v70 t6 slaat niet in een keer aan ( starten)

Derks
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 13.02.2006 - 10:14

Sinds een 1,5 jaar slaat mijn V70 T6 my 2009 220.000 km af en toe niet in een keer aan. Eerst was het 1x per week nu 5 van de 7 dagen.
Is alleen de eerste start van de dag, andere keren op dezelfde dag geen enkel probleem.
De eerste start is of wat hortend en stotend de eerste keer aanslaan, of pas aanslaan na 2 of 3 keer start drukken.
Het weer ( temperatuur/ vocht) lijkt geen invloed te hebben.
Motor loopt verder prima, is echt alleen het starten

uitlezen geeft:

P0A0F: Motorstart inbedrijfstelling niet uitgevoerd
P1170 Uitleesschakeling motorregeleenheid lambadasonde systeem 1 signaal ongeldig
verder:
P0896 ( gertr aut ) schakeltijd te lang
Comfort 1: U 300362 Accuspanning signaalfout


Accu heb ik vervangen, geen resultaat. Brandstofpomp is vervangen, ook geen resultaat.....

Iemand een idee?

gr derks
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Doe morgen eens contact een minuutje op stand 2 zetten voordat je de eerste start uit voert. Dus startknop indrukken zonder op de rem te trappen.
Derks
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 13.02.2006 - 10:14

Jelmer de Jong schreef: 24.10.2020 - 21:26 Doe morgen eens contact een minuutje op stand 2 zetten voordat je de eerste start uit voert. Dus startknop indrukken zonder op de rem te trappen.
oké, ga ik doen!
Derks
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 13.02.2006 - 10:14

Jelmer de Jong schreef: 24.10.2020 - 21:26 Doe morgen eens contact een minuutje op stand 2 zetten voordat je de eerste start uit voert. Dus startknop indrukken zonder op de rem te trappen.
Net gedaan, volle minuut gewacht , slaat wel aan maar nog steeds weinig enthousiast , duurt lang ( seconde of 6-7) en wat stoterig. motor gelijk uitgezet, bij uitstappen wel wat benzinelucht.
Waar denk/dacht je aan?

gr derks
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Door die eerste storing, gecombineerd met de twee onderdelen die je al vervangen hebt, gokte ik op een elektronisch probleem die de brandstofpomp niet genoeg voltage geeft. Door even te wachten is die pomp in staat om alvast wat druk op te bouwen. Eenmaal draaiende motor heb je een dynamo die de spanning met 2V verhoogt wat misschien net voldoende is om de pomp bezig te houden. Heb je er bij lekker doorrijden geen last van?
Derks
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 13.02.2006 - 10:14

Jelmer de Jong schreef: 25.10.2020 - 11:32 Door die eerste storing, gecombineerd met de twee onderdelen die je al vervangen hebt, gokte ik op een elektronisch probleem die de brandstofpomp niet genoeg voltage geeft. Door even te wachten is die pomp in staat om alvast wat druk op te bouwen. Eenmaal draaiende motor heb je een dynamo die de spanning met 2V verhoogt wat misschien net voldoende is om de pomp bezig te houden. Heb je er bij lekker doorrijden geen last van?
Op de snelweg met het gas er goed op, doet hij het prima.
Toen ik de accu vervangen had, deed hij het een week of 2 goed, maar dat was wel wat langer geleden toen ik niet zo regelmatig startproblemen had, ook de polen goed schoongemaakt, ivm mogelijke corrosie. Deze week ook nog de lader op de accu gehad, maar was gelijk vol.
Paar dagen geleden 's avonds 1x gestart, sloeg niet aan, niet opnieuw geprobeerd. 's ochtends toen wel gelijk in een keer aan..

In de hoek van de ECU ? kan je het daar zoeken?

Heb overigens ook het gevoel dat hij wat zwaarder stuurt, maar dat kan er aan liggen dat ik onlangs xc90 II gekocht heb ( die heel licht stuurt) en daar nu dagelijks in rij, de v70 is nu van m'n vriendin

gr derks
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Alle zekeringen/relais loshalen, poetsen en weer terug steken kan in ieder geval geen kwaad. Misschien dat er ergens eentje tussen zit die wat warmte nodig heeft voor goed contact. Zou het dan als eerste zoeken bij de ontsteking en alles wat daar omheen zit, de elektronische achterklep zal het niet zijn. :P
bum
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.08.2014 - 23:46
Locatie: Hof van Twente

Hallo Derks

Mijn volvo V70 T6 2008 LPG 290 000 km op de teller heeft het zelfde probleem.

Ik ben aan het zoeken wat het zou kunnen zijn , maar ik heb met vida in de auto testen gedaan maar nog geen oplossing.

Groeten Bum
Derks
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 13.02.2006 - 10:14

bum schreef: 31.10.2020 - 22:59 Hallo Derks

Mijn volvo V70 T6 2008 LPG 290 000 km op de teller heeft het zelfde probleem.

Ik ben aan het zoeken wat het zou kunnen zijn , maar ik heb met vida in de auto testen gedaan maar nog geen oplossing.

Groeten Bum
We kunnen toch niet de enige twee zijn die dit probleem hebben ( gehad)
Blijf het bijzonder vinden dat het maar 1 keer per dag is, ook als de auto de zelfde dag 6 uur stil heeft gestaan, ( dan is die wel koud) start hij wel gewoon. De eerste keer van de dag weer prut...

Ben benieuwd of jij wat vindt, hou me op de hoogte!
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Dit zijn lastige problemen.
Meestal kun je alleen met goed meten achterhalen wat er mis is.
Laatst een vergelijkbaar geval gehad met een Range Rover uit 1973.
Hier zat het probleem in het contactslot.
De elektrische module van het slot vervangen en het probleem was opgelost.
Met een 8 kanaals scope was het 1 maal starten en de spanningsval was direct gevonden.
Doe de Classic Car EURO Challenge (zet een EURO munt op je motorblok en kijk hoe lang hij blijft staan; zo test of je motor goed loopt).
bum
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.08.2014 - 23:46
Locatie: Hof van Twente

Hallo Derks

Ik heb mijn probleem gevonden het is een injector van LPG installatie.
Met behulp van vida en de software van vogel gas installatie .
De auto loopt op benzine goed vida ingesteld op nominale gasklephoek en bij het overschakelen naar LPG veranderd de gasklephoek dit geeft te kennen dat de gas toevoer anders is.
Met vogel software kan men de gas injectoren een voor een uitschakel en dan gaat de benzine injector van de desbetreffende cilinder het overnemen.
Wanneer je dit doet voor elke cilinder dan komt de defect injector boven water.
Het probleem is dat de injector te veel gas doorlaat ( DUS LEK IS)
Door een lekke injector is bij het starten te veel gas in het in spruitstuk hier door is bij het starten de verbranding niet goed en slaat de motor af

Nieuwe gas injector geplaatst en mijn startprobleem is opgelost.

Groeten BUM
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1856
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Een wilde gok wellicht, maar zou het in de sleutel transponder/ontvanger in het dashboard kunnen zitten?

Als dat niet goed werkt / herkend wordt draait de startmotor wel rond maar slaat ie niet aan. Als dat dan af en toe hapert? Het blijft elektronica...

Gr. Edwin
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
bum
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.08.2014 - 23:46
Locatie: Hof van Twente

Hallo Edwin
Het start probleem doet zich allen voor als de auto minsten 8 uur stilstaat zowel bij koud als warm weer.
De motor slaat wel aan loopt slecht en valt na enkele sec uit
Twee start poging slaat de motor direct aan en loopt dan netjes.

Elektronica probleem zijn mistral bij warm of koud weer of het is altijd aanwezig.

Groeten BUM.
Derks
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 13.02.2006 - 10:14

bum schreef: 08.11.2020 - 00:11 Hallo Derks

Ik heb mijn probleem gevonden het is een injector van LPG installatie.
Met behulp van vida en de software van vogel gas installatie .
De auto loopt op benzine goed vida ingesteld op nominale gasklephoek en bij het overschakelen naar LPG veranderd de gasklephoek dit geeft te kennen dat de gas toevoer anders is.
Met vogel software kan men de gas injectoren een voor een uitschakel en dan gaat de benzine injector van de desbetreffende cilinder het overnemen.
Wanneer je dit doet voor elke cilinder dan komt de defect injector boven water.
Het probleem is dat de injector te veel gas doorlaat ( DUS LEK IS)
Door een lekke injector is bij het starten te veel gas in het in spruitstuk hier door is bij het starten de verbranding niet goed en slaat de motor af

Nieuwe gas injector geplaatst en mijn startprobleem is opgelost.

Groeten BUM
Helaas geen LPG bij mij.....
Maar goed dat die bij jou weer goed start!

Levert uitlezen met VIDA trouwens meer resultaten op, dan algemene OBD lezer?

gr derks
bum
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.08.2014 - 23:46
Locatie: Hof van Twente

Hallo Derks

Ik heb geen OBD lezer maar met VIDA kan ik grafieken maken tijdens het lopen van de motor en kan ook voor instellingen maken wat ik wil bekijken.
In u geval zou ik denken aan een lekkende benzine injector.
Om dit vast te stellen moeten de injectoren uit het inlaat spuitstuk gehaald worden samen met de rail de het geheel onder druk zetten en kijken welke injector lek,
Ik ga er vanuit dat er te veel benzine op zuiger ligt waardoor bij de eerste keer starten de verbranding in goed is waardoor de computer bij regeld uit eindelijk stop.
Bij de twee start is alles zoals het moet zijn en loopt dan netjes.


Groeten BUN
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1024
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Derks schreef: 08.11.2020 - 16:18 Levert uitlezen met VIDA trouwens meer resultaten op, dan algemene OBD lezer?
Dat hangt heel erg van de kwaliteit van je universele obd2-lezer af. De units van autel (honderden euro's) of andere professionele tools kunnen alle fouten lezen schijnt, en ook zaken instellen zoals de service modus van de parkeerrem bij vervangen van de achterremmen.
Echter met mijn goedkope obd2-lezer uit China (te koop voor enkele euro's tot een tientje) kom je bijna nergens omdat die niet met de modules in je auto kan praten. Je kunt daar via gratis apps zoals Torque hoogstens basisdingen mee zien zoals temperatuur, drukken, timing, etc. Een foutcode is daar bij mij nog nooit uitgekomen terwijl die er in VIDA wel degelijk waren (weliswaar historische maar toch). Ik heb een oude laptop gekocht en opgeknapt en een vxdiag nano, VIDA geïnstalleerd, een beetje rommelen en dat werkt uitstekend.
Over de middencategorie van "normaal" geprijsde obd2-lezers weet ik niets want geen ervaring.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
bum
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.08.2014 - 23:46
Locatie: Hof van Twente

Hallo Derks
Een andere mogelijk om te testen.
Op het einde van de dag als je weet dat je de auto niet meer gebruikt ,auto stationair laten draaien, trek de zekering van de brandstof pomp er uit de motor zal dan afslaan om dat de benzine druk wegvalt.
Sleutel uit het slot, zekering terug plaatsen.
Volgende morgen starten.
Dit enkele keren herhalen.
Wacht op het resultaat
l
Groeten BUM
Derks
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 13.02.2006 - 10:14

bum schreef: 09.11.2020 - 13:51 Hallo Derks
Een andere mogelijk om te testen.
Op het einde van de dag als je weet dat je de auto niet meer gebruikt ,auto stationair laten draaien, trek de zekering van de brandstof pomp er uit de motor zal dan afslaan om dat de benzine druk wegvalt.
Sleutel uit het slot, zekering terug plaatsen.
Volgende morgen starten.
Dit enkele keren herhalen.
Wacht op het resultaat
l
Groeten BUM
in welke richting denk je dan, met deze test?

en vwbt de injectoren, die kans is wel kleiner met benzine, of toch nog wel mogelijk?


gr derks
bum
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.08.2014 - 23:46
Locatie: Hof van Twente

Hallo Derks

Ik denk aan een lekkende benzine injector.
Dit heb ik in de vorige berichten reeds vermeld.
Niet geschoten Altijd mis

Groeten BUM
Derks
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 13.02.2006 - 10:14

bum schreef: 09.11.2020 - 19:19 Hallo Derks

Ik denk aan een lekkende benzine injector.
Dit heb ik in de vorige berichten reeds vermeld.
Niet geschoten Altijd mis

Groeten BUM
oké , dacht dat je met deze test een andere mogelijkheid zocht... ga het proberen!

gr derks
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”