Minder deinen....

Plaats reactie
DIEFAIVE
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2020 - 14:47

Hoi allemaal,

Heb in het zeer grijze verleden al eens eerder een Volvo gehad, een V70R AWD classic.
Ben na diverse omzwervingen weer terug bij het zelfde merk.
Heb een FWD V70 2.4 D5 uit '15 met net geen 100.000 km.
Auto staat op 235-40-18 met redelijk stevige wang.
Standaard onderstel, geen nivomats.

Vind mijn D5 een fijne auto, heeft heerlijke stoelen en motor maar vind hem na enige tijd toch iets te zacht geveerd.
Wil absoluut geen stuiterbak of een extreme verlaging maar wil wel wat meer stevigheid, meer respons en minder hellen.

Heb al diverse fora voor inspiratie doorgespit , deze ook.
Lijkt als of ik slechts de volgende (betaalbare) opties heb:

-Bilstein B4 met H&R of Eibach veer
-Bilstein B6 met H&R of Eibach veer
-Koni Sport Kit (zitten al H&R veren op)
-De low budget versie, Eibach Pro Kit op huidige Volvo dempers (net geen 100.000 km oud)

Ik hoor graag van ervaringsdeskundigen welke er het beste uitspringt voor mijn doel, bij voorbaat dank!!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27556
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een Bilstein set zal het veergedrag sterk verbeteren met behoud van enig comfort, dus geen stuiterbak.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
DIEFAIVE
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2020 - 14:47

lint schreef: 16.07.2020 - 18:51 Een Bilstein set zal het veergedrag sterk verbeteren met behoud van enig comfort, dus geen stuiterbak.
Welk type Bilstein bedoel je?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27569
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had onder de S60 een Bilstein B12 set, sportief maar nog comfortabel en zou hem zeker aanraden.
Is een set waar veel mensen enthousiast over zijn onder diverse automerken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
DIEFAIVE
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2020 - 14:47

fredhead schreef: 16.07.2020 - 22:53 Ik had onder de S60 een Bilstein B12 set, sportief maar nog comfortabel en zou hem zeker aanraden.
Is een set waar veel mensen enthousiast over zijn onder diverse automerken.
Denk dat het lastig wordt om "ervaringsdeskundigen" te vinden, krijg de indruk dat 99% van de V70nn eigenaren niets structureels aan hun auto aanpassen, laat staan een onderstel.....
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zou persoonlijk voor de B4 gaan met originele of de Eibach veer.
De V70 is een op comfort afgestelde auto met soepele rubbers en steunen waar al wat beweging in zit. Als je daar te stugge dempers bij kiest is de balans weg. De V70R classic was wat dat betreft een heel andere auto.
De Koni's zou ik niet kiezen vanuit kwaliteits overwegingen, heb zelf al heel wat van die dingen terug gestuurd binnen het jaar.
Zeker het gevoel wat je beschrijft als "stevigheid, respons en minder hellen" wordt veroorzaakt door de veren. Je zou die alleen kunnen vervangen, maar ik denk dat de standaard dempers daar iets minder goed bij passen. De B4 biedt net dat kleine beetje extra demping wat de veren nodig hebben. En als alles toch al los is....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27569
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De B4 demper is net zo hard/zacht als de originele zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die ervaring heb ik niet Fred. Biedt toch net iets meer controle dan de Sachs super touring
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
DIEFAIVE
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.07.2020 - 14:47

fredhead schreef: 17.07.2020 - 13:07 De B4 demper is net zo hard/zacht als de originele zijn.
Als het "wollige" gevoel waar ik van af wil deels uit de demper en deels uit de veer komt, wordt een B4 icm met H&R/Eibach oid sowieso niet al wat steviger dan af fabriek?
En is dan de B6 de overtreffende trap, nog even los icm welke veer?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27569
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een B6 demper is wat sportiever inderdaad.
Ook een andere veer maakt het geheel wat soepeler en afhankelijk van de karakteristiek zelfs comfortabeler en minder deinend dan origineel.

Mijn idee is wel als je voor B6 gaat en veren je dan beter af bent met een compleet pakket aangeboden door een leverancier.

Onder de 205 had ik op maat gemaakte veren qua gewicht etc, dan is het helemaal zoals je wil maar daar hangt dan ook weer een ander prijskaartje aan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

B6 is een heel andere demper waar ook weer een ander prijskaartje aan hangt. Deze zijn ongeveer 4x zo duur als de B4 dempers. Deze zijn geel (B4 is zwart) en geeft aan dat het sport dempers zijn met iets hardere demping. KWaliteit is heel goed van de gele, maar de zwarte is ook niks mis mee. Ik denk persoonlijk dat je met milde verlagingsveren (Eibach dus) en Bilsteins een heel fijn rijdende auto krijgt. Heb al meerdere auto's met deze combinatie gebouwd en is zeker nooit tegen gevallen. In elk geval veel beter als origineel, en vult precies in wat jij omschrijft als probleem.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De V70 N met D5 had te veel snelheids potentieel voor wat het onderstel aankon.
Een lange doordraaier op de autobahn met 160 waar een dwarsrichel in zat kon spannend worden.
De V70 NN my16 was al een heel andere auto met dito onderstel maar nog steeds erg comfortabel in lange doordraaiers en herken het deinen wel.
Vast dat je met niet al te veel investering iets moois voor elkaar kunt krijgen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”