Instelbare stuurbekrachtiging.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Omdat ik er in de handleiding niks over kon vinden hier maar eens vragen.
Vandaag heb ik eens geprobeerd de instelbare stuurbekrachtiging te veranderden van laag naar hoog. In de veronderstelling dat de auto dan lichter zou gaan sturen. Maar dat was dus precies andersom!?

Hoe werkt dit? Betekenen de standen laag, midden en hoog de mate van ondersteuning of juist de weerstand (zwaarte) van sturen?

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik stel mij voor dat je bij lage snelheid een soepel stuurt wilt en op de snelweg een traag en zwaar stuur: het kan niet zo moeten zijn dat je met 130 en een kleine stuurbeweging van de weg schiet.

Toch de vraag of je een verandering ervaart na deze aanpassing.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

In mijn auto is het volgens mij zo dat je de stuurkracht instelt. Laag is weinig stuurkracht en dus licht sturen, terwijl sterk betekent dat je meer moeite moet doen. Het wordt vanuit de bestuurder gezien, niet vanuit de auto.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Het verschil wat ik merkte is dus dat hoog zwaarder stuurt dan laag. Als je er vanuit gaat dat laag een lage ondersteuning en dus zwaarder sturen betekent is dat vreemd.

Als het dan precies andersom werkt, snijdt de opmerking van Rob dus ook wel hout!

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Swalker
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 14.10.2016 - 17:45
Contacteer:

Hallo Edwin,
Je maakt me wakker! Precies dezelfde vraag heb ik ook. Het verschil (?) in stuurbekrachtigingsstanden bij het rijden valt mij niet op.... En kan er weinig zinnigs over vinden in de handleiding (-en) anders dan algemene, nietszeggende opmerkingen van Volvo ipv wat er nu precies gebeurt bij welke instelling (van de 3 mogelijke standen).
Dus ook voor mij geldt: Wat gebeurt er nu precies bij welke stand?
V70 D4 GT8 Polar+ magic blue
Audi A6 2.0 TDI Pro Line+
Volvo S60 D5 Edition
RayDelft
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.04.2016 - 11:36

Ook ik heb deze vraag. Ik kan er niks over vinden. Kennelijk ben ik niet de enige.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Er valt via de officiële informatie online van Volvo idd weinig uit op te maken hoe het echt zit.
Wat ik wel weet is dat wijziging van deze instelling alleen mogelijk is bij, ik citeer "De instelling van het stuurkrachtniveau is alleen beschikbaar, als de auto stilstaat of op lage snelheid rechtuit rijdt."

Ik ga het straks maar eens proberen. Gewoon wijzigen en kijken wat de besturing doet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Het antwoord zit hem denk ik in het oorspronkelijke Zweeds voor deze instelling: "Rattmotstand" wat te vertalen valt als "weerstand van het stuurwiel". Bij lage weerstand stuur je dus lichter, bij hoge weerstand stuurt het zwaarder.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

waal70 schreef: 01.10.2021 - 12:26 Het antwoord zit hem denk ik in het oorspronkelijke Zweeds voor deze instelling: "Rattmotstand" wat te vertalen valt als "weerstand van het stuurwiel". Bij lage weerstand stuur je dus lichter, bij hoge weerstand stuurt het zwaarder.
Dat zal het zijn.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Heb het vandaag eens getest.
Standje Laag betekent idd lichter sturen.
Standje Hoog is dus zwaarder sturen.

Wel echt merkbaar.
Standje Hoog geeft meer gevoel, althans bij een 2019 V60.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Mysterie opgelost!

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

En mijn voorkeur gaat naar de middenstand. "Laag " is me wat te zenuwachtig, zeker bij een wat hogere snelheid.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”