XC70 maar welke?

Peet27
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

De keuze voor een XC70 is gemaakt en de zoektocht langzaam begonnen, maar welke wil ik hebben?

Ik rijd 30.000 km per jaar met een A4 1.9TDI. (115 pk getuned naar 140)
En zoek nu een XC70, mooi, betrouwbaar veilig.
Luxe uitvoering, bouwjaar ca 2011-2012 en automaat.

diesel
Bij de diesels komt ik dan uit op een D3 of een D5. Want de 5 cylinders zijn nog de echte Volvo motoren en dus degelijk en betrouwbaar.
Ik heb geen AWD nodig (ik heb geen paardentrailer of caravan) en qua vermogen lijkt een D3 163PK voor mij voldoende.
Een klasse lager in de MRB dan de D5, zuiniger in gebruik en met tunen is - indien nodig - nog eens 20-30 pk erbij te zetten.
Nu hoor je over tuning ook negatieve geluiden maar ik heb er goede ervaringen mee. Mijn dochter heeft een V50 2.0D probleemloos van 216.000 naar 350.000 km gereden en als je het vermogen van zo'n getunede motor niet constant aanspreekt zijn er alleen maar voordelen. Meer power maar vooral een veel soepelere motorloop.
Vraag:
Anderen zweren bij de D5. Maar is die motorisch dan ook (veel) beter dan de D3?
De D3 is toch van de D5 afgeleid?

LPG
LPG is ook nog een optie.
Ik woon dicht bij de grens met Belgie, daar is LPG ook nog eens goedkoper.
De T6 (AWD) lijkt me een fantastische en soepele motor maar ook dit vermogen en verbruik heb ik niet nodig.
De T5 (2WD) heb ik nog niet bekeken.
De T6 zou goed op LPG kunnen maar van de T5 weet ik dat niet.
Vraag:
Is de T5 ook goed geschikt voor LPG?

Vraag:
XC70 :-)
Maar wat is de betere keuze?
D3-D5
T5-T6
Gebruikersavatar
Tjenare!
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 04.03.2020 - 20:58
Locatie: Duitsland

Ik heb pas net een XC70 T6, dus heel veel ervaringen kan ik niet delen, maar de keuze tussen diesel en benzine was voor mij heel snel duidelijk. Ik vond de D5 qua geluid toch te veel op de voorgrond, maar ik ben dan ook geen verstokte dieselrijder en erger mij aan het geluid van ronddwalende knikkers in het vooronder;-). De T6 is een droom qua comfort. Er is nu eenmaal geen mooiere motorconfiguratie dan een 6-cilinder in lijn. Compleet in balans en loopt daardoor heel rustig. Een T6 op LPG, zeker als je ook nog eens goedkoop over de grens kan tanken, lijkt mij geen gekke optie. Neem aan dat de tank mooi onder de vloer verdwijnt?
XC70 T6 Summum MJ2012 Flamenco Rojo
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb van 2014 tot 2019 ongeveer 140.000km in mijn 2.4 D3AWD XC70 gereden, onze C70 heeft de D3 met 2.0 motor.

Persoonlijk vind ik de 2.4 motor smeuiger rijden, de 2.0 is redelijk bruut bij vertrekken vanuit stilstand ivm de 2.4 twin turbo.
De D3 2.0 met handbak is (van horen zeggen) minder aangenaam met handbak wegens de smallere powerband..

Als ik een XC70 opnieuw zou aanschaffen zou ik toch de 2.4 twin turbo versie nemen, in 163 of 215pk.

Je hebt deze post een jaar te laat gedaan ik heb verleden jaar mijn XC70 MY12 in summum versie in twilight bronze met blond interieur verkocht.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

T6 natuurlijk! What else?

Niemand heeft dat vermogen en AWD nodig, maar als je het eenmaal hebt ervaren wil je niet zonder meer! En je hoéft het niet te gebruiken hé.
En ook een T6 is nog te tunen!

Als je een proefrit gaat maken in een D5 en daarna een T6 vermoed ik dat de uitslag nadelig zal zijn voor de oliestoker...

Daarbij staan de 3.0/3.2 6 cilinders als zeer betrouwbaar en degelijk bekend.

Wijsheid gewenst.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Peet27
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

Dank voor alle reacties so far.

Bij de D3 denk ik aan de 2.0 ltr.
Eventueel met tuning

T6 3.0
Tja, alleen de sound van zo'n 6 cylinder is al geweldig.
Verbruik 1 : 8 benzine en 1:6 LPG? ( bij normale rijstijl)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24353
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Peet27 schreef: 07.03.2020 - 14:08 Bij de diesels komt ik dan uit op een D3 of een D5. Want de 5 cylinders zijn nog de echte Volvo motoren en dus degelijk en betrouwbaar.
Alle motoren in de XC70 zijn echte Volvo motoren, ook de viercilinders
Peet27 schreef: 07.03.2020 - 14:08 Mijn dochter heeft een V50 2.0D probleemloos van 216.000 naar 350.000 km gereden en als je het vermogen van zo'n getunede motor niet constant aanspreekt zijn er alleen maar voordelen. Meer power maar vooral een veel soepelere motorloop.
Die 2.0D is nou net geen Volvo motor, maar dus wel erg betrouwbaar
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27469
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een XC70 T6 is natuurlijk wel een geweldige auto. Altijd voor gaan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Tjenare!
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 04.03.2020 - 20:58
Locatie: Duitsland

Peet27 schreef: 07.03.2020 - 14:08 En zoek nu een XC70, mooi, betrouwbaar veilig.
Luxe uitvoering, bouwjaar ca 2011-2012 en automaat.
Dit zou wat kunnen zijn, heeft zo ongeveer alles wat leverbaar was en is niet overdreven duur: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 136232d13d
XC70 T6 Summum MJ2012 Flamenco Rojo
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Peet27 schreef: 09.03.2020 - 08:10
.....T6 3.0....

Verbruik 1 : 8 benzine... ( bij normale rijstijl)
Bij is het idd ongeveer 1:8 met 80/20 stad/snelweg met zo nu en dan een declasserend stoplichtsprintje.😬

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Peet27
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

ik heb inmiddels in een paar kandidaten gereden. Een 3.2 2008 en een D3 2.0 2011. Wat me opviel was dat de 3.2 super goede stoelen had. De D3 had stoelen die ok waren maar niet extreem goed. Heeft de 3.2 dan ook sportstoelen of waren die gewoon beter ingesteld dan die van de D3? D3 heeft voor mij overigens voldoende power. Ook een prettige, soepele motor.
Peet27
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

Verder,
De XC70 deint wat. Dat zal wel door de hogere stand komen.
Is hier met een iets stuggere vering iets aan te doen?
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik heb een V 70 2.4 5 cil (2008) gehad, daarna een XC 60 2.0 5 cil (2011) getuned door Obbe en sinds kort een XC 70 2.0 5 cil (2014). Deze gaat na de garantieperiode ook getuned worden door Obbe. Tuning is dan van 163 naar 185 PK.

Over de 2.0 liter 5 cil blokken niets dan lof. Heerlijke motoren. Na het tunen worden ze ook nog zuiniger. In mijn huidige XC is de motor ook erg stil. Beter dan de XC60.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Peet27 schreef: 19.04.2020 - 12:14 De XC70 deint wat. Dat zal wel door de hogere stand komen.
Is hier met een iets stuggere vering iets aan te doen?
Zoek dan eentje met niveauregeling, die zijn wat strakker. AWD of FWD maakt ook verschil, AWD rijdt strakker door de bocht. Stoelen zou in principe niet uit moeten maken, mogelijk dat de 3.2 elektrisch verstelbare stoelen had.
Sport stoelen en wat strakkere vering was bij de Dynamic versies (MY2016).

Als je de XC70 te deinerig vindt, probeer eens een XC60, die rijden veel strakker.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Peet27
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

Dank voor de reacties. Niveauregeling is een goede suggestie, alleen zal de zoektocht niet gemakkelijker worden denk ik. Frits bevestigt mijn indruk dat D5 2.0 een erg fijne motor is en met tunen nog fijner loopt.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27506
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Edwin schreef: 09.03.2020 - 14:50
Peet27 schreef: 09.03.2020 - 08:10
.....T6 3.0....

Verbruik 1 : 8 benzine... ( bij normale rijstijl)
Bij is het idd ongeveer 1:8 met 80/20 stad/snelweg met zo nu en dan een declasserend stoplichtsprintje.😬

Gr. Edwin.
Beetje laat aanhakend, maar de Santa Fé deed ook +/- 1 op 7 en met de gemiddelde tankinhoud van een auto op LPG werd ik daar op den duur wel een beetje flauw van.
Zaten zelfs dagen tussen dat ik begon met een volle tank en vlakbij huis alweer mocht tanken omdat deze leeg was. Met een gemiddelde diesel doe je +/- het dubbele aan kilometers op een tank en dat is mij ook wel wat waard.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Van 2016 was er ook 'n Euro 6 D4 AWD, Euro 6 maakt 'n auto wel langer bruikbaar.
Met 'n Euro 4 van 2008 mag je eind dit jaar Amsterdam al niet meer in..
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Misschien wat voorbarig maar mijn schoonvader overweegt om zijn Xc70 D4 AWD Summum geartronic weg te doen voor een Range Rover Velar of een XC60 T8.

De XC70 is van september 2013, model 2014 en altijd dealer onderhouden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Tjenare!
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 04.03.2020 - 20:58
Locatie: Duitsland

@Peet27: al wat gevonden? Ben benieuwd wat het is geworden:-)
XC70 T6 Summum MJ2012 Flamenco Rojo
Peet27
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40

Helaas nee. Nog zoekende.
Te duur, verkeerde kleur, te weinig opties.

Het moet een D3 Summum, Ocean Race, Limited edition worden, zwart of donkerblauw met niet teveel km. 2012-2013 met ca 130-140K.
Ik heb geen haast. De audi (1.9TDI 2006 334k) heeft weer glansrijk de APK doorstaan dus ik kan weer een jaar vooruit. Duits kwaliteitsprodukt. Maar moet uiteindelijk wel het veld ruimen.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Die 1.9TDI kun je met wel naar de 7 ton drukken, die motoren zijn tamelijk "onverwoestbaar".
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”