Olieverbruik

Plaats reactie
Gerard1956
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.12.2019 - 19:51

Beste lezers,

Ik heb een Volvo V70 D3, Euro 6 motor, 2.0 liter diesel uit 2015.
Deze heb ik in september 2019 gekocht bij een Volvo dealer en heb er inmiddels 20.000 km mee gereden, zonder problemen en de auto rijdt verder prima.
Dik tevreden!
Maar.....heb 2x 1 liter olie moeten bijvullen in deze periode.
Er hangen geen oliedruppels onder de auto en er liggen geen druppels op straat.
De motor ziet er visueel keurig droog uit.
Kan/mag dit olieverbruik bij dit type motor en aantal gereden kilometers?

Bedankt voor jullie reactie!
Laatst gewijzigd door Gerard1956 op 26.05.2020 - 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo 740, Volvo 945, Volvo XC 70, Volvo V 70
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

lijkt mij veel te veel

ik heb een D3 uit 2011 my 2012 en hoef alleen olie bij te vullen wanneer ik tegen beurt aan zit en veel hard gereden heb of met de caravan erachter ben geweest.
En een half litertje dus na 30.000 km
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Een D3 uit 2011 heeft een totaal ander blok dan een D3 uit 2015.
De VEA-blokken uit 2014/2015 verbruiken vaak (wat) olie. Daarna is er een modificatie gekomen. Volvo meent dat een verbruik tot 1 liter per 1000km acceptabel is. Dikkere olie is geen optie omdat deze niet voldoet aan de specificaties voor jouw auto. Een lichte verbetering zou het toevoegen van Forte Seal Conditioner aan de olie kunnen hebben. Dit middel maakt allerlei rubber pakkingen weer soepel. Een motorflush kan ook helpen, daarmee kan vuil uit het blok worden verwijderd. Niet iedereen is daar een voorstander van omdat losgeweekt vuil juist nieuwe problemen kan veroorzaken.
Mijn auto verbruikt een halve liter op 2000km. Is te veel maar nog acceptabel. Ik zie het maar zo: door bij te vullen heb je weer wat frisse olie in je blok....
rene.saab
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01.11.2019 - 19:26

Wat voor dikte olie gebruik je?
Gerard1956 schreef: 26.05.2020 - 10:33 Beste lezers,

Ik heb een Volvo V70 D3, Euro 6 motor, 2.0 liter diesel uit 2015.
Deze heb ik in september 2019 gekocht bij een Volvo dealer en heb er inmiddels 20.000 km mee gereden, zonder problemen en de auto rijdt verder prima.
Dik tevreden!
Maar.....heb 2x 1 liter olie moeten bijvullen in deze periode.
Er hangen geen oliedruppels onder de auto en er liggen geen druppels op straat.
De motor ziet er visueel keurig droog uit.
Kan/mag dit olieverbruik bij dit type motor en aantal gereden kilometers?

Bedankt voor jullie reactie!
Volvo V60 T5 Inscription 2019 Denim Blue
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Een 4 cilinder D3 is een VEA blok. En heel anders dan de eerdere D3 5 cilinder blokken. De VEA staat bekend om zijn hoge olieverbruik. Lees je hier maar eens in viewtopic.php?f=92&t=79609
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Nystrøm
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
Locatie: Groningen

Mijn lokale Volvo dealer vertelde mij dat de 0W20 gewoon water is en alleen maar voor milieu en andere eisen is ontwikkeld en niet puur op levensduur van de motor. Bij mijn laatste beurt heeft de dealer er ook 5W30 ingegooid omdat ze mij goed kennen en weten hoe zuinig ik op m'n Volvo ben. Dat is nu een paar dagen geleden dus echte cijfers kan ik niet geven. Wel dat mijn dealer dus zegt dat het VEA blok dat prima kan hebben.
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Rippie V70 schreef: 28.05.2020 - 17:16 Een 4 cilinder D3 is een VEA blok. En heel anders dan de eerdere D3 5 cilinder blokken. De VEA staat bekend om zijn hoge olieverbruik. Lees je hier maar eens in viewtopic.php?f=92&t=79609
Alleen de eerste VEA jaren zijn gevoelig voor olieverbruik, ik rij nu anderhalf jaar in een S90 D4 MY18 en al 20.000km zonder 1 drup olie bij te vullen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
dutch-v
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 24.07.2007 - 23:29

Olieverbruik bij deze VEA D2/D3/D4 motoren blijft een steeds terugkerend probleem, lijkt het.

Maar exact vanaf welk moment zijn in de V70's motoren geleverd waar de gemodificeerde olieschraapveren inzitten ?

Is dit m.i.v. MY2016 of MY2017 , of vanaf bepaalde datum of misschien vanaf bepaald VIN nummer ?

Is dit van buitenaf op enige manier te controleren ?

Ik ben zelf in de markt voor een mooie V70 Polar+ uit 2016 , maar vraag mij af of in deze laatste serie altijd de ""goede"" motor gemonteerd is. Heb weinig zin om 20K neer te leggen voor een auto die snel olie gaat gebruiken (in grote hoeveelheden).

Ben benieuwd......
Jens352
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.03.2020 - 19:27

Verbeterde olieringen - van benzinemotor VEA nr 1501327, 4e week van 2016
(niet zeker over diesel):

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/ ... 3-9999.pdf
Stier
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 15.06.2020 - 20:54

1 liter op de 10.000km valt nog mee. volgens mij valt dat altijd nog binnen de tolerantie.
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Geldt inderdaad voor de benzinemotoren, ben erg benieuwd naar het "Technical Journal" hiervan omtrent de diesels. Ik heb al even gepoogd om het volgnummer in de link met één op te hogen en te verlagen e.d. Dan krijg je weliswaar andere technical journals, maar niet het gehoopte item.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Edwin28 schreef: 21.08.2020 - 17:48 Geldt inderdaad voor de benzinemotoren, ben erg benieuwd naar het "Technical Journal" hiervan omtrent de diesels. Ik heb al even gepoogd om het volgnummer in de link met één op te hogen en te verlagen e.d. Dan krijg je weliswaar andere technical journals, maar niet het gehoopte item.
Leuk om te lezen dat onze vrienden uit de US recht hebben op 750 dollar aan accessoires wanneer ze de bout van hun airbag aan laten draaien. :)
Koenta Kinte
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
Locatie: Nederland

Gerard1956 schreef: 26.05.2020 - 10:33 Beste lezers,

Ik heb een Volvo V70 D3, Euro 6 motor, 2.0 liter diesel uit 2015.
Deze heb ik in september 2019 gekocht bij een Volvo dealer en heb er inmiddels 20.000 km mee gereden, zonder problemen en de auto rijdt verder prima.
Dik tevreden!
Maar.....heb 2x 1 liter olie moeten bijvullen in deze periode.
Er hangen geen oliedruppels onder de auto en er liggen geen druppels op straat.
De motor ziet er visueel keurig droog uit.
Kan/mag dit olieverbruik bij dit type motor en aantal gereden kilometers?

Bedankt voor jullie reactie!
1 liter op 10.000km is niet weinig maar ook niet heel veel. Ik had een collega met een A5 TFSI die deed 1L op 1000km.

Maar van wat ik begrijp kan de EGR hier weet de boosdoener zijn. Als je vaak korte ritjes maakt met een EGR diesel wordt heel het systeem nie goed warm. Er komt dan drab van diesel en aangekoekte roet in het uitlaatspruitstuk. En deze troep kan ook in de cilinders komen en tussen de olieschraapveren. Als die troep in de olieschraapveren komt dicht deze niet meer goed af. Gevolg kan zijn olieverbruik. Zoals -KJ_ al aangaf kan een goede reiniging van het EGR systeem inclusief motor al veel helpen. Dit doen ze met speciaal reinigingsmiddel die geïnjecteerd wordt in het inlaatkanaal. Na 2 a 2,5 uur is het klaar en is alles gereinigd. Er moet dan ook nieuwe olie en filter in.
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 607
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

dutch-v schreef: 17.07.2020 - 00:00 Olieverbruik bij deze VEA D2/D3/D4 motoren blijft een steeds terugkerend probleem, lijkt het.

Maar exact vanaf welk moment zijn in de V70's motoren geleverd waar de gemodificeerde olieschraapveren inzitten ?

Is dit m.i.v. MY2016 of MY2017 , of vanaf bepaalde datum of misschien vanaf bepaald VIN nummer ?

Is dit van buitenaf op enige manier te controleren ?

Ik ben zelf in de markt voor een mooie V70 Polar+ uit 2016 , maar vraag mij af of in deze laatste serie altijd de ""goede"" motor gemonteerd is. Heb weinig zin om 20K neer te leggen voor een auto die snel olie gaat gebruiken (in grote hoeveelheden).

Ben benieuwd......
Hoi ik heb een XC70 D4 AWD Summum Polar+ uit 2016 (5 cylinder) en de motor gebruikt ongeveer 1 liter tussen de beurten van 30.000 km. Rij ermee met caravan of in Duitsland zonder caravan maar dan ongeveer rond de 145 km/h waar dat mag.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”