2e-hands Volvo V70 2.0F: waar moet ik op letten?

Plaats reactie
remblokje
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 30.12.2011 - 21:45

Hi all,

Ik heb een goed uitziende 2e-hands Volvo V70 2.0F (4 Cilinder / Benzine) op het oog.
De auto is ca 12 jaar oud en heeft ca 165K gereden. En het is een import. Zweden meen ik.

Nu, ondeskundig als ik ben zal ik in ieder geval een aankoopkeuring laten doen bij de officiële Volvo-dealer.

Maar toch vroeg/vraag ik me af of er nog details zijn waar ik op moet letten. Zowel bij de aankoop als in de toekomst.
Ik ben vooral benieuwd naar wat de F in 2.0F voor impact heeft :-)

Heeft Iemand van jullie ervaring met dit model?

Penny for your thoughts.

Groet,
Rem(blokje)
V50 1.6 Kinetic B / MY2009
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Extra opletten met roest en de dealer(s) in Zweden nabellen om te checken of het onderhoudsboekje echt is..... Verder geen ervaring met dit blok maar volgens mij was er wel iets mee (wat overigens prima is op te lossen als ik het me goed herinner). Zoek hier anders even op 2.0F.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
remblokje
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 30.12.2011 - 21:45

Gouwe schreef: 15.01.2021 - 08:31 Extra opletten met roest en de dealer(s) in Zweden nabellen om te checken of het onderhoudsboekje echt is..... Verder geen ervaring met dit blok maar volgens mij was er wel iets mee (wat overigens prima is op te lossen als ik het me goed herinner). Zoek hier anders even op 2.0F.
Ok, dat nabellen ga ik zeker doen. Overigens, als ik een aankoopkeuring bij Volvodealer doe, kan hij dan niet al meteen zien of er 'gesjoemeld' is?

Zal tevens forum doorzoeken op 2.0F.

Thanks!
V50 1.6 Kinetic B / MY2009
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een Nederlandse dealer kan niet controleren of het onderhoud in Zweden zoals in het boekje is vermeld is uitgevoerd, al helemaal niet als het geen Volvo dealer is, als je dat met sjoemelen bedoeld?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
remblokje
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 30.12.2011 - 21:45

Gouwe schreef: 15.01.2021 - 17:57 Een Nederlandse dealer kan niet controleren of het onderhoud in Zweden zoals in het boekje is vermeld is uitgevoerd, al helemaal niet als het geen Volvo dealer is, als je dat met sjoemelen bedoeld?
Ehm...ja :-)
V50 1.6 Kinetic B / MY2009
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

De F staat voor Flexifuel, je kan er tot E85 mee tanken.
J.B.
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 08.08.2011 - 19:39

Het 2 liter blok is volgens mij hetzelfde wat in o.a. de C30 en de V50 geleverd is. Heb hem zelf in de C30 (zonder F) en zou hem niet in de V70 willen hebben, maar ieder zijn meug. Blok is verder bij goed onderhoud en normaal rijgedrag probleemloos en degelijk, is ongeveer hetzelfde als de 1.8 maar met wat meer cilinderinhoud. De nadruk ligt wel op goed onderhoud, want als de olie niet netjes op de voorgeschreven intervallen is vervangen schijnen die blokken enorm veel olie te kunnen gaan verbruiken. Bij mij verbruikt het blok geen druppel, maar er lopen hier wel wat topics over het olieverbruik:
viewtopic.php?f=15&t=57238
viewtopic.php?f=15&t=85869
Volvo V70 2010 2.5FT R-Design Geartronic met Polestar tuning (258 pk)
Volvo C30 2007 T5 R-Design Geartronic (230 pk)

Volvo C30 2007 2.0 Momentum (145 pk)
nklaver
3rd Gear member
Berichten: 255
Lid geworden op: 14.05.2011 - 10:26
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

tussen de 160.000 en de 200.000 komen meestal de achterste draagarmrubbers aan de beurt. Ik heb ze bij mijn auto preventief laten vervangen. Had misschien nog wel een jaartje kunnen wachten maar bij aankoop is het makkelijker onderhandelen over extra onderhoud dan achteraf.

Waar staat de auto te koop? Volvo dealer verwacht ik niet met die leeftijd. Specialist of universeel garage? Zou voor onderhoud liever naar de dealer of een specialist gaan.

Dennis van volvoservice in Elst heeft mij prima geholpen met de aankoopkeuring.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
remblokje
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 30.12.2011 - 21:45

nklaver schreef: 15.01.2021 - 23:08 tussen de 160.000 en de 200.000 komen meestal de achterste draagarmrubbers aan de beurt. Ik heb ze bij mijn auto preventief laten vervangen. Had misschien nog wel een jaartje kunnen wachten maar bij aankoop is het makkelijker onderhandelen over extra onderhoud dan achteraf.

Waar staat de auto te koop? Volvo dealer verwacht ik niet met die leeftijd. Specialist of universeel garage? Zou voor onderhoud liever naar de dealer of een specialist gaan.

Dennis van volvoservice in Elst heeft mij prima geholpen met de aankoopkeuring.
Hij staat in het Gooi te koop bij een Volvo-specialist.
V50 1.6 Kinetic B / MY2009
remblokje
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 30.12.2011 - 21:45

J.B. schreef: 15.01.2021 - 21:34 Het 2 liter blok is volgens mij hetzelfde wat in o.a. de C30 en de V50 geleverd is. Heb hem zelf in de C30 (zonder F) en zou hem niet in de V70 willen hebben, maar ieder zijn meug. Blok is verder bij goed onderhoud en normaal rijgedrag probleemloos en degelijk, is ongeveer hetzelfde als de 1.8 maar met wat meer cilinderinhoud. De nadruk ligt wel op goed onderhoud, want als de olie niet netjes op de voorgeschreven intervallen is vervangen schijnen die blokken enorm veel olie te kunnen gaan verbruiken. Bij mij verbruikt het blok geen druppel, maar er lopen hier wel wat topics over het olieverbruik:
viewtopic.php?f=15&t=57238
viewtopic.php?f=15&t=85869
Is dat iets wat in een aankoopkeuring door officiële Volvo-dealer kan worden ontdekt?
V50 1.6 Kinetic B / MY2009
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Een nadeel van deze motor is dat er een 5-versnellingsbak met korte overbrengingen aan is gekoppeld. Bij 130 ongeveer 4000 toeren tegenover ongeveer 2600 bij zijn opvolger de 1.6 T4.
De geluidsisolatie is best in orde, dus de decibellen vallen mee. Het klinkt alleen wat onrustig naar mijn mening. Niet het comfort wat je verwacht van zo'n auto uit het E segment.
Nu is je huidige auto een V50 1.6 zie ik, dus zal het je misschien niet heel erg vinden, maar wel iets om rekening mee te houden.
Aan de andere kant, mij 100km/u zit je op 3000 toeren, dat zal prima klinken.
Ik zou zeggen, maak een proefrit op een tijdstip dat je ook 130 mag
Volvo-Cees
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 09.02.2009 - 01:45
Locatie: Noordwijk Z-H

Was het bij Flexifuel niet zaak om elke 10.000 km olie en filters te wisselen?
Volvo V90 T5 Polestar Inscription + Intro B&W + Luxury + Winter Line 02-2017.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.

Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
remblokje
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 30.12.2011 - 21:45

Volvo-Cees schreef: 16.01.2021 - 13:34 Was het bij Flexifuel niet zaak om elke 10.000 km olie en filters te wisselen?
Dat is wel iets wat ik herhaaldelijk terugvind in allerhande fleixfuel topics.
Ik heb dan ook de balans opgemaakt en na enig beraad besloten de FlexFuel Volvo's links te laten liggen.
V50 1.6 Kinetic B / MY2009
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”