Aankoopadvies XC70nn (>2007) benzine

ELucky
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 01.08.2018 - 10:17
Locatie: Amsterdam

Hi All,

Nadat mijn bij een Volvo-dealer aangeschafte (aug. 2018) XC70 2.5t van 2005 met 3 ton op teller binnen de garantietermijn van 6 maanden meermaals motorisch de geest gaf en ik geen vertrouwen had in de aangeboden motorrevisie(s), heb ik deze bij diezelfde dealer (april 2019) naar volle tevredenheid ingeruild op een C30 2.4i Summum Geartronic. Echter, deze staat inmiddels weer te koop: viewtopic.php?f=113&t=84812&p=1657189#p1657189

Want, natuurlijk kruipt het bloed waar het niet gaan kan: Ik wil weer een XC70. Maar dan één van de nn-generatie (>2007). Gezien de relatief beperkte afstanden die ik jaarlijks rijd, zeg max. 15000 kilometer combinatie van kort en lang, lijkt een benzine-variant de meest logische keuze. Met het oog op het max. aanschafbudget van 15K blijft er dan maar één optie over: de 3.2 benzine. De occasions die ik online zie variëren tussen de 10 en 17K bij ogenschijnlijk betrouwbare partijen.De kilometerstanden bij deze occasions zitten dan tussen de 147 en 260K. Na mijn debacle met de eerste XC70 ben ik natuurlijk licht huiverig geworden voor al te hoge kilometerstanden. Zelfs bij een Volvo ;)

Wat ik mij afvraag:

Hoe betrouwbaar is de 3.2 motor bij hogere kilometerstanden? En waar moet ik op letten bij aanschaf? Heeft deze motor last van olievebruik of andere kostbare potentiele reparaties zoals bijv. 4wd-haldex koppeling bij eerste generatie?

Uiteraard begrijp ik dat bewijs van onderhoud (volgens schema) een belangrijke factor is in het maken van de juiste afweging.

Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en wat een acceptabele kilometerstand is in deze prijsklasse.

Paar opties bijv. bij een Volvo-specialist:
https://turnhoutautos.nl/aanbod?car=23224340
https://turnhoutautos.nl/aanbod?car=22697505
https://turnhoutautos.nl/aanbod?car=21588989
https://www.autotrack.nl/a/volvo-xc70-48750023

Of dealer:
https://www.autotrack.nl/a/volvo-xc70-49182488



Hoor graag. Thanks alvast!

Erik
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Forumlid Walter heeft een S80 3.2 AWD en houd een blog hierover bij: viewtopic.php?t=20&start=660
De 3.2 heeft geen getande riem. Dat vind ik zelf een voordeel. Bij 15k per jaar is bij een XC70 het omslagpunt allang gepasseerd in het voordeel van diesel.

De V70/XC70 zijn kwalitatief niet de beste Volvo's. Je zou ook eens kunnen kijken naar de XC60, die is kwalitatief beter (maar ik vond het hem te stug en de kofferbak te klein, daarom voor een XC70 gekozen, die ik persoonlijk ook al weer aan de krappe kant vind).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik zou voor een T6 gaan.
Zelfde belabberde verbruik, meer fun!
Snelle jongen vs. dramaqueen...

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik zou 'n Diesel nemen, goedkoper te vinden en veel economischer te rijden
ELucky
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 01.08.2018 - 10:17
Locatie: Amsterdam

Dank voor jullie input. Vandaag proefgereden in een XC70 3.2 en een XC60 T6. Waar de XC70 veel meer een Amerikaans georiënteerde vliegend tapijt rijstilo heeft, vond ik de XC60 T6 (2011) echt ontzettend niet-verfijnd en zenuwachtig overkomen. Daarnaast een nogal 'gemaakte' directe besturing. De XC70 heeft overigens een heel andere sound dan mijn huidige 2.4 vijfcilinder in de C30. Veel snerpender. Anyway.. blijkbaar heb ik een hang naar auto's met een relaxed karakter. Goed te weten en dank voor jullie adviezen.

Het omslagpunt voor diesel ligt door de lage occasionprijzen idd al rond de 12000. Maar bij evt. inruil zul je op termijn ook veel minder terugkrijgen. De regels worden voor diesels sneller strenger dan voor benzinemotoren lijkt me. Dat heeft weer gevolgen op de langere termijn. Daanaast voelt het voor mij persoonlijk niet lekker om in deze tijden een relatief oude euro5 diesel te kopen.

Heb dus besloten om in mijn zoektocht te focussen op XC70's met een 3.2 benzine. Liefst in bruin/grijs met bruin interieur en mat hout afwerking. Een soort schip zeg maar ;)

Zou het qua kilometerstanden met zo'n 3.2 veel uitmaken of je er één met 150.000 km of één met 230.000 km op klok koopt?

Nogmaals dank!

Erik
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Denk dat de onderhoudshistorie daarin meer bepalend is. (en wellicht het aantal eigenaren) Liever eentje die altijd netjes is bijgehouden met 200 nog wat dan eentje met 30k minder die na de eerste jaren nooit weer een dealer heeft gezien. Uitzonderingen daargelaten, want ook dan kan er natuurlijk wel goed onderhoud zijn uitgevoerd, maar die kans wordt wel kleiner. Ik zou dus naast een aankoopkeuring ook de historie wel graag willen kennen / inzien. Nog los van verholpen schades etc. zijn bij dealer onderhoud meestal de noodzakelijke updates doorgevoerd. Als je geluk hebt, koop je er eentje bij de dealer die hem nieuw heeft geleverd en ook het onderhoud heeft gepleegd, zo iemand weet wat ie verkoopt en kan er dan ook volledig achter staan. Kost vooraf iets meer, maar is wel een soort verzekering voor daarna.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Eentje met hoge kilometerstand maar met een perfecte onderhoudshistorie bij dealer of specialist en dito netjes interieur/exterieur heb ik liever dan eentje met lage kilometerstand, gebruikt in de stad, en onderhouden door de garage op de hoek.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Dat de T6 onverfijnd en zenuwachtig overkomt herken ik totaal niet? Behalve wanneer de automaat in S staat, dan begrijp ik wel wat je bedoelt, al is dat ook afhankelijk van je referentiekader. Ik meen te herinneren van testen dat juist de atmosferische 3.2 het koppel later levert en daarom hoger in de toeren moet. Maar kan er naast zitten, heb er nooit in gereden.
De T6 in D komt inderdaad ook een stuk levendiger over dan bijv. de C70 T5 die je voor je gevoel echt flink diep moet intrappen om terug te laten schakelen. Wat dan weer eigenlijk geheel niet nodig is omdat die helemaal op koppel onderin is afgestemd en bijna altijd zonder enige drama behoorlijk accelereert en daarme ongemerkt dus eigenlijk de ultieme cruiser is wat je ook wilt in zo’n auto.
In S vind ik de T6 inderdaad een giftige kikker, maar dat kan ook aan de Polestar tuning liggen, dat weet ik niet?

Ga op je gevoel af uiteraard maar als je voor een V70 gaat en een T6 echt wilt beoordelen zou je ook eens een XC/V70 T6 moeten proefrijden. Is toch wel wat anders dan een XC60.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Vind het wel een voordeel dat je met zo'n atmosferische 3.2 nooit zorgen hoeft te maken over turbo's die kapot kunnen gaan. Lekker simpele techniek!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

t5power schreef: 09.05.2020 - 09:03 Vind het wel een voordeel dat je met zo'n atmosferische 3.2 nooit zorgen hoeft te maken over turbo's die kapot kunnen gaan. Lekker simpele techniek!
Dat lees je vaker, maar in mijn 15+ jaar Volvo forum en aantal jaren 850 forum ervaring heb ik bar weinig berichten over kapotte turbo’s gelezen. Zeker gezien de in verhouding grote aantal Volvo’s die er mee rondrijden in NL.
De motoren zijn behoorlijk foolproof, hebben veel reserve qua overdruk opvang en het volk wat er mee rijdt zal ook van invloed zijn.
Rijdt zelf nu ook al 13 jaar turbo en nooit problemen. En ik mijdt de hogere toerentallen geenszins! Maar neem wel de techniek en bijbehorende regels in acht. Genoeg laten nalopen en afkoelen na snelle rit, goede olie, regelmatige oliepeil controle en tijdig onderhoud.
Ik meen mij te herinneren dat er gezegd is dat de Volvo turbo’s in feite onverwoestbaar zijn zolang ze altijd genoeg olie hebben. Te weinig olie kunnen ze slecht tegen en is de enige dealbreaker.
M.a.w. angst voor turbo problemen lijkt mij in dit geval juist het minste risico om rekening mee te houden.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Edwin schreef: 09.05.2020 - 15:13
t5power schreef: 09.05.2020 - 09:03 Vind het wel een voordeel dat je met zo'n atmosferische 3.2 nooit zorgen hoeft te maken over turbo's die kapot kunnen gaan. Lekker simpele techniek!
Dat lees je vaker, maar in mijn 15+ jaar Volvo forum en aantal jaren 850 forum ervaring heb ik bar weinig berichten over kapotte turbo’s gelezen. Zeker gezien de in verhouding grote aantal Volvo’s die er mee rondrijden in NL.
De motoren zijn behoorlijk foolproof, hebben veel reserve qua overdruk opvang en het volk wat er mee rijdt zal ook van invloed zijn.
Rijdt zelf nu ook al 13 jaar turbo en nooit problemen. En ik mijdt de hogere toerentallen geenszins! Maar neem wel de techniek en bijbehorende regels in acht. Genoeg laten nalopen en afkoelen na snelle rit, goede olie, regelmatige oliepeil controle en tijdig onderhoud.
Ik meen mij te herinneren dat er gezegd is dat de Volvo turbo’s in feite onverwoestbaar zijn zolang ze altijd genoeg olie hebben. Te weinig olie kunnen ze slecht tegen en is de enige dealbreaker.
M.a.w. angst voor turbo problemen lijkt mij in dit geval juist het minste risico om rekening mee te houden.

Gr. Edwin.
Oh zeker, hiervoor reed ik in V70 T5 getuned, geen enkel probleem. Vrouwlief nu in 2.0D, ook getuned. Geen enkel probleem. Zal allemaal wel meevallen. Heb nog wel eens dure reparatie gehad, was gelinkt aan de vele pks, was misschien niet gebeurd met een ingetogen blokje zonder al die pks. Maar zou zelf geen turbo laten staan.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
ELucky
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 01.08.2018 - 10:17
Locatie: Amsterdam

Thanks voor het meedenken! Kan idd goed zijn dat ik de XC60 in 'S-stand' heb gereden. Dat zou het zenuwachtige karakter kunnen verklaren. Misschien goed om een keer proef te rijden in een XC70 T6. Al zijn die wat prijziger dan de atmosferische 3.2 XC70 versies. Blijft onverlet dat de XC60 en 70 qua karakter/rij-dynamiek twee totaal verschillende auto's zijn, waarbij mijn voorkeur duidelijk gaat naar de 70. Liever ietwat zompig, dan stuiterig. Echt snaarstrak sturende auto's worden het toch nooit ;)

Qua kilometerstanden blijf ik huiverig voor hoge kilometerstanden. Ook met oog op inruil over een paar jaar. Een auto met 2 ton op de teller verkoopt toch nog net wat makkelijker/beter dan met 3 ton. Het onderhoud laat ik sowieso bij Volvo dealer of specialist doen. Maar goed, ook dat is eigenlijk lood om oud ijzer. Of nú een hogere aanschafwaarde, of later een lagere inruilwaarde. Same same.

Ik houd jullie op de hoogte van evt. vorderingen. Loopt ook nog een lijntje met een Zwitserse Volvo-dealer. Misschien dat daar wat uitkomt. Zelf een auto importeren is mss ook keertje leuk om te doen (als de reisbeperkingen zijn opgeheven) en blijft zelfs met alle invoerrechten goedkoper.

Grz. Erik
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

ELucky schreef: 19.05.2020 - 22:59 Ik houd jullie op de hoogte van evt. vorderingen. Loopt ook nog een lijntje met een Zwitserse Volvo-dealer. Misschien dat daar wat uitkomt. Zelf een auto importeren is mss ook keertje leuk om te doen (als de reisbeperkingen zijn opgeheven) en blijft zelfs met alle invoerrechten goedkoper.
Nog vorderingen gemaakt?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Dat verschil tussen XC60 en XC70 kan ik helemaal bevestigen.
Ik heb na het total loss ongeval met mijn V70N een XC60 gekocht omdat ik het toen een prachtige auto vond en na amper 2 jaar ingeruild voor een XC70 wegens te harde vering. Helaas in 2019 de XC70 uit voorzorg ingeruild voor een S90 D4 omdat de groene jongens de Euro 5 gaan bannen in Belgische steden vanaf 2023.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
ELucky
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 01.08.2018 - 10:17
Locatie: Amsterdam

DB200 schreef: 31.12.2020 - 10:55
ELucky schreef: 19.05.2020 - 22:59 Ik houd jullie op de hoogte van evt. vorderingen. Loopt ook nog een lijntje met een Zwitserse Volvo-dealer. Misschien dat daar wat uitkomt. Zelf een auto importeren is mss ook keertje leuk om te doen (als de reisbeperkingen zijn opgeheven) en blijft zelfs met alle invoerrechten goedkoper.
Nog vorderingen gemaakt?
Ja! Sinds paar weken in het bezit van een XC70 2.5T van 2006 (P2) met exact 2 ton op de teller. Volvo-dealer en -specialist onderhouden. Aankoopkeuring laten doen waaruit een kapotte veer en een lekkend oliefilterhuis naar voren kwam. Beiden euvels zijn inmiddels verholpen. Rijdt tot nu top! Deze keuze wijkt iets af van de P3 varianten (3.2 / T6) waar ik naar keek, maar heeft mede te maken met niet inruilen, en daarmee behouden van, mijn heerlijke C30 2.4i. Kortom, van één naar twee Volvo's ;)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

ELucky schreef: 05.05.2021 - 16:47 Ja! Sinds paar weken in het bezit van een XC70 2.5T van 2006 (P2) met exact 2 ton op de teller.
Mooi man, gefeliciteerd en veel plezier hiermee! Foto's delen van je bolide mag natuurlijk altijd, daar zijn we hier op het forum gek op :-).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
ELucky
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 01.08.2018 - 10:17
Locatie: Amsterdam

DB200 schreef: 05.05.2021 - 19:30
ELucky schreef: 05.05.2021 - 16:47 Ja! Sinds paar weken in het bezit van een XC70 2.5T van 2006 (P2) met exact 2 ton op de teller.
Mooi man, gefeliciteerd en veel plezier hiermee! Foto's delen van je bolide mag natuurlijk altijd, daar zijn we hier op het forum gek op :-).
Yes! Thanks :D Ga nu de auto ' Overland' klaarmaken voor een langere reis van meerdere maanden door Europa.
DC9A40CA-D172-455D-97CF-C491E681AC84_1_201_a.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Gefeliciteerd, de 2.5T is een snoepje die je tegenwoordig niet meer kan kopen :-D
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Gefeliciteerd met deze mooie MY07!
Zoek je nog rubbermatten? Heb de set uit onze XC70 nog liggen (origineel Volvo), mag voor twee tientjes weg.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

ELucky schreef: 05.05.2021 - 16:47
DB200 schreef: 31.12.2020 - 10:55
ELucky schreef: 19.05.2020 - 22:59 Ik houd jullie op de hoogte van evt. vorderingen. Loopt ook nog een lijntje met een Zwitserse Volvo-dealer. Misschien dat daar wat uitkomt. Zelf een auto importeren is mss ook keertje leuk om te doen (als de reisbeperkingen zijn opgeheven) en blijft zelfs met alle invoerrechten goedkoper.
Nog vorderingen gemaakt?
Ja! Sinds paar weken in het bezit van een XC70 2.5T van 2006 (P2) met exact 2 ton op de teller. Volvo-dealer en -specialist onderhouden. Aankoopkeuring laten doen waaruit een kapotte veer en een lekkend oliefilterhuis naar voren kwam. Beiden euvels zijn inmiddels verholpen. Rijdt tot nu top! Deze keuze wijkt iets af van de P3 varianten (3.2 / T6) waar ik naar keek, maar heeft mede te maken met niet inruilen, en daarmee behouden van, mijn heerlijke C30 2.4i. Kortom, van één naar twee Volvo's ;)
Gefeliciteerd de 2.5T is een super blok!
Maar eh sinds een paar weken pas? Heb je er bijna een jaar over gedaan? Wat een geduld joh! Zou mij niet gelukt zijn…😉
Je had natuurlijk wel die C30 5 pitter als backup…

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”