V70 VEA D4 met probleem gekocht: hoog olieverbruik

Volvo_Joh
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.11.2019 - 20:50

@ Jelmer, wat een verhaal over die taxi-Volvo! Dank voor de tip. Daar leek dus wel relatie te zijn tussen EGR problemen, vervuiling van de motor en olieverbruik.

Ik heb uiteraard ook liever een nieuw blok, maar ik zou verwachten dat reviseren wel mogelijk is als de cilinderwanden niet zwaar beschadigd zijn. Inderdaad cilinderwand honen en andere zuigers erin met bijpassende schraapveren, zoals Johan_s60 schrijft. Maar of je dan een blok hebt dat weer een paar ton km's meekan??

Wellicht is het verstandig om mijn Volvo garage eerst eens goed onderzoek te laten doen naar de staat van de motor, en dan om tafel te gaan met alle partijen om naar bevredigende oplossing te zoeken? Dit zijn: verkopende niet-Volvo garage, zijn garantie-verzekering, Volvo Nederland, mijn lokale dealer die de auto kent, en ikzelf. Volvo Nederland is naar mijn mening ook belangrijke partij omdat het gewoon een structureel probleem betreft waar Volvo verantwoordelijkheid moet nemen.
Laatst gewijzigd door Volvo_Joh op 10.11.2019 - 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Als je nog garantie hebt zou ik in elk geval teruggaan naar de verkoper. Die kan kijken wat er aan gedaan kan worden, al dan niet met ondersteuning van Volvo Nederland. Wel goed om hier info te halen, zodat je niet met een kluitje het riet in gestuurd wordt.

Overigens schrik ik wel van de berichten over oliegebruik van de 4 cilinder diesels, te gek voor woorden. Kwaliteit brandstof blijkt hierbij erg belangrijk geworden te zijn met de invoering van EGR en roetfilters. Goed om te beseffen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Volvo_Joh schreef: 10.11.2019 - 11:06 @ Jelmer, wat een verhaal over die taxi-Volvo! Dank voor de tip. Daar leek dus wel relatie te zijn tussen EGR problemen, vervuiling van de motor en olieverbruik.

Ik heb uiteraard ook liever een nieuw blok, maar ik zou verwachten dat reviseren wel mogelijk is als de cilinderwanden niet zwaar beschadigd zijn. Inderdaad cilinderwand honen en andere zuigers erin met bijpassende schraapveren, zoals Johan_s60 schrijft. Maar of je dan een blok hebt dat weer een paar ton km's meekan??

Wellicht is het verstandig om mijn Volvo garage eerst eens goed onderzoek te laten doen naar de staat van de motor, en dan om tafel te gaan met alle partijen om naar bevredigende oplossing te zoeken? Dit zijn: verkopende niet-Volvo garage, zijn garantie-verzekering, Volvo Nederland, mijn lokale dealer die de auto kent, en ikzelf. Volvo Nederland is naar mijn mening ook belangrijke partij omdat het gewoon een structureel probleem betreft waar Volvo verantwoordelijkheid moet nemen.
Bereid je alvast voor op een hoop gezeur en verloren tijd zonder auto, tenzij de verkoper gelijk aan biedt om zonder kosten de motor te vervangen zou ik proberen om de koop ongedaan te maken.

Ergens op dit forum staat nog een linkje naar iemand die in hetzelfde schuitje zat en aan het einde van dat verhaal heeft iedereen (verkoper, lokale garage, eigenaar) een deel van de kosten voor rekening genomen. Maar ze hebben er wel voor gezorgd dat iemand eerst even drie maanden zonder auto zat, want die mocht voor extra onderzoek een rondje Nederland maken.

Deze dus:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BN9978
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 10.11.2019 - 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Lees anders even http://hartogtuning.nl/?p=1171 Deze firma heeft in het VAG-wereldje inmiddels een aardige naam opgebouwd als het gaat om het verhelpen van dit probleem dmv reviseren van het blok en legt hier (m.i.) duidelijk uit wat er an de hand is.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Laka
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 30.05.2019 - 14:22

Je moet de verkopende partij de kans geven om het probleem op te lossen. Mijn voorkeur is altijd eerst een gesprek aan te gaan en kijken of je er samen uitkomt. Vaak wil men 100% vergoeding maar in vele gevallen wordt het een coulance regeling en is in de meeste gevallen ook terecht (kom ik zo op terug) Wil de tegenpartij niet mee werken (merk je snel genoeg) zorg dan dat de verdere communicatie vastgelegd wordt. Dit zijn brieven (aangetekend) mails (met ontvangst bevestiging) etc. Bouw een dossier op. Schakel als je die hebt je rechtbijstand in. Maar zoals al eerder aangegeven probeer er eerst samen uit te komen.

Ooit heb ik een probleem gehad met een volkswagen passat . Motorsteun afgebroken waardoor een gat in het onderblok zat. Schade van 6600 euro. De auto was net uit de garantie. In eerste instantie wilde de dealer en Pon nederland niet meewerken. Gesprekken gehad met de dealer en Pon. Het antwoord was dat ik de schade zelf moest betallen. Hierna ben ik aangtekende brieven en mails gaan versturen . Later ook nog mijn rechtsbijstand in geschakeld. Zij waren blij met het dossier. Uiteindelijk een coulance regeling getroffen en moest zelf 1100 euro betalen. Dit was ook terecht omdat ik net voor een onderhouds beurt (inclusief vervangen distributie riem) zat. Het duurde even maar uiteindelijk toch tot een oplossing gekomen.
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

jalex_h schreef: 10.11.2019 - 14:38 Lees anders even http://hartogtuning.nl/?p=1171 Deze firma heeft in het VAG-wereldje inmiddels een aardige naam opgebouwd als het gaat om het verhelpen van dit probleem dmv reviseren van het blok en legt hier (m.i.) duidelijk uit wat er an de hand is.
Interessant verhaal. Maar zij doen alleen VAG zo te zien.

Krijgt elke VEA2014/2015 hier problemen mee? Of kun je dit ook voorkomen door preventief olie vaker te vervangen dan elke 30.000 km?
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Volvo_Joh schreef: 08.11.2019 - 23:00 Auto elders in het land gekocht met 6 mnd garantie
Volgens mij moet je teruggaan naar de leverende partij en een garantieclaim indienen.
Of proberen de koop ongedaan te maken.

Ik hoop wel dat het geen Autotrust garantie is, deze garantie sluit nl. olieverbruik uit.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Ik heb inderdaad wel eens de voorwaarden van Autotrust gelezen. Volgens mij kun je dan net zo goed niet bij verzekeren. Mocht dit door garantie worden uitgesloten dan heb je altijd nog rechten namelijk non conformiteit.
Volvo_Joh
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 07.11.2019 - 20:50

Dank allen voor reacties!

We hebben inderdaad Autotrust garantie, dat had ik nog niet genoemd. Ik viel van m'n stoel toen ik de kleine lettertjes las. Maar ik ga ervan uit dat de verkopende garage z'n verantwoordelijkheid neemt, in samenspraak met Volvo Nederland (die gewoon een ondeugdelijk product heeft geleverd), Autotrust en mijn lokale Volvo dealer die de auto in onderhoud heeft gehad. We gaan het zien, ik ga me constructief opstellen en dan ga ik ervan uit dat ze ons niet in de spreekwoordelijke shit laten zitten. Tot nu toe goed contact met verkopende garage. Koop ongedaan maken is scenario, hoewel het prachtige Polar+ auto is met veel opties (standkachel, xenon, open dak, etc etc).

@Maarten: het is dus duidelijk een kwetsbaarheid van de VEA 2014/2015 diesel blokken, maar er zijn veel tevreden gebruikers en dito reviews. Om die reden hebben wij deze auto met dit blok gekozen. Met beetje geluk, correct onderhoud (vervuiling voorkomen) en bij juist gebruik (koud niet voluit belasten) is het wellicht te voorkomen.

@Jalex_h, dank voor de tip van Hartog Tuning.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Ik hoop dat jullie er uit komen. Dit is natuurlijk balen.. Ik heb een d4 vea met 190k op de teller uit 2014. Nog nooit olie hoeven bijvullen. Dus ze hebben niet allemaal dit probleem.
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Helaas BasG, er was geen toestemming om naar de dealer te gaan vanuit de toko die de lease in opdracht van ons bedrijf beheerd. Het klinkt jou wellicht raar in de oren, en dat is het ook in mijn ogen, maar het was de bittere waarheid. Ik heb diverse telefoontjes en mailtjes hierover van mijn direkte collega's , zelf gehoord en gezien. Sinds kort zijn die praktijken vanwege de vele problemen en klachten gelukkig verleden tijd en kunnen ze weer gewoon naar de dealer voor het specifieke onderhoud en de terugroepacties, en niet meer naar de snelle fitter.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Dit ook gezien? viewtopic.php?f=27&t=82704

Wellicht val je hier ook onder?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

sanco schreef: 10.11.2019 - 22:18 Helaas BasG, er was geen toestemming om naar de dealer te gaan vanuit de toko die de lease in opdracht van ons bedrijf beheerd. Het klinkt jou wellicht raar in de oren, en dat is het ook in mijn ogen, maar het was de bittere waarheid. Ik heb diverse telefoontjes en mailtjes hierover van mijn direkte collega's , zelf gehoord en gezien. Sinds kort zijn die praktijken vanwege de vele problemen en klachten gelukkig verleden tijd en kunnen ze weer gewoon naar de dealer voor het specifieke onderhoud en de terugroepacties, en niet meer naar de snelle fitter.
Goed om te horen, is ook te belachelijk voor woorden....Anders heel snel andere leasemaatschappij zoeken!
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Dit verhaal past er ook wel bij:

https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... ic-2014-3/

Opvallend aan dit verhaal vind ik dat het rijden met een motor die bijna altijd op temperatuur is, deze toch ook problemen krijgt.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Volvo_Joh schreef: 10.11.2019 - 20:21 Dank allen voor reacties!

We hebben inderdaad Autotrust garantie, dat had ik nog niet genoemd. Ik viel van m'n stoel toen ik de kleine lettertjes las. Maar ik ga ervan uit dat de verkopende garage z'n verantwoordelijkheid neemt, in samenspraak met Volvo Nederland (die gewoon een ondeugdelijk product heeft geleverd), Autotrust en mijn lokale Volvo dealer die de auto in onderhoud heeft gehad. We gaan het zien, ik ga me constructief opstellen en dan ga ik ervan uit dat ze ons niet in de spreekwoordelijke shit laten zitten. Tot nu toe goed contact met verkopende garage. Koop ongedaan maken is scenario, hoewel het prachtige Polar+ auto is met veel opties (standkachel, xenon, open dak, etc etc).

@Maarten: het is dus duidelijk een kwetsbaarheid van de VEA 2014/2015 diesel blokken, maar er zijn veel tevreden gebruikers en dito reviews. Om die reden hebben wij deze auto met dit blok gekozen. Met beetje geluk, correct onderhoud (vervuiling voorkomen) en bij juist gebruik (koud niet voluit belasten) is het wellicht te voorkomen.

@Jalex_h, dank voor de tip van Hartog Tuning.
Geheel met je eens.... maar helaas al vaker gehoord dat Volvo Nederland gewoon bij de 2 jaar garantie blijft en that's it.... gooien het op onvoldoende olie verversen bijvoorbeeld, dit moet exact binnen de 12 maanden. Als dit bijvoorbeeld na 14 maanden gebeurt binnen de garantie periode is het klaar met je garantie!
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Hoe is het afgelopen met de koop?
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Ben je er al uitgekomen met de verkoper?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Soms vraagt 'n recall tijd, 'n dag of 'n dagdeel, als 'n leasemaatschappij voor dat doel geen vervang auto beschikbaar wil stellen kan dat 'n reden zijn.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik ben ook wel benieuwd. TS was laatst actief:15.11.2019 - 18:18
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Het is akelig stil en er is niks meer te bekennen van Volvo_Joh, denk dat hij genezen is van Volvo en met de noorderzon vertrokken ;-)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”