Een lastig probleem waarbij ik wat hulp nodig heb.
Basisinformatie:
Het betreft een XC70 uit 2011 MY12 met een D3 motor, motorcode D5204T3 en automaat.
Origineel 163 pk, maar door Volvotune naar 185pk/460nm gebracht.
Deze heeft nu 162.000 km op de teller en de nokkenasketting en multiriem zijn net vervangen.
Er branden geen waarschuwingslampjes en ook geen foutmeldingen op de boordcomputer.
De auto is altijd door Volvo-dealers onderhouden.
Het probleem:
Sinds een tijdje houdt de motor in bij het accelereren. In het begin was dit een paar keer per seconde kort inhouden, waardoor er een soort trilling ontstond bij rustig gas geven.
Inmiddels doet de motor dit bij rustig gas geven, maar ook bij half gas of meer. Alleen niet bij vol gas geven.
Bij het inhouden hoor ik gelijktijdig een piepend/fluitend geluid. Dit lijkt linksonder de motorkap vandaan te komen (bij het stuur in de buurt dus)
Mogelijke oplossing:
Bij de dealer is de software uitgelezen en hun vermoeden was dat de turbodrukregelaar aan vervanging toe was.
Deze heb ik zelf vervangen en dit leek heel even te helpen, maar na een paar dagen was het probleem helaas terug.
Om te voorkomen dat de dealer nodeloos veel kosten moet maken en eventueel zelfs weer verkeerde onderdelen wil vervangen, hier de vraag of iemand dit probleem herkent en weet hoe het opgelost kan worden of in ieder geval hoe de diagnose goed gesteld kan worden.
Door de turbodrukregelaar denk ik zelf aan de aansturing van de turbo.
Zou het kunnen dat ik bij het vervangen van de regelaar iets fout heb gedaan en er bij voorbeeld een probleem met de slangen van of naar deze regelaar kan zijn?
Of zou ik met een OBD-module zelf de goede zaken kunnen uitlezen om te bepalen of het aan de turbodruk of het vacuum ligt?
Alle hulp is welkom!
D3 houdt in bij accelereren
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20611
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Terug naar VolvoTune en software opnieuw laden? Als er een bitje verkeerd staat kun je vreemde storingen krijgen.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Wat zou kunnen is dat als het gaspedaal een potmeter heeft, deze potmeter niet meer goed werkt. Misschien ver gezocht, maar een collega met een Ford had eens dit probleem.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 30.07.2017 - 21:37
Extra info naar aanleiding van deze reacties:
Tuning staat er al bijna 3 jaar op, dus vreemd als dit nu opeens gebeurt. Maar ik kan het navragen bij volvotune.
Dit gedrag komt ook voor op de cruise control. Bv. Bij 100 km/h weer herstellen naar 120 km/h. Werkt de gaspedaal sensor dan ook?
Tuning staat er al bijna 3 jaar op, dus vreemd als dit nu opeens gebeurt. Maar ik kan het navragen bij volvotune.
Dit gedrag komt ook voor op de cruise control. Bv. Bij 100 km/h weer herstellen naar 120 km/h. Werkt de gaspedaal sensor dan ook?
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Nee, staat er volgens mij los van. Zonder het uitlezen van de wagen, blijft het gissen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- oldostofjas
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 06.03.2006 - 19:50
- Locatie: Nijkerk
Ik had bij mijn D3 soortgelijke klachten en dat was toen een lekke turboslang.
V70 2016 D4 GT8
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Jawel. En het is natuurlijk de moeite van het testen waard.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- dik999
- 5th Gear member
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46
ik denk ook lekke turboslang
bij mij hetzelfde geval in Noorwegen.
slang vervangen en euvel verholpen.
bij mij hetzelfde geval in Noorwegen.
slang vervangen en euvel verholpen.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1856
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Ik weet niet of het bij een diesel ook zo is, maar bij de benzine turbomotoren zijn er 2 van dit soort sensoren. Een turbo boost pressure sensor en een turbo control valve (weet de NL namen even niet).
Heb bij mijn C70 T5 nu eenzelfde issue, abrupt drukverlies vanaf 3.000/3.500 toeren en dan geen vermogen meer.
De eerste sensor is bij gister vervangen zonder resultaat, de TCV komt er vrijdag in (was gister niet op voorraad) en zou het probleem moeten oplossen. In ieder geval gaan we ook nog even alle slangen en aansluitingen contoleren.
Bij mijn vorige V70 was er een keer een scheur in een harmonicarubber van de intercooler buis. Dit gaf overigens niet zozeer drukverlies als wel een hard aanzuigend geluid.
gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Turboslang, intercooler /-slang of de EGR vol/Werkt niet goed. Dat zullen de verdachten moeten zijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 30.07.2017 - 21:37
In de vakantie weinig tijd gehad, maar wel wat verder onderzoek gedaan:
Als eerste toevallig een wegenwacht-man gesproken en die gaf aan dat de turboslang onlogisch zou zijn, als het bij hogere belasting niet voorkomt (dan zou er meer (onder)druk moeten zijn en dus juist meer lekkage. Hij dacht eerder aan de EGR.
Verder heb ik een OBD-module gekocht en eens gekeken wat die aangeeft. 2 foutcodes: P003a(85) = Turbocharger boost pressure control - learning limit exceeded en P0049(00) = Turbocharger turbine - over-speed.
Ook heb ik onderweg naar de "boost pressure" en "boost pressure desired" gekeken. En als bij het accelereren het inhouden optreedt, dan zie ik in beide grafieken een zaagtand in de grafiek. Dus er lijkt iets in de aansturing van de turbo te gebeuren, waardoor de gevraagde turbodruk ook hoger en lager wordt.
En na wat meer online zoekwerk en youtube-filmpjes kijken heb ik de MAP-sensor los gedraaid
Deze zit rechts bovenaan op het blok ( https://images.app.goo.gl/h5j6wreDuaipMvMZ6 met het blauw-witte labeltje, links van het ronde bruine onderdeel)
en deze zat volledig vol met roet: https://www.mupload.nl/img/y9o2dc9veejrp.09.20.jpg
Deze sensor goed schoongemaakt en de foutcodes gewist. Na een kort rondje in de buurt het probleem niet meteen kunnen reproduceren (maar daarvoor was het ritje ook wel erg kort) en alleen foutcode P0049 terug gekomen.
Dus ik denk nu in de richting van een vervuilde EGR of zelfs het hele inlaattraject. Lijkt dat met deze nieuwe informatie een logische weg?
En zo ja, wie heeft er tips voor een goede oplossing?
Maar om niets uit te sluiten: Als het de turboslang is, welke slang is dat? En hoe kan ik dat testen?
Als eerste toevallig een wegenwacht-man gesproken en die gaf aan dat de turboslang onlogisch zou zijn, als het bij hogere belasting niet voorkomt (dan zou er meer (onder)druk moeten zijn en dus juist meer lekkage. Hij dacht eerder aan de EGR.
Verder heb ik een OBD-module gekocht en eens gekeken wat die aangeeft. 2 foutcodes: P003a(85) = Turbocharger boost pressure control - learning limit exceeded en P0049(00) = Turbocharger turbine - over-speed.
Ook heb ik onderweg naar de "boost pressure" en "boost pressure desired" gekeken. En als bij het accelereren het inhouden optreedt, dan zie ik in beide grafieken een zaagtand in de grafiek. Dus er lijkt iets in de aansturing van de turbo te gebeuren, waardoor de gevraagde turbodruk ook hoger en lager wordt.
En na wat meer online zoekwerk en youtube-filmpjes kijken heb ik de MAP-sensor los gedraaid
Deze zit rechts bovenaan op het blok ( https://images.app.goo.gl/h5j6wreDuaipMvMZ6 met het blauw-witte labeltje, links van het ronde bruine onderdeel)
en deze zat volledig vol met roet: https://www.mupload.nl/img/y9o2dc9veejrp.09.20.jpg
Deze sensor goed schoongemaakt en de foutcodes gewist. Na een kort rondje in de buurt het probleem niet meteen kunnen reproduceren (maar daarvoor was het ritje ook wel erg kort) en alleen foutcode P0049 terug gekomen.
Dus ik denk nu in de richting van een vervuilde EGR of zelfs het hele inlaattraject. Lijkt dat met deze nieuwe informatie een logische weg?
En zo ja, wie heeft er tips voor een goede oplossing?
Maar om niets uit te sluiten: Als het de turboslang is, welke slang is dat? En hoe kan ik dat testen?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
MAP Sensor dood
Kabel naar sensor maakt ergens een heel klein beetje sluiting of net geen contact
TCV heb je al vervangen, maar slangen daar aan kunnen ook een scheurtje hebben
Die sensor van je geeft weinig hoop voor de rest van de luchtwegen.
Kabel naar sensor maakt ergens een heel klein beetje sluiting of net geen contact
TCV heb je al vervangen, maar slangen daar aan kunnen ook een scheurtje hebben
Die sensor van je geeft weinig hoop voor de rest van de luchtwegen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 30.07.2017 - 21:37
Inmiddels weer wat verder getest en de MAP sensor en de WAP sensor lijken het allebei goed te doen. In car scanner zie ik tijdens het rijden de waarden mooi variëren.
Helaas is het probleem er nog steeds en zijn ook beide foutcodes weer terug.
Door het fluitende geluid dacht ik ook aan de wastegate. Dus in car scanner de "turbo bypass or VNT" en "Turbo wastegate [%]" bekeken. Deze bewegen de hele tijd, maar ik kon geen relatie met het inhouden of fluiten ontdekken tijdens het rijden en ik weet ook eigenlijk niet waarop ik zou moeten letten.
Zijn er nog meer zaken die ik zelf zou kunnen testen?
Ik gebruik de auto op dit moment niet, vanwege thuiswerken en vind het niet zo handig om nu naar een garage te gaan rijden.
Helaas is het probleem er nog steeds en zijn ook beide foutcodes weer terug.
Door het fluitende geluid dacht ik ook aan de wastegate. Dus in car scanner de "turbo bypass or VNT" en "Turbo wastegate [%]" bekeken. Deze bewegen de hele tijd, maar ik kon geen relatie met het inhouden of fluiten ontdekken tijdens het rijden en ik weet ook eigenlijk niet waarop ik zou moeten letten.
Zijn er nog meer zaken die ik zelf zou kunnen testen?
Ik gebruik de auto op dit moment niet, vanwege thuiswerken en vind het niet zo handig om nu naar een garage te gaan rijden.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 30.07.2017 - 21:37
Voor iedereen die dit topic heeft gevolgd of in de toekomst gaat bekijken: The end!
Vandaag heb ik (na 2 lange ritten in de afgelopen weken) de auto weer gebruikt en kreeg de melding "motorsysteem service vereist" en een symbool van een motorblok en uitroepteken, ook hoorde ik een fluitend geluid dat klonk als valse lucht aanzuigen. Daarom meteen doorgereden naar de garage.
Daar uitgelezen en een scheur in de turboslang gevonden.
Deze slang was toevallig op voorraad, dus meteen vervangen en de storing is weg!
Dus achteraf had @Oldostofjas het goed geanalyseerd (en de wegenwacht-man fout).
Het was een scheurtje van ongeveer 1cm, dus daarom waarschijnlijk lang onopgemerkt gebleven.
Aan iedereen die heeft meegedacht en bijgedragen: Hartelijk dank!
Vandaag heb ik (na 2 lange ritten in de afgelopen weken) de auto weer gebruikt en kreeg de melding "motorsysteem service vereist" en een symbool van een motorblok en uitroepteken, ook hoorde ik een fluitend geluid dat klonk als valse lucht aanzuigen. Daarom meteen doorgereden naar de garage.
Daar uitgelezen en een scheur in de turboslang gevonden.
Deze slang was toevallig op voorraad, dus meteen vervangen en de storing is weg!
Dus achteraf had @Oldostofjas het goed geanalyseerd (en de wegenwacht-man fout).
Het was een scheurtje van ongeveer 1cm, dus daarom waarschijnlijk lang onopgemerkt gebleven.
Aan iedereen die heeft meegedacht en bijgedragen: Hartelijk dank!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 30.07.2017 - 21:37
En voor de mensen die in de toekomst via een zoekopdracht bij dit topic uitkomen toch nog een staartje:
Het probleem leek weg te zijn, maar kwam langzaam weer terug. (heel vreemd, maar wel gebeurd)
Vanwege corona een jaar heel weinig gereden en geen zin gehad om onnodig op pad te gaan.
Dus recent naar Vol(vo)service in Elst en daar kwam het werkelijke probleem naar boven: 1 van de druksensoren van de turbo was defect en gaf een verkeerde waarde door.
Deze sensor is vervangen en nu werkt alles weer naar behoren!
Het probleem leek weg te zijn, maar kwam langzaam weer terug. (heel vreemd, maar wel gebeurd)
Vanwege corona een jaar heel weinig gereden en geen zin gehad om onnodig op pad te gaan.
Dus recent naar Vol(vo)service in Elst en daar kwam het werkelijke probleem naar boven: 1 van de druksensoren van de turbo was defect en gaf een verkeerde waarde door.
Deze sensor is vervangen en nu werkt alles weer naar behoren!
- pjdamen
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31
Welke sensor was dit: heb je er een fito van waar deze zit?XC70D3 schreef: ↑05.08.2021 - 10:51 En voor de mensen die in de toekomst via een zoekopdracht bij dit topic uitkomen toch nog een staartje:
Het probleem leek weg te zijn, maar kwam langzaam weer terug. (heel vreemd, maar wel gebeurd)
Vanwege corona een jaar heel weinig gereden en geen zin gehad om onnodig op pad te gaan.
Dus recent naar Vol(vo)service in Elst en daar kwam het werkelijke probleem naar boven: 1 van de druksensoren van de turbo was defect en gaf een verkeerde waarde door.
Deze sensor is vervangen en nu werkt alles weer naar behoren!
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)