. Bedenk dat bij een dealer de distributie met waterpomp en spanrollen rond de €700 zit.
Bij een specialist kan het voor flink wat minder:

www.nordicar.nl/volvo-diensten/v70-2007 ... gen/3.html

(Maar misschien wil TO uitsluitend naar ene officieel dealer, ieder zijn voorkeur)
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Er is genoeg aanbod, kwestie van een betrouwbare verkoper / bedrijf er uit vissen:


www.gaspedaal.nl/volvo/v70/automaat?bma ... 2&srt=pr-a

En hopelijk een acceptabele inruilprijs voor de oude auto. Er zitten altijd best wat haken en ogen aan inruilen, maar als je er flink op vooruit gaat en echt een goed exemplaar vindt, dan is het de moeite en het geld waard!
Je hebt er immers elke dag plezier van
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Over de Ford powershift is al veel geschreven. Als je geluk hebt gaat het goed maar deze automaten hebben geen goede reputatie. De geartronic was er in combinatie met de 5 cilinder motoren (vanaf MY2014 ook op de 4 cilinders). Een 5 cilinder diesel/benzine heeft een heerlijke (verslavende) grom. De geartronic is een vrolijke flierefluiter en niet altijd bij de les maar vooruit, het is te pruimen. Wil je een vlot schakelende automaat in combinatie met Volvo V70 dan kom je uit op de 8 traps Geartronic. Deze is alleen geleverd bij de 4 cilinder 2 liter blokken als D4 en T5 vanaf MY2014.

Een V70 is zwaar en per definitie een zuipschuit als je er mee gaat filerijden, het maakt dan weinig uit welke variant je hebt. Een automaat neemt al gauw 1 liter per 100km meer dan handgeschakeld. Een 2,4 liter 5 cilinder i.c.m. een handbak betekent "lui" schakelen vanwege het grote koppel wat je tot je beschikking hebt. Misschien een alternatief?

Mijn advies is om alle varianten gewoon eens te proberen. Ga proefrijden en bepaal wat je het beste past. Kijk ook eens naar de V60. Die is echt een stuk kleiner dan een V70 maar rijdt strakker en zuiniger.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Fritzer schreef: 01.11.2019 - 22:49 Diesel zie ik toch niet zo zitten met 20-25.000 km /jaar. Daarnaast ben ik toch een beetje bang voor het waardeverlies van diesels.
Das war einmal. Diesel zit al weer in de lift.
https://automotive-online.nl/management ... te-diesels
"Dreigend tekort aan gebruikte diesels: Het aantal stadagen van diesels is inmiddels vrijwel gelijk aan die van benzineauto's."
"Op basis van het aanbod en de huidige import- en exportstromen verwacht Autorola dat er een tekort aan gebruikte dieselauto’s aan het ontstaan is."

Ik vond de prijzen van gebruikte Euro6 diesels al behoorlijk goed blijven liggen het afgelopen half jaar, dit zou dus de verklaring kunnen zijn.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 900
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Met ongeveer 25k per jaar zal een diesel wel uit kunnen, maar dan moet je wel diesel willen rijden. Ik heb hetzelfde dilemma gehad en uiteindelijk een V70 diesel gehad. Ik vond het geen succes, verbruik viel mij tegen door regelmatig regenereren, onderhoudskosten zouden wat vriendelijker zijn, heb ik niet van gemerkt. Interieur minder snel op temperatuur in de winter. Wel fijn koppel, leuk in combinatie met een caravan....maar die had ik niet. Met de hele discussie die telkens oplaait mbt vervuilende diesels en steeds meer steden die oudere diesels gaan weren in de binnenstad heb ik flinke twijfels over diesels. Een EURO6 diesel zit niet binnen het budget van TO. Oh ja, het was dat ik een erg jong gebruikte V70 benzine bij de dealer kocht om toch nog een beetje inruil te krijgen. Op gaspedaal is de V70 diesel zwaar oververtegenwoordigd (334 stuks) tov benzine (111 stuks) in de bouwjaren 2012 tot 2015.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Fritzer
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 31.10.2019 - 10:33
Locatie: Nijmegen

De zoektocht was niet dringend en loopt nog. Ik twijfel ook of ik wel 20.000 wil uitgeven aan een auto nu. Recent wel een proefrit gemaakt in een mooie T4 uit 2012 en overtuigd dat het een heerlijke reisauto is ben ik wel. Het sentiment stemt ook nog steeds voor de Volvo (mijn vrouw alleen wat minder)
Ik ben nu toch ook een beetje aan het kijken naar diesels, omdat die inderdaad vaak net wat nieuwer en completer uitgerust zijn te krijgen, het misschien net wel loont en omdat ze zo soepel rijden. Alhoewel het binnen het budget ook wel wat krap is om een mooie euro 6 diesel te vinden. De km-stand zal de doorslag gaan geven.
Mijn kennis op het gebied van auto's is beperkt. Is de levensduur van dieselmotoren echt anders dan van benzine?
Tot op heden zocht ik echt naar een benzine met zoals hierboven gezegd max 150.000 op de teller, liefst minder.
Wat zouden jullie aanhouden om nog een mooi aantal jaren 25.000 per jaar te kunnen rijden?
Ik weet dat er vele Volvo's rondrijden met astronomische getallen op de teller, maar wat is een beetje reeel voor een T4 of D3 motor?
Texels schreef: 08.11.2019 - 20:24 Bij een specialist kan het voor flink wat minder:
Texels schreef: 08.11.2019 - 20:24 (Maar misschien wil TO uitsluitend naar ene officieel dealer, ieder zijn voorkeur)
Specialist of dealer heeft wel de voorkeur bij mij. Zelf onvoldoende verstand van auto's om bij een klein garagebedrijf een mooi exemplaar op te pikken.
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Hoi Fritzer,

De huidige generatie benzinemotoren doen w.b. levensduur niet veel onder voor de diesels, dit alles onder voorbehoud van goed onderhoud uiteraard. Door alle milieu sparende toepassingen (EGR, DPF, minimale regeling motormanagement) op dieselmotoren, heeft de diesel het zwaar gekregen als het om levensduur gaat, ook voor een diesel geldt nauwkeurig en op tijd onderhoud, daar waar je vroeger nog wel eens 15000 km door kon rijden, is dit nu fnuikend voor de levensduur.

Persoonlijk zou ik de nieuwe generatie VEA (Euro 6, 4 cilinder) motoren mijden. Hier zijn verhoudingsgewijs veel problemen mee, denk aan EGR, olieverbruik, DPF en de sinds vorig jaar teruggebrachte intervaltermijn voor de distributie, van 240000 naar 150000 km.

De 5 cilinders staan bekend als uitermate betrouwbaar en in staat zeer hoge km. standen te draaien. 5 ton is geen uitzondering. Deze zijn Euro 5 van de laatste generatie, op termijn kan dit dus problemen geven met steden en gebieden waar men milieumaatregelen iets al te serieus oppakt. Deze motoren zijn geleverd tot november 2014, daarna opgevolgd door de Euro 6 VEA motoren. Ook voor de 5 cilinders geldt dat er een duidelijke historie van aanwezig moet zijn. De distri interval bij deze motoren is 180000 km of 10 jaar.

Uit eigen ervaring weet ik dat de D3 136 pk een zuinige (w/w 1 : 15,5 en op de lange afstand 1 : 17,5) en zeer comfortabele combi is met de V70. Ook met de caravan van 1500 kilo de bergen in doet hij met twee vingers in z'n neus. Ik heb nog nooit zo'n fijne reisauto gehad, behalve de Citroën XM destijds, maar dat is meer dan 20 jaar geleden. Ik zou willen dat ik de fauteuils in m'n woonkamer had. Ben inmiddels een projectje begonnen om een V70 stoel in te zetten als bureaustoel, met verwarming uiteraard :-) Van 2015 vindt je ze bijna niet, maar vanaf de facelift in 2011 tot eind 2014 is er voldoende aanbod, zeker als je geen haast hebt, dat werkt in je voordeel. Deze vindt je ook met Geartronic automaat uiteraard. De Powershift staat niet zo goed bekend, een soort DSG bak van Volvo. Ik heb echter even zo niet paraat tot wanneer de powershift is geleverd en in welk model.

De D2 1,6 staan hun mannetje in de V70, maar verwacht er geen hoge prestaties van, 'voldoende' is hier het kernwoord. Deze zijn vanaf 2014 zeker betrouwbaar en in '15 opgevolgd door de D2 VEA Euro 6.

Succes met de zoektocht en keep us informed!
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Fritzer
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 31.10.2019 - 10:33
Locatie: Nijmegen

Dank voor je uitgebreide antwoord!
kansberg schreef: 08.03.2020 - 22:35 De huidige generatie benzinemotoren doen w.b. levensduur niet veel onder voor de diesels
Dat maakt het dan voor mij ook een stuk minder interessant. Die 5 cilinder diesels klinken wel interessant, maar ik durf die euro5 toch niet aan, omdat ik de auto toch voor de langere termijn wil aanschaffen.


Zijn de 5 cilinder Bifuel motoren ook zo duurzaam/betrouwbaar? Of is dat een stukje techniek dat je maar beter links kunt laten liggen door allerhande technische problemen? Die zie ik namelijk wel met enige regelmaat bij een volvo specialist in mooie uitvoering voor een nette prijs. Wel even kijken hoeveel kleiner de kofferbak is, want die oogt op de foto nogal ondiep.

Edit: ik ben ondertussen al wel achter de adder onder het gras: de wegenbelasting...wat idioot zeg
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Alle 5 cilinder motoren uit de door jou gewenste bouwjaren zijn betrouwbaar. Ook de 4 cilinder motoren zijn even betrouwbaar. Voor wat betreft de diesels. Je kan ook gerust een VEA 4 cilinder diesel nemen. Ook die zijn over het algemeen betrouwbaar en degelijk gebleken. Er is daar echter een kanttekening voor wat betreft een aantal bouwjaren van de D4. Met name in de V70. Maar verder zijn het gewoon heel degelijke en betrouwbare motoren.

Ik ben een liefhebber van dieselmotoren. Heb zelf jarenlang diesel gereden. Maar met privé maximaal 15.000 km/jr is diesel voor mij niet meer interessant.
Ten eerste vanwege de lage kilometrage per jaar, ten tweede vanwege de korte afstanden (<20 km/ enkele reis.) Waarbij de motor niet op temperatuur komt, ten derde: als gevolg daarvan, de hogere onderhoudskosten vanwege de inwendige vervuiling daaruitvolgend, ten vierde diesel is duurder in mijn vakantielanden. En pas als allerlaatste: Hoewel de CO2-uitstoot lager is dan bij benzine stoot een diesel, ondanks alle berichten vanuit de fabrikanten, nog altijd meer andere nog schadelijker stoffen uit dan een benzinemotor.
Pas als ik weer meer dan 40.000 km per jaar met mijn privé auto moet rijden wordt diesel weer interessant. Als mijn enkele reis ritjes maar boven de 30 km uit komen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Overigens had mijn 2.5T 5 cilinder ruim 320.000 km op de teller toen ik tegen mijn huidige 3.0 T6 opliep. Als dat niet was gebeurt had ik de V70 mogelijk nog gehad. Die was echt probleemloos.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Fritzer schreef: 11.03.2020 - 09:09 Edit: ik ben ondertussen al wel achter de adder onder het gras: de wegenbelasting...wat idioot zeg
Heel herkenbaar. Een vriend van mij dacht de auto van z'n leven gevonden te hebben met een V70 BiFuel, omgebouwd naar LPG. Toen bleek dat deze rond de 1900 kilo woog, heeft hij toch maar besloten verder te shoppen..... Een BiFuel is uberhaupt al een zware variant, als je dan ook nog eens LPG gaat inbouwen, wordt het echt een loodzwaar geheel.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Kun je een Bifuel ook eenvoudig ombouwen naar alleen benzine?
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”