Beurt van 1.440 nodig?

Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Vandaag de auto weer apk gekeurd en jaarbeurt gehad bij de dealer.
De monteur gaf aan dat je niet ieder jaar 'alleen' een jaarbeurt moet doen, maar soms ook de voorgeschreven beurt. Ik vroeg daarop wat dat dan in zou houden de volende keer. Dat is uitgeprint voor mij en heb ik meegekregen. En daar schrok ik wel een beetje van. € 1.440!

Er staat wat in wat wel logisch is, zoals de bougies a € 170, en de standaard beurt van € 425, wat in mijn geval dan € 219 wordt ivm meer dan 10 jaar oud.
Maar een aantal dingen worden ook preventief vervangen en vraag me af of dat nodig is of dat de aloude afweging mogelijk is om pas te vervangen als het stuk is.
Zo staan daar:
- Vervangen hulpaggregatenriem € 180.
- Riemspanner en leidwiel voor hulpaggregatenriem € 195.
- Rubberen koppeling dyname vervangen € 330.

Samen toch weer € 675!

Het zou voor mij dan de 240.000 km beurt zijn.
Iemand anders ervaring met deze beurt en de werkzaamheden?

gr. Edwin.
240k beurt.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Onderhoud bij de officiële dealer kost wat. Vind het nog wel meevallen. Je mag er nu wel vanuit gaan dat je niet na een week of een maand voor het een en ander hoeft terug te komen.

Overigens: wel eens gehoord van de prijzen en uurtarieven die Mercedes, BMW of Audi hanteren? Een collega kreeg eens een rekening van bijna €10.000,- (wel 4 nieuwe banden) voor een onderhoudsbeurt van z'n TT. Heeft 'm gelijk laten staan.
Laatst gewijzigd door Volvo-Renkum op 04.09.2020 - 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je kan ook wachten tot het stuk is.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ik weet niet hoe oud je Volvo is, maar ik zou op zoek gaan naar goede universele garage in de buurt. Is geen rocket science, een beetje garage kan dat soort dingen prima zelf doen (voor een veel lager tarief).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is vooral preventief onderhoud, kost wel een paar centen dus het advies om een Volvospecialist te raadplegen is verstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V70Koning
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 29.04.2018 - 14:45

Alles heeft een bepaalde levensduur.. alles gaat ook kapot. Dus alles staat geregistreerd hoe lang het ongeveer mee gaat. Ja je kunt het ook niet doen... en dan wachten tot alles 1 voor 1 stuk gaat......
Dealer hier vraagt E95,00 per uur ex btw... als je je onderhoudsschema kent kun je ook een ander zoeken en de onderdelen zelf kopen......
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Groot en biezonder willen rijden, kost nu eenmaal geld.

Herinner me nog een rekening van bijna €1200,- voor een beurt van een S70 2.0. Jaren terug. Heb 'm op z'n donder gegeven toen ik het terrein afreed van de Volvo dealer. Vond 'ie lekker trouwens.
Laatst gewijzigd door Volvo-Renkum op 06.09.2020 - 03:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1373
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Jelmer de Jong schreef: 04.09.2020 - 19:13 Je kan ook wachten tot het stuk is
if it ain't broken... Don't fix it... Maar een riem en spanrol zou ik wel vervangen. En bougies horen bij de beurt.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Je hebt een zespitter toch Edwin? Zoek maar in mijn blog, ik heb dezelfde beurt gedaan vorig jaar. De riem zit boven de versnellingsbak en de dynamo ónder het inlaatspruitstuk. Daar zit die rubber bus tussen, kost niet veel maar het is echt veel werk. Je moet ook wel even weten wat je doet, zit ook een spanner aan uitlaatkant die vervangen moet worden. Je kan er daarna weer 10 jaar tegenaan
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En dan deel je die prijs door 10 jaar en dan blijken de kosten niets voor te stellen ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

De multieriem en bij een 3.2 en 3.0 moeten om de 10 jaar of 180.000.

Ik heb toen zelf de onderdelen gekocht en vriend van mij heeft het vervangen.
Was voor de onderdelen uit mijn hoofd 150 euro kwijt via daparto en Amazon.
(Hij is Volvo monteur en is voor zich zelf begonnen en werkt nu vanuit Zeist)
Stuur mij anders een PM breng ik je met hem in contact.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Even de titel van dit topic op mij in laten werken.......
Of het veel geld is, weet ik niet
Of het nodig is, kan ik niet beoordelen.

Maarrrrr wat heb je liever:
pech onderweg met een reparatie tot gevolg, die misschien voorkomen had kunnen worden door.....
of
bij de beurt onderhoud te laten plegen
omdat schema's aangeven dat men bij bepaalde jaartallen en/of kilometrages onderdelen moet vervangen
en....... iets extra's preventief
zoals gas wegen van airco (en dus op tijd bijvullen en lekkages opsporen / repareren) ipv een temperatuurmeter voor een roostertje houden.
of zoals je automaat flushen (door scha en schande werd ik wijs en minder 'rijk')

En ja, ik heb ook 'met enige regelmaat' een reparatie tussendoor
omdat niet alles preventief is te vervangen; qua kosten.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Als de auto uit de garantie is ga dan niet naar de dealer. Daar betaal je mee aan de marmeren vloer en de dames in mantelpakje achter de balie. Ga als het even in de buurt is naar een Volvo-specialist of een universele garage. Die kunnen ook uitlezen. Meestal wordt dat uitlezen niet eens in rekening gebracht. Dat is bij de dealer vaak wel anders.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Mooie samenvatting. Wanneer ben je voor het laatst bij een dealer geweest? Aan het mantelpakje te zien, lijkt het me jaren 70
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Slijtagecontrole?
Aandrijfcontrole?
Originele service?
In de 32 jaar dat ik auto rij, dit soort zaken nog nooit op een rekening gezien....

Je zou eens kunnen informeren bij een goede specialist.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Walter schreef: 05.09.2020 - 15:49 Mooie samenvatting. Wanneer ben je voor het laatst bij een dealer geweest? Aan het mantelpakje te zien, lijkt het me jaren 70
:-) :-) Mooie samenvatting Walter.
Ik snap dat dealer afzeiken ook niet helemaal hoor. Ik ben juist heel blij met de specialistische kennis en kunde en ben blij dat ik daar op rekenen kan als het nodig is.
En tuurlijk er zijn goede specialisten en all-round garages en ja er zijn ook slechte dealers en de rest....
En ja het is heel goed dat er concurrentie is, zo houden we elkaar scherp.

Mijn motto is wie goed doet goed ontmoet en als dat met de dealer eens niet zo is (zijn ook net mensen) dan hebben we het er over. Soms helpt dat, soms niet.
Het is net het echte leven.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Dank allen voor jullie reacties en meningen. Even een misverstand (wellicht) wegwerken. Ik ben absoluut niet anti dealer en ook niet zo'n type die wel wil rijden, maar er niet voor wil betalen. Maar omdat ik niet alles kan inschatten wat het inhoudt wilde ik het hier even voorleggen.
Ik wil best betalen voor de originele onderdelen en het inzetten en het is mooi dat je bij de dealer 15% korting krijgt op uurloon en onderdelen bij een auto van 12 jaar of ouder. Maar als het voor ipv 1440 voor 1000 kan vind ik dat ook prima. En zomaar blind alles vervangen omdat een onderhhoudsschema dat zegt heb ik wel wat moeite mee, dus daarom

Dat gezegd hebbende wil ik ook wel eens kijen wat er bij een specialist kan. Aangezien de kosten voornamelijk in de uren zitten en de dealer een stevig uurtarief heeft kan dat lonen. De multiriem is 2 jaar geleden bij aanschaf vervangen, toen was de auto 11 jaar oud. Bougies vind ik logisch en als die riem, bus en spanners inderdaad vervangen moeten worden bij dit blok, dan moet dat. Maar ik neem aan dat een specialist dat ook kan. Of een universele garage? Interieur- en luchtfilter kost 130 euro op de rekening, zou ik denk ik ook zelf kunnen kopen en plaatsen voor minder geld.

Enige ervaring met een specialist die ik tot nu toe heb is Volvoservice in Elst. Die is me redelijk goed bevallen. Nog meer tips in de buurt van Apeldoorn?

gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

De dealer heeft alle kennis, gereedschap en uitleesapparatuur in huis. Gratis Volvo assistance, gratis software updates bij het onderhoud, gratis APK bij het onderhoud, levenslange garantie op de gemonteerde onderdelen.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Apk niet meer gratis maar 25,- ook icm onderhoud. Maar all-in dus inclusief afmeldkosten (af te dragen aan rdw), uitlaatgasmeting etc. Die twee kreeg j bij gratis apk wel berekend en was vaak meer dan 25,-
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Als Volvo voorstelt om iets preventief te vervangen dan is dat niet voor niets. Ik ben benieuwd hoe je buiten de dealer om ook die wijsheid had verkregen.

Meer nog dan een paar honderd euro besparing, want dat valt helemaal weg in de kilometerprijs over 10 jaar, zou het voor mij veel belangrijker zijn dat de klus wordt gedaan door een ervaren sleutelaar. Dat kan een specialist zijn of een Volvo service punt of een Volvo dealer. In elk geval eentje die zeer regelmatig een T6 in onderhoud heeft. Zo veel T6 zespitters rijden er niet rond en als de klus wordt verprutst (met mogelijk gevolgschade), dan kost het veel meer dan de besparing ooit goed kan maken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”